|
Platinum
30-06-2008, 17:36
Som alltid när det är sommar startar jag nått litet projekt. Förra året var det bygga om klädkammare och renovera akvarierum. Jag är ju ingen snickare men tycker det är kul att snickra så i år är det projekt bygga växthus, blir inget stort ...ca 5kvm markyta, då jag vill ha gångar att gå i (och så behöver jag inte bygglov). Ska ligga i anslutning till mitt friland så det blir ett växthus i vinkel och därmed bygger jag det från grunden efter egen ritning. Byggs av trästomme, gamla treglasfönster, ev. kanalplast som tak om grannen får tag på. Inte hållt på många dagar ännu men har kommit en bit iallafall. Moment 1: Gräva grop  Moment 2: Leta fönster, skrapa och måla.  Moment 3: Såga, såga i olika längder.  Moment 4: Bygga bottenram och loda in.   Moment 5: Bygga bottensarg.    Om regnet är på min sida så är det nån annanstans än hos mig imorgon för då kan jag börja sätta reglar för fönster, väggar och kanske få på takstolar.
CurlySue
30-06-2008, 18:49
dum fråga...men varför använder du inte impregnerat virke? detta oebhandlade kommer ju ruttna på nolltid..
Platinum
30-06-2008, 20:14
Jag gillar inte behandlat trä.
CITAT (sarah68 @ 30-06-2008, 18:49)  dum fråga...men varför använder du inte impregnerat virke? detta oebhandlade kommer ju ruttna på nolltid..  Det kommer nog att hålla 5-10 år utan problem, behandlar man med linolja eller annat så kan det hålla ännu några år utan problem.
Jättefint blir det i alla fall….och vad duktig du är! Jag fick samma kommentar som du om att det "inte skulle hålla" när jag kantade en rabatt invid min "björkdunge" med grova björkstockar. /Anki
chrille112
01-07-2008, 12:55
Det ser ju kanon ut, blir spännande att följa bygget! Håller med dig om impregnerat virke, det är nog bäst att undvika så mycket som möjligt.
Platinum
01-07-2008, 17:22