|
Hurra, nu har vi äntligen köpt pallkragarna! Det blev 4 stycken av Granngårdens små (dyra) som är 800*600 och inte särskilt höga. Så vi måste stapla och får med andra ord två färdiga kragar att odla i. Imorgon ska jag måla dem i täcklasyr, i samma färg som staketet som kragarna ska stå bredvid. Det ska bli så kul! Under den ena har jag tänkt att gräva ur och odla några potatisar och en rad morötter, om det får plats en rad av något annat med så åker väl det ner. I så fall blir det t ex rödbeta eller något liknande. I den andra hade jag tänkt att ha sallad, ruccola, kryddgrönt, gräslök och lite sånt. Men nu börjar jag vela! En kompis berättade att grannarna har satt jordgubbar i sin pallkrage eftersom det är så lätt att hålla reda på landet då och dessutom lätt att fästa skyddsnät i ram och bara lägga på pallkragen. Anledningen till att jag hittills inte varit sugen på jordgubbar är att dom sprider sig så hemskt, all rensning långt nere på marken och att det är så krångligt (vi är latmaskar!  ) med nät som man ska lägga på och ta av och sätta fast i sten eller så. Särskilt med tanke på att vi bara kan ha ett väldigt litet land till vår trädgård. Så nu funderar jag på om jag ska ha jordgubbsland i pallkragen istället för sallad, ruccola osv. Jobbigt val! Annars har jag tänkt mig jordgubbar i ampel, men jag vet inte hur närgångna fåglarna är, om man kanske måste ha nät på i alla fall? Det skulle vara kul om nån har något vettigt förslag på hur jag ska göra med min andra pallkrage, men mest är det så kul att få skriva av sig nånstans där jag tror att det finns andra som är lika lyckliga över sina pallkragar som jag är!
Vad kul, Grattis!
Själv drömmer jag också om pallkragar, och är ung lika velig som du, så jag har eg inga svar att ge dig. Frågar istället vad pallkragarna kostade på Granngården? Hade planer på att åka och köpa där i eftermiddag om det inte är alltför hutlöst dyrt...
Det gav sig av sig självt med mitt velande... Personalen på Granngården hade missuppfattat mig och gav mig bara kortsidor på 80 cm istället för hela småkragar. Dom hade nämligen slutat med små och då tyckte dom att jag skulle ha kortsidor istället?! Så vi fick lämna igen dom och köpte två stora att bygga ihop till en hög istället. På Granngården kostade dom vanliga 179 kr. Här på Plantagen kostade dom 149 kr och vi åkte till Bauhaus idag för att spana efter halvkragar, men dom hade bara hela som kostade 199 kr. Så det är lite skillnad i priserna. Vi orkade inte åka mer så vi började om med dom dyra på Bauhaus tyvärr, så vi köpte billiga sommarblommor istället för att jämna ut det lite. I kväll ska här målas pallkragar! Hoppas att du också blir med krage idag, det är så kul!
Hinner tyvärr inte köpa idag, jobbar sent, men imorgon blir det av!
Jag tror att vi håller oss till sånt som barnen tycker om, smultron, morötter och sånt. Måste bara hitta ett sätt att skydda odlingen mot alla läbbiga sniglar. Antar att de inte har några problem att kräla uppför kanten... HAr du några tips och ideér kring detta?
Vi har inte så mycket snigelproblem här, varken vi eller grannarna har haft särskilt mycket snigel i trädgården, skönt! Jag läste i alla fall att man kan köpa nån sorts koppartejp att klistra på pallkragen för att inte snigel ska komma in. Jag är ju faktiskt lite orolig för snigelinvasion nu när vi ska plantera sallad, det minns jag att vi hade massor av problem med när jag var liten. För några problem att ta sig in i kragarna har dom ju inte och när jag läst här så verkar det bli perfekta platser att lägga ägg på också? Brrrr, hoppas att vi fortsätter att ha tämligen snigelfritt! Ikväll ska jag ut och måla mina. Målar i samma täcklasyr som staketet bakom är målat i, så jag hoppas att det blir snyggt.  Jag kommer nog också att odla mycket sånt som vår 4,5 åring tycker är spännande eller gott. Hon var såååå lycklig över potatisen i fjol!  Och morötter blir ju så mycket godare att odla själv än att köpa. Sallad är kul, för det kan barnen plocka lite hur som helst när dom är ute och leker om man har i pallkragen och smultron hade jag helt glömt! Det ska jag också plantera i min.  Dom få stackars halvdöda plantor vi har ligger nämligen på den plats bland mossa och maskrosor där vi ska ställa vår pallkrage.
Nu har jag också handlat!!!
Två av granngårdens röda blev det, hade ändå tänkt måla dem röda så då verkade en prisskillnad på 20 kr ganska överkomligt... Morotsfrö, och gräslök slank också med. Och massa kogödsel, så nu ska här odlas!!! Måste bara klura vidare på det där med snigelspärr först....
Å, vad avis jag blir! Vi har Mörkgrönt, ljusgrönt och mörkbrunt i vår radhuslänga, så det är bara att gilla läget och hänga med på det. Det var urjobbigt att måla, höll på så länge igårkväll. Samtidigt rätt kul, eftersom jag tänkte på hur roligt det ska bli när det blir färidgt sen.  Tur att man måste göra om det här nästa år, så roligt som det känns bara att planera! Jag har fortfarande foglossning sen bebisen föddes, så nu får jag vackert vänta på att måla nästa varv tills i helgen. Haha, jag som håller på att bli sån trädgårdsgalning att jag knappt kan hålla mig över natten innan man får planera mer! Och jag undrar vad min läkare och sjukgymnast skulle säga om mina ivriga trädgårdsplaner - hur var det nu med det där "det man inte vet..."? Medan man väntar på nästa målningsomgång kan man ju alltid ge sig iväg och köpa frön, såband och kogödsel. Ska bli kul att se om jag får med någon liten hjälpreda när vi ska så sen också. Hoppas det!
Chivvie
06-05-2008, 18:14
Läst i en tidigare tråd att om man spikar takpapp eller grovt sandpapper på sidorna så gillar inte sniglarna det. Har inte testat själv, men skall inhandla det snarast.
Vill du vara mer avancerad kan du beställa plåt som vinklas utåt-nedåt och fästa på kanterna. Också ett tips jag läst om.
Å, smart! Förstår att dom itne gillar sandpapper. Ska man köra helbrett för att dom inte ska komma över eller räcker det med en smal remsa? Hur kommer du att göra?
Chivvie
07-05-2008, 19:14
Jag kommer nog att köra hel bredd. Då är man bättre garderad om det växer upp gräs intill som jag inte fått bort i tid...
Jag tror att jag köper en sån där rulle med grovt sandpapper och sätter upp längst ner på kragen i så fall, även om vi ska ha grus runtom. Mest orolig är jag att ev. sniglar (även om deti nte tycks vara något stort problem här) ska kunna ta sig uppför staketet och sen komma in i pallkragen den vägen. Det blir bara ett par cm glapp mellan staketet och pallkragen nämligen.
Chivvie
08-05-2008, 20:51
Du får väl spika lite på staketet också.
Hahaha, ja det gör jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|