Full version: lite tomatsurr
Virgo
Förmodligen vet väl de flesta att tomaterna härstammar från Peru. Namnet kan vi tacka aztekerna för. "Tumatl" betyder visst stinkande lukt,smak.
Undra vad det var för tomater.

Spanjorerna tog med sig tomater från sina erövringståg.

Tomaten fick oxå fantasifulla namn, som paradisäpple och kärleksäpple. Man trodde att tomaten ökade kärlekslusten och kraften, och därmed blev tomaten kallad satans planta av katolikerna och blev förbjuden under några år.

Har tomaterna fått växa i god jord och fått massor av sol, så är de bräddfulla av antioxidativa verksamma vitaminer A,C och E och även Vitamin B.
Körsbärstomater lär innehålla fler vitamin C än i vanliga stora tomater.
Då de dessutom innehåller hög halt av kalium, rikligt med magnesium,järn,kalcium,phosphor,koppar och rariteter som kobolt, zink och nickel, naturliga hormoner,kortison samt eterioska oljor finns det ett spektrum av hälsobefrämjande verkningar.

Tomaterna är kalorifattiga, vattendrivande och blodtryckssänkande och är således bra för hjärta och njurar.
Reumatiker bör dricka ett glas färsk tomatsaft varje dag.

Det ska även finns anticancerämnen i tomaten. Men vilken cancer de är verksamma mot vet jag inte, det kan i alla fall inte vara alla cancerformer.

De som inte tål röda tomater, kan försöka äta gula tomater de innehåller mindre mängd av organiska syror.

Gröna, also omogna tomater bör ej ätas då de innehåller solanin. Detta försvinner vid mognadsprocessen samt delvis vid kokning.

Omogna tomater som plockas innan frosten kan läggas i äggkartonger och får mogna på nåt svalt ställe, eller om man klipper av hela plantan och hänger den upp o ner vid nåt svalt fönster.

Tomater ska ej förvaras i kylskåp.

En läskande god tomatsallad finns på receptavdelningen.

gonatt!
Annelie
Tack för detta!

Undrade just varför jag ibland får ont i magen när jag käkat en handfull jättegoda små körsbärstomater som jag odlar... Men det kan alltså vara så att de "organiska syrorna" ställer till det?

Finns det gula körsbärstomater som jag kan testodla? Jag har inget växthus så de begränsar urvalet lite...
Susanne i Linköping
Min favorittomat hittills (men jag har inte testat så många) är "Ildi", ser ut ungefär som "Gelbe Dattelwein" (som jag inte testat än), frisk smak och ger frukt hur dumt jag än bär mig åt. Stora klasar med små flaskformade tomater (lite mindre klasar när jag klantar mig rolleyes.gif).

Även på friland fick jag bra skörd ifjol, men så var det ju också väldigt varmt långt fram på hösten.
Virgo
ja, det finns en hel del gula sorter. Ildi är faktiskt jättefin och det blir mängder.
yla
CITAT (Virgo @ 27-08-2003, 02:17)
Det ska även finns anticancerämnen i tomaten. Men vilken cancer de är verksamma mot vet jag inte, det kan i alla fall inte vara alla cancerformer.

jag har för mej att det är prostatacancer smile.gif
Louise i Göteborg
Namnet kan vi tacka aztekerna för.  "Tumatl" betyder visst stinkande lukt,smak.

Lukta på plantan unsure.gif
MadeleineB
Jag läste i Andrew Weils bok "Eating Well for Optimum Health" att det är det röda färgämnet i tomaterna som är verksamt mot cancer, och att det måste kokas först, för att det ska bli verksamt.

Intressant. Är det någon som känner till mer om det?
MadeleineB
Susanne i Linköping
CITAT (MadeleineB @ 28-08-2003, 19:12)
Jag läste i Andrew Weils bok "Eating Well for Optimum Health" att det är det röda färgämnet i tomaterna som är verksamt mot cancer, och att det måste kokas först, för att det ska bli verksamt.

Att det ska kokas först har jag också hört. Faktum är att bästa sättet att äta tomat för att få i sig de där nyttigheterna lär vara - ketchup!!! laugh.gif
Virgo
Ja egentligen är det konstigt att just ketchup ska vara så nyttigt och smaka så vedervärdigt.
Jänkarna äter ju ketchup på allt , men hur ser dom ut??
Men det kanske är jordnötssmöret?

Jo det är prostatacancer som tomaten ska förhindra, vi får väl se om 20-25 år om det är sant! blink.gif
Virgo
CITAT (Louise i Göteborg @ 27-08-2003, 14:19)
Namnet kan vi tacka aztekerna för.  "Tumatl" betyder visst stinkande lukt,smak.

Lukta på plantan unsure.gif

Det är ju först när man vidrör tomatplantan den avger sin doft.
Men jag tycker inte att det luktar illa?
lavendel
Hej!
Det ämne i tomater som verkar ha en cancerskyddande effekt heter Lycopen....det är lättare för kroppen att ta upp i värmebehandlade produkter än i färska....har sett studier som visar på att det skyddar mot prostata,äggstocks och bukspottskörtelcancer och även olika typer av tarmcancer!
Goda nyheter för mej som använder massor av bearbetade tomatprodukter men får klåda och exsem om jag äter för mycket färska!
Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon