Full version: Flädersaft
netaave

FLÄDERBLOMSSAFT

50 blomklasar
2 lit. Vatten
1,5 kg socker
90 gr citronsyra
2-3 citroner.

Skölj blommorna och lägg i värmetåligt kärl.
Skiva citronerna lägg i dom.
Koka upp vattnet och lös upp sockret och citronsyra däri.
Häll alltsammans hett över blommorna.
Rör om.
Lägg på en kökshanduk över kärlet och låt stå svalt i 5 dagar.
Rör om varje dag.
Sila och frys saften.
Ta ett par matskedar saft i ett glas och fyll upp med vatten, du har en kall läskande dryck.
Varför inte servera med färska jordgubbar i.

Christoffer
Vet någon hur länge man kan förvara saften i flaska utan att tillsätta natriumbensoat?
Jag har haft min i kylskåp i flaska i en vecka, men vill gärna ge bort en del i en liten flaska.
Hannele
Lägg fläder blommor i vanlig plättdeg, grädda, mums, servera med vaniljglass.
skogstroll
oj oj dags att klättra i trädet smile.gif
mirjam
man kan ju också ha i kanelstång och vaniljstång i ...mums. Det brukar inte bli nåt billigt. Provade en gång att lägga i jordgubbar och den tog mest överhand med smaken men får ju härlig färg. Men det är kul att variera och prova. Kommer inte ihåg vilken av citronsyran/vinsyran som var mindre bra för njurarna. Jag brukar ta både ock för att det ska bli lite nyttigare och inte smaka bara citron. Ha d gott med plockandet !
Sne4
CITAT (mirjam @ 27-06-2008, 17:07) *
Kommer inte ihåg vilken av citronsyran/vinsyran som var mindre bra för njurarna. Jag brukar ta både ock för att det ska bli lite nyttigare och inte smaka bara citron. Ha d gott med plockandet !

Vinsyra är inte så nyttig i större mängder (mage, tarm och njurar). Dödsfall finns rapporterade vid intag av 12g.
-Kommer ihåg att det även ingick i 'den lille kemisten', med lite varningar.

Själv så fryser jag in saften upphälld i 2dl förpackningar(infryst i plastmugg, sedan lagd i plastpåse).
Om man vill så kan man ju minska ner på konserveringsmedlen isf - en tillbringare saft brukar inte räcka länge smile.gif

-För egen del så brukar det bli av hängslen och livrem när det gäller konserveringsmedel - en del häller man ju upp i lite finare flaskor för att ge bort och liknande, och det vill man ju inte att det ska börja mögla.
Rosmarin
CITAT (Sne4 @ 30-06-2008, 12:42) *
Vinsyra är inte så nyttig i större mängder (mage, tarm och njurar). Dödsfall finns rapporterade vid intag av 12g.
-Kommer ihåg att det även ingick i 'den lille kemisten', med lite varningar.

Själv så fryser jag in saften upphälld i 2dl förpackningar(infryst i plastmugg, sedan lagd i plastpåse).
Om man vill så kan man ju minska ner på konserveringsmedlen isf - en tillbringare saft brukar inte räcka länge smile.gif

-För egen del så brukar det bli av hängslen och livrem när det gäller konserveringsmedel - en del häller man ju upp i lite finare flaskor för att ge bort och liknande, och det vill man ju inte att det ska börja mögla.

Jag brukar också frysa in flädersaft, men i istärningsformat. En "isbit" (eller två) brukar bli lagom till ett glas vatten!!!
LasseB
Jag har kvar en flaska från förra året har bara satt till socker.
Om jag har möjlighet så tar jag en tömd spritflaska som bara är tömd, inte sköljd eller något annat, då är både flaskan och skruvkorken garanterat rena. Om jag inte har det sköljer jag flaskan med varmt vatten och ställer den i ugnen i 100gradet tills den torkat helt häller i saften direkt och stänger till
netaave
Har nui fryst blommor ka nni prova det här också

Fläderblomsvin.

30 klasar Fläderblom
2 st Apelsiner i skivor
3 st Citroner i skivor
2 kg Socker
5 L Vatten
30-35 gr Jäst

Lägg blommor och frukt i en stor kruka. Häll socker, sedan kokande vatten över. När blandningen är ca 40 grader smulas jästen i. Rör om, låt stå
4 dygn. Sila och häll på flaskor eller damajeanne. Gasbinda till kork. Sila på flaskor efter 2 månader. Lagra gärna till nästa sommar.

TIPS
En varm sommardag smakar det förträffligt med Fläderblomsvin och Cider

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon