|
Platinum
30-06-2008, 17:36
Som alltid när det är sommar startar jag nått litet projekt. Förra året var det bygga om klädkammare och renovera akvarierum. Jag är ju ingen snickare men tycker det är kul att snickra så i år är det projekt bygga växthus, blir inget stort ...ca 5kvm markyta, då jag vill ha gångar att gå i (och så behöver jag inte bygglov). Ska ligga i anslutning till mitt friland så det blir ett växthus i vinkel och därmed bygger jag det från grunden efter egen ritning. Byggs av trästomme, gamla treglasfönster, ev. kanalplast som tak om grannen får tag på. Inte hållt på många dagar ännu men har kommit en bit iallafall. Moment 1: Gräva grop  Moment 2: Leta fönster, skrapa och måla.  Moment 3: Såga, såga i olika längder.  Moment 4: Bygga bottenram och loda in.   Moment 5: Bygga bottensarg.    Om regnet är på min sida så är det nån annanstans än hos mig imorgon för då kan jag börja sätta reglar för fönster, väggar och kanske få på takstolar.
CurlySue
30-06-2008, 18:49
dum fråga...men varför använder du inte impregnerat virke? detta oebhandlade kommer ju ruttna på nolltid..
Platinum
30-06-2008, 20:14
Jag gillar inte behandlat trä.
CITAT (sarah68 @ 30-06-2008, 18:49)  dum fråga...men varför använder du inte impregnerat virke? detta oebhandlade kommer ju ruttna på nolltid..  Det kommer nog att hålla 5-10 år utan problem, behandlar man med linolja eller annat så kan det hålla ännu några år utan problem.
Jättefint blir det i alla fall….och vad duktig du är! Jag fick samma kommentar som du om att det "inte skulle hålla" när jag kantade en rabatt invid min "björkdunge" med grova björkstockar. /Anki
chrille112
01-07-2008, 12:55
Det ser ju kanon ut, blir spännande att följa bygget! Håller med dig om impregnerat virke, det är nog bäst att undvika så mycket som möjligt.
Platinum
01-07-2008, 17:22
Så nu har det börjat komma lite reglar på plats. Går allt som det ska och vädret är på min sida så fortsätter reglingen imorgon, samt uppmärkning för fönstren och påläggning av takstolar.  .
skogstroll
02-07-2008, 10:41
det blir säkert jättefint, ser redan fint ut  vad avis jag blir
Platinum
02-07-2008, 16:16
Återigen födelsedagsfirande så det har inte hänt så mycket på bygget idag, men första fönstret monterat iaf. Men jag får ligga i så det blir klart inom beräknad tid, råkade ju köpa några plantor idag som vill in där sen.
Krolliljan
02-07-2008, 19:22
Men vad fint.!! Vill också ha ett växthus.
Platinum
02-07-2008, 19:32
Tack, tack. Inget proffsbygge (då var det klart redan), men lite stolt att allt funkar enligt min ritninng.
Imorgon sätta de brädor som saknas på framsidan, sen montera flre fönster tror jag.
Lilla Sibirien
02-07-2008, 20:16
Det är alltid lika roligt att få se andras nya projekt och att få följa med hur arbetet förflyter. Du får ett fint växthus, hoppas vi får se fortsättningen också.
Majjijann
02-07-2008, 21:13
Jag vill också ha ett riktigt växthus, byggt av egna händer! Mysigt med äkta vara, trä och glas, tidlöst vackert.
*muttrar över mitt bygge i plast och aluminium från willab garden, nästa gång ska ni få se!*
Platinum
03-07-2008, 18:52
CITAT (Majjijann @ 02-07-2008, 22:13)  Jag vill också ha ett riktigt växthus, byggt av egna händer! Mysigt med äkta vara, trä och glas, tidlöst vackert.
*muttrar över mitt bygge i plast och aluminium från willab garden, nästa gång ska ni få se!* Jo jag får ju medge att det känns lite extra speciellt när man gör nått projekt och går från idé till färdigställning. Nu har entrén blivit klar så när som på att det ska göras en dörr och tids nog när allt är klart ska bygget rödmålas. Och vägg nummer två börjar så sakteliga ta form. 
fröhamstern
03-07-2008, 21:25
underbart växthus Platinium!! Jag har oxå massa ideer,men dina verk är lite mer arbete bakom. Byggde ett säsongs-växthus av två gamla fönster m ramar. ställde ramarna ovanpåvarann som en låda o sparade fönstret i de översta, öppnade isär fönstren som ett tält o vipps så hade ja ett öppnings o stängbart litet hus. Lite täckduk på ``gavlarna`` o i botten. CITAT (fröhamstern @ 03-07-2008, 22:22)  underbart växthus Platinium!! Jag har oxå massa ideer,men dina verk är lite mer arbete bakom. Byggde ett säsongs-växthus av två gamla fönster m ramar. ställde ramarna ovanpåvarann som en låda o sparade fönstret i de översta, öppnade isär fönstren som ett tält o vipps så hade ja ett öppnings o stängbart litet hus. Lite täckduk på ``gavlarna`` o i botten. Förlåt felstavningen. Platinum ska re va...
Platinum
03-07-2008, 21:38
CITAT (fröhamstern @ 03-07-2008, 22:25)  underbart växthus Platinium!! Jag har oxå massa ideer,men dina verk är lite mer arbete bakom. Byggde ett säsongs-växthus av två gamla fönster m ramar. ställde ramarna ovanpåvarann som en låda o sparade fönstret i de översta, öppnade isär fönstren som ett tält o vipps så hade ja ett öppnings o stängbart litet hus. Lite täckduk på ``gavlarna`` o i botten. Förlåt felstavningen. Platinum ska re va... Ingen fara  Kul du gillar mitt bygge. Funderade faktiskt på nått sånt som du gjort förra året, men det blev inte av då jag rustade lite rum inomhus. I år inga inomhusprojekt på G så då tänkte jag, ska jag ha växthus så ska jag väl ha ett ordentligt på en gång. Jag får större än pappa har när det är klart
Platinum
04-07-2008, 13:38
Nu har vinkeln blivit mer eller mindre klar också.
CITAT (Platinum @ 04-07-2008, 14:38)  Nu har vinkeln blivit mer eller mindre klar också.  Jäkligt snyggt blir det, du kan ju stäcka på dig ordentligt. Eller hur???
Majjijann
05-07-2008, 10:40
Om det fortfarande kliar i fingrarna när du är klar med det där har jag nog en hög gamla fönster och en gräsplätt över  Mitt lilla plasthus är alldeles för litet...
Platinum
05-07-2008, 17:53
Nu är väggarna klara. Om vädret är på min sida så ska jag börja med takstolarna imorgon. Vy från söder.  Vy från norr.  Vy från väst.  Vy från öst.
Krolliljan
05-07-2008, 18:49
Va roligt att se när det växer fram,ser ut att bli hur underbart som helst. Jag måste, måste ha ett växthus.
Platinum
05-07-2008, 19:06
CITAT (Krolliljan @ 05-07-2008, 19:49)  Va roligt att se när det växer fram,ser ut att bli hur underbart som helst. Jag måste, måste ha ett växthus.  Tack, tack suger i mig av berömmet Jo jag brukar ju ha för vana att dokumentera då jag har nått pyssel på gång, för att kunna se före och efter bilder. Vem vet kanske min bildtråd inspirerar nån annan att göra något eget bygge nån gång i framtiden.
Platinum
06-07-2008, 15:41
Idag var inte vädret på min sida, regn i omgångar under hela dagen, men jag lyckades få ihop takstolarna mellan skurarna iaf. Hoppas på bättre väder imorgon.
Platinum
07-07-2008, 16:57
Nu är takstolarna på plats och jag har träningsvärk i ena axeln.
chrille112
07-07-2008, 17:35
Snyggt jobbat! Ser ut som att du behöver trimma trädet lite
Platinum
07-07-2008, 17:38
CITAT (chrille112 @ 07-07-2008, 18:35)  Snyggt jobbat! Ser ut som att du behöver trimma trädet lite  Tack, tack. Och du har nog alldeles rätt i att häggen behöver trimmas lite, tids nog så
Gode tid vad sött Men du... "leta fönster, måla och kitta"... du får det att låta så enkelt  Just nu känns det som att både ditt och Grönbergs växthus är ett "måste ha". Deras för att det är stort och rejält och biffigt och saftigt och lika underbart som en bal på slottet och ditt för att det är så sött och näpet och helt enkelt både pryder sin plats och fyller sin funktion i ett hörn av trädgården... .. växthus kan man inte ha för många, va..? *lägger upp övertalningsstrategi för Henrik*
Övertalningen klar - gick som en dans En liten Platinumare mellan eken och det blivande pallkrageträdgårdslandet och en stor Grönbergare i anslutning till huset. (Inte riktigt så arbetat och detaljrikt, men i allra högsta grad inspirerat av). En fråga Platinum, hur tänker du göra med golvet?
Platinum
09-07-2008, 18:59
Så var väggstommen färdig, puuh. Nu ska bygget rödmålas och sen få vita knutar och ventilgaller monteras i gluggarna. Men innan det blir någon målning så ska det snickras sålådor och trappa inne i växthuset och det ska göras en dörr. Kommer att klä taket provicoriskt med byggplast för att kunna få igång det så fort som möjligt. Materialkostnad hittills: 2060:-   CITAT (Grå @ 09-07-2008, 19:38)  Övertalningen klar - gick som en dans En liten Platinumare mellan eken och det blivande pallkrageträdgårdslandet och en stor Grönbergare i anslutning till huset. (Inte riktigt så arbetat och detaljrikt, men i allra högsta grad inspirerat av). En fråga Platinum, hur tänker du göra med golvet? Invändigt kommer det att bli sålådor och mellan dessa kommer jag att ha en stenad gång hade jag tänkt.
Ser ut att bli hur bra som helst ! Och fort har det gått också Jag skickade länken till min "gubbe"...kanske kan han få lite inspiration ~~ Ywonne ~~
Grönberg
11-07-2008, 11:03
Så himla trevligt bygge! det bevisar att man inte måste flippa ut totalt som jag gjort, utan skapa med äkta snickarglädje, dessutom till en rimlig kostnad, något som alla i slott och koja kan ha glädje av - SUVERÄNT!!!!
Platinum
11-07-2008, 18:36
Ååh, så fiint!! Ett sånt himla gulligt och charmigt växthus!!! Nu blir det andra tankar om mitt nästaårs projekt...har i nuläget ett sånt där platsväxthus med stålstomme och "platshuva". Plasten har gjort sitt efter två säsonger, det regnar in och dragkedjan i dörren är trasig. Kanske får det bli något sånt här nästa år istället för ett tråkigt köpehus i aluminium!?!
Å Tack för att du delar med dig!! Det är sååå inspirerande!!
//Heda
Platinum
14-07-2008, 15:06
CITAT (Heda @ 14-07-2008, 08:49)  Ååh, så fiint!! Ett sånt himla gulligt och charmigt växthus!!! Nu blir det andra tankar om mitt nästaårs projekt...har i nuläget ett sånt där platsväxthus med stålstomme och "platshuva". Plasten har gjort sitt efter två säsonger, det regnar in och dragkedjan i dörren är trasig. Kanske får det bli något sånt här nästa år istället för ett tråkigt köpehus i aluminium!?!
Å Tack för att du delar med dig!! Det är sååå inspirerande!!
//Heda Alltid roligt om man kan inspirera andra och tack så mycket för berömmet.  Nu har även insidan börjat ta lite mer form, trappan byggd och sålådorna på plats.    Det går sakta men säkert framåt och många moment kvar innan jag betecknar det som klart. Imorgon åker byggplast på som provicoriskt tak eftersom det lovats regn och nästa moment blir att klä sålådorna invändigt med tjärpapp. Sen så ska jag börja klura på dörren, det blir ju en liten utmaning det med. När väl dörr sitter på och provisoriskt tak är lagt så ska jag nog göra växthuset lite mer hemtrevligt invändigt med nån käck färg på väggar osv innan jag fyller sålådorna med jord och stenar gången.
Krolliljan
14-07-2008, 17:03
Det är så roligt att följa bygget.
Platinum
14-07-2008, 17:07
CITAT (Krolliljan @ 14-07-2008, 18:03)  Det är så roligt att följa bygget.  Trevligt ni tycker det. Extra roligt blir det för min del när jag kan börja så
och jag har bara några brädor utslängda i en hög på gräsmattan för att bedöma hur mycket utrymme som måste till som minst... *funderar på att åka och hämta Platinums växthus på släpkärra en mörk natt och ställa här istället*
chrille112
14-07-2008, 20:50
Verkligen inspirerande bygge!! Har ni något tips om vart man kan få tag på gamla fönster?
Platinum
14-07-2008, 20:52
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 21:06)  och jag har bara några brädor utslängda i en hög på gräsmattan för att bedöma hur mycket utrymme som måste till som minst... *funderar på att åka och hämta Platinums växthus på släpkärra en mörk natt och ställa här istället*  Nänänä, lägger ut snubbeltråd.  Gör jag inte, men visst kom å hälsa på å titta om du vill men inge knycka mitt hus inte
CITAT (chrille112 @ 14-07-2008, 21:50)  Verkligen inspirerande bygge!! Har ni något tips om vart man kan få tag på gamla fönster? Kolla på blocket, eller om du har några kontakter utåt landsbygden. Även bönder vill bo i nybyggda hus ibland, så alltsom oftast så rivs de gamla vackra stugorna och ersätts med sprillans nya spektakel i grälla färger... Men fönstren slänger de sällan nuförtiden, dem ställer de undan - tack och lovCITAT (Platinum @ 14-07-2008, 21:52)  Nänänä, lägger ut snubbeltråd.  Gör jag inte, men visst kom å hälsa på å titta om du vill men inge knycka mitt hus inte  Jag kan ta med en brädhög och likadana fönster och lämna dem på din gräsmatta som kompensation  Du kan tillochmed få en låda spik och en halv hink rödfärg som extra tröst...
Platinum
14-07-2008, 20:59
CITAT (Grå @ 14-07-2008, 21:56)  Kolla på blocket, eller om du har några kontakter utåt landsbygden. Även bönder vill bo i nybyggda hus ibland, så alltsom oftast så rivs de gamla vackra stugorna och ersätts med sprillans nya spektakel i grälla färger... Men fönstren slänger de sällan nuförtiden, dem ställer de undan - tack och lovJag kan ta med en brädhög och likadana fönster och lämna dem på din gräsmatta som kompensation  Du kan tillochmed få en låda spik och en halv hink rödfärg som extra tröst... Tss. du är rolig du Grå  Säg åt Henriks å spika å skruva om du inte tror du kan själv, men jag tror du kan om du vill. Sett dammprojektet. Bara att trä är lite mjukare än sten
Platinum
20-07-2008, 15:58
Idag har det varit fint väder så jag har varit ute och snickrat ihop dörren till växthuset och grundmålat den. Sakta men säkert börjar växthuset bli mer färdigt Efter att dörren målats färdigt och monterats så är det endast takläggning och invändig målning kvar.  
Platinum
23-07-2008, 17:01
Nu har även dörren hakats på, knutbrädor monterats och en del växter fått flytta in. Knutbrädorna ska målas i vitt innan taket läggs på, så kanske att växthuset är helt klart till helgen om vädret vill. 
Jisses vad fint!! Ingen snickare skrev du....jo tjena Men här har både gubben och jag tummen mitt i handen men efter din fina bildbeskrivning har han ingen ursäkt nästa år Tack för att vi får följa ditt bygge!!
Fågelvägen
23-07-2008, 21:34
Platinum! Ett tips för alla som blev inspirerade: gamla fönster och dörrar kan man hitta hos byggnadsvårdsföretag, som annonserar bl.a. på BYGG IGEN. Man kan hitta den mest fantastiska snickarglädje den vägen. En del urgamla fönster är i hyfsat skick (pga av skickligt utvalt trävirke), så eländet med att skrapa, kitta, måla osv. behöver man inte ta så allvarligt. Om man betraktar bygget som Shabby chic behöver det kanske inte hålla i evighet.
*Stintan*
23-07-2008, 22:40
Platinum
26-07-2008, 16:56
Ett sådant dockhus! Urgulligt har det blivit.
Platinum
26-07-2008, 20:33
Vad roligt att ni tycker det blivit fint, känner mig faktiskt lite stolt över bygget efter allt beröm  Å växterna som fått flytta in innan det blev klart verkar trivas
Platinum
27-07-2008, 17:01
Dörrfoder monterat. Imorgon påbörjas takläggning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|