Full version: Dagens växtbild
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Pia L
Det är en liten skogis ja, men huskatt då hon saknar papper, men vi vet vem pappan är så det är inget oplanerat.
man får ta det lugnt när man ska gå, det är inte så mycket strykande RUNT fötterna som under.
renate
CITAT (Myosotis @ 22-08-2008, 11:34) *
Ja, den var verkligen snygg! bravo.gif Vill ha!!! Vad heter sorten?

Det vet jag tyvärr inte fick några fröer från en sådan planta,men jag har sett fröerna i affären håller utkik på våren.
Gunilla T
CITAT (stennie @ 19-08-2008, 20:20) *
Detta får bli min dagens...tyckte det blev så fint tillsammans.

Vilken otroligt vacker färgkombination Stennie!
renate
Det får blir mina krukor vid entren,fotade inga blommor idag,nja rosor men de finns i en annan tråd.
[attachment=23164:2008_08_...__Large_.JPG] [attachment=23165:2008_08_...__Large_.JPG]
Alexander-VG-zon3
osteospermum - Stjärnöga ,, klockan är inte 00.00 än men snart smile.gif

[attachment=23167:balkongs...li08_005.jpg]
stennie
CITAT (Gunilla T @ 23-08-2008, 12:52) *
Vilken otroligt vacker färgkombination Stennie!

Visst är det!..Precis som jag hade planerat det! whistling.gif (inte)
Monarda
Trädgårdstemyntan har precis börjat blomma nu hos mig.

P8230426a.jpg

Platinum
Blommande vinterkyndel
Gillan
Ni visar alla så vackra bilder på era blomster. Det är nog bara jag som är lat och inte lägger in några dunno.gif , men här kommer i alla fall två stycken. Den första är en skugglilja, Tricyrtis hirta, som jag glömt av att jag hade( inköpt i år ). Oerhört söt, och endast ca 3cm i omkrets ohmy.gif . Den andra är den japanska Ostronörten ( Mertensia maritima ) som jag sådde i våras. ( kallar dem "Höga kustens Ostron" ) och som jag tror får bli årets höjdpunkt. Sättet den växer på, färgen och de till synes oansenliga blommorna ( som blir helt bedårande vid närmare titt ), Wow säger jag bara bravo.gif wub.gif

[attachment=23170:2008_08_...012_ODLA.JPG]

[attachment=23171:2008_08_...003_ODLA.JPG]
Krolliljan
den japanska Ostronörten wub.gif wub.gif wub.gif
Biggan_
CITAT (Krolliljan @ 24-08-2008, 13:41) *
den japanska Ostronörten wub.gif wub.gif wub.gif

Ja den var ju jättesöt! wub.gif
Wilmer

mommos pellis.jpg

Äntligen har de börjat blomma, mina pellisar bravo.gif

Wilmer

magellanica ngn.jpg

Jag fyller på.. Fuchsiorna blommar som bäst nu också. Obs, Jag kommer aldrig ihåg hur det stavas.. Shadow dancer är lättare att stava till angel_not.gif
Wilmer
CITAT (Betty @ 21-08-2008, 21:30) *
Det är en violruta. smile.gif

Tack för det.. Har satt dem bredvid varandra.. Det var violrutans existens som fick oss att välja färgen på huset, tycker det blir så vansinnigt läckert ihop. Hade sett den kombinationen på ett ställe och föll pladask. Tog ett tag innan jag lyckades hitta rätt blomma, men nu så wub.gif
Gunilla T
[attachment=23255:DSCN05370001.JPG]

En liten fransgentiania...
Gunilla T
[attachment=23256:DSCN05420001.JPG]

..och en surjordsrabatt..
Noak
Detta är faktiskt mitt grönsaksland...

[attachment=23279:hemma_sl...Web_view.jpg]

Visst är det vackert med alla sina förvildade och självsådda blommor, som jag inte har hjärta att rycka bort.
Wilmer
giggle.gif
stennie
CITAT (NIKEN @ 26-08-2008, 22:56) *
Detta är faktiskt mitt grönsaksland...
[attachment=23279:hemma_sl...Web_view.jpg]
Visst är det vackert med alla sina förvildade och självsådda blommor, som jag inte har hjärta att rycka bort.

Jättefint !!! wink.gif
Wilmer

afrikas blålilja.jpg

Äntligen blommar de.
Betty
Så vacker din Afrikas blå lilja är Wilmer! Jag får nog vänta några år till på att min ska blomma, planterade den i en alldeles för stor kruka för flera år sedan.
Min dagens bild är en Gråmalva, den blommar så här sent på säsongen här uppe - men är väl värd att vänta på.
[attachment=23318:Kopia_av_Gråmalva.jpg]
Wilmer
Tack Betty, där fick jag ett namn på malvan jag vill ha. Mina liljor tog flera år på sig i sina krukor innan de började blomma. Nu blommar de varje år, men i år blev det sen blommning. Jag har några vita också, men de ser jag inga knoppar på än.

ngn malva.jpg

En malva som behöver ett namn whistling.gif
Gunilla T
[attachment=23352:DSCN05380001_1.JPG]

Europeisk hasselört Asarum europaeum
Biggan_
Höstanemoner

[attachment=23357:IMG_0367_a.jpg]

[attachment=23358:IMG_0548_a.jpg]

[attachment=23359:IMG_0455_a.jpg]
stennie
CITAT (Biggan_ @ 28-08-2008, 12:49) *
Höstanemoner

[attachment=23357:IMG_0367_a.jpg]

[attachment=23358:IMG_0548_a.jpg]

[attachment=23359:IMG_0455_a.jpg]

Dom är så fina! wub.gif wub.gif
Wilmer

passionsblomma.jpg

Så vackra höstanemoner.. Mina blommar inte än, trivs nog inte. Kontrar med en innomhusblomma.
Ralf
CITAT (Wilmer @ 28-08-2008, 23:27) *

passionsblomma.jpg

Så vackra höstanemoner.. Mina blommar inte än, trivs nog inte. Kontrar med en innomhusblomma.

Jäskigens vad häftig den ser ut!
Wilmer
Visst e den häftig Ralf, nytillskott som jag nu ska hålla liv i. sweatingbullets.gif
Nostalgia
Mycket häftig Wilmer och vacker, det är så man blir passionerat förälskad wub.gif

(Oj jag heter ju inte Ralf, hoppas det inte gör något att jag svarade, den var bara sååå vacker)
Biggan_
Johannesört.

[attachment=23408:IMG_0491a.jpg]

[attachment=23409:IMG_0492b.jpg]

[attachment=23410:IMG_0493c.jpg]
Red Top
Fick ngr bonuslökar när jag köpte växter i våras. Trodde det var gladiolus, men titta vad som blommar nu:
[attachment=23435:b2_002.JPG]
När jag kollade etiketten, som jag, för ovanlighetens skull, sparat visade det sig vara: Doftlilja, Gladiolus Calliantus mureilae.
Och den doftar ljuuuuvligt!=)
renate
Wow så vackra blommor ni har.Höstanemonerna har sin glanstid nu.Passionsblomman är pampigt,jag får aldrig mina i blom har gett upp.
[attachment=23460:2008_08_...__Large_.JPG] Höstgentiana
[attachment=23461:2008_08_...__Large_.JPG] Julrosor, helleborus niger
Irene_L
Änglatrumpeten och pelargonen blommar så fint nu:
[attachment=23469:altanblom.JPG]

Här blommar röd Rudbeckia "Magnus"
[attachment=23468:röd_rube...a_Magnus.JPG]
Lady Hamilton
Åh! Vilka fina bilder ni visar Och jag vill också ha Rudbeckior ..............
Krolliljan
Ja så vackra bilder tummenupp.gif

Mina doftliljor har inte alls blivit bra i år. Det är bara blast. sad.gif
Betty
Thalictrum 'Elin'
[attachment=23511:elin.jpg]

och så ett par liljor...
Algarve
[attachment=23512:algarve.jpg]

och Umbria
[attachment=23513:umbria.jpg]
Sussie F-Flower
CITAT (Irene_L @ 30-08-2008, 23:00) *
Änglatrumpeten och pelargonen blommar så fint nu:
[attachment=23469:altanblom.JPG]

Här blommar röd Rudbeckia "Magnus"
[attachment=23468:röd_rube...a_Magnus.JPG]

Wow, dra mig baklänges!!! Jättefina!!!
Änglatrumpetblomman ser ut att vara stoor som en tallrik, är den det??? Utgår från att stolpen är ca 10x10 cm, (ser ut att vara dubbla 2tum4).
Har du en gul bredvid eller är knopparna gulaktiga innan de slår ut?
Irene_L
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-08-2008, 23:19) *
Wow, dra mig baklänges!!! Jättefina!!!
Änglatrumpetblomman ser ut att vara stoor som en tallrik, är den det??? Utgår från att stolpen är ca 10x10 cm, (ser ut att vara dubbla 2tum4).
Har du en gul bredvid eller är knopparna gulaktiga innan de slår ut?

thanks.gif Änglatrumpeten är 3 år gammal och över 2,5 m hög. Knopparna är först gulvita ....sen blir de ljusrosa. Jag var ute och mätte blomman. Den är 20 cm bred. giggle.gif
evalarsson
Lite grönt bland alla vackra färgsprakande blommor... Måste få visa min physalis som växer som besatt. yahoo.gif Tyvärr köpte jag fel sort så den får inga bär förrän nästa år men det gör inget, den är min favorit ändå. wub.gif Men sista veckan har den faktiskt fått två små, små blommor - är det bär på gång ändå månntro?!

[attachment=23537:DSC04046.jpg]
Svårt att tänka sig att de här bara var ett par centimeter höga i våras... nu är den högsta närmare en meter.

[attachment=23538:DSC04047.jpg]
Här är en av blommorna, jättesöt!
DragonLady
Underbara blommor ni har... det e bra att ha många foton så man överlever vintern happy.gif

En liten klättermix på nät shy.gif
Wilmer

höstvädd.jpg

dahlia vit.jpg

ringblomma.jpg

Härlig dag på kolonilotten resulterade i fotografering.
Krolliljan
Så söt höstvädden är. wub.gif Jag har sått i år. Hoppas min blir så söt.

Här är några rosor.

[attachment=23623:IMG_0001_333.JPG]

Och en rosenskära.

[attachment=23624:IMG_0001_332.JPG]
Wilmer
Rosenskäror är så vackra.. Har inte lyckats få upp några sedan sniglarna tågade in -cry-.gif

Höstvädden är så underbar, men jag har inte lyckats övervintra den innan. Försöker igen.. Ska täcka den i vinter.
DragonLady
Åhh vad ljuvlig höstvädden var wub.gif habegäret vaknade igen.... happy.gif

Jag gjorde en egen blomma igår shy.gif

Red Top
Nu blommar tidlösan. Lite tidigt, men det ha ju varit rätt svalt sen 2:a veckan i augusti.
[attachment=23675:Tidlösa.JPG]
Den har sällskap med lite nya aklejblad. Har samplanterat dem, så att inte de "fula" bladen av tidlösan
ska synas när de vissnar ner. Sen tycker jag oxå att den brukar se så ensam ut när det inte finns något
grönt till blommorna.
Harlekinblomster:
[attachment=23680:Harlekinblomster.JPG]
Och lite krasse
[attachment=23681:Krasse.JPG]

CITAT (DragonLady @ 04-09-2008, 11:20) *
Jag gjorde en egen blomma igår shy.gif

Jättevacker blomma/smycke. Lite avundsjuk på människor som har sådana förmågor bravo.gif
Biggan_
Så många vackra blombilder ni visar i denna tråden! tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif

CITAT (Red Top @ 04-09-2008, 11:32) *
Nu blommar tidlösan. Lite tidigt, men det ha ju varit rätt svalt sen 2:a veckan i augusti.
[attachment=23675:Tidlösa.JPG]
Den har sällskap med lite nya aklejblad. Har samplanterat dem, så att inte de "fula" bladen av tidlösan
ska synas när de vissnar ner. Sen tycker jag oxå att den brukar se så ensam ut när det inte finns något
grönt till blommorna.
Harlekinblomster:
[attachment=23680:Harlekinblomster.JPG]
Och lite krasse
[attachment=23681:Krasse.JPG]

Jättevacker blomma/smycke. Lite avundsjuk på människor som har sådana förmågor bravo.gif

Harlekinblomman var ju jättefin, och att plantera tidlösa bland aklejor var ju ett bra tips! tummenupp.gif
Irene_L
Just nu blommar denna underbara lilja wub.gif

[attachment=23693:lilja_vacker.JPG]
Biggan_
CITAT (Irene_L @ 04-09-2008, 18:11) *
Just nu blommar denna underbara lilja wub.gif

[attachment=23693:lilja_vacker.JPG]

Så vacker den är Irene! wub.gif
Red Top
CITAT (Biggan_ @ 04-09-2008, 17:51) *
Så många vackra blombilder ni visar i denna tråden! tummenupp.gif bravo.gif bravo.gif
Harlekinblomman var ju jättefin, och att plantera tidlösa bland aklejor var ju ett bra tips! tummenupp.gif

Tack för muntra tillrop thanks.gif
DragonLady
CITAT (Red Top @ 04-09-2008, 11:32) *

Tack shy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon