Christoffer
Ute på nätet kan man läsa att mangold innehåller mycket oxalsyra, och andra
att den inte gör det, tex att den är bra till vin eftersom den inte innehåller det.
Jag tuggade i mig ett blad från en mangold-växt idag, och fortfarande, flera timmar
senare, så svider det i halsen. Jag tog och drack en massa mjölk i nödfall.

Varför skrivs det att mangold inte innehåller oxalsyra, när den gjorde så med min hals?
Eller är det något annat ämne som gör det så?

Vill även tillägga att mangold-växten hade börjat sätta frö och jag tog de övre,
små bladen.
KURT
Förmodligen innehåller den mindre oxalsya än spenat, men ändå mera än många andra växter. Men sedan skiljer det säkert också mellan olika sorter. Jag fann en artikel där de mätt innehållet av oxalsyra i olika livsmedel, men den är inte fritt tillgänglig, så man måste plocka den via något universitet:

http://dx.doi.org/10.1016/j.foodchem.2005.05.059
Eva i Västerås
Inte tror jag mangold innehåller så mycket oxalsyra att den syran svider i halsen. Den känns klart mindre syrlig i smaken än spenat. Båda äter jag gärna rå, och ingen av dom svider.
Citrus innehåller ju mycket mer syra. Svider det i halsen?
Kan det vara något annat i plantan som du inte mår bra av? Tål du spenat?

KURT
Jag tar mig friheten att klippa ut tabell 2 från den ovan citerade artikeln:

Rosmarin
Vad konstigt detta låter g.gif
Jag äter den också rå imellanåt utan problem, liksom jag gör med spenat. Borde inte dessutom de små späda bladen innehålla mindre syra än de stora?
Christoffer
CITAT (Eva i Västerås @ 22-05-2008, 08:34) *
Citrus innehåller ju mycket mer syra. Svider det i halsen?
Kan det vara något annat i plantan som du inte mår bra av? Tål du spenat?

Citrus har jag inga problem med, likaså har jag aldrig haft problem med spenat
eller mangold man köpt i affären.
Därför är detta ett mysterium för mig, speciellt när jag nu läser här att den
inte innehåller så mycket oxalsyra.
Och något bekämpningsmedel är det inte, då mangolden var från ett växthus
som bara säljer KRAV-odlade växter.
Christoffer
Chefen där tog också ett litet blad, om än mindre, och kände samma irritation i halsen. Ändå har han massor av odlingsår i bagaget när det gäller grönsaksodling.
Eva i Västerås
Då börjar man ju fundera vad dom gödslar med osv.
Mangolden i sig borde INTE göra så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon