Vi har totalhavererat med vår altantrall!
Vi har en altan på ca 60kvm av tryckimpregnerat trä som vi oljat 2 ggr/år sedan det var nytt i för 4 år sedan minus en gång.
Oljningen är tidskrävande och måste alltid upprepas varje vår och höst (när man egentligen villl hålla på med växterna) och jag gillar inte riktigt färgen.
..
Så vi bestämde oss för att "lasera" med nån olja med färgpigment i som skulle hålla flera år, fast först tvätt med nåt bra rengöringsmedel som tar bort gammal olja och missfärgningar.
Det var då det gick fel...
Min älskade make tyckte att det räckte med att tvätta en gång med nåt medel, trots att träet var väldigt flammigt efteråt. "Det bli säkert bra efter vi lagt på färgpigmentet" tänkte han.
Så nu har vi ett flammigt grått repsektive pigmenterat altangolv som inte ser riktigt klokt ut...!
Nu står vi inför en massa möjligheter och val. Målet är ett så underhållsfritt glov som möjligt och vi funderar på att slipa ner det och sedan lasera/pigmnetera igen (jobbigt) eller (min idé) att färga golvet grått.
Så min bön är; ge mig råd och tips om hur jag får ett grått och underhållsfritt altangolv. Färgen ska helst då täcka det gråflammiga underlaget... Är det möjligt?
Alla idéer mottages tacksamt!