|
Sisilisko
07-05-2008, 21:04
Det är fruktansvärt ironiskt, jag och kärleken köpte hus förra året och jag som planerat trädgård i flera år hade bestämt sedan länge att:
Thjua, rosor (gula speciellt), forsythia, pioner och rododendron inte har något eller ska få något livsrum på mina ägor...
Nja, alla de ovan nämna finns nu i min närhet och jag vet inte om det är lathet eller om det är vanans makt men de har växt i mina ögon. Särskilt rosen som gjorde en kraftansträngning och blommade en vecka innan jul och stod frostigt vacker i nyår... Den dör bergis nu...
Forsythian är nog den enda som jag inte fattat tycke till.
CITAT (Kajsa i Arvika @ 07-05-2008, 19:57)  Jag har problem med gula blommor...  Vet inte varför... de borde väl lysa som solar men.... Enda jag kan tänka mej e en gulblommande Potentilla som var riktigt söt.. Japanska lyktor... Förb....at ogräs som växer...... Rosenstav, dahlior, gullris.. brrr... Gula blommor växer ju vilt överallt, maskros, smörblomma...
Det där med gillar och ogillar är en smaksak och som tur är har vi olika smak.Visst finns det en hel del växter jag inte tycker om,men man kan alltid ändra sig.Jag tycker inte om: ölandstok.......... spirea.......(ha en björkspirea utanför min tomt) rosen'The Fairy'............. gullris får växa på andra sidan staketet......... lagerhäck................ har svårt för variegerade växter............. murgröna......................... bergenior kan vara dekorativa om man sköter de och inte har för många. Jag har lärt mig att tycker om tagetes,plantera de bland rosorna,blommorna doftar underbart,det är bladen som inte luktar gott.jag har alltid en stor tagetes i växthuset bland tomaterna.
Lite förvånad över att så många tycker illa om barrväxter. Jag älskar barrväxter! Det finns ju massor med olika dekorativa granar och tallar att välja på. Brödtall tycker jag är maffig. I min trädgård har jag en liten klottuja som inte är större än en medicinboll ungefär och en liten sockertoppsgran. Min juniperus squamata dog torkdöden tyvärr men en sån ska jag skaffa ny när jag kommer över nån. Jag tycker det är trevlig omväxling att ha lite barr bland alla löven.  Marktäckare älskar jag också, bergenia kanske inte är favoriten men nog finns den i min trädgård alltid!  Har drivit upp från frö. Min syster däremot hatar den, hon fattar inte varför alla ska ha såna där fula rabarberblad i rabatten.
Odjuret
07-05-2008, 22:17
det finns mycket som aldrig skulle få komma in i min trädgård... men en sak.. AVSKYR jag . Rhododendron! USCH OCH FY ! HATA. ALLA mina grannar har minst ett exemplar... och alla är vidriga! Den ena är ju fulare än den andra.. och allt alla säger är "men de har ju så fina blommor" .. . *suck* om jag någonsin släppte in en sån i min trädgård ..så skulle det vara för att ha nöjet att avlägsna det
CITAT (Odjuret @ 07-05-2008, 23:17)  Rhododendron! USCH OCH FY ! HATA. ALLA mina grannar har minst ett exemplar... och alla är vidriga! Den ena är ju fulare än den andra.. och allt alla säger är "men de har ju så fina blommor" .. . *suck* om jag någonsin släppte in en sån i min trädgård ..så skulle det vara för att ha nöjet att avlägsna det  Det är ingen större ide´ att erbjuda några frösådder då?  Maken till lättsamma frösådd...fast det tar 10-15 år innan de blommar. /Anki
theseraphim
07-05-2008, 23:01
Bergenia+RoundUP=kärlek för mig :-)
Det är intressant att se vilka starka känslor den här tråden plockar fram!! Tänk att man kan HATA en växt....konstigt egentligen, det måste vara något grundläggande mänskligt!? Kanske har det med kontrollbegäret att göra, vi som är kungar av evolutionen...  Barrväxterna verkar ligga risigt till...själv har jag en blåen utanför dörren Edit, som bodde här i 30 år satte den från en julgrupp...då var den 20 cm hög...nu är den 2 m!! Jag tog bort alla fula, gula barr och satte en Silverhavre framför...och en lavendel en bit ifrån...det är jättefint, tycker jag! Däremot tycker jag att Änglatrumpeter är fula, alla verkar gilla dom och ska ha en som helst ska bli stor som ett träd....näe inte för mig...men det har hänt förr...man ska aldrig säga aldrig. Min Rhododendron är 40 år gammal och knotig som ett olivträd....jättefin! Fast jag inte ÄLSKAR rhoddisar  Jag tycker om gula blommor på våren...sen vill jag ha svalare eller mörkare färger! Sommarblommor har mycket att ge...det behöver ju inte vara knallgula begonior eller randiga petunior...jätteverbena, ettåriga gräs, Daggsalvia, Slöjsilja, vallmo, rosenskära....de växter fort och blommar första året...och sedan kan man ha något annat nästa år. Jag väver in ex sommarslöja bland perennerna...det blir trångt dvs inget ogräs utan att behöva gräva om och flytta runt till nästa säsong när alla perenner blivit större. Renfana doftar underbart!! De är tåliga och ståtliga...på rätt plats är de också fina! Tänk att alla nästan blir mer engagerade när det handlar om att tycka illa om än när det handlar om att tycka om
Anna i Åkarp
08-05-2008, 07:07
CITAT (Heda @ 08-05-2008, 07:06)  Tänk att alla nästan blir mer engagerade när det handlar om att tycka illa om än när det handlar om att tycka om   Detta är en (1) tråd om växter vi gillar, och sådär 75% av de andra hundramiljoner trådarna i trädgårdsforumet handlar väl om de växter som vi tycker om? Vad härligt med en rhoddis som är så gammal och knotig, jag tycker det är så vackert med rejäla stammar med karaktär. Har du en bild på den? Själv har jag en nyanlagd surjordsrabatt med tre rhododendron och fyra azaleor, men det dröjer nog ett tag till innan de får karaktär ...
Cassiopeia
08-05-2008, 09:23
Oj nu måste jag nog titta lite extra på min bergenia... jag har aldrig tänkt på den som ful men ni verkar rörande överens om att den är det. Det finns faktiskt INGA växter jag avskyr... jag älskar växter överlag. Skulle dock inte plantera thuja eller gul ölandstok i min trädgård, men jag avskyr dem inte för det.
CITAT (Heda @ 08-05-2008, 07:06)  Det är intressant att se vilka starka känslor den här tråden plockar fram!! Tänk att man kan HATA en växt....konstigt egentligen, det måste vara något grundläggande mänskligt!? Kanske har det med kontrollbegäret att göra, vi som är kungar av evolutionen...  Varför tror du att det handlar om att HATA? Man kan väl tycka att vissa växter är mindre snygga så att man inte väljer att ha dem i sina rabatter utan att man för dens skull hatar dem?
Anna i Åkarp: jag kan ju ta blid på den knotiga rhoddisen...så får vi väl se om jag lyckas ladda upp den Magdis: Det var ett citat, kan man säga...många här i tråden skriver att de HATAR den och den eller AVSKYR den och den...jag ogillar också vissa växter som jag också har skrivit längre upp...är bara roligt att se hur snabbt tråden "fylls upp" och hur upprörda folk "låter"! Var absolut inget illa menat, bara en reflexion.
sillamor
08-05-2008, 11:36
Blä för hyacinter!
Är det bara jag som har jättesvårt för Gladiolus? det finns några sorter som är halvok men de flesta tycker jag är anskrämliga..
Krokodilen
08-05-2008, 16:00
Kul tråd det här.  Bevisar verkligen att smaken är som baken. Den ene skriver att den avskyr det som den andre älskar, och tvärt om. Jag skulle aldrig välja att plantera dom här: - Dahlior (aldrig i livet en blomma som jag måste gräva upp på hösten för att den ska överleva, dessutom hade jag dahlior på balkongen i vår gamla lägenhet ett år och dom fick så himla äckliga småkryp) - Tuija (har tre på tomten, vi ska gräva upp och kasta dom om vi inte kan skänka bort dom) - Julstjärnor (vilket inte hindrar att jag har en stor rackare som är 1,5 år gammal bara för att jag inte kunde med att kasta den när jag fick den) - Ensamma tagetesplantor - Röda vinbär, dom är inget att ha - Rosor - Lila rhodondendron (vi har tre rhododendron i trädgården och det ska bli väldigt spännande att se vad det är för färg) - Röda vinbär (tråkiga, blir ingen god sylt) - Bergenia skulle jag gräva upp och kasta som tujorna om vi hade haft några, usch och fy
Överbölingen
08-05-2008, 19:52
Kul att kasta sten i växthus med glasrutor
Tycka illa om en växt? Kan tycka att den luktar illa, inte passar, den har fel färg, blommar fel tid osv. Men alla är skapade att ha en funktion. Lite svårt att begripa alla gånger, precis som med mygg, knott, mördarsniglar, liljebaggar, sork och annat ont. Hata, avsky njae. Det är väl i så fall ett beteende eller egenskap man hatar, avskyr eller tycker illa om. Till exempel hejdlös frö eller rotspridning. Fult på marken sedan rosor och pioner fällt sina kronblad. Lövträdens alla löv på hösten. Och inte tusan krattar jag bort en gudagåva i grönområdesgödsel. Efter andra klippningen är löven och björkkvistar ytkompost. Handplockar bara förstrött bort löv kring spirande perenner. Maskarna tar hand om löven precis som i Nils Ferlins dikt (fast det var visst inte löv). Kan vi använda ordet ”hata” så kan vi också se till den lilla tillstymmelse av godhet som finns. Men man behöver inte vara hagalen eller älska för det. Gjorde alla människor så mot varandra fanns inte alla djävla bråk. Tyck om varandra och växterna. De man inte vill ha undviker men. Värre är det med kampen mot ogräsen. De är seglivade och kan göra en förtvivlad.
Kloka rader du skrev Överbölingen,man kan inte hatar en växt,bara tycker mindre om än andra.Jag kan ändå inte ha alla växter på min ordinarie villatomt.Bara för att jag inte släpper in vissa växter i min trädgård hatar jag inte de.
CITAT (Mollis @ 08-05-2008, 13:46)  Är det bara jag som har jättesvårt för Gladiolus? det finns några sorter som är halvok men de flesta tycker jag är anskrämliga..
thomasini
08-05-2008, 20:39
Praktstensört! Frösår sig som en galning, t.om uppe på takhöjd i grannens stupbränna hade en börjat växa.
Det här är ju jättekul Vi tycker verkligen olika! Jag älskar kejsarkronor! Kan förstå att man tycker dahlior är vulgära men jag kan ändå inte låta bli dem Rhododendron är det jag inte tycker om även om jag har förstått att det är "fel". Däremot övar jag just nu på att tycka om tagetes och bergenia... Antagligen kommer jag vara värsta förespråkaren om några år men just nu... nja
Bergenia, jättedaggkåpa, lammöron och hosta kommer aldrig att få flytta in hos mig!
Håller med Överbölingen...alla växter har sin plats...tom kirskål! I rätt sammanhang är allt vackert! Förutom kanske ledsna växter som inte trivs och/eller har en massa ohyra...men det har ju sin funktion också! Som Ida säger i sommarvisan..."svalor och myggor som svalorna tar"... Själv gillar jag inte att kämpa mot kirskål i rabatterna...men de är så vackra när de blommar att jag i min förra trädgård satte massvis med Kirgislök i de Kirskålshav jag inte orkade bekämpa, underbart! Om jag däremot ska betala pengar för växter, så köper jag naturligtvis det jag tycker bäst om...
Aqvakul
09-05-2008, 06:24
Fuchsia, fuchsia och fuchsia (så stelt och "konstgjort")
Tuja, dahlior och gladiolus är nästan lika illa.....
Men allt kan säkert glädja andra och passa bra i någon annans trädgård
Cassiopeia
09-05-2008, 06:35
Jag blir bara nyfiken; vad är en vulgär växt för något? Många har skrivit det om t.ex. dahlia och någon skrev det om pion. Jag tycker stora färgglada blommor är fina. Precis som jag tycker små söta blommor är fina.
Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni? Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor..... Små färglösa blommor som man knappt ser att de blommar tycker jag är tråkigast.
Lemonne
09-05-2008, 07:53
CITAT (Överbölingen @ 08-05-2008, 20:52)  Kul att kasta sten i växthus med glasrutor
Tycka illa om en växt? Kan tycka att den luktar illa, inte passar, den har fel färg, blommar fel tid osv. Men alla är skapade att ha en funktion. Lite svårt att begripa alla gånger, precis som med mygg, knott, mördarsniglar, liljebaggar, sork och annat ont. Hata, avsky njae. Det är väl i så fall ett beteende eller egenskap man hatar, avskyr eller tycker illa om. Till exempel hejdlös frö eller rotspridning. Fult på marken sedan rosor och pioner fällt sina kronblad. Lövträdens alla löv på hösten. Och inte tusan krattar jag bort en gudagåva i grönområdesgödsel. Efter andra klippningen är löven och björkkvistar ytkompost. Handplockar bara förstrött bort löv kring spirande perenner. Maskarna tar hand om löven precis som i Nils Ferlins dikt (fast det var visst inte löv). Kan vi använda ordet ”hata” så kan vi också se till den lilla tillstymmelse av godhet som finns. Men man behöver inte vara hagalen eller älska för det. Gjorde alla människor så mot varandra fanns inte alla djävla bråk. Tyck om varandra och växterna. De man inte vill ha undviker men. Värre är det med kampen mot ogräsen. De är seglivade och kan göra en förtvivlad. Klokt sagt - men jag håller inte med om allt. Visst kan man avsky utseendet på en växt? Om man tycker något är riktigt, riktigt fult, då måste man ju kunna avsky detta? Jag går inte runt och känner hat mot rhododendron som växt i sig, jag tycker bara den är så erbarmligt ful att det gör ont i sinnet.. Jag hatar Picasso, säger jag, och då menar jag inte att jag skulle ha mördat konstnären om han levde - däremot tycker jag hans tavlor är så fula och intetsägande att de aldrig skulle hamna på väggen hemma hos mig (som om jag hade råd med det?)
pleximaster
09-05-2008, 07:53
Roligaste tråden på länge! Vissa saker som andra här hatar älskar jag! Pioner är minna favoriter och har precis planterat ner mängder av ärvda gladioler och dahlior! Men vad jag tycker riktigt illa om är: TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! TUJOR! Tujor! Tujor! Jag förfasas över alla dessa häckar som är på modet av tuja drabant och smaragd (Det är så "Plantagen" ...  ) Jag har även svårt för kotenaster och de flesta barrträd. (Märks det att jag växte upp i ett hus byggt 1969...) Bambu och prydnadsgräs är jag inte förtjust i heller (inte i min trädgård men de funkar faktiskt hos svärmor.) mvh plexi
Orkidétjuven
09-05-2008, 08:14
Alla växter har egentligen sin charm. Vissa charmigare, andra inte. Hata är ett så starkt ord. Inget jag gärna använder. Men däremot växter som jag inte tycker är så charmigt eller som kan upplevas tråkiga och som inte kommer få plats i min trädgård är Ölandstok eller Norsk brudspirea. Gällande blommor så är jag inte vidare förtjust i stora blaffiga blommor med skrälla färger som penseer eller Gladiolus, men visst finns det undantag  Annars är det småblommiga saker som faller mig på smaken. fackelblomster, violer, olika nycklar osv. Men även näckrosor, småblommiga rhododendron, buddleja, magnolia samt gröna växter som ormbunkar, gräs och ngra barrträd.
eugenia
09-05-2008, 10:13
CITAT (Cassiopeia @ 09-05-2008, 07:35)  Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni? Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor..... Jag gillar de gula blommorna, till och med gullris och speciellt gula rosor. Graham Thomas, Aicha, mmm. Här är lite om färger blått, gult och rött och deras historia(Hittat på nätet) ”Den blå färgen är bakgrunden - den symboliserar i en kristen västerländsk värld himlen och gudens boning men har under tidevarven även kommit att betyda kvalitet och laglydnad. Således är kungligheters blod ”blått” och konservatismens färg den blå. Den symboliserar även i modern tid i hög grad frihet, ärlighet, oskuld och trohet. [3] Den gula färgen har en tvetydig betydelse och som alla vet är allt som glimmar inte guld. Den gula färgen betyder både guldets och ädelhetens färg men även sveket och förräderiets natur. I den kristna ikonografin är Judas färg gul. I dagens sekulariserade värld har dock den mer positiva värdeklangen tagit över. Det finns även här äldre anor då man utanför den västerländska kultursfären i t e x Kina har gul som symbol för kejsaren och att det även under långa tider var förbjudet för andra än Kejsaren att använda den gula färgen.” ”Enligt grekisk mytologi skapades rosen av Adonis kärlek till Afrodite; vid sin död ska han ha förvandlats till en röd ros. Därför förknippas den röda rosen med erotisk kärlek. Afrodites son Eros gav en ros till förtrolighetens gud Harpokrates, varför den senare via Dionysoskulten, kom att uppfattas som en symbol för tystnadsplikt. I antikens Rom firade man rosen under festen Rosalia 11 maj. Den romerska aristokratin smyckade sig ofta med rosenkransar, och rosenblad ströddes ut på marken framför någon som ärades. Filosofen Konfucius (551-479 f.Kr.) berättar att den kinesiske kejsaren hade 600 böcker om rosor i sitt bibliotek. I Persiens Avesta var rosen en religiös symbol, och det finns flera bevis för att det funnits en rosenkult i mellersta Östern, Indien och Syrien. Kännetecknande för Persiens rosor var att de fanns gula sorter. Det är egentligen ett lån från islam att se gula rosor som den falska kärlekens symbol: enligt vissa legender förvandlade Allah en rosenkvist gul för att bevisa Muhammeds ena hustru Aïshas otro.”
Sussgirl
09-05-2008, 10:51
Växter som jag ogillar är Spirea (tog bort dom vid förra huset och vad fanns vid huset vi köpte för 2 år sen om inte spireor =) grävde upp dom så fort jag kunde. Ser risiga ut bara. Andra växter som jag ogillar är ölandstok, barrväxter.
/Susanne
Anna i Åkarp
09-05-2008, 11:12
CITAT (eugenia @ 09-05-2008, 11:13)  Jag gillar de gula blommorna, till och med gullris och speciellt gula rosor. Graham Thomas, Aicha, mmm. Tack för den lilla färgkulturhistoriken! Jag gillar också gult och är alldeles glad nu på våren när de gula buskarna blommar. Först forsythian och nu kerrian och ginsten. Jag har massor av gula och vita vårlökar, och den enda av de befintliga rosorna i trädgården som jag verkligen tycker är vacker är den knallgula. Gult är en glad, varm, solig, uppiggande och lustfylld färg för mig. Och så blir det så fint med olika nyanser av gult, creme och vitt ihop i rabatterna.
Krokodilen
09-05-2008, 12:42
CITAT (Anna i Åkarp @ 09-05-2008, 12:12)  Tack för den lilla färgkulturhistoriken!
Jag gillar också gult och är alldeles glad nu på våren när de gula buskarna blommar. Först forsythian och nu kerrian och ginsten. Jag har massor av gula och vita vårlökar, och den enda av de befintliga rosorna i trädgården som jag verkligen tycker är vacker är den knallgula.
Gult är en glad, varm, solig, uppiggande och lustfylld färg för mig. Och så blir det så fint med olika nyanser av gult, creme och vitt ihop i rabatterna. Tur att jag inte ogillar gult - nyköpta huset har häck av ölandstok på framsidan och kerriabuskar också. Jag ogillar egentligen inte några färger på blommor. Bara fula färgkombinationer. Allt som växer är vackert (utom Tuja då förstås  )
CITAT (Cassiopeia @ 09-05-2008, 07:35)  Jag blir bara nyfiken; vad är en vulgär växt för något? Många har skrivit det om t.ex. dahlia och någon skrev det om pion. Jag tycker stora färgglada blommor är fina. Precis som jag tycker små söta blommor är fina.
Jag är också förvånad att så många verkar avsky gula blommor. Är det en modegrej tror ni? Det finns ingen färg jag avskyr, jag tycker alla är vackra faktiskt. Älskar de söta små husarknapparna. Och tussilago, gullviva, smörblommor..... Små färglösa blommor som man knappt ser att de blommar tycker jag är tråkigast. Jag älskar gula blommor. De lyser som solen.  Gillar oxå orangea blommor. Oftast väldigt snyggt med kompletterande färger som ligger mittemot i färgskalan.
Kajsa i Arvika
09-05-2008, 16:40
Visst finns det många fina vildblommor som e gula och de har jag inget emot, men nu snackar vi trädgårdsväxter och vad jag själv skulle vilja ha i en trädgård... Kom just på att det visst finns en gul blomma jag gillar...  Favoritrosen Ghislaine de Feligonde..
Limeblossom
09-05-2008, 19:55
Ölandstok....aldrig någonsin. Och även om jag skulle ändra mig (gud förbjude) så skulle jag ändå inte plantera en för alla vet att jag avskyr dom. Dom är aldrig fina, inte ens när dom blommar...
zaaritha
09-05-2008, 21:11
Gullris! Kämpat för att få bort det i flera år--alltid nå´n rotbit kvar........
fluffis
09-05-2008, 22:14
Gult är fult, sa Pippi... Har jag tyckt i åratal jag med! Tills vi köpte ett underbart blått sommarhus nyligen... Här passar alla gula nyanser helt förträffligt med det blåa huset och all grönskan som tittat fram... Orange och liknande har också alltid varit hatfärg, men det går alldeles fantastiskt ihop i färgkombinationen nu!
Däremot kommer inget rosa, lila eller eller jul-rött innanför dessa tomtgränser... just nu...
Hatälskar alla lupiner jag försöker rensa bort (massor). Men ska försöka behålla en del. Hatälskar likaså ormbunkarna/åkerfräken? som så småningom kommer! Älskar deras grönska men hatar det bestående bruna på hösten, blir mycket rensande då.
Hatar rosor och rhododendron, röda och svart vinbär. Hatar allt som övergår i höstbrunt/höstgult på hösten när det sommargröna inte längre finns kvar... Dvs våra älskade björkar blir smått förhatliga på hösten...
Handlar om färg hos mig...
hobbe 00
09-05-2008, 22:21
Spireor, dalior och ölandstok är några ovälkommna växter i min trädgård. Fler finns men kan inte ta och rabbla upp en massa.. Men rosor och roddisar hör till favoriterna..
Kilmister
09-05-2008, 23:36
CITAT (Karrolina @ 07-05-2008, 15:46)  Ja just det! Berberis. Tur att du kom på det annars hade jag gått och tänkt på det hela dagen. =) Jag med. Fy för den lede vilket hemskt djäkla ris det är.
Tagetes, klarar bara inte av dom, inga färger eller varianter, har lite svårt för dagliljor oxå, har 2 stycken som jag brukar muttra åt, får se hur länge de får vara kvar. Azalea i den där vanligaste gul-orange färgen, tycker inte den passar in någonstans med, en sån vill jag aldrig ha! Är inte så glad i gult precis som många andra, men det är en svår färg som gärna tar all uppmärksamhet, det är nog därför (fast jag är väldigt glad över mitt guldregn som i år blommar mycket) rött och orange är oxå färger som liksom stjäl all uppmärksamhet från sina grannar. Älskar blått, vitt, silver i trädgården, men det finns även rosa och lila färger som jag är väldigt förtjust i (och liiite gult då) edit: såg just att jag har ju en gul kabbeleka i min avatar, så skriver jag att jag inte gillar gult...silar mygg och sväljer kameler!
Fia i Kalmar
11-05-2008, 09:05
Jag har lite svårt för Rhododendron... De är jättefina när de blommar, men jag blir så ledsen när jag ser de slokiga bladen på vintern....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|