Christoffer
I år har jag funderat på att (om jag orkar samla in tillräckligt många guldelar av
maskrosorna) tillverka maskrosvin. Dock har jag några funderingar:

Vissa maskrosvinrecept skriver att man ska använda sig av lite jäst, och andra
att man helt och hållet enbart använder sig av blommornas innehåll.

Är det lätt att det blir fel om man inte använder jäst?
Måste man göra det samma dag som man plockat dem, eller kan man spara blommorna
en till några dagar?
Och framför allt, är det gott?
Med tanke på att man måste vänta i ett år, så vill man gärna att det ska bli gott.
Chamomille
Vänta i ett år laugh.gif .... Det behövs (går) inte biggrin.gif . Naturligtvis blir det godare ifall man lagrar det ett tag (gärna flera år).
Vi gör så här:
3 l maskrosblommor
4 l kokande vatten

Häll vattnet över blommorna och låt det stå i 48 timmar. Sila och tillsätt 2 kg socker, 50 gram jäst, saft och skal av 3 citroner och 3 apelsiner. Jäs i 2-3 veckor, sila och buteljera och lagra i minst 2 månader. Gott? Jaa. Sött är det ju fast gott och starkt blir det biggrin.gif . Utan jäst vet jag inte hur man gör.
Sen går det ganska fort att få ihop maskrosblommor ifall du har det i närheten. Du skall ju inte packa ihop de i litermåttet, utan bara lägga i. Lycka till!
Christoffer
Låter som ett recept som jag kan följa! thanks.gif
Påverkar det smaken väldigt mycket om man bara knipsar av
blomknopparna med lite grönt på?
Chamomille
Nej då. Jag bara drar av blommorna när jag plockar. Går jättefort. Rensa bort något? Nej då. Sen kan man ju låta de ligga på en plåt eller nåt en stund så alla små kryp har en chans att försvinna biggrin.gif Sen sköljer jag lite bara... smile.gif
ingrid fuxwall
Maskrosvin är gott - om jag kommer ihåg rätt men det är förbjudet och därför extra roligt att göra.

ingrid
Chamomille
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-05-2008, 20:18) *
Maskrosvin är gott - om jag kommer ihåg rätt men det är förbjudet och därför extra roligt att göra.

ingrid

Det är INTE förbjudet att göra Maskrosvin.
Boxer
Jag tycker det är vidrigt äckligt! thumbdown.gif
160kvm stort hus
låter gott!!

Men ska det jäsa i vanlig rumstemperatur och vad ska man jäsa i? Vanliga hinkar?

kan man ha lock på eller exploderar allt då?

Eller måste man ha en sån där.... vad-hetere-flaska som man gör vin i?
Chamomille
CITAT (160kvm stort hus @ 16-05-2008, 10:23) *
låter gott!!

Men ska det jäsa i vanlig rumstemperatur och vad ska man jäsa i? Vanliga hinkar?

kan man ha lock på eller exploderar allt då?
Eller måste man ha en sån där.... vad-hetere-flaska som man gör vin i?

Vanlig rumstemperatur har vi haft. Möjligtvis så har vi ställt dunken i källaren någon gång (efter silning då) fast det är inte så kallt där heller.
Den första omgången, som ska stå i 48 timmar (med blommor och frukt) har vi haft i en vanlig hink. Efter silning sen så har vi hällt ner det i en 20 liters plastdunk med jäsrör. Kanske mest för att det inte ska komma i bakterier elle något i "vinet". En sån dunk är nog inte så dyr, och den har man användning för många gånger laugh.gif Jäsrör finns väl i "vinbutiker" eller vad det heter? Där det säljs essenser och vinsatser mm.
Man ska inte ha ett tätt kärl... Då kan det smälla smile.gif
Aqvakul
Blev mycket maskrosvin på 70-talet - inte så sugen mer....... blush.gif
huskatt
tummenupp.gif Nu ska jag gå ut o plocka maskrosor o göra billigt sommarvin!Tack för tipset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon