Full version: SodaStream iDesign
Sidor: 1, 2
embees
CITAT (Aqvakul @ 15-05-2008, 21:35) *
Lägsta pris idag är 726 kronor - sen kostar ju kolsyrepatroner, eller...

Min man förbrukar en patron/ca 25 liter vatten. Det är ju helt avgörande hur mycket man kolsyrar vad gäller hur länge patronen räcker. En patron kostar 40 kr här.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har tänkt många gånger på en Sodastream för att vi dricker mycket mineralvatten. På dagen dricker vi kranvatten men på kvällen blir det mineralvatten.

Men gubben gillar med citronsmak och jag utan och med så lite bubblor som möjligt.

Det är klart, det är ett släpandet med alla dessa flaskor, men om det blir billigare??? Vi köper all vatten hos Lidl och det är billigt.

Elisabeth

Netha
Sverige har ett av världens bästa dricksvatten.
Varför då bära hem vatten på flaska som ofta transporterats långa vägar från andra länder.
Därtill är mycket av flaskvatten, helt vanligt kranvatten med diverse tillsatser.

Jag tycker inte att man kan kalla sig miljövän om man släpar hem flaskvatten.
ninnisky
CITAT (Netha @ 23-09-2008, 09:51) *
Varför då bära hem vatten på flaska som ofta transporterats långa vägar från andra länder.
Därtill är mycket av flaskvatten, helt vanligt kranvatten med diverse tillsatser.

Så sant, så sant... vi dricker väldigt sällan mineralvatten - Göteborg har ett mycket bra vatten. Ligger på 5:e plats i Sverige.
---

Visste ni förresten att aspartam i koncentrerad "läsk" är ett bra myrmedel??

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle407917.ece
Jag tycker att ibland luktar det illa, så jag förstår inte att vårt vatten skall vara so gott.

Läsk dricker vi aldrig men som sagt mineralvatten och det tycker min läkare att jag måste göra

Gott vatten har dom i Rävlanda

Elisabeth
Ralf
jag har ju rabarber kvar... undrar om man kan göra rabarberläsk??

För övrigt köpte jag äppeljuice i tyskland för några år sen, slank in i en butik och tog en tetra bara. Drack en slurk o undrade vad i helvete jag höll på med. Det visade sig att dom kolsyrat drycken.....
Chamomille
CITAT (Ralf @ 23-09-2008, 16:16) *
jag har ju rabarber kvar... undrar om man kan göra rabarberläsk??

Rabarberdricka! Gudans gott yes.gif
Bettis
Har en kompis som bara gillar rosé vin men dom hade bara vanligt vin hemma då bubblade hon vinet, gick tydligen bra sa hon giggle.gif
Ralf
CITAT (Chamomille @ 23-09-2008, 16:39) *
Rabarberdricka! Gudans gott yes.gif

ja 50% socker i de recepten jag har. Nån som har annant recept?
Chamomille
Googla och sök på rabarberdricka så får du massor av svar. Tyvärr har vi tappat bort vårat recept. Receptet fanns i Land för ett par år sen, kanske någon annan har sparat det?

Edit: strunta i sockret och drick sur saft.
Rhubarb
Eller söta med Sucralose, smakar som socker. Finns nog bara i Sverige på

http://allt-fraktfritt.com/sucralose-19/su...am-burk-41.html

Men ta betydligt mindre än rekommenderat, det är sötare än man tror. Inte helt miljövänligt för det kommer ut igen utan att brytas ner, men det smakar socker och inte besk metall som dom andra sötningsmedlen.

Det tillverkas mindre än efterfrågan så små länder som Sverige får ingenting. Utom Felix som har det i sin ketchup.

Gillan
CITAT (Netha @ 23-09-2008, 11:51) *

Nä, men om man gör eget bubbelvatten så är man väl inte heller speciellt miljövänlig efter vad jag förstått ( På grund av transportsträckorna av kolsyrepatronerna)...................ibland tror jag inte det spelar någon roll hur man än gör........det blir fel oavsett................../från en Gillan som har bland det godaste vatten man kan tänka sig ( egen djupborrad brunn ).......och ännu godare med bubbel i blush.gif

CITAT (ninnisky @ 23-09-2008, 12:25) *
Visste ni förresten att aspartam i koncentrerad "läsk" är ett bra myrmedel??

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_milj...ticle407917.ece

Ja, det visste jag och vad säger då inte det om vad vi intar crying.gif
Netha
CITAT (Gillan @ 23-09-2008, 23:01) *
Nä, men om man gör eget bubbelvatten så är man väl inte heller speciellt miljövänlig efter vad jag förstått ( På grund av transportsträckorna av kolsyrepatronerna)...................ibland tror jag inte det spelar någon roll hur man än gör........det blir fel oavsett................../från en Gillan som har bland det godaste vatten man kan tänka sig ( egen djupborrad brunn ).......och ännu godare med bubbel i blush.gif
Ja, det visste jag och vad säger då inte det om vad vi intar crying.gif

Tror iaf att det är mer miljövänligt att "bubbla själv" än att frakta vatten land och rike kring.

Och förresten så tror jag att de som talar om kolsyrepatronernas "miljöförstörelse" är just producenter till flaskvatten.

För .. jag menar ... med en patron kan du ju "bubbla" en massa liter vatten som du spolar ur kranen.
Du bär inte hem kranvatten som bubblats färdigt i ett annat land, förpackats på flaska och sedan transporterats till din butik.
Gillan
CITAT (Netha @ 23-09-2008, 23:17) *
Tror iaf att det är mer miljövänligt att "bubbla själv" än att frakta vatten land och rike kring.

Och förresten så tror jag att de som talar om kolsyrepatronernas "miljöförstörelse" är just producenter till flaskvatten.

För .. jag menar ... med en patron kan du ju "bubbla" en massa liter vatten som du spolar ur kranen.
Du bär inte hem kranvatten som bubblats färdigt i ett annat land, förpackats på flaska och sedan transporterats till din butik.

Ja, jag håller med dig fullständigt! Jag blir ibland bara så trött på att det verkar som om att "hur vi än gör, så gör vi fel"............

försökte ändra två ggr inan det gick fram.....(meningsfel )
Chamomille
Då undrar jag, var kommer Lidls vatten ifrån?
CITAT (Chamomille @ 24-09-2008, 07:26) *
Då undrar jag, var kommer Lidls vatten ifrån?

från Löningen i Tyskland ( läste på flaskan)

*Stintan*
Jag har ibland funderat på att införskaffa en bubbelapparat men har avstått eftersom jag inte tror att vattnet blir godare bara för att man kolsyrar det om det redan från början smakar apa. Mitt vatten i staden är inte gott alls. Kolsyran gör ju att smakerna framträder mer och då kanske vattnet smakar ännu äckligare.
Kanske är jag bortskämd då jag tidigare hade supergott vatten från egen djupborrad brunn.

Släpar ändå inte hem bubbelvatten från affären utan nöjer mig med att ha citron i det befintliga illasmakande vattnet så att det åtminstone blir drickbart.

Chamomille
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2008, 10:18) *
från Löningen i Tyskland ( läste på flaskan)

Jaha, det verkar ju bra att släpa hem det ytterligare några mil sleep.gif

CITAT (*Stintan* @ 24-09-2008, 10:40) *
Jag har ibland funderat på att införskaffa en bubbelapparat men har avstått eftersom jag inte tror att vattnet blir godare bara för att man kolsyrar det om det redan från början smakar apa. Mitt vatten i staden är inte gott alls. Kolsyran gör ju att smakerna framträder mer och då kanske vattnet smakar ännu äckligare.
Kanske är jag bortskämd då jag tidigare hade supergott vatten från egen djupborrad brunn.

Släpar ändå inte hem bubbelvatten från affären utan nöjer mig med att ha citron i det befintliga illasmakande vattnet så att det åtminstone blir drickbart.

Men... Vad får du vatten ifrån? Jag menar, varför smakar det illa??
*Stintan*
Det är väl kommunalt vatten. Fråga inte mig varför det smakar illa, jag tycker det till och med luktar illa. Blir dock något bättre om det får stå och rinna ett bra tag. Men som sagt det kan bero på att jag är bortskämd sen förut med ett mycket gott vatten.
Myosotis
CITAT (Chamomille @ 24-09-2008, 11:40) *

Det undrar jag också. Har du kollat det så det inte är nåt farligt?
*Stintan*
Nej jag har inte kollat. Tänkte jag skulle fråga grannarna vad dom tycker om vattnet men det har inte blivit av än.
elleave
Jag funderar oxå på att köpa en kolsyremaskin smile.gif Vi dricker rätt mycket kolsyrat vatten. Har läst lite tester och där verkar sodastream Design få bäst (antar iof att alla deras modeller är lika bra)

Men läste någonstans att de inte tyckte wassermax va bra, bla pga att vattnet blev avslaget lätt om man ville ha flaskor m bubbelvattnet i kylen confused.gif

Sen en annan fråga; är det aspartam och annat konstgjort sötningsmedel i alla smaktillsattser för att göra egen läsk?
*Stintan*
Här elle kan du läsa om allt skräp som finns i smaktillsatserna. Dock lär det finnas några få naturliga osötade varianter som du också kan se på sidan.
elleave
Var??? g.gif flirting.gif
*Stintan*
Hoppsan glömde länken blush.gif

sodastream
CITAT (Chamomille @ 24-09-2008, 11:40) *
Jaha, det verkar ju bra att släpa hem det ytterligare några mil sleep.gif

Ja Chamomille, det är klart vatten har rest några mil. ( nen har du läst undersökningen som visar att närodlade Tomater kräver mer energi än Toamter från spanien) Men vad skall jag dricka? Vattnet som jag tycker smakar illa eller köper dyrare mineralvatten?????

Är det någon som sponsrar mig? Jag får räknar så att det går ihop med min lilla pension och då är mineralvatten von Lidl bra.

Elisabeth
Netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2008, 21:48) *
Ja Chamomille, det är klart vatten har rest några mil. ( nen har du läst undersökningen som visar att närodlade Tomater kräver mer energi än Toamter från spanien) Men vad skall jag dricka? Vattnet som jag tycker smakar illa eller köper dyrare mineralvatten?????

Är det någon som sponsrar mig? Jag får räknar så att det går ihop med min lilla pension och då är mineralvatten von Lidl bra.

Elisabeth

Varför säger din doktor att du måste dricka mineralvatten?
Om du lider av någon bristsjukdom
så borde du väl få recept på medicin istället för order att köpa mineralvatten som garanterat inte botar något.

Annars så tycker jag stintans tips att ha citron i vatten som man upplevde smakade illa...
var jättebra.
Det blir mycket billigare än Lidls flaskvatten.
Netha min husläkare vet vad han talar om. Inte vill jag talar om mina sjukdomar här.

Jag dricker mycket kranvatten, även med citron i, men det är inte mineralvatten

Elisabeth
Netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2008, 22:16) *
Netha min husläkare vet vad han talar om. Inte vill jag talar om mina sjukdomar här.

Jag dricker mycket kranvatten, även med citron i, men det är inte mineralvatten

Elisabeth

Ja, men jag undrar ändå ... Hur kan en doktor i Sverige ge order till patient att dricka mineralvatten
som aldrig bevisats ha någon som helst effekt på hälsa?
Om sk "hälsogurus" gör det kan jag förstå, men inte en läkare.
Det tror jag till o med är rent "icke tillåtet"

Förstår så väl att du inte vill tala om dina sjukdomar i ett öppet forum, men ..
Vad grundar doktorn sin ordination på?
*Stintan*
CITAT (Netha @ 24-09-2008, 22:09) *
Varför säger din doktor att du måste dricka mineralvatten?
Om du lider av någon bristsjukdom
så borde du väl få recept på medicin istället för order att köpa mineralvatten som garanterat inte botar något.

Annars så tycker jag stintans tips att ha citron i vatten som man upplevde smakade illa...
var jättebra.
Det blir mycket billigare än Lidls flaskvatten.

Netha om det nu är mineralvatten det är fråga om så finns det faktiskt mineraler i vattnet som är bra om man lider av vissa åkommor. Även om det inte botar så kanske så kan det alltså vara bra att få i sig mineralerna. Är det då inte lika bra att få i sig dom genom att dricka mineralvatten som att käka piller? Jag har hört fler som blivit rekommenderade att dricka mineralvatten av sin läkare så hel fel kan det ju inte vara. Det förutsätter förståss att det är rätt sorts vatten man köper.

Mineralvattten
Netha
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2008, 22:43) *
Netha om det nu är mineralvatten det är fråga om så finns det faktiskt mineraler i vattnet som är bra om man lider av vissa åkommor. Även om det inte botar så kanske så kan det alltså vara bra att få i sig mineralerna. Är det då inte lika bra att få i sig dom genom att dricka mineralvatten som att käka piller? Jag har hört fler som blivit rekommenderade att dricka mineralvatten av sin läkare så hel fel kan det ju inte vara. Det förutsätter förståss att det är rätt sorts vatten man köper.

Mineralvattten

Inte helt fel ... men ... har det i undersökningar konstaterats att person som ombetts dricka mineralvatten, lider av brist på mineraler?

Nej, det tror jag inte. Vitamin och mineralbrist torde vara ytterst sällsynt och bör då behandlas med mediciner som är garanterade innehållet.
Netha min husläkare har gett mig order om att dricka mineralvatten. Och ja tror och hoppas att han kan det bättre än dig. Han känner mig sedan 16 år tillbaka och han vet vad han gör

Elisabeth
Netha
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-09-2008, 22:58) *
Netha min husläkare har gett mig order om att dricka mineralvatten. Och ja tror och hoppas att han kan det bättre än dig. Han känner mig sedan 16 år tillbaka och han vet vad han gör

Elisabeth

Kanske han gör, men jag är ändå nyfiken på varför han beordrar dig att dricka mineralvatten.
Pratade nyss med en läkare som tyckte det lät jättekonstigt.
*Stintan*
Det är väl inget att tjafsa om. Du vet väl inte om Elisabeth även äter medicin. Behöver det ens ifrågasättas?

Själv lider jag av både järn- och kalciumbrist emellanåt och jag tror inte det är speciellt ovanligt.
Netha
CITAT (*Stintan* @ 24-09-2008, 23:30) *
Det är väl inget att tjafsa om. Du vet väl inte om Elisabeth även äter medicin. Behöver det ens ifrågasättas?

Själv lider jag av både järn- och kalciumbrist emellanåt och jag tror inte det är speciellt ovanligt.

Järn och kalciumbrist ... javisst.
Men jag tror inte att din doktor beordrat dig att köpa/dricka mineralvatten.

Nej.. jag tjafsar inte .. vill bara veta om ev mineralbrist konstaterats via provtagning och i så fall

Varför har läkaren ordinerat mineralvatten... som ju inte är vedertaget i läkarvetenskapen.
*Stintan*
Jag talade om järn- och kalciumbrist eftersom du påstod att det var så ovanligt med vitamin och/eller mineralbrist vilket jag inte tror att det är tyvärr. Jag sa inte att någon läkare ordinerat mig mineralvatten. Men jag vet andra som blivit rekommenderade av läkare att dricka det och då förutsätter jag att dom gjort det för att dom anser det är bra mot något. Det kan ju vara så enkelt att man behöver dricka vatten men har så illasmakande vatten så det bara inte går att dricka. Då kan ju en läkare rekommendera mineralvatten istället. Vad vet jag men du kan väl inte begära att någon ska behöva redogöra på ett forum för vilka provtagningar som gjorts och varför en läkare ordinerat något.
Lilla Birka
Lika vänlig som vanligt, ser jag. Vem står bakom den hemsidan du refererade till Stintan? Kalciumbrist är inte något som kommer då och då som järnbrist. Däremot kan man ha kaliumbrist och det regleras inte med mineralvatten, det kan jag försäkra. Natriuminnehållet i många mineralvatten gör också att människor med högt blodtryck bör tänka på att inte konsumera för mycket natrium=koksalt.
*Stintan*
Lilla Birka, jag har endast svarat på Nethas påstående om att det skulle var så ovanligt med att människor kan ha vitamin och mineralbrist och tog mig själv som exempel och jag menar att jag är långt ifrån ensam om att ha brist på någon mineral. En diskussion som inte har med mineralvatten att göra egentligen. Jag har inte heller sagt något om att jag skulle dricka mineralvatten mot detta och tro att det skulle hjälpa. Tvärtom har jag sagt att jag inte köper mineralvatten utan dricker vanligt kranvatten men har i citron eftersom jag tycker att kranvattnet smakar illa.

Jag la in länken för att jag tyckte att det fanns intressant information där och ja där stod även om att för mycket natrium inte var bra vid för högt blodtryck. Vem som står bakom hemsidan kanske man kan läsa sig till där, jag kollade inte så noga.

Om du ser mina svar som otrevliga är upp till dig, man ser bara det man vill uppenbarligen, men hur trevligt är det då att ifrågasätta varför någon ordinerats att dricka mineralvatten av sin läkare och propsa på att få veta om prover tagits. Man ska väl inte behöva lägga ut sin sjukjournal i forumet för att bli trodd. Att jag inte alltid tycker som en del andra sticker tydligen i ögonen men hur skulle det vara om du gick till dig själv först och kollar om du alltid är så trevlig i dina inlägg innan du hoppar på andra. Nej jag är inte ute efter att vara otrevlig!
Pia L
Dottern (22 år) drack såna kopiösa mängder med mineralvatten så hon fick en sån där soda stream apparat då hon fyllde år.
Anledningen säger hon själv är att det håller magen bra, annars har hon lätt att få förstoppning. Om det stämmer eller det är något hon inbillat sig vet inte jag.
Om det stämmer så är det väl inte konstigt om andra kan rekomenderas att dricka det för att må bättre, dom kanske inte är så sjuka att medicinering är nödvändig.....ännu, men mår bättre av bubbelvattnet.
Själv kan jag inte med att dricka eländet, jag tycker att det verkligen smakar fy pyton!!

Lite OT, för att göra drickor har jag en av dom första soda stream apparaten (en brun / beige) från 70-talet, den kan man verkligen säga har betalat sig, fungerar felfritt ännu, hoppas att dom nya apparaterna har samma livslängd.
Lilla Birka
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2008, 09:04) *
Lilla Birka, jag har endast svarat på Nethas påstående om att det skulle var så ovanligt med att människor kan ha vitamin och mineralbrist och tog mig själv som exempel och jag menar att jag är långt ifrån ensam om att ha brist på någon mineral. En diskussion som inte har med mineralvatten att göra egentligen. Jag har inte heller sagt något om att jag skulle dricka mineralvatten mot detta och tro att det skulle hjälpa. Tvärtom har jag sagt att jag inte köper mineralvatten utan dricker vanligt kranvatten men har i citron eftersom jag tycker att kranvattnet smakar illa.

Jag la in länken för att jag tyckte att det fanns intressant information där och ja där stod även om att för mycket natrium inte var bra vid för högt blodtryck. Vem som står bakom hemsidan kanske man kan läsa sig till där, jag kollade inte så noga.

Om du ser mina svar som otrevliga är upp till dig, man ser bara det man vill uppenbarligen, men hur trevligt är det då att ifrågasätta varför någon ordinerats att dricka mineralvatten av sin läkare och propsa på att få veta om prover tagits. Man ska väl inte behöva lägga ut sin sjukjournal i forumet för att bli trodd. Att jag inte alltid tycker som en del andra sticker tydligen i ögonen men hur skulle det vara om du gick till dig själv först och kollar om du alltid är så trevlig i dina inlägg innan du hoppar på andra. Nej jag är inte ute efter att vara otrevlig!

Som sagt var......
Uppläxning är du bra på!
Rhubarb
Nu händer det massor på kolsyrat vatten fronten.

http://www.bordsvatten.com/kolsyrefyllning...pa-internet-20/ står det om en adaptor så att man kan fylla sin kolyreflaska från en större jättebilligt. En toppengrej för miljön.

Sodastream har kommit med en ny smak, citrus någonting. Den smakar ok till skillnad mot deras Jordgubb-Citron som smakar vingummi.

Wassermax har kommit med 2 smaker till kolsyrat mineralvatten, dom smakar bättre än Sodastreams. Päron och en citron-lime typ.

Jula har skaffat en läskmaskin som säljs utan kolsyra för under 300 kr och den sålde slut i julas för jippopriset 169 kr.

Fun har kommit med några sockerfria smaker, har inte smakat dom, deras andra produkter är inget som jag tycker om så jag avstår.

I stockholmstrakten någonstans har en vinbryggningsbutik som heter PGW själv börjat fylla kolsyra, till rätt pris. Strålande miljötänkande, Sodastream fyller kolsyran nere i Tyskland och AGA fyller i södraTyskland, helt onödiga transporter.

Rhubarb
Nu finns det ett nytt fabrikat aromer för kolsyrat vatten, Aromhuset.
http://allt-fraktfritt.com/bordsvattenaromer-67/30-ml-68/

Jag har smakat blåbär, hallon, persika, melon och jordgubb. Dom är kanonbra, nästan för bra för att vara sant.

Man känner strukturen i persika. Hallon är väldigt intensiv, som att plocka ett hallon och äta det. Smaken är starkare än i Agas aromer och fruktigare. Det är godare än köpta kolsyrade vatten, dubbelt så mycket smak.
Melon är t.o.m. för stark, 1 ml räcker mer än väl.,

Det är små 30 ml flaskor med droppinsats. 2/3 kapsyl räcker till 1 liter kolsyrat vatten. Jag fick några mätpipetter gratis, det var jippo när jag beställde. Så jag har pillat bort droppinsatsen och använder mätpipetten i stället, 2 ml till en liter kolsyrat vatten. Smakerna kan blandas med varandra men jag har inte provat.

Hallon är godast
Blåbär och jordgubb tar andraplatsen
Persika på 3:e platsen
Melon sist (men alla 5 är jättegoda)

Det finns 8 smaker till, alla möjliga från Ananas till Gräddkola. Nu kommer Wassermaxx och Sodastream att sälja många läskmaskiner för det här var jättegott.

[attachment=36686:73306Bla...30ml_LRG.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon