Sidor: 1, 2
Mollis
Vi bor väldigt härligt med hela Stockholms skärgård utanför dörren och därför är vi väldigt poppis på sommaren och får jättmånga oväntade besök á la "Ester, vi är här nu!!" (Martin Ljung-monolog). Visst är det för det mesta jättetrevligt men i bland undrar man hur folk är funtade, en del hör inte av sig en enda gång under året men sen dyker de upp, ofta i egen båt och undrar om gästplatsen är ledig och "vi ska bara stanna någon dag"...jaja så skulle jag då själv aldrig göra.....
Pirum
"Oväntade besök är ovälkomna besök" - gammalt folkvettsordspråk.
Lillja
Oväntat kanske inte, varje sommar kommer en syster till min
före detta man, hon bor i Karasjok som ligger i nordnorge, hon
kör hela vägen ner själv.Trevligt tycker jag, fast jobbigt ibland
hon är så vimsig, det är ett under att hon hittar hit.
Aqvakul
Jag gillar oväntade besök, gärna fler sådana......fast av "rätt" människor ("vänner" och inte "bekanta")
skogstroll
fick ett besök i helgen av en busschaufför jag brukar åka med och hans två kusiner som råkade åka förbi och ville titta in i trädgårn confused.gif det var väl trevligt men jag såg ju ut som en dåre i håret... kritvita ben å gummistövlar...
aanderss
nä men de är bra att ha gevalia hemma vid oväntade besök crazy.gif
skogstroll
å det har jag också! tummenupp.gif
Inga från Närke
Oväntade besök är jag inte glad åt alls. Vill gärna veta/planera minst en dag före eftersom jag inte har så mycket hemma att bjuda på. Vi är ju 2 personer för det mesta och vill inte ha mer än vad som går åt.
Vi har inte så mycket varken vintermånaderna eller sommarmånaderna för de flesta har eget hus, då finns det alltig arbete eller så vill man sitta och njuta av sin trädgård.
Maja N
Oväntade besök är en blandning av det roligaste och det värsta jag vet. Trist när jag försöker att obemärkt smyga ut och hämta posten i badrock när grannen plötsligt dyker upp för att rasta hunden och jag får tvinga mig att stanna kvar och prata.
Skulle järna ha de där roliga besöken lite oftare ( -Nu när vi ändå åker förbi skulle vi kunna stanna o säga hej! ) En sån där nära vän som dyker upp o är glad o piffar upp ens dag! Numera tycker jag att det kan vara svårt att få hit folk ens om man bjuder in dem, de har så mycket att göra just den dagen eller är förkylda och tar det en annan gång....

För att inte tala om de kompisar man har samlat på sig fast man vet att gemenskapen har dött ut. Man vet att de inte tycker om en och att vi hela kvällen kommer att sitta och reta oss på varandra. Vad är det som gör att man fortsätter att bjuda in dem fast man inte uppskattar deras sällskap????
Grå
CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 11:18) *

"Besök är ovälkomna besök" - gammalt skogsvildeordspråk.
Netha
Alla besök är välkomna. biggrin.gif
Alltid finns det något att bjuda på, om inte i kyl o frys så har vi ju både iCA, Coop och bageri i närheten.

I sommar väntar jag på att ev få oväntat besök av en gammal farbror från Möja,
vi träffades senast för 48 år sedan, men pratas vid per telefon då o då. wub.gif
Mollis
Nyss fick jag ett oväntat besök, ett sånt där kärt och roligt, min som ringde och sa att "- Kom ner till sjövistet om fem minuter så får ni se min nya båt", och det var en jättefin Daycruiser som rymmer honom och kompisarna när dom ska ut och utforska skärgården. *glad mamma-min*.
Calypso_bulbosa
CITAT (Grå @ 06-06-2008, 18:56) *
"Besök är ovälkomna besök" - gammalt skogsvildeordspråk.

rotfl.gif
Ophelia
Nej...får inte så många besök alls. Folk slutade att höra av sig när jag mådde dåligt och nu när jag mår bra så har jag satt tydligt P för en del av dem och jag väljer när/om och hur jag vill träffa dem.

Måste vara lite tråkigt om du upplever att ert boendeläge är det som drar besökare. Har ni ingen kontakt annars? Jag skulle känna mig lite utnyttjad om det bara passade med kontakt vid semester och annars är det väl så att man oftast har möjlighet att träffas under semester. Trevliga besök är trevligt, de som utnyttjar är otrevlig.
Mollis
Jo det verkar som om många helt tappar känsla för vett o etikett när semestern infinner sig, är man ute i skärgårn så måste väl alla bli glada över att man kommer och hälsar på helt utan hänsyn!!? Många utav dem som gör så är bekanta som vi aldrig annars träffar annars och det känns lite som att de utnyttjar oss faktiskt..men jag är alldeles för snäll för att att ens antyda att de skulle tänka om, så det är het och hållet mitt fel.....
Pirum
Jag tror inte egentligen att det beror på utnyttjande eller illvilja; en del människor saknar helt enkelt folkvett. Speciellt i semestertider. Det är väl då man särskilt bör planera besök hos bekanta. Kanske inte månader i förväg, men åtminstone ringa innan och fråga om det är ok att dyka upp.

Dialogexempel:

"Hejsan, det är Herr och Fru Fïn som ringer. Gör du något speciellt imorgon?"
"Jag och barnen ska sitta i trädgården hela tiden och sjunga visor."
"Vad bra, då gör det ju inget om vi kommer, vi syns imorgon!<klick>"
"Eh, nej, jag sa ju just att jag var upptagen hela dagen?<suck>"

Mitt drömhus ska ligga minst ett par kilometer från farbar allmän väg, och ha en stor jävla låst grind som bara öppnas när jag själv vill...smile.gif
Ralf
CITAT (Ophelia @ 07-06-2008, 15:25) *
Nej...får inte så många besök alls. Folk slutade att höra av sig när jag mådde dåligt och nu när jag mår bra så har jag satt tydligt P för en del av dem och jag väljer när/om och hur jag vill träffa dem.

Samma sak för mig. Nu hör folk ej av sig, bara för att man sade att man ej orkade med besök då....
Men alla odla-medlemmar som vill fika på min kolinilott är välkomna att höra av sig.
Magdis
CITAT (Ralf @ 07-06-2008, 17:31) *
Samma sak för mig. Nu hör folk ej av sig, bara för att man sade att man ej orkade med besök då....
Men alla odla-medlemmar som vill fika på min kolinilott är välkomna att höra av sig.

Var har du kolonilotten nånstans då?
embees
CITAT (skogstroll @ 05-06-2008, 12:34) *
fick ett besök i helgen av en busschaufför jag brukar åka med och hans två kusiner som råkade åka förbi och ville titta in i trädgårn confused.gif det var väl trevligt men jag såg ju ut som en dåre i håret... kritvita ben å gummistövlar...

naughty.gif rotfl.gif
Ralf
CITAT (Magdis @ 07-06-2008, 18:47) *
Var har du kolonilotten nånstans då?

Eriksdalslunden på Södermalm i Stockholm.
MammaMattsson
CITAT (Ralf @ 08-06-2008, 12:37) *
Eriksdalslunden på Södermalm i Stockholm.

Wow, det låter faktiskt lockande!

Det är vackert där!

Åter till ämnet, oväntade spontanbesök är dubbelbottnat för mig, eftersom jag kastas ur balans av oväntade händelser. Är det den närmsta släkten, så ok. Men jag mår dåligt efteråt, så är det bara. Jag vet inte varför.

Vad jag inte kan fatta är att telefonen börjar brinna dagarna före midsommarafton, och att alla vill komma just då!
Jäklar vad populära vi skärgårdsbor blir då! Ingen, jag menar INGEN dyker upp på ett besök i November eller Februari.

Det är alltså så att folk man inte hört av på ett halvår, ringer och bjuder in sig själva....
Sammanlagt en 25-30 pers brukar vilja komma just på midsommarafton. Och jag känner alla måsten bara vräka sig ned över mig.

JAG funderar på att åka till syrrans lilla etta i stan för att få lugn och ro.
Mollis
Jag menar precis samma sak, alla vill ut och få en riktig midsommar med lekar runt stången o logdans, allt det har vi men det blir lite som att man "passar bra" just då på sommaren men mitt i vintern när man skulle behöva ha lite umgänge är det inte så många som bryr sig....
skogstroll
Ja på vintern vore det mysigt med lite besök framför brasan. Tyvärr är väl vägarna inte så lockande här... har väl redan skrämt slag i släkten sen långfredan... -cry-.gif
MammaMattsson
CITAT (Mollis @ 08-06-2008, 14:17) *
Jag menar precis samma sak, alla vill ut och få en riktig midsommar med lekar runt stången o logdans, allt det har vi men det blir lite som att man "passar bra" just då på sommaren men mitt i vintern när man skulle behöva ha lite umgänge är det inte så många som bryr sig....

Exakt...

Har du råkat ut för typen som inte ens har med ätbara varor, och som förutsätter att man har eget hembränneri också?
Det har vi. Och ingen som hjälper till med disk etc. för de skall ju koppla av nu när de är lediga. Bidra till maten när vi åker och handlar? Vad är det?

Denna typ är allra värst. Och man själv är så finkänslig och mesig så man vill inte säga något, fast det ryker minst en 1000-lapp till i rena matkostnader. Vi har döpt dem (bakom deras rygg) till "Parasiterna".

Bottennappet var den midsommarafton någon snodde mina mediciner. Lugnande tabletter jag verkligen behöver ibland. Hoppas den personen ramlade ibland brännässlorna.

Maken kom med en vild ide igår, han vill att INGEN svarar i telefon från och med nu, och ringer det på mobilen svarar vi BARA om det är:
-Arbetsrelaterat
-Någon av ungarnas vanliga kompisar, som klasskamrater & sådant.

Han känner pressen han med...
skogstroll
fy vilka typer, jag skulle inte bjuda dem på nåt i fortsättningen
MammaMattsson
CITAT (skogstroll @ 08-06-2008, 14:31) *
fy vilka typer, jag skulle inte bjuda dem på nåt i fortsättningen

Grejen är den att vi inte har bjudit dom.
De dyker upp med bilen pang poff, " HEEEJ! Hur mår ni, ja, nu är vi äntligen här...Bla,bla,bla.."

Försök få bort dom du. De har hud som noshörningar.
(Maken vill gjuta betonggrisar också, till våran infart, sa jag det?)
Dessutom är det folk som man känt i 15 år, de var inte såhär när vi bodde i stan.

Men, EN surprise finns till i år. Gäststugan är full.
Av min svärmors möbler och bohag sedan hon gick bort. Det går inte att komma in där alls...

Jag vet inte vem som tog medicinerna, det var ungeför 20 pers här om jag minns rätt, så peka ut någon kan jag tyvärr inte.

Makens PLAN-2: Vi parkerar bilen på grannens tomt, icke synligt, och går och firar med och hos grannen.
( Jodå, maken planerar som en krigsgeneral, för han är trött på det hela tror jag. tongue.gif )
skogstroll
om de kommer säg att ni inte har nåt hemma för ni hade inte väntat besök, de verkar inte ha så mkt omdöme
Mollis
Precis, de bjuder in sig själva när det är dags att fira lite svensk sommar, nästa som kommer ska jag lura i så mycket malörtsbrännvin att han/hon somnar i diket... och jag ska inte lägga dir några kuddar... Vi har förresten också gäststugan full av grejer efter mormors och svärfars död senaste året.
MammaMattsson
CITAT (Mollis @ 08-06-2008, 14:44) *
Precis, de bjuder in sig själva när det är dags att fira lite svensk sommar, nästa som kommer ska jag lura i så mycket malörtsbrännvin att han/hon somnar i diket... och jag ska inte lägga dir några kuddar... Vi har förresten också gäststugan full av grejer efter mormors och svärfars död senaste året.

HEEE,HEEEEE....

I varje fall en fördel med att ha en massa saker man har tagit rätt på.

Skogstroll, har försökt med detta, fick då skjuts till ICA, ( Jag har inget körkort) och stoppade vagnen full. Vid kassan går chauffören med orden: -" Jag väntar vid bilen..."

skogstroll
bra trick... synd sprit är dyrt att ödsla på såna snyltisar
MammaMattsson
CITAT (skogstroll @ 08-06-2008, 14:50) *
bra trick... synd sprit är dyrt att ödsla på såna snyltisar

Hmm,
Du gav mig en ful ide nu...

Sprit är dyrt, men om ngn ändå skulle försöka sno mina lugnande kanske jag skall lägga dom i bålen?? angel_not.gif

crazy.gif
Mollis
Jo men något straff ska de ha:-) och tänk vilken baksmälla! bara det gör att man genast känner sig lite bättre:-)
skogstroll
överdrivet mkt sprit i bålen? då somnar de nog fort och i princip var som helst naughty.gif
Pirum
Det enda som hjälper är nog att, utan att förvarna andra, försöka planera in ert midsommarfirande hos några vänner (och givetvis fråga dem först wink.gif ), så att eventuella snyltare möts av ett helt tomt hus. Givetvis svarar ni inte när telefonen ringer heller. Då kanske de tänker sig för inför nästa år åtminstone.
Christer i Falköping
Nä, tack och lov slipper jag oväntade besök av den sorten ni skriver om här. Bor dessutom så långt från alla jag känner att de inte vågar chansa med att bara köra hit biggrin.gif Sedan finns det ju de som man gärna blir överraskad med ett besök, men det är en annan sak.
Christer.
Bettis
Usch så tråkigt för er, jag hade nog sagt, hoppsan kommer ni det var ju synd att ni inte ringde innan för vi ska snart åka. Ska ni iväg? ja det ska vi om en liten stund vi ska bara göra oss färdiga. Sedan hade jag börjat att göra mig iordning, i värsta fall hade jag tagit bilen och åkte en bit bort och sedan hem igen giggle.gif . Man kan ju säga att man ska till Lasse & Marie som bor där och där (som dom förmodligen inte känner), jag hade aldrig velat ha snyltgäster. Men som Christer sa att dom som man gillar kan ju gärna komma.
Bettson
Eller varför inte åka till snyltgästerna kvälleninnan ni beräknar att de åker till er. Tala genast om att ni är så trötta på lugnet på landet så att ni förväntar er lite högre standard i stan och gärna med lite underhållning också.

Vi stannar bara ett par dagar, var har ni gästrummen. Får inte detta dom att tänka till så har de ingen hjärna utan en protes, kanske
Grå
Äh! Det är väl för farao bara att säga åt dem att försvinna. "Det finns tång och rötter nere vid bryggan, ha en trevlig midsommar"
Så himla viktigt kan det väl inte vara att ha en bekantskapskrets så att man måste stå ut med skiten ni beskriver här. Vadå skjuts till affären? "Handla själv om du är hungrig" hade jag sagt och stängt dörren om det så var syrran och hennes karl som stod på trappen för tredje året i rad.

Jag svarar aldrig i telefon, oavsett vilken dag på året det är - har alltid ljudet avstängt och telefonsvarare. Om det är något viktigt de vill kan de tala in meddelande och om det behagar mig så ringer jag tillbaka.
Det händer allt som oftast att jag skickar iväg spontana/ oinbjudna besökare. Det är mitt hem och där gäller ingen annans regler utom mina.

Tomt och ensamt och torftig bekantskapskrets? Nix! Har hellre några få riktiga och goa vänner som fattar, än en massa blodiglar som existerar bara för att de kan.
Bettis
CITAT (Grå @ 08-06-2008, 17:35) *
Äh! Det är väl för farao bara att säga åt dem att försvinna. "Det finns tång och rötter nere vid bryggan, ha en trevlig midsommar"

Du har säkert rätt Grå, men alla människor kan inte säga ifrån på det viset, man försöker vara trevlig ändå och lider i det tysta. Skyll dig själv, ja det kan man kanske säga men vi är som sagt olika.
Pirum
CITAT (Grå @ 08-06-2008, 17:35) *
Äh! Det är väl för farao bara att säga åt dem att försvinna. "Det finns tång och rötter nere vid bryggan, ha en trevlig midsommar"<klipp>
Jag svarar aldrig i telefon, oavsett vilken dag på året det är<klipp>

tummenupp.gif

Du är så underbart vrång! ( <= det där är en komplimang alltså, ta emot den om du vill)

Jag är så trött på att alla ska vara så sociala hela tiden, på det där käcka och spontana viset som jag själv inte väl behärskar - och klarar mig utmärkt utan. Nä, ska någon nå mig snabbt med information, och vill ha ett snabbt och utförligt svar, då är det epost som gäller... smile.gif

Förr i tiden anmälde man sin ankomst i förväg, så att mottagaren fick tid på sig att förbereda gästabud, eller kokande olja och slipade spjut, allt efter tycke och smak. Kom man oanmält var det att se som stridshandling, och skyll-dig-själv-faktorn var stor om man mötte sitt öde. Det är ingen slump att "vi får främmande" heter just "vi får främmande"; det är det som är naturtillståndet, alla utbölingar som kommer på besök skall ses med misstänksamhet.

Nu låter jag nästan asocial, men det är jag då rakt inte...vill bara kunna välja mitt umgänge utan att övrigt folk ska tycka si eller så.

Objudna gäster kommer inte in här. Sist jag öppnade dörren för en objuden var nog flera år sedan - man vet ju aldrig, det kan vara försäljare av diverse slag som står därutanför och jag vill inte sluta ut benen genom att masa mig dit för att öppna...smile.gif Jag har däremot haft vänner som bott här i flera månader, men de har såklart varit välkomna.

Grå
CITAT (Bettis @ 08-06-2008, 18:00) *
Du har säkert rätt Grå, men alla människor kan inte säga ifrån på det viset, man försöker vara trevlig ändå och lider i det tysta. Skyll dig själv, ja det kan man kanske säga men vi är som sagt olika.

Det är väl bara att rannsaka sig själv och fråga sig vilket av de båda otrevligheterna som är mest otrevligt?

Att säga ifrån och riskera att bli osams med parasiter (otrevligt i fem minuter)
eller
Sitta fint och räcka vacker tass och sedan gnälla bakom ryggen (otrevligt resten av livet)
Magdis
Det bästa för ens egen skull vore ju om man kunde säga precis som det är, vi vill inte att ni kommer oanmälda och vi vill definitivt inte att ni väntar er att vi ska stå för allting. En del människor tänker helt enkelt inte, det kanske slår dem som en blixt från klar himmel att ni inte tycker det är jättekul att få besök av dem. slap.gif Blir de sen sura för det så är det deras problem.
DragonLady
CITAT (Grå @ 08-06-2008, 21:57) *
Det är väl bara att rannsaka sig själv och fråga sig vilket av de båda otrevligheterna som är mest otrevligt?

Att säga ifrån och riskera att bli osams med parasiter (otrevligt i fem minuter)
eller
Sitta fint och räcka vacker tass och sedan gnälla bakom ryggen (otrevligt resten av livet)

Precis... tummenupp.gif

Parasiter överlever inte utan en värd.... sluta att vara värd... rtfm.gif

Om man inte kan vara fredad i sitt eget hem var kan man då få lugn och ro?
Kommer det objudna gäster är det väl bara att tala om att ni har andra planer (hemliga...) och att de får försöka hitta några andra de kan våldgästa, hur svårt kan det vara på en skala?

Att jag skulle tillåta att parasiter..... förstör midsommar/semester..... år ut och år in... finns ju inte ens på kartan...............
Nä, Tanter och Gubbs, upp till kamp.......... ner med parasiterna i sommar devil.gif
pejori
CITAT (Grå @ 08-06-2008, 21:57) *

eller

Håller med...Snyltgäster som bara dyker upp på (mid)sommar, ska man be åka hem igen devil.gif
Sedan slipper man dom för gott. tummenupp.gif
Goda vänner däremot, kan man ju alltid bjuda på en kopp kaffe om dom dyker upp oanmälda.

Våldgästar man någon, tar man med sig egen förplägnad!!!! rtfm.gif
netaave
I morrn postar ni ett vykort till dom ni misstänker kan komma, "Glad midsommar på er, vi hoppas ni får det trevligt för det ska vi ha hos NN" Sen svarar ni helt enkelt inte i telefonen.
Ni förhoppningsvis få en trevlig helg ensamma eller med dom ni verkligen vill fira.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig att komma objuden och tomhänt. Åker vi och hälsar på våra kompisar på landet har vi oftast kommit överens om ATT vi ska komma och OM vi ska äta med dom och isf står jag för en del av middagen och har alltid egen dricka med. En självklarhet tycker jag om dom inte speciellt ringer och bjuder på middag.
Felicia
Är det trevliga vänner som inte förväntar sig att det är ett hotell dom kommit till, dvs såna som hjälper till att fixa mat, diska osv plus att dom har med sig något själva också - ja, då är det jätte-trevligt att få besök.
Sen finns det ju tyvärr dom som kommer och sätter sig och förväntar sig bli upp-passad med både mat och dryck utan att ha med sig något själv - ja, då är det ju enbart irriterande.
Eftersom jag har svårt att bara säga nej till folk som frågar om dom får komma så har jag lärt mig att ha en massa undanflykter på lut som jag kan komma med, typ att vi redan väntar besök eller är bortbjudna själva, att vi fått stopp i avloppet, väntar på hantverkare och därför inte kan ha något besök eller att sambon åkt på magsjuka osv crazy.gif
Sedan vi börjat med detta har vi väldigt sällan objudna gäster (annat än såna som hälsar på några timmar typ). Skönt rolleyes.gif
*Stintan*
Har alltid hatat drop-inbesök och tror att jag på ett tidigt stadium lyckades uppfostra bekantskapskretsen att inte komma oanmälda. Numera ringer t.o.m. mina barn innan dom kommer. Vill ju inte att dom ska missa mitt trevliga sällskap om det skulle vara så att jag inte är hemma när dom kommer giggle.gif

Snyltgäster göre sig icke besvär och själv har jag alltid förning med mig om jag åker på överenskommet besök hos någon.

Gita
Så gör man inte i min bekantskapkrets, kommer oinbjuden alltså. Jag har en stor bekanskapskrets och vi umgås flitigt, men att komma oinbjuden är helt uteslutet. Tack och lov.!
Gita
netaave
Tycker det är kul när vännerna kommer förbi oanmälda på en fika, o barnen kommer ju naturligtvis o går som dom vill.
Men just det där när man bor "attraktivt" o "gäster" förväntar sig helpension, nääää tack!
Hände att folk "råkade" ha sovsäck i bagageluckan o ville sova kvar i husvagnen, till slut började vi erbjuda förtältet i stället, då gick det helt plötsligt bra att åka hem på natten....
Husvagnen är för mig mitt sovrum o där vill jag kunna vara som hemma.... ostörd!!
Calypso_bulbosa
CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 11:18) *

Jag känner mig så lättad,att så många tycker som jag... med åren har det växt fram ett motstånd,mot alla dessa s.k. vänner,som dyker upp framförallt vid större helger.De sitter och väntar på att bli uppassade med allehanda smarrigheter,något de dessvärre blivit bortskämda med vid tidigare besök.Jag har inget emot att bjuda på både det ena och det andra,men jag vill själv välja till vem! Jag känner mig stärkt nu,att våga "stå på mig" när dessa oanmälda besökare står i farstun...hädanefter tänker jag helt sonika säga till dem,att vända om igen! yes.gif Tack,alla! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon