|
Majjijann
17-06-2008, 12:23
Jag blir galen på hantverkare *långt*
Vi renoverar badrummet efter en vattenskada.
Dag 1, måndag. De kom hit och rev upp den skadade halvan för att låta det torka. 3. De började riva andrfa halvan av badrummet. 4. fortsatt rivning av en del som är max 1,5 m2. 5. Nån nisse var här och mätte fuktighet i väggar o sånt, ok, bara att börja bygga upp igen. Måndag dag 8. Nya väggar o golv. 9. Resten av golvet. 10. Lite spackel. Nu väntar vi på mattan, kan ta två veckor. Dag 23. Mattan kommer på plats. 24. Väggarna blir klara. Måndag dag 29. Rörmokare och elektriker är här o fixar, tar större delen av dagen. Snickarnisse kommer på eftermiddagen för att sätta lister. Mäter o kollar vilka som går att återanvända och var det behövs nytt.
Dag 30. De skulle hämta material på morgonen och sedan sätta färdigt listerna. Jag är borta två timmar och när jag kommer hem, fyra timmar efter de kom är de puts väck. De har täckt av golvet, plockat med sig skräpet som ajg bad dem och tagit med sig alla pinaler som var deras.
Jag går förväntansfull upp för att titta på mitt nya badrum. Två personer har på minst två timmar satt upp lister i halva badrummet, det är mnga vinklar och snedtak så lite bök är det... Men på två ställen, helt obefogat har de skarvat lister, korta lister, det kan inte vara svårt att hitta en list som är 1,2 m. Dessutom har de lämnat tomt där den längsta listen ska sitta, ca 2m, och bara satt en liten bit i början av den väggen. ytterligare en onödig skarv om det någonsin blir någon hel list. Dessutom har de itne satt fodret runt fönstret.
Jag blir så arg. De måste väl förstå att det är irriterande att inte kunna ha någon toalett eller dusch när man bor på landet med ganska bra avstånd till andra möjligheter att duscha. Jag har inte varit hemma alla dagar de varit här, men de dagar jag varit hemma har de jobbat två-tre timmar och sedan försvunnit. Inte sagt ett ord. En gång gick gubben och lämnade dörren öppen, det var kallt och blåsigt, han kan itne ha trott att jag ville ha dörren öppen. Jag undrar efter en stund vart han tog vägen och ser att bilen är borta.
Hallå!? Om folk rör sig i mitt hus borde de kunna respektera mig och hålla mig lite uppdaterad om vad som händer. Visst är det också deras arbetsplats och jag kräver inte att de ska smyga omkring, ta av sig skorna och säga till mig varje gång de slår i en spik, men lite respekt tack!
Jag är mest besviken, den största och väl ansedda snickarfirman här omkring bär sig åt så här. Det ska inte behöva ta en månad att renovera ett badrum på 5 m2. Om inte annat hade det gått fortare om de jobbat mer än 4 timmar om dagen och om inte chefen lallat omkring och skrattat o stört gubbarna hela tiden. Ska vi behöva betala för detta?
Ett jobb skall var fackmässigt utfört. Lister som är så där korta får ej bestå av flera bitar. Jag har inte byggnormen i huvudet med list kortare än 2-3 meter skall bestå av hela bitar!
Är det hela ett försäkringsbolagsjobb??
Fågelvägen
17-06-2008, 12:54
Som kund ska du vara ödmjuk och tålmodig, du ska vara tacksam för att de alls ställer upp på ett så pluttigt litet jobb som ditt badrum! Och betala ska du också. Du ska absolut inte begripa dig på tidsplanering, skarvning av lister och annat som fackmännen behärskar bättre! Hantverkare har fullt med jobb, så om du blir taskig mot dem (dvs ställer krav som du själv tycker är helt rimliga) kan de plocka ihop sina verktyg och försvinna. De har ju massor av kunder så om de jobbar rentav 4 timmar hos dig och ett par timmar någon annanstans ska alla kunderna vara nöjda och glada. Har du oturen att blanda in flera kategorier av hantverkare (elektriker, snickare och rörisar från OLIKA firmor) så kan de alltid klanka på varann när något blir fel. Speciellt om du reklamerar i efterhand.
Man förstår allt bättre varför så många husägare försöker göra allt själv. Då slipper man i alla fall gå omkring och vara irriterad, vilket är hemskt ohälsosamt. Vi har insett att gamla hus liksom trädgårdar aldrig blir färdiga. Det känns bättre, när man ändå inte hinner med allt. Och hemmablindheten gör skonsamt resten, t.ex. när det gäller den oskickligt skarvade listen och dörrfodret som aldrig blev målat.
skogstroll
17-06-2008, 13:01
när min gamla lya på Söder renoverades för några år sen så var där snickare, golvläggare, elektriker, sotare och gud vet vad... elektrikern hade t.o.m. med sin en fin flaska vin i present en gång... men det var väl tur att alla var så bra. Det enda som klickade var leverans från IKEA men det var ju inte oväntat  Det är surt när man inte får välja hantverkare själv, det bästa är ju att få rekommendation.
Fågelvägen
17-06-2008, 13:01
Jo, Ralf, fackmässigt utfört tycker jag också är ett rimligt krav! Jag har haft ett hejdundrande gräl med ett par takläggare som envisades med att fästa takfilten med häftpistol trots att tillverkaren av takfilten uttryckligen avrådde. Deras chef sa också till dem att de skulle använda filtspik, men de "hade alltid gjort såhär" och var riktigt otrevliga under resten av jobbet.
PS Bra att Ralf undrade vad jag menade! Det kallas takfilt och filtspik på finlandssvenska, men takpapp och pappspik i Sverige. Det var ändå inte terminologin det handlade om medan takomläggningen pågick.
(edit: PS)
Majjijann
17-06-2008, 14:38
Svarar alla.
Just det här med listerna tycker jag bara är löjligt. Bara för att de är för lata eller snåla för att ta en hel.
Självklart ska det vara fackmannamässigt utfört. Jag hoppas att chefen reagerar på de fult skvarvade listerna när han tittar in, han verkar väldigt petig och anmärkte på att mattläggarna hade slarvat lite lite med ett par skarvar på väggarna.
Halva rummet är försäkringsbolagsjobb. Men eftersom vi tyckte det var lika bra att ta hela på en gång så betalar vi andra halvan själva. Det är dessutom byggfirman som är ansvarig för alla olika moment, de tar in rör- och elfolk, jag bara öppnar dörren och pekar uppför trappan.
Jag har inte varit det minsta otrevlig mot någon av mina hantverkare. Jag har bemött dem med respekt och hjälpt till att hämta saker som jag flyttat på osv. Inte försökt vara ivägen eller jobbig på något annat sätt. Det är heller inte jag som sagt att de ska ta hand om mitt pluttiga badrum, utan försäkringsbolaget.
Jag har full respekt för deras yrkeskunskap, men jag är heller inte så blåögd att jag köper vad som helst. När jag betalar för en tjänst har jag cokså rätt att ställa lite krav. Jag som kund har både rättigheter och skyldigheter coh det gäller även dem som byggfirma.
Vad gäller rekommendationer för att få en bra firma och sånt tycker jag att vi inte borde ha några problem. Detta är som sagt den största och bäst ansedda firman här omkring. Ohc här finns en hel del.
Finns det inte någonting som säger att beställda jobb ska färdigställas inom rimlig tid? Jag antar att vi inte kommit utanför den gränsen än, men det känns som om de kommer och går precis som de vill. En gång hade de sagt att de skulle höra av sig innan de kom tillbaka. Inte hörde varken jag eller min sambo någonting utan de kommer och klampar in när jag ligger och sover på förmiddagen, jobbar natt så jag behöver det. jag hade inte haft någonting emot att de kom, inte ens att de kom just då om jag bara fått veta innan.
Respekt och hänsyn.
Fågelvägen
17-06-2008, 15:09
Tack och lov finns det också hantverkare som är både proffsiga och hänsynsfulla, sådana som man faktiskt gärna har i huset! Det svåra är att hitta dem.
Jämfört med några av våra grannars erfarenheter tycker jag förresten en månad för en badrumsreparation låter som en ovanligt kort tid. Men visst är det jobbigt medan det pågår.
Solstolen
17-06-2008, 15:15
Det där känner man igen.  Tyvärr är det nog så att vi "småkunder" inte är så viktiga för dem - de tjänar inte speciellt mycket på oss och samtidigt finns det brist på hantverkare. De kan göra precis som de vill för man är så beroende av dem och man vill inte be dem dra åt helvete. (Vilket jag har velat göra många gånger!)
Majjijann
17-06-2008, 15:31
Det är inte det med tiden som irriterar mig mest, utan att de är så nonchalanta mot mig som kund. Jag är ju ändå en som kan påverka deras goda rykte.
Tider och hantverkare vet jag sedan tidigare är helt omöjligt. Förra året när vi bytte golv på hela undervåningen och då dessutom inte kunde bo hemma blev sex veckor till slut tio. Eftersom vi inte kunde bo hemma under tiden medförde detta ökade kostnader, längre resor till jobbet osv.. något problematiskt.
CITAT (Fågelvägen @ 17-06-2008, 16:09)  Tack och lov finns det också hantverkare som är både proffsiga och hänsynsfulla, sådana som man faktiskt gärna har i huset! Det svåra är att hitta dem.
Jämfört med några av våra grannars erfarenheter tycker jag förresten en månad för en badrumsreparation låter som en ovanligt kort tid. Men visst är det jobbigt medan det pågår. Antar att reparationen berodde på en vattenskada och då är torktiden en viktigt del i det hela. Man kan ju få torka badrum i flera månader i extremfall.
Byggbranschen verkar helt knäpp. Fast pris och fast tid (och rabatt om de blir försenade) borde vara en självklarhet. Sen att komplikationer kan tillstöta är självklart, men förutom el- och rörmokare skulle jag aldrig släppa in en hantverkare i huset. Nu är jag kanske elak, men eftersom de tydligen tjänar i snitt 50-100% mer än vad jag gör så har jag rätt att vara fördömande...
Majjijann
17-06-2008, 16:58
Jag är nog lite mer på din linje.
Vi försökte förhandla oss till fast pris, men då skulle de lägga på nästan 30% (!) och det vet jag inte om det är vvärt...
Fågelvägen
17-06-2008, 17:45
Majjijann, du skrev: "Det är inte det med tiden som irriterar mig mest, utan att de är så nonchalanta mot mig som kund. Jag är ju ändå en som kan påverka deras goda rykte." Sorgligt nog spelar det kanske ingen roll hur du eller jag påverkar deras rykte. Eftersom efterfrågan på hantverkare är så stor har de allesammans jobb ändå. Och de kan komma och gå som de vill. Roligt exempel såhär i efterhand: Våra takläggare hade för vana att oanmälda dyka upp strax efter 6.00 och plötsligt lysa med halogenlampa från sin takställning in i sovrummet. Gissa om man flög upp med bankande hjärta! Så slamrade de och bankade några timmar, vilket ju var bra för taket. Vid 11-tiden försvann de till något annat jobb. Ibland kom de följande dag, ibland inte. Dethär var innan det blev tal om pappspiken... De juveler till hantverkare som helhjärtat rekommenderas av sina kunder verkar tyvärr vara fullbokade för minst ett år framåt.  Men t.ex. vattenskador väntar inte så länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|