Full version: Igenväxt trädgård
vilda-tomten
Hej!
Jag har inte varit aktiv här på länge men nu bara måste jag ha någon/några att bolla med.

Vi har en gammal tomt och förra sommaren i ett buskage där en berså kunde anas hittade vi en grusad uteplats 3-5 cm ner under löv och gräs. I våras fick jag för mig att hacka ovanför en stentrappa och därunder var det också grusat så någonstans leder det en grusgång upp genom vad som var början på en urskog när vi flyttade in.

Någon som har någon idé om hur man skapar en lättskött uteplats och gång? Gammalt grus är inte så lätt att gräva ur.

Kan det räcka att hålla rent från ogräs när gruset väl kommit fram (det är ju inte helt rent grus överst längre). Är det bättre att lägga på ett lager grus eller plattor? Hur mycket underarbete krävs om man ska lägga plattor?
KURT
Förhoppningsvis finns det ett bärlager där under, det behövs annars för både grusgång och plattor. Skall man ha en så underhållsfris grusgång som möjligt så bör man lägga på makduk och sedan grus ovanpå det, då kan väldigt få ogräs få fäste, och de som ändå lyckas kan man lätt ta upp.

Skall ni lägga plattor så skall ni bara behöva lägga på avdragssand/sättsand som plattorna ligger i .
vilda-tomten
CITAT (KURT @ 26-06-2008, 15:59) *
Förhoppningsvis finns det ett bärlager där under, det behövs annars för både grusgång och plattor. Skall man ha en så underhållsfris grusgång som möjligt så bör man lägga på makduk och sedan grus ovanpå det, då kan väldigt få ogräs få fäste, och de som ändå lyckas kan man lätt ta upp.

Skall ni lägga plattor så skall ni bara behöva lägga på avdragssand/sättsand som plattorna ligger i .

Tack för svar!

Jag tror att bärlagret är ganska bra. Det är lite rötter i och de kommer från stora träd runt omkring, men det som växt ovanpå har fått lov att rota sig i det som fallit ner uppifrån samt att det är hårt och torrt i gruset som kommit fram. Uteplatsen ligger på en yta vid bergskanten så jag gissar att de fyllt ut ganska tjockt - åtminstone bitvis - och att det ligger en del bortsprängt sten och grus under. Grusgången är lite lurigare eftersom den följer marken lite mer.

Markduk och lite mer grus låter som en bra idé med tanke på att marken höjt sig runt om också.
Gilbert
Hej.
Vi har också tagit över en "glömd" trädgård. Har hittat rabatter gömda under närmare 1 meter av snår och rötter.
Jag försöker ta bort jord (gräver ner till sten, eller använder markduk och grus) mellan de olika gröna platser som jag vill hålla fria. På det sättet fastnar förhoppningsvis inte kaprifol och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon