Full version: Här krossas kistan.
Sidor: 1, 2, 3
Netha
Läs ... Begravningslag

Läs ... Etiska aspekter vid gravsättning ... citat från sidan ...

"Vad säger begravningslagen?
Begravningar regleras juridiskt i begravningslagen. I lagen står det:
”En begravningsplats ska hållas i ordnat och värdigt skick och den helgd som tillkommer de dödas vilorum ska alltid iakttas” (2 kap 12 §).
Det står också:
”Graven får inte öppnas på ett sådant sätt att stoft eller aska skadas”(2 kap 13 §) och ”Upplåtaren får vägra gravsättning inom gravplatsen om gravsättningen står i strid med pietetens krav” (7 kap 24§).

Värdigt och fint
Med stoft menas kroppens mjukdelar. De får inte komma till skada vid en gravsättning. En urna får inte heller skadas. Först efter tjugofem år, om den avlidnes kropp förmultnat, får graven grävas igenom. Att gräva igenom ben är inte ett brott mot gravfriden.
Citatet från det sjunde kapitlet innebär att gravsättningen ska ske på ett värdigt och fint sätt.
Sättningar i graven kan uppstå efter en tid då jorden och kistan satt sig. Det kan då åtgärdas genom att mer jord fylls på."
Slut citat

Förr i tiden kunde fler än 2 begravas i samma grav.

Gravrätt kan förlängas ... vi har kvar där syskon födda före mig ligger begravda...
jag är 60 +
Whiskuchi
Det går fortfarande att begrava fler än två i samma grav. Min morbror dog på 60-talet, på 80-talet lades morfar bredvid honom och på 90-talet lades mormor där. Fast jag vet ju inte, de kanske tog upp/plattade till morbror Kurt då. Usch så morbid jag låter.
Netha
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2008, 09:08) *
Det går fortfarande att begrava fler än två i samma grav. Min morbror dog på 60-talet, på 80-talet lades morfar bredvid honom och på 90-talet lades mormor där. Fast jag vet ju inte, de kanske tog upp/plattade till morbror Kurt då. Usch så morbid jag låter.

Förlåt blush.gif ... men jag skrattar så tårarna rinner
Ralf
CITAT (Netha @ 09-05-2008, 09:03) *
Det står också:
Värdigt och fint
Med stoft menas kroppens mjukdelar. De får inte komma till skada vid en gravsättning. En urna får inte heller skadas. Först efter tjugofem år, om den avlidnes kropp förmultnat, får graven grävas igenom.
Slut citat

"kroppens mjukdear får ej komma til skada...." då e det ju ok att pressa ihop kistan! Eller räknas kistan som "urna"

CITAT (Netha @ 09-05-2008, 09:03) *
Det står också:
Att gräva igenom ben är inte ett brott mot gravfriden.
Slut citat

skönt, då gjorde vi ignet fel när vi planerade ut kyrkogården!
Bettson
Nä inte är det kistans värde. Tänker själv ta enlkast möjliga. Men jag vill inte bli krossad av någon nedrans grävskopa.

Behandlar man den avlidne så illa och det skulle vara OK så behöver man inte ha någon värdig begravningsakt heller, inga blommor och inte behöver någon gravplats skötas heller så då kan man väl dra ner på kyrkvaktmästarnas arbetstid.

Tillvägagångssättet som visas tyder på att man behandlar den avlidne som vilka sopor som helst.

Jag grät när jag såg programmet och undrade hur det gick till när mina egna föräldrar kom i graven efter att vi gått hem.

En sak är säker Jag tror att det kommer en ny sed i Sverige i samband med begravningar.

Förutom bisättning och begravningsakt så kommer nog anhäriga att även vilja närvara när graven återfylls.
Bettson
CITAT (Lady Hamilton @ 08-05-2008, 11:43) *
Vad jag har svårt att förstå är varför? man krossar kistan direkt. Vill/kan inte 'köpa' argumentet av att det blir mindre efterarbete för vaktmästarna. Jag tycker att det är ovärdigt att man direkt när kistan skall ner i jorden krossar den så att kroppen blir demolerad. Är det verkligen nödvändigt och mår de som gör det psyksiskt bra av att ha sådan arbets uppgifter? Jag själv arbetar ju nästan daglig dax med att hantera avlidna och vet hur viktigt ett värdigt omhänder tagande är både för anhöriga och mig själv som personal. Men för de som inte har 'varit med' är det kanske svårare att förstå just den biten.

Jag har sett en kyrkogårdsarbetare som hade med sig utrustning för detta och förmodligen använde det när han vattnade BLommorna på den andra gravarna. Men jag begrep inte då vad det var till för.
Lady Hamilton
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2008, 09:08) *

Näe de behövde nog inte göra det med morbror Kurt.. wink.gif ..eftersom han då säkerligen redan var platt... shy.gif .....det hade ju gått ca 30 år när din mormor skulle beredas plats
Ramoth
En kommentar angående sidospåret dyra/billiga kistor:
Hur värdig och tröstande en begravning är (den är ju i praktiken till för de efterlevande och att hjälpa dem i deras sorgearbete) beror knappelunda på kistans utformning (enligt mej)
För att få det vackert under begravningsakten/begravningsgudstjänsten finns kisttäcken att låna hos församlingen (bör i alla fall finnas tror dock att det SKALL finnas att tillgå överallt), så en träspånekista kan fungera precis lika bra som dessa snickerikonstverk. Något som kan vara intressant i sammanhanget är att det är/har varit motstånd mot de billiga kistorna främst hos de stora begravningsantreprenörskjedjorna (hm.. finns mer än en ???) De säljer sannoligt hellre sina egna dyrare dito.

Naturligtvis ska ingen kista krossar i förtid!
När jag för många år sedan jobbade på en kyrkogård var det rutin att fylla på jord och så nytt på äldre gravar när kistan gett vika. En självklar rutin. Inte heller såg jag några som helst oegentligheter - något som jag hoppas inte har dykt upp sedan dess heller! att snabba på processen diskuterades inte ens under personalens mer makabra samtal, vilket säger en hel del om hur otänkbart det var. (ursäkta, men det är lätt att få lite vriden humor när man jobbar på en kyrkogård - någon som verkligen inte har med hur arbetet utförs att göra)

Kajsa i Arvika
Fy så hemskt! Blev sittandes och bara stirrade.. fattade först inte vad de pratade om och försökte fatta VARFÖR de gjorde det? Att påskynda förruttnelse och att gräset växer snabbare... ?!

Har försökt tota ihop ett vettigt inlägg men vet inte förbaske mej inte hur jag ska formulera mej! E besviken på hur människor kan behandla andra människor! För man e väl fortfarande människa även fast man e död?

När jag tvättar en död kropp visar jag den samma respekt jag skulle ha visat en levande människa och det trodde jag i min enfald var en självklarhet för alla som har något med döden att göra. Att man efter döden behandlas som en förpackning som ska vikas ihop så mycket som möjligt av utrymmesskäl gör ont i själen. Tänk om det vore din son eller din dotter i graven? Hur skulle det kännas att veta att locket på kistan trycks sönder av en grävskopa?

Om man väljer att bli begravd i en dyr kista, IKEA garderob eller bränns och urnsätts e mej totalt likgiltigt.. det e upp till var och en att bestämma. Oavsett bör kroppen och vilrummet bevaras intakt så gott det bara går.

Piccante
CITAT (Kajsa i Arvika @ 09-05-2008, 16:29) *
Fy så hemskt! Blev sittandes och bara stirrade.. fattade först inte vad de pratade om och försökte fatta VARFÖR de gjorde det? Att påskynda förruttnelse och att gräset växer snabbare... ?!

Har försökt tota ihop ett vettigt inlägg men vet inte förbaske mej inte hur jag ska formulera mej! E besviken på hur människor kan behandla andra människor! För man e väl fortfarande människa även fast man e död?

När jag tvättar en död kropp visar jag den samma respekt jag skulle ha visat en levande människa och det trodde jag i min enfald var en självklarhet för alla som har något med döden att göra. Att man efter döden behandlas som en förpackning som ska vikas ihop så mycket som möjligt av utrymmesskäl gör ont i själen. Tänk om det vore din son eller din dotter i graven? Hur skulle det kännas att veta att locket på kistan trycks sönder av en grävskopa?

Om man väljer att bli begravd i en dyr kista, IKEA garderob eller bränns och urnsätts e mej totalt likgiltigt.. det e upp till var och en att bestämma. Oavsett bör kroppen och vilrummet bevaras intakt så gott det bara går.

Nu har jag sett programmet på webben och jag sääger som du. Jag får det inte att gå ihop??? Vadå gräset växer snabbare? Är det hela världen om det inte är tätt med gräs på en ny grav med en gång, det växer väl ingen gräs när man begraver någon på höst/ vinter ändå! Jag har sett på kyrkogården att det ligger högar över de nya gravarna, då vet man iaf att de inte har demolerat kista och lik och allt.

Jag tror detta är något som vissa vaktmästare har fått på hjärnan att det är för jobbigt att jämna ut den högen sen om inte allt sjunker ned eller det är för jobbigt att fylla upp om det blir för djupt och kratta ned jord i gräset så det blir jämt. Pressar man ihop allt med en gång så slipper de kolla upp att det ser snyggt ut ett halvår/ år senare.
Berith
CITAT (Markus_H @ 09-05-2008, 17:22) *
Nu har jag sett programmet på webben och jag sääger som du. Jag får det inte att gå ihop??? Vadå gräset växer snabbare? Är det hela världen om det inte är tätt med gräs på en ny grav med en gång, det växer väl ingen gräs när man begraver någon på höst/ vinter ändå! Jag har sett på kyrkogården att det ligger högar över de nya gravarna, då vet man iaf att de inte har demolerat kista och lik och allt.

Jag tror detta är något som vissa vaktmästare har fått på hjärnan att det är för jobbigt att jämna ut den högen sen om inte allt sjunker ned eller det är för jobbigt att fylla upp om det blir för djupt och kratta ned jord i gräset så det blir jämt. Pressar man ihop allt med en gång så slipper de kolla upp att det ser snyggt ut ett halvår/ år senare.

Om jag förstår dej rätt så hade du inte sett programmet när du skrev inläggen om kistans värde osv...? Helt ok, då förstår jag mycket bättre ditt resonemang då. smile.gif

Var inne till kyrkogårdsförvaltningen idag och frågade hur det funkade med gravrättens förlängande. Som jag sa förut så har vi 25 år här, och det förnyas automatiskt. Man behöver inte anmäla intresse igen, och det kostar heller ingenting. Jag glömde däremot att fråga hur man lägger tredje person om det är tätt mellan dödsåren. sleep.gif

Tänkte på det där att dom hade så stor grävmaskin i programmet. På min släktkyrkogård har dom bara en liten pyttig smidig grävmaskin, likaså på min mans släktkyrkogård. Förhoppningsvis förekommer inte några kistkrossningar på dom två, och jag hoppas verkligen att det inte förekommer några "vattensprängningar" heller.
Piccante
CITAT (Berith @ 09-05-2008, 17:51) *
Om jag förstår dej rätt så hade du inte sett programmet när du skrev inläggen om kistans värde osv...? Helt ok, då förstår jag mycket bättre ditt resonemang då. smile.gif

Du har uppfattat det rätt. Jag såg programmet först idag.
sqrulan
-fear-.gif Jag tycker att det är jätte hemskt att göra så med döda människor,
det kan ju inte kännas bra för dom som utför det heller.
Biggan_
Vad säger ni om detta då
Netha
CITAT (Biggan_ @ 09-05-2008, 21:10) *

Nä Fyyyy! Inte vill då jag spolas ut i avloppet ...
jag vill bli till aska som strös ut och gödslar marken.
Har jag tur så kanske jag blir en vacker maskros. smile.gif
Whiskuchi

Hmmm, intressant metod - men nej, jag vill bli Promessad (uppfann precis ett verb tror jag bestämt) ;-)
Magdis

Näe purrrrk det där låter äckligt! sick.gif
Biggan_
CITAT (Netha @ 09-05-2008, 21:33) *
jag vill bli till aska som strös ut och gödslar marken.
Har jag tur så kanske jag blir en vacker maskros. smile.gif

Så vill jag också ha det!
Jag vill varken åka ut i avloppet eller bli sönderslagen av en grävskopa! Så vidrigt!
Berith
Såg häromdan på nyheterna att kyrkoherden i Vännäs äntligen har avgått. Det var inte en dag för tidigt! thumbdown.gif
Kajsa i Arvika
Verkligen inte!! Bara undrar hur många andra det finns runt om i Sverige som också borde avgå.. Efter 3 dödsfall på jobbet har tankarna som programmet väckte kommit tillbaks.. Ryser bara jag tänker på hur kropparna behandlades..
Berith
Ni såg väl uppföljningen igår? Skrämmande hur det är, och tydligen inte bara runt Vännäs. Och skrämmande att det tydligen fortsatt trots avslöjandet i första programmet.
Bee
Jag såg inte det första programmet men jag såg det igår. Vidrigt och skenheligt! Hanteringen är vidrig och ovärdig men de officiella hållningen! Skenheligheten lyser klart! "Vill inte veta, vill inte vet, vill inte veta". Usch för såna typer.
Skall bli intressant att få läsa om tingsrättsförhandlingen. Och om ärkebiskopen verkligen kommer att agera på det han fått veta. Det är tydligen inte bara gravsättningar som kyrkan blundat för i många år.

En tanke slog mig. Om man nu uttryckligen vill bli kistbegravd, kan man inte då få slippa kistan? Om kroppen sveps och läggs försiktigt i graven så behöver problemet "kistkrossning" inte uppstå.

Huggorm
Jag såg programmet och tyckte mest synd om kyrkovaktmästaren som fick all skiten med åtal och grejer, bara för att han gjort sitt jobb
Azur
Påminner mig om att jag måste berätta för mina anhöriga att jag vill kremeras, i billigast tänkbara kista. Och att min aska skall spridas för vinden.
Pia L
Jag vill inte kremeras, men om dom måste knö ihop mig för att det ska få plats med fler döingar på kyrkogården så inte gör det mig något.....då har jag redan vandrat vidare till nästa liv, jag har ju ingen nytta längre av min kropp då, den har gjort sitt.
Gita
CITAT (Huggorm @ 09-04-2009, 10:47) *
Jag såg programmet och tyckte mest synd om kyrkovaktmästaren som fick all skiten med åtal och grejer, bara för att han gjort sitt jobb

ja, kanske är jag kall och cynisk men har man inte gjort en höna av en fjäder?
Gita
Huggorm
CITAT (Gita @ 09-04-2009, 20:29) *
Gita

Ingen har ju kommit till skada, och det man inte vet har man inte heller ont av. Ingen krossades ju när anhöriga var närvarande vid begravningen, och om kistan skulle sjunka ihop nu eller om ett halvår spelar i mina ögon mindre roll. Men nu har det tagits upp till ytan, och nu är folk medvetna om det och har ont av det. Man har skapat ett problem som inte tidigare har funnits, gratulerar journalisten, hoppas du får pris för den bravaden.

Det roligaste var att se alla kyrkoherdar och präster, som blånekade och sedan blev avslöjade. Där i ligger nog det riktiga problemet, för om dom gör så mycket för att ljuga ihjäl detta, vad finns det då för mer hemskheter att gräva upp?
Netha
Nog för att jag begärt utträde ur Svenska kyrkan ... men inte fasen ska det vara tillåtet att smocka sönder nunan på liket ... den döda.
Hela detta är ju bara så sjukt!

Vart är mänskligheten på väg, om man inte ens kan visa lite värdighet till de bortgångna!?

CITAT (Gita @ 09-04-2009, 20:29) *
Gita

Kan du förklara hur du menar?
Berith
Undrar också vad Gita menar. Det är väl absolut inte nån fjäder det här, när man hittar hönor i den ena församlingen efter den andra?
Tosan
Det kan ju kanske vara intressant att läsa artikeln där den åtalade vaktmästaren fått uttala sig....

http://www.folkbladet.nu/?p=141966

Enligt honom handlar det inte om att krossa kista och allt, utan om att knäcka locket.
pejori
För mej handlar det mest om, respekt...
Respekt för både livet och döden.

Hur jäkla svårt kan det vara, att fylla på mera jord med tiden.
Pia L
Spelar det egentligen någon roll NÄR liket krossas??
Antingen så kan dom göra jobbet på en gång och graven kan bli vacker fortare, eller så krossas kistan och liket med tiden och dom måste fylla på med mera jord och graven ser nygrävd ut för jämnan.
Jag anser att det är bättre att våra sjuka och åldringar vårdas med respekt än att man ska tassa på tå för en förbrukad kropp, dom gör det inte under gravsättningen ialla fall, DET tycker jag är huvudsaken.
Biggan_
CITAT (Pia L @ 10-04-2009, 23:24) *
Spelar det egentligen någon roll NÄR liket krossas??
Antingen så kan dom göra jobbet på en gång och graven kan bli vacker fortare, eller så krossas kistan och liket med tiden och dom måste fylla på med mera jord och graven ser nygrävd ut för jämnan.
Jag anser att det är bättre att våra sjuka och åldringar vårdas med respekt än att man ska tassa på tå för en förbrukad kropp, dom gör det inte under gravsättningen ialla fall, DET tycker jag är huvudsaken.

Nu mår jag faktiskt lite illa Pia!
Nu blev ju min sambo kremerad, men om han skulle blivit begravd i kista så hade jag blivit väldigt upprörd om jag fått veta att dom slagit sönder kistan och kanske kroppen också! Hade inte du blivit det?
Att de döda behandlas med värdighet, det utesluter väl inte att vi vårdar och behandlar våra gamla med respekt och värdighet?
Pia L
Biggan : Nu var det faktiskt inte min avsikt att göra någon illa berörd med mina tankar, funderingar och åsikter.
Om det här var en tråd som skapades enbart för dom som anser att kroppen lever med oss efter döden så borde det stått att oliktänkande borde hålla sig ifrån att tala om hur dom tycker.
Det är MIN åsikt om kroppen efter döden och det är JAG som anser kroppen vara förbrukad då jag dör, min själ vandrar vidare till en annan kropp.
Men jag förstår er som håller på era känslor i ämnet.
Berith
Om det inte spelar nån roll för en del hur man behandlar dom döda, varför då ha begravning öht? Släng dom nånstans bara!

Jag tror inte - möjligt att det är lite blåögt - att vaktmästarna häromkring på dom kyrkogårdarna jag har anknytning till använder så stor grävskopa som dom visade på TVn. Och därför tror jag heller inte att dom krossar några kistor för att slippa arbetet med att fylla på jord allteftersom. Däremot ser jag ibland att dom fyllt på ny jord och sått mer gräs.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag håller med biggan, för det är mer än sorgligt hur dom gör.

Pia jag förstår inte dig. Spelar det ingen roll vad man gör med kroppen, så är det ju fritt fram för att göra sig av med kroppen. Om det är nu ett dike eller någon annanstans.......

Respekt inför våra döda ( och sedan jag med) är det minsta man kan förvänta sig.

Elisabeth

Kajsa i Arvika
Jag förstår väl att kroppen e förbrukad och att "människan" är borta men väljer jag att få en familjemedlen jordbegravd förväntar jag mej att kroppen och kistan lämnas intakt till dess att den naturliga processen gör att kistlocket ger vika..

Bryr man sej inte kan man ju välja att bli kremerad och strödd i en minneslund..
Ralf
Jag har kollegor som byggt på kyrkogårdar och fått kasta ben hit o dit. Jag tror att man i framtiden kommer att hitta mumifierade kroppar som torkat innan dom hann ruttna därför att folk begraver dem tex i tvåkomponent-lackade ekkistor. Såg på det från USA, hur folk hade kistor av rostfri stålplåt.... där lär ju kroppen ej ruttna...
Tosan
CITAT (Ralf @ 11-04-2009, 18:01) *
Jag har kollegor som byggt på kyrkogårdar och fått kasta ben hit o dit. Jag tror att man i framtiden kommer att hitta mumifierade kroppar som torkat innan dom hann ruttna därför att folk begraver dem tex i tvåkomponent-lackade ekkistor. Såg på det från USA, hur folk hade kistor av rostfri stålplåt.... där lär ju kroppen ej ruttna...

det händer redan idag. Framförallt i jordar som bevarar både kroppen och kistan istället för att bryta ner dem. Det sägs att det är så på en kyrkogård här i stan.
Själv vill jag nog hellre att de spräcker kistlocket istället för att folk kan identifiera mig när det är dags för en annan hyresgäst i min etta med jordvärme. Men det är jag. Döden är ju trots allt ett sånt ämne som de flesta har sina egna tankar om.
Netha
CITAT (Tosan @ 12-04-2009, 22:25) *
det händer redan idag. Framförallt i jordar som bevarar både kroppen och kistan istället för att bryta ner dem. Det sägs att det är så på en kyrkogård här i stan.
Själv vill jag nog hellre att de spräcker kistlocket istället för att folk kan identifiera mig när det är dags för en annan hyresgäst i min etta med jordvärme. Men det är jag. Döden är ju trots allt ett sånt ämne som de flesta har sina egna tankar om.

Så du tror att benen (skelettet) förintas fortare och går inte att identifieras
om traktorförarn slår sönder kistan med sin skopa. ?!!???
Eller ... hur tänkte du?
Huggorm
CITAT (Netha @ 13-04-2009, 00:14) *
Eller ... hur tänkte du?

Då kommer kroppen snabbare i kontakt med jord och vatten, så det låter rimligt tycker jag
Huggorm
För övrigt sommarjobbar min lillasyster som kyrkogårdsvaktmästare. Efter avslöjandet av kistkrossningen händer det ofta att folk smyger runt i buskarna i hopp om att avslöja några egna smaskigheter whist.gif Men eftersom det är en mindre kommun ute i obygden känner alla varandra och är oftast släkt också, så där är man försiktig med kistorna. Inte sällan är den som ligger däri både mormor, svåger samt barndomskamrat till begravningsförrättaren
Tosan
CITAT (Netha @ 13-04-2009, 00:14) *
Eller ... hur tänkte du?

Jag tror att köttet förintas snabbare om det kommer i kontakt med jorden istället för att ligga i en nästan hermetiskt tillsluten kista.
Netha
CITAT (Tosan @ 13-04-2009, 21:04) *
Jag tror att köttet förintas snabbare om det kommer i kontakt med jorden istället för att ligga i en nästan hermetiskt tillsluten kista.

OK smile.gif
Berith
Kyrkvaktmästaren friad.
Aqvakul
Det som är bra med domen är att man fastslår att ansvaret ligger högre upp. Det hade känts fel att kyrkvaktmästaren ensam skulle bli syndabock. Samtidigt kan man tycka att han borde förstått bättre.

Ralf
Men problemet kvarstår, vad ska vi göra med alla kistor som kommer att hittas i framtiden?
Huggorm
CITAT (Ralf @ 09-06-2009, 20:04) *
Men problemet kvarstår, vad ska vi göra med alla kistor som kommer att hittas i framtiden?

Låta saken bero, så länge inte ägaren klagar
Aqvakul
Jag har bett att få bli kremerad, när den dagen kommer - verkar enklare på flera sätt.
Meriona
Håller med, jag ska bli så liten som möjligt, inte ställa till med något miljöproblem om det går att undvika...... Inte heller ska min son behöva få dåligt samvete för att han inte sätter blommor på nån grav.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon