Christina i Taxinge~
För ett par år sedan var min 'Reine des Violettes' ingen glad ros.....men den kämpade tappert och presterade ett par rosblommor varje år på sin enda stam.

Mitt hjärta bevekades till slut och jag grävde upp den och planterade om den bredvid trappan.
Fördel = man ser den ständigt och kan vattna & pyssla när det behövs.
Hösten 2005 flyttade jag den alltså och försommaren 2006 såg den ut så här:

[attachment=19808:DSCN7828__Medium_.JPG]

Nu idag ser den ut så här:

[attachment=19809:DSCN3196__Medium_.JPG]

Närbild på blommorna:

[attachment=19810:dscn3199__Medium_.jpg]

Vilket bevisar vad rosorna är villiga att göra om vi ger dem förutsättningarna! yes.gif
Dessutom vill jag också tipsa om att 'Reine des Violettes' är en suverän "bredvid-trappan-ros" - den är taggfri, blommar hela säsongen och doftar sååååååå gott!!

Sen råkade jag av misstag bryta av en blomma på 'Tuscany'.......det är också en stordoftare och vacker som få!

[attachment=19811:DSCN3220__Medium_.JPG]

myy
Bredvid-trappan-ros... det var något nytt..en term som kan vara bra att använda när det är dags att förhandla om hur semesterkassan bör spenderas... thanks.gif
Stiffe
Ja, det är nog det det är frågan om, förutsättningarna. Jag tycker att jag får mer och mer evidens på den punkten.

RdV vet jag inte hur den doftar, men Tuscany & Tuscany Superb, och att kalla Tuscany för stordoftare är väl ändå att ta i? Det är en Gallica smile.gif och den doftar hyfsat tycker jag, men jag får suga in luft tills lungorna nästan sprängs för att känna den svaga doften. Belle de Crezy t ex doftar betydligt mer och fräschare. Annars har jag precis varit ute på en kvällsrunda efter jobbet och nosat bl a på en utslagen Communis. Den doftar både rejält starkt och ljuvligt. yes.gif Faktum är att Communis & Rose de Recht nog är de två mest väldoftande rosor som jag har nosat på. Kan varmt rekommenderas för doftfreaks.
Stefan
renate
Bra jobbat Christina,vilken rosprakt.Sådana rosor var Reine Victoria och Mrs John Laing,kinputtar.Jag planterade de i stora krukor och hade de i förrådet över vintern.Nu står de på framsidan och blommar.Jag har
tyvårr ingen bra bredvidtrappa-plats dä jag kunde plantera de,de får vara i kruka tills jag hitta en bra varm skyddat plats till dem.

[attachment=19820:2008_06_16_0108.JPG] Reine Victoria

[attachment=19821:2008_06_...rge___2_.JPG] Mrs John Laing
Christina i Taxinge~
[quote name='Stiffe' date='16-06-2008, 21:07' post='858671']
RdV vet jag inte hur den doftar, men Tuscany & Tuscany Superb, och att kalla Tuscany för stordoftare är väl ändå att ta i? Det är en Gallica smile.gif och den doftar hyfsat tycker jag, men jag får suga in luft tills lungorna nästan sprängs för att känna den svaga doften. Belle de Crezy t ex doftar betydligt mer och fräschare. /quote]

Tänk så olika det är det där med dofter!! En hel vetenskap.
Tuscany & Tuscany Superb doftar rejält, tycker jag, medan Belle de Crezy är en sån ros som jag tycker har rätt svag doft.
Men doften är ju också mycket beroende av väder och tidpunkt.
Och alla har vi våra egna näsor! giggle.gif

Rose de Resht doftar mycket, men ingen slår nog Hansa! smile.gif

Kajsa
Vackert där vid trappan Christina och inga taggar är ju perfekt. Jag har inte vågat mig på den Remontantrosen, bara zon 3 det var väl det som fick mig att tveka lite, men jag har några andra sorter från gruppen. Din ros ser ju ut att må prima där rose.gif lite skyddat också.
Thé
Åh, en ros till på önskelistan! wub.gif
Christina i Taxinge~

Åååå, jag älskar denna ros! wub.gif
En bild till......

[attachment=19917:DSCN3254__Medium_.JPG]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon