Anna i Åkarp
Hur gör ni för att hålla ordning på alla växtnamn och sånt? Jag menar, har man en enda klematis så är det ju inget större problem att ha koll, men när det börjar bli mängder av olika klematis, nävor, rosor, funkior etc., då blir det värre att hålla det i huvudet. Märker jag. Och så ska man veta om/när de ska gödslas och beskäras också, eventuella specialkrav och allt. wacko.gif

Hittills har jag samlat alla växtetiketter i en burk men jag behöver helt uppenbart organisera mig på något vis. För det går inte så bra att ha trehundra växtetiketter i en låda och försöka minnas vilka växter som är vilka. (Och jag vill inte lämna etiketterna hängande på plantorna, även om det onekligen hade varit det enklaste.)

Så, hur gör ni för att hålla reda information om era växter? Alla tips och förslag är välkomna!
Tosan
Själv ska jag starta ett system med mina rosor i sommar. Varje ros får en lite träskylt där jag skriver namn, rosgrupp, osv och hänger på den...
Bee
Jag har en enkel skiss på mina rabatter där jag har ritat in var växterna står. Sen har jag ett Excelblad där jag bokför mina växter (namn, både svenskt o latinskt, inköpstid, uppgift om färg o höjd mm). Det är långt ifrån det bästa tänkbara men det funkar hyfsat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon