|
AnnammA
19-05-2008, 09:28
Skulle egentligen bara köpa jord i går när vi var på Östra Sönnarslövs Plantskola i Everöd - och deras plantjord är verkligen att rekommendera både prismässigt och kvalitetsmässigt! - och råkade se att det var 50% utförsäljning på deras barrota rosplantor  .Visserligen var det rätt så utplockat, men 1 st "Jacques Cartier" och 1st "Comte Chambord" under 50-lappen/st kunde jag inte låta bli. Så gick jag då förbi rejäla buntar med "Peace"-rosor i 2-pack, och tänkte att kanske det skulle vara något ändå. Jag har "Peace" på stam, och "Peace"-rosor är ändå lite nostalgi för mig, uppvuxen som jag är på 60- och 70-talet. Det slank med en 2-pack Peace, efter att ha valt ut den knippe som såg "färskast" ut, ochvar noga namnmärkt. När jag sedan kom hem, blev rosorna uppackade ur emballaget och satta i en hink med vatten, inför planteringen, och då jag plockade upp de sk "Peace"-rosorna, satt det fler etiketter innanför emballaget, där det stod "Queen Elizabeth"...Jaha, så blev det med den nostalgin...  Vi har precis flyttat två äldre ex av "Queen E", så det blir väl till att komplimentera med de nya exen i samma rabatt... Hm. Jag har ringt till plantskolan, och talat om hur det var - tror inte att det går att byta eftersom det var utförsäljning - men de kan kanske kolla upp så inte fler kunder blir förvånade...
Ja dom slarvar ibland, du får köpa dig några Peace ingen dyrare ros. Queen Elizabeth lär ju bli som en liten buske hos dig, ganska flott ros. Mme Boll och Jaques Cartier för under 50 kr, jo jag tackar  Dom blir man aldrig besviken på, säkra kort. Nu växer det så det knakar här, äntligen fick vi också regn 30 mm, jag rensar ogräs idag.
AnnammA
20-05-2008, 06:28
CITAT (Kajsa @ 19-05-2008, 12:13)  Ja dom slarvar ibland, du får köpa dig några Peace ingen dyrare ros. Queen Elizabeth lär ju bli som en liten buske hos dig, ganska flott ros. Mme Boll och Jaques Cartier för under 50 kr, jo jag tackar  Dom blir man aldrig besviken på, säkra kort. Nu växer det så det knakar här, äntligen fick vi också regn 30 mm, jag rensar ogräs idag. Ja, den ena gamla "Queen E" , som fick nytt planteringsställe var som ett mindre träd...Har växt väldigt läigt i många år - får se hur hon gillade flytten... Ett annat "tji" för mig var att "Nostalgi"-rosen jag köpte från Odla i höstas verkar vara ett måndagsexemplar...Kommer dåligt, men jag har pratat med en trevlig tjej på Odla, så jag har pengarna tillgodo. De andra jag köpte: "John Davis"(tror jag) och "Rhapsody in Blue" växer på. Alla rosorna i trädgården växer på, förresten, och jag har sett knoppar både här och där; bl a på "Wrams Gunnarstorps"("American Beauty"),"Cornelia" och "Therese B". Nästan alla nyförvärven är också i jorden: Bl a "Dainty Bess", "Porcelaine de Chine", "Autumnalis", "Awakening", "Schubert" och "Penny Laine"...och några till... Och så väntar de fyra reafynden i hinken - de får väl planteras idag.Och rensa ogräs - ja det behövs här med...Men det är skön terapi för kropp&själ, eller hur?
AnnammA
21-05-2008, 23:34
När vattenhinken blev tom på rosor fylldes den igen - med 2st "Peace"(enligt etikett, som jag hoppas stämmer...).Det får bli gräva i morgon på min lediga dag...Jag har lite planteringsvisioner/fantasier om hur och var...
Så det blev två Peace Anna, ja den kommer bli så fin i zon 2. Har bara ett ex av Peace den är lite för ömtålig för Västmanland, ska vara en zon 5 ros, helt galet tycker jag, en klenis är det.  En ståtlig ros, blev 1.20 förra året men växer skyddat, många Peace har frusit bort här genom åren.
AnnammA
23-05-2008, 07:48
CITAT (Kajsa @ 22-05-2008, 15:15)  Så det blev två Peace Anna, ja den kommer bli så fin i zon 2. Har bara ett ex av Peace den är lite för ömtålig för Västmanland, ska vara en zon 5 ros, helt galet tycker jag, en klenis är det.  En ståtlig ros, blev 1.20 förra året men växer skyddat, många Peace har frusit bort här genom åren. Jo, jag har sett äldre, maffiga ex av "Peace"-rosen här i Skåne. Beskär man inte dem så hårt, sägs de kunna bli hur höga som helst... Förresten,Pemberton skapade också en fredsros efter 1:a världskriget: "Pax", som också sägs kunna få bra storlek... Den får väl införskaffas till samlingen  , och så blir det gräva... Hm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|