catlady
Jag har två vin i mitt växthus; Riesling och Himrod. De har växt mycket detta första år, och Rieslingen gör redan små klasar. Jag har förstått att jag inte kan förvänta mig någon ätbar frukt första och kanske andra året, men vad mer ska jag veta? Ska jag beskära/pincera dem nu? Eller vänta tills i höst?
Himroden har delat sig redan nere vid marken - ska jag beskära och lämna endast en stam?
Tacksam för svar!

Himrod
[attachment=20272:IMG_2589.jpg][attachment=20273:IMG_2590.jpg]

Riesling
[attachment=20274:IMG_2591.jpg][attachment=20275:IMG_2592.jpg]
RibesRubusVitis
Finns det bara plats, och rankorna inte skuggar något viktigare, behöver du inte klippa alls. Alla blad samlar näring som hjälper rötterna och gör växten bättre rustad för vintern. Se bara till att binda upp dem, precis som du redan gjort, efterhand som de växer vidare.
När du räknar med att kunna skörda druvor, bör du gallra bort en del klasar. Växer druvorna tätt, kanske du måste gallra inom varje klase. På så vis blir återstoden sötare och godare.

Det stora beskärningsjobbet kommer vid nyår eller så. Då tar du bort nästan allt som vuxit fram under året, så att bara två knoppar återstår på varje reva. I södra Sverige kan man kanske tillåta sig flera grenar på varje stam, om växthuset har plats.
Genom att skära hårt ger du vinrankan en kraftigare stam nertill som orkar bära upp ett tungt grenverk och tunga druvklasar. Vänta alltså inte tills vinstocken nått ”lagom” höjd.
Och det som du sedan klipper bort vid nyår duger utmärkt som sticklingar till nya vinrankor…
Eva i Västerås
Beskär nu!
Färska skott kan man knipsa ganska fritt. Det är förvedade skott man måste ta vid rätt tid. Dvs hösten, efter lövfällning, före nyår.

Släpp upp 3-4 huvudskott, 50-100 cm första året. Sidoskott nyper du utanför 1-2 blad. Vill du släppa fram någon klase, så knipsar du det skottet 1-2 blad utanför klasen. Se till att ta bort nya klasar som vill komma utanför.
När vinet har riktigt rejäl tillväxt, så kan man behöva upprepa denna procedur varannan vr tredje vecka.
Dety finns beskrivningar på hur man ska göra.
Men det finns dom som inte beskär alls, och det går det med.
Fast i växthus kan det kanske bli trångt.
LasseB
Oj vilka fins rankor du har
Ser att bladen inte flikat sig så kraftigt ännu men kanske att de blivit för tjocka annars hade jag nog tagit lite blad till vinbladsdollmar, att fundera på till nästa år
det där med beskärning är tydligen mycket olika tankar runt. Har aldrig sett en vingård som inte varit hårt beskuren i mars i Österrike å andra sidan skär min svåger inte alls med det är å andra sidan i Grekland
catlady
Oj, det var olika meningar om det hela ser jag..
Jag har rätt så mycket plats, om det behövs har jag 40 kvm och fyra meter upp till taknocken. Så om det går bra så kan jag bara låta dem växa. Måste jag ändå klippa ner dem i vinter?
Bajare
Det finns olika möjligheter att klippa vinrankor. När jag tittar på vingårdar i Schweiz så klipps plantor ner till 50 cm hög och 1 m bred var år.

Min vinranka är mycket längre (10 m för ledrankor) men jag klippa dem ner mycket hård i våren.

CIMG0018rs.JPG

CIMG0019s.JPG

Under somaren ska jag klippa ner skotten så att det blir inte för mycket blad.

Bajare
catlady
Ok, då tror jag att jag väntar med att klippa ner dem till vintern, och då beskär jag dem inte allt för hårt. Hur ska jag göra med klasarna som håller på att utvecklas - är det bara att klippa bort? Eller kommer jag kanske kunna äta ett par druvor i sommar?
RibesRubusVitis
En yrkesodlare som måste långsiktigt maximera avkastningen, räknad i pengar, skulle klippa bort varenda klase de första åren då rankorna bara ska växa sig starka. Men vi glada amatörer har såklart inte hjärta att avstå från de första druvorna. Behåll gärna några klasar, fast räkna inte med att de blir så oerhört söta i början.
catlady
Åh, vad kul! biggrin.gif Tack för svar!
Bajare
Hej,

Så såg det ut just igår:

Vinranka

Vinklasarna

Då skulle jag klippa bort minst hälften av klasarna nästa helg.

Det skulle vara bättre att få mindre, men bättre druvor i så fall.

Hälsningar

Bajare
hestbak
Är det ok att komma med en fråga i din tråd?

Jag har också en vindruvsplanta. Ser ut ungefär som på bilderna överst (inga druvor dock), planterades helgen före midsommar. Den är den där sorten som tål -40° (zilga?).
Jag är nybörjare på allt som har med odla att göra, och har ingen koll på det här med att beskära.
Hur beskär man? Vad ska bort, vad ska vara kvar? När, var, hur? Den har en stor vägg att växa på, med sol hela dagen.
Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur man tar hand om vinrankan? Alla tips mottages tacksamt.. Jag är som sagt helt grön på området..
RibesRubusVitis
Zilga är en typisk s k ”baltisk staketdruva”. Den har av naturen ett yvigare växtsätt och behöver inte beskäras lika hårt som andra sorter. Men finns det inte plats att binda upp allt, eller om den börjar skugga sig själv och druvklasarna, går det utmärkt att när som helst klippa i allt grönt som vuxit fram under säsongen. Fast just nu behövs det alltså inte.

Däremot ska du inte klippa i det bruna, förvedade, förrän framåt hösten. Idealet är veckan mellan jul och nyår. Skär du för sent på våren, riskerar plantan att förblöda då saven stiger.

Här några exempel:

http://www.rhs.org.uk/advice/profiles1006/grapecordon.asp

http://www.gardening-howto.com/pruning-pla...ning-grapes.htm

http://www.emrich-montigny.de/html/rebschnitt.html

Rosmarin
Här i Bourgogne beskär man sina vinstockar under vintern, helst i februari. Detta gör man eftersom vintern är vinstockens viloperiod och man då kan beskära utan att det tar kraft från plantan. När sedan våren kommer, plantan vaknar till liv efter vinterfrosten och kylan, och saven börjar stiga så kommer tillväxten igång väldigt snabbt.

En del beskär sina stockar lite tidigare, t.ex i november, men detta ger en vinstock med kortare livslängd.
Man lämnar huvudstammen orörd och beskär skotten hårt, bara två "ögon" lämnas per skott.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon