Pia L
Hejsan, jag har flyttat alla mina växter till höga kusten och har fått problem som jag hade även för några år sedan.
Små gröna larver kaläter mina aklejor och tyvärr även min älskade Myskmalva, vad är det för odjur och hur får jag snabbast bort dom?
På svart och röda vinbärsbuskarna finns liknande larver men ännu mindre, bara några milimeter långa, samma fråga där, kan man få bort dom utan kemikalier då man gärna vill äta bären då dom kommer?

Växtfrågan kommer tyvärr utan bilder då jag inte har en fungerande kamera.
Den första är en marktäckare, mjuk och silverfärgad med vita blommor, bladen är långsmala och sitter relativt glest på stammen.

Den andra vet jag inte ens om det är ett ogräs eller en trädgårdsväxt, blomställningen påminner starkt om Astilbe (vit) men bladen är smala avlånga och sitter på stammen ganska glest, alltså inte som Astilben.

Jag skulle bli tacksam om någon ville ta sig tid trots att det är midsommar och svarade om ni har några förslag på vad det är och hur jag ska göra med dom gröna objudna glupska krypen.

Trevlig midsommar alla som läser detta!
Boxer
Kan det vara silverarv?
Åsa, mälardalen zon 2
På aklejor och malvor skulle jag gissa att det är kattostmätare.

Är du säker på att det är larver på svarta vinbär? Larver + vinbär så skulle jag gissa krusbärsstekel men den brukar bara gå på krusbär + röda och vita vinbär jag har aldrig sett dem på svarta.

Krusbärsstekel på vinbär

Det finns bara en sak jag tycker hjälper mot larver = kläm, kläm, kläm varje dag och inspektera sedan plantorna varje år och kläm så snart som du hittar larver det är mindre äckligt också att klämma pyttesmå larver jämfört med att klämma stora. (stora larver kan man klippa itu med en sax el. dyl ifall man inte klarar av att mosa dem för hand)

Marktäckaren gissar jag är silverarv.
Pia L
Tack för snabba svar, helt klart är det silverarv.
Vad det gäller larverna så är dom ilsket gröna både på blommorna och vinbären, jag har plockat alla som jag har sett på blommorna, men på Myskmalvan så är det svårare att komma åt och blomknopparna börjar ju synas nu.
Provado eller såpvatten, är det något som kan utrota dom för säsongen? Om såpvatten fungerar så skulle jag vilja ha doseringen på det.
Tack på förhand
sqrulan
För många år sedan fick jag nån typ av larver på min måbärbuske,den är
ju släkt med vinbärsbusken.
Det var fasansfullt för dom åt upp varenda blad på bara några dagar,det
hjälpte inte vad jag gjorde.
Jag har inga goda råd,tyvärr men jag förstår din oro.
Pia L
Är det ingen som har en aning om vad dom gröna larverna är för något? Eller hur jag kan få bort dom?
Eller vad det är för växt som påminner om Astilbe i blomställningen?

Jag har nu fått ytterligare ett litet problem nu.
När jag flyttade mina växter så hade inte Liljebaggarna kommit igång ännu, jag trodde då att jag skulle klara mig ifrån såna i år, men nu är krolliljorna fulla med det svarta klägget och en gulaktig massa direkt under det mot bladet.
Jag VET att det bara är till att plocka och plocka baggarna, men vad gör man då det inte har synts till en enda bagge?
Kan det ha följt med något i jorden?
Myrr på jorden? Är det för att ta ihjäl baggarna eller för att förhindra att dom kommer, och hjälper det?
KURT
Det är ju liljebaggens larver du har nu, och de är väl skyddade men går ju att klämma ihjäl även om de är otrevliga. Man skall kunna sprida myrr runt plantan förebyggande, du kan läsa mera om bekämpning av liljebaggar i detta examenarbete från Alnarp.

När larverna "bara" äter blad på buskar och träd, är det oftast bättre att inte bespruta dem med något, det skadar bara de rovinsekter som annars på sikt tar kål på larverna. Buskar och träd klarar utan problem att kalätas tillfälligt.
Pia L
Ska jag vara riktigt ärlig så skiter jag faktiskt i buskarna och träden vad det gäller dom gröna larverna, men jag blir ledsen då alla mina aklejor börjar se ut som skelett och Myskmalvan är kaläten sånär som på blomknopparna som nu inte orkar blomma utan ser ut som dom tänker torka in istället, det är mina rabattväxter jag månar om som jag gärna hade velat haft blommande istället för tomma skelett som lämnar stora hål i den annars prydliga nyanlagda rabatten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon