|
Ingrid Zon3
15-06-2008, 20:58
Oj, nu har jag lovat att fixa "nattamat" för 20-30 pers på midsommar. Det kommer serveras jansons frestelse också, men en rätt till ska jag alltså stå för. Så här många har jag aldrig lagat mat till förut, så jag bävar lite och behöver lite tips.
Jag tänkte steka kycklingben i ugn, långpanna. Kanske marinera dem innan. Till det serveras pastasallad och/eller (köpt) potatissallad. Dessvärre finns det säkert en massa allergiker av olika slag så man kanske inte ska blanda ihop så mycket olika ingredienser i salladen? Kunde också tänka mig att göra tapenade men det är ju godast på färskt bröd och det blir nog lite knepigt. Får väl bli en bunt baguetter från närmsta affär...
Men alla idéer till mottages tacksamt. Det som ska tillagas måste jag göra kvällen innan hemma. På landet finns ugn men det kommer bara funka att värma maten där. Och det kan inte vara särskilt känslig mat för kylningen blir i källare, kylskåp kan jag inte räkna med.
Ett tips om du ska göra vanlig pastasallad med många ingredienser och är orolig för allergiker - gör en salladsbuffé där alla ingredienser ligger i egna skålar så får man själv blanda ihop sin egen sallad.
Hannele
16-06-2008, 09:37
[attachment=19790:1789tFest.jpg] Det finns spännande lite starkare köttbullar, som går att steka ett par dar innan och som är goda att servera kalla. (Undvik ströbröd, ha bara ägg eller potatismjöl i, så kan även glutenallergiker äta det). Samma med kyckling, går att laga i förväg och smaskens att äta kalla.
[attachment=19791:752pastaSallad.jpg]Vill du göra pastasallad, köp vacker pasta i olika färger.
Rosmarin
16-06-2008, 17:09
Din idé med tapenade är väl jättebra! Du kan även göra andra goda röror som hummus, auberginedip, guacamole, tsaziki... Om du textar en liten skylt intill där du anger vilka ingredienser som har använts i respektive röra så borde det ju gå bra. Servera sedan rörorna med grönsaksstavar och/eller gott bröd.
Hummus: 5dl kokta kikärtor eller 2 burkar färdigkokta, 2-4 klyftor vitlök (efter smak), saften av 1/2 - 1 citron (smaka av), 1 finhackad rödlök, 4 msk olivolja, salt. Mixa kikärtor och vitlök med olivoljan i matberedare. Smaka av med citronsaft och salt. Vänd ner den hackade löken. Obs! att om du låter röran stå i kylen till nästa dag så kommer smakerna att utvecklas och bli intensivare än vid tillagningstillfället.
Auberginedip:500 g auberginer, olivolja, 2 vitlöksklyftor, en kvist färsk mynta, 1 msk balsamvinäger, salt och peppar. Sätt ugnen på 200°. Halvera auberginerna på längden och skär bort stjälkfästet. Pensla dem överallt med olivolja. Lägg dem på en plåt med skalsidan uppåt och grädda tills skalet blir bubbligt (ca 20 minuter) och vänd dem sedan med skalet nedåt och grädda 15 minuter till. De ska vara riktigt mjuka. Låt svalna, och gröp sedan ur fruktköttet. Lägg detta med de övriga ingredienserna i en matberedare och mixa allt. Smaka av.
Guacamole på mitt sätt:4 mogna avocado, 2-4 vitlöksklyftor, 1 krm chilipeppar, 1 tsk paprikapulver, 1 tsk spiskummin, saften av 1/2-1 + 1 citron eller lime, en burk lättcrèmefraiche, 1 hackad lök, salt. Mixa allt utom löken i matberedare. Smaka av och krydda eventuellt mera efter smak. Vänd ner löken. Lägg upp i en skål och pressa rikligt med citron över så mörknar guacamolen inte vid förvaring i kylskåp.
Tsaziki: 2 gurkor, 5 dl matlagningyoghurt, pressad vitlök efter smak, salt. Grovriv gurkan och salta. Lägg i en sil och låt rinna av under ett par timmars tid. Blanda sedan allt och smaka av.
Annars är ju pajer av olika slag trevligt. Om du gräddar pajerna i en långpanna så räcker de ju till ganska många. Exempel på fyllningar: Tomatpaj: Skivade tomater som du brer ut i förgräddat pajskal, häll över stekt lök, oliver och riven ost och grädda sedan tills pajen fått fin färg. Quiche lorraine: 150 g rökt skinka i tärningar eller klippt i småbitar, 3 ägg, 3dl mjölk, 3-4 dl riven lagrad ost, svartpeppar och salt. Spenatpaj: 1kg frusen spenat, en stor burk keso, 5-6 ägg, riven muskotnöt, salt och peppar. Smält spenaten i en kastrull och låt vätskan ånga bort. Rör ner keson och sedan ägg och kryddor. Häll smeten i ett pajskal och grädda i 200 ° ca 45 minuter.
Ingrid Zon3
16-06-2008, 19:52
Jättemycket bra tips, tack ska ni ha! Hummus och tsatsiki kanske man kunde ta med. Det är tyvärr tidspress som gäller. Matlagningen måste gå snabbt eftersom jag jobbar hela veckan, inte har obegränsat kylskåp och tänkte ju som fira lite midsommar också  Fast jag kanske kunde slippa några små grodor genom att skylla på hushållstjänst, förstås... Tipset med grönsakerna bredvid pastasalladen ska jag försöka få till. Då kan man ju vänta med att skära till det till kvällen också, mycket fräschare! Ska man ut i skärgårn utan att köa i timtal på midsommarafton får man pallra sig iväg i svinottan. Så det måste gå att sno ihop på nån timme på torsdag kväll. I alla fall om det tar plats och ska stå kallt.
Hannele
16-06-2008, 20:03
CITAT (Ingrid Zon3 @ 16-06-2008, 20:52)  Jättemycket bra tips, tack ska ni ha! Hummus och tsatsiki kanske man kunde ta med. Finns färdigt i varje mataffär - men kanke inte helt trditionell midsommarmat. Då vill man kanske smaka på färskpotatisen.
Ingrid Zon3
16-06-2008, 20:48
Lugn bara lugn, sillbiten med färskpotatis klarar vi av till lunchen
Det finns jättegoda frysta kycklingspett på Willys. Bara att skicka in i micron. Färdiga med yakitorisås eller chilisås. De är ganska små så de funkar bra som plockmat. ca 1dm lång, kycklingbitarna är kanske 2x2cm. Lycka till!
elleave
18-06-2008, 20:54
Nachos? Tacofärsen kan du göra dan före, annars är det bara gäddfilen som behöver stå kallt.
Nachochips på ett fat/form med tacofärs, cheddardip (koka upp 1 påse krydda m mjölk) tacosås och gräddfil.
Man kan även stö över tex majs, gurka, tomat, paprika och/eller tärnad avokado.
Andra förslag är tunbrödsrullar, nektarinklyftor+rikotta+lufttorkad skinka, brieostbitar+jordgubbar mm...
netaave
19-06-2008, 00:28
Bred färskost med pepparrot på mjukt tunnbröd, lägg på skivor av rökt lax och rulla ihop, skär bitar av rullen ca 2 cm, jättegott på buffén eller tillsammans mes jansson Annars som nattmat - en korv med bröd är aldrig fel... Koka upp vatten + buljongtärninng o lättöl, lika delar o det räcker med 2 l vätska till ca 50 korvar lägg oxå i några kryddpepparkorn och ett par tre lagerblad från början, när det kokar lägg i korven o dra av kastrullen från spisen, lock på efter 10 min är dom ätvarma o kanongoda
TantGredelin
22-06-2008, 06:45
Nu vill vi veta hur det gick, Ingrid. Ligger dina gäster utsvultna runt öarna eller redde du ut det hela? När jag läste ditt första inlägg kände jag bara: vilken tur att det inte är jag! Du bara måste berätta! Korv med bröd är den enda alternativet som jag skulle ha klarat till 30 personer.
Ingrid Zon3
22-06-2008, 19:47
Nej, Tant G, ingen svalt och ingen blev matförgiftad!  Ambitionsnivån sänktes, men inte till korv med bröd, mest för att jag själv är skeptisk till korv. Jag köpte 7 kg frysta kycklingben (extrapris, 23 kr/kg!!  ) och en stadig flaska färdig grillolja med vitlök. Sen "marinerade" jag de halvtinade benen i grilloljan runt en halvtimme. Eftersom det var såna mängder så alternerade jag med 2 långpannor, ett "lager" kycklingben i taget i högt upp i ugn på 200 grader (eller var det 225, följde anvisning på påsen) i 20 minuter. Allteftersom det var klart så försökte jag kyla det så snabbt som möjligt och sen in i kylen. Jag minns inte exakt men jag tror att jag fyllde 5 eller 6 långpannor så det tog ett par timmar. Till kycklingen (som värmdes upp på grillen) serverade jag köpt potatissallad och en vanlig sallad bestående av ruccola, isbergssallat, gurka, gul och orange paprika, körsbärstomater och salladslök. Det skar jag till precis innan vi skulle äta och sen hade jag en vinaigrette bredvid (olivolja, vitvinsvinäger, senap, italiensk salladskrydda och vitlökpeppar). Trots att detta serverades efter att en del av gästerna åkt hem så blev det en strykande åtgång. Jag tror det fanns 3 ben kvar en halvtimme efter att den sista omgången kommit från grillen. Ingen kulinarisk topprestation, men det blev lysande recensioner i alla fall.
Ingrid Zon3
22-06-2008, 20:00
Och tusen tack för alla tips och idéer! Att jag inte använde allihop nu innebär inte att jag inte spar dem till senare.
TantGredelin
22-06-2008, 20:13
 Helt lysande! Men vilken pärs att laga till 7 kilo! Det finns ju sojakorv för vegetarianer och andra korvskeptiker. Men ditt kilopris är svårslaget. Jag förstår att det gick åt, man blir ju så himla hungrig efter sillen(med tillbehör  ). Bra gjort!
Ingrid Zon3
22-06-2008, 20:41
Tackar! Och det var en riktigt traditionstyngd midsommar, vi klädde och reste stången, dansade, små-grodade och lekte björnen sover. Sånt kräver en hel del påfyllning av energidepåerna.
Anledningen till att jag är skeptisk till korv är att jag inte vet vad som är i den. Eller om jag vet det så vill jag inte tänka på det, än mindre betala för det (kolla gärna kilopriset på köttinnehållet om man tycker att korven är prisvärd, ibland ligger det på samma prisnivå som oxfilé, ochg det tror jag inte de använder) . Det är faktiskt samma sak med sojakorv och liknande. Jag har hyllat "råvaror" snarare än hel- och halvfabrikat redan innan jag läste "Den hemlige kocken".
Nu gjorde jag ju rejäla avsteg med både färdig potatissallad och grillolja, mycket E-grejer blev det...
TantGredelin
22-06-2008, 21:03
Nej, knappast oxfilé! Du valde klokt. Och LITE E-grejer har ingen dött av i enstaka doser. Man måste väl inte förse de 30 med HELA dagsbehovet av god näring en sån gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|