Motti
Vi ska sälja vårt hus som är byggt 1977 mäklaren var här och vi fick ett A4 ark med allt vi borde göra innan visningen,det gjorde att jag fick ångest ska jag säga,själv tycker jag det var många orimliga krav på säljaren på att Styla innför visningen,ett exempel katten kattskålarna och kattlådan skulle bort man skulle byta ut "dassiga"krukväxter ställa fram fruktfat köpa blommor och ställa fram , rensa garderoberna dessutom fick det inte finnas matrester i kylskåpet(tänker inte på mögliga sådana)men vad i all sin dagar har folk i mitt kylskåp att göra ?allt är ju nytt hela köket är nytt confused.gif och mina garderober tycker jag heller ingen behöver titta i det är ju personligt eller?Ja som sakt ett helt A4 ark med rekomendatioer,det gör man inte på en kisserast precis! man ska ju inte behöva flyttstäda innan man flyttat !saken är den att vi inte har så mycket tid att Styla och rensa just nu eftersom vi är i slutskedet på ett nybygge och har fullt upp med det.Trädgården är inte tip top heller men den har potentsial den är ju trotts allt trettio år.Ville höra hur ni tänker eller tittar på när ni köpt eller tänker köpa,skrämmer några skavanker er från att köpa eller ska allt se ut som i en katalog från en heminredningstidning ?kliniskt rent !måste allt vara perfeckt?

En superstressad motti sick.gif sos.gif
skogstroll
kattprylar ger kanske inte så bra intryck (det kan man väl ta bort tillfälltigt vid visning) sen kan man ju städa så det ser ut och luktar ok och plocka lite blommor, det tar kanske några minuter men kan kanske ge lite tillbaks!
Motti
Vi har sju rum o kök att rensa från "onödiga saker"vad ska man göra av de onödiga sakerna under tiden ?jo det är okej att plocka bort kattsaker katten lär hålla sig undan ändå,men ett A4 med bara råd om vad man ska gör innan får en att få ångestatack,det är sååå mycket mer än att plocka blommor om du förstår !vi har ju bot här i trettio år och då har man en del grejer en del man borde släng för länge sedan men det är en anna femma.Önskar jag kunde "klistra in "listan här så ni fick se hur mycket krav som ställs på en.Det är bara att hoppas att spekulanter ser själva huset och dess möjligheter plus de låga drifftskostnaderna(bergvärme)huset ligger vackert med en härlig utsikt barn och djurvänligt nära till buss skola bad skog.
Men frågan är vad du som spekulant tycker är viktigast själva huset eller hur det är stylat ? help.gif

Mvh motti
Platinum
För mig personligen är det viktigaste planlösning och läge. Sen kollar jag skick i badrum och hur elektroniken ser ut (gillar inte kulo och synliga "sockerbitar").
henriks
Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om "stylingen" Inte medvetet i alla fall, men ett snyggt och välstädat hus är ju mer tilltalande så kanske påverkad undermedvetet i alla fall?

Mäklarens "krav" är väl snarast att betrakta som tips? Hans jobb är att hjälpa dig att sälja huset till så bra pris som möjligt. Om hans kravlista gör att det blir en eller flera ytterligare som lämnar ett bud, då är jag säker på att du får mycket bra betalt för ditt arbete.

Sen en sak som jag tänkte på när jag läste ditt inlägg... DITT kylskåp och DINA garderober? jo, just nu ja - men du hoppas ju att "folket" snart skall kunna säga samma sak - det skall eventuellt bli DERAS kylskåp och DERAS garderober.

Jag skulle nog inte titta i en lös garderob - men om det är en "gå in garderob" tror jag nog att jag skulle öppna dörren.

CITAT (Platinum @ 26-06-2008, 17:30) *
För mig personligen är det viktigaste planlösning och läge. Sen kollar jag skick i badrum och hur elektroniken ser ut (gillar inte kulo och synliga "sockerbitar").

Nej, jag gillar verkligen inte kulo heller. "Sockerbitar" är totalförbjudet i elinstallationer överhuvud taget annat än inbyggda i maskiner. Om du överhuvud taget SER någon sådan NÅGONSTANS i huset bör du kontakta en elektriker innan visningen.
Motti
Ja all el här är gjort av proffs inget fifflande här då kan man bli utan försäkring om det skulle hända något.Krav kanske var fel utryckt men rekomendationer då !det är mycket och man känner sig pressad faktiskt,jag vet att det kan vara en fördel att fixa men sen då när köparen ska flytta in med sina egna grejer confused.gif då är ju huset tomt och allt kommer att målas om och fixas till något som faller dom i smaken kan jag tro unsure.gif Lite falskspel är det ju ,man skapar ju en "vision" av något som inte ser ut så sedan när man flyttat.Själv skulle jag aldrig titta i andras kyl och frys eller i deras garderober,möjligtvis om det var en klädkammare eller dyligt,inte så att det inte är rent och iordning men det är liksom privat.

Motti blink.gif
myy
Jag skall inte köpa nytt än på flera år, men när barnen flyttat så kommer jag att prioritera följande:
- Tystnad
- Inga grannar som kan reta sig på mina halvfärdiga projekt och kan-vara-bra-att-ha-prylar
- God jordmån
- Naturnära och sjönära läge
Första gången man köper hus tror jag man tänker mer på små detaljer, men dem kan man ju åtgärda.

OT: Varför är "sockerbitar" farliga?
Anki på Öland
Tycker dom här stylade och iordninggjorda husen ser så tråkiga och totalt opersonliga ut att jag skulle vända och tacka nej för att huset saknar karaktär och personlighet!! Det skall synas att folk bor och trivs i sitt hus, det ger i sin tur trivsel - tycker jag.
Anki
henriks
CITAT (myy @ 26-06-2008, 23:05) *
OT: Varför är "sockerbitar" farliga?

´
Dels är de inte helt isolerade - det GÅR att komma åt spänningsförande delar om man anstränger sig lite, dels blir "sockerbiten" lätt den svaga länken i kedjan säkring - ledning - förbrukare, vilket kan innebära risk för värmeutveckling.

Sist men inte minst är det ett tecken på att det inte är en behörig elektriker som gjort installationen - det kan finnas andra fel som är värre.
Aqvakul
Tomten, läget är viktigare än själva huset. Huset kan du alltid renovera/bygga till men tomten är som den är.....
pleximaster
Klart att huset, läget osv är viktigast men de enkla stylingtipsen hjälper faktiskt. De har de senaste åren sålts en handfull av grannhusen här. De som stylat innan försäljningen har fått avsevärt mycket mer än de som inte gjort detta. Om ett hus troligen kommer att köpas av en yngre familj med barn och de som säljer är ett äldre par så är det en godinvestering att anpassa därefter. (Inte massa prydnadssaker i barnhöjd som stressar föräldrarna på visningen...) Jag menar inte heller att man ska gå och köpa en blå studsmatta och ställa i trädgården. Men att plocka undan en 2 tredjedelar av alla prylar och möbler ger luftighet och utrymme för en köpare att tänka in sina enga möbler i huset.

Det är jobbigt att sälja hus speciellt nu när det finns fler hus ute och inte riktigt lika många spekulanter.

mvh plexi
Motti
Tack för alla svar och tankar bravo.gif här är det inte svårt att sälja det såldes ett hus här på gatan på fyra dagar,där vi bor är det attraktivt att köpa hus så det lär inte bli några problem att sälja.Måste säga att själva är vi inte så imponerade av det här med Styling,vi är ägare både till nyare möbler och antikt så vi har en blandning och vi är stolta över vårt hem och det vi har (utom vissa saker)Min mamma dog för ett år sedan så då fick vi hit mer möbler som man inte bara kunde slänga eller skänka bort så nu står de här unsure.gif Men att börja köra bort en massa möbler för att ha husvisning känns inte okej tycker vi,en del ska helt klart bort sånt som blivit stående av lätja blush.gif Det här med att få ut max för huset är just ingen prioritet eller superviktigt efter som vi är mest måna om att få huset sålt snabbt och smidigt till någon som kommer att trivas här lika bra som vi gjort ,vi står med ett nybygge som blir klart i augusti,ganska stressigt i den här stiuationen crazy.gif Man får hoppas att spekulanterna ser alla föredelar med huset och läget ,en del rum är i behov av renovering men det mesta är frächt utom tvättstugan !den är inte kul ,men man kan ju inte renovera hur mycket som helst innan man flyttar,de flesta gör ju om så fort de flyttat in.Vi har i alla fall nyss målat huset utvändigt.Banken ska skicka hit en tjej som ska hjälpa oss med att Styla upp inför fotografering och visning,men om man tittar på Hemnet.se kan man se att alla stylas inte, en del har HUR mycket prylar som helst krimskrams och rysh och pysh.Själv skulle jag tycka att läget var viktigt och hur huset ser ut inne och ute och att det inte är i allt för dåligt skick så man måste lägga ner hundratusentals kronor på renovering ,resten kan man ordna med färg tapeter och nya golv.Intressant att läsa vad andra har för åsikter i det här g.gif

Mvh Motti
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon