Full version: Plockning
truespin
Hej

Vi köpte några kryddväxter några veckor sedan på ICA som vi har planterat i krukor. Nu borjar de bli riktigt stora och vi vill använda det i matlagningen. Hur ska man plocka av bladen för att kryddväxterna ska forsätta att växa och må bra? Hur ofta kan man plocka från växterna?

Vi har följande kryddväxter:

Vanliga Basilika
grekisk Basilika
thai Basilika
organo
mynta

Tacksam för svar

Andreas
CillaM
Normalt sett så tar jag och klipper av några grenar, sköljer noga. Plockar bladen från grenarna och använder.
Kee
Vad är poängen med att skölja bladen?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vart man odlar, odlar man ex. basilika i inglasat uterum så sköljer jag inte bladen. Skördar jag däremot från kryddlandet ute i trädgården så kan det ju finnas jord på växtdelarna, grannarnas katter kanske har använt delar av landet som toalett etc.

Själv skördar jag basilika genom att nypa av topparna då grenar de sig fint.

Hur mycket man kan plocka beror på hur stora växterna är. Är det fleråriga växter typ oregano och mynta och man vill ha dem ute i trädgården så skördar an ju mindre de första åren än vad man kan göra efter 10år eller så då det blivit rejäla plantor. (OBS! tänk på att en mynta som trivs kan sprida sig ganska ogräsartat)
Sussie F-Flower
CITAT (Kee @ 25-06-2008, 00:29) *
Vad är poängen med att skölja bladen?

För att få bort ev olika sorter av Clostridium-bakterier samt Bacillus cereus kanske... ...och så damm förståss...

I alla fall för mig gäller detta.
CillaM
Alla kryddor och örter som är köpta i krukor på typ, ICA eller annorstädes ska man alltid skölja innan förtäring. Man vet aldrig vilka 'gifter' som kan finnas på bladen.
Kee
Okej missade att plantorna kom från ICA i det här fallet. Förutsatte att det var frösådder dumt nog. Nåväl mina frösådder brukar jag inte skölja och det har inte föranlett någon dålig smak eller sjukdom. Det är så smidigt när man sitter på balkongen redan och äter att bara plocka lite direkt från lådan och lägga på maten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon