Sidor: 1, 2, 3
Biggan_
Verkligen fint från alla vinklar och vrår! giggle.gif
tudor
NI HAR INSPIRERAT MIG!!! Jag gräver upp mitt berg giggle.gif Snart är allt borta. Här åker 40-talets syrener och jasminer all världens väg. Tungt som ... vi måste handgräva men jag tvekade inte, jag ska bara ha en damm. Surfar på nätet och lär. Hur har ni riggat tillbaka för att få växter på plats ? Speciell jord? Snacka om att jag börjat med ett projekt utan att veta hela processen a0a.gif
henriks
CITAT (tudor @ 22-07-2008, 23:01) *
NI HAR INSPIRERAT MIG!!! Jag gräver upp mitt berg giggle.gif Snart är allt borta. Här åker 40-talets syrener och jasminer all världens väg. Tungt som ... vi måste handgräva men jag tvekade inte, jag ska bara ha en damm. Surfar på nätet och lär. Hur har ni riggat tillbaka för att få växter på plats ? Speciell jord? Snacka om att jag börjat med ett projekt utan att veta hela processen a0a.gif

speciell jord?? på det här stället får växterna hålla till godo med det som bjuds! flirting.gif

Skämt åsido, men I dammen är det i princip ingen jord alls. Bara precis runt växterna, annars är berget synligt.
Grå
CITAT (tudor @ 22-07-2008, 23:01) *
NI HAR INSPIRERAT MIG!!! Jag gräver upp mitt berg

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det var en komplimang som heter duga smile.gif

Var rädd om dina 40-talssyrener, det går att gräva ner dem igen. Nix, ingen specialjord här utan ner med växterna, slå på tålamodsknappen och låta dem anpassa sig. En fördel är väl om man använder sig av ganska tåliga "ogräsartade" växter. Gulplister, vintergröna, penningört och revsuga är ju marktäckare och sådana tar man inte död på i första taget, inte heller Bergerior. Fördelen är att deras utbredning är hyfsat begränsad på sten.

Henrik har inte planterat något så han tror bara att det inte är någon jord i dammen tongue.gif
I själva verket så är det jord blandat med grus runt växterna och så har jag lagt på sten runt om så att inte jorden flyter iväg. Fungerar som en kruka ungefär.Efter hand samlas det en massa skumma saker i botten (det går fortare än man vågar tro) som växterna skickar ut sina rötter i.

Lär gärna av våra misstag när det gäller tätningen, för det är inte så roligt att tömma dammen och laga när man väl fyllt den. man vill ju att allt ska vara färdigt och klappat och klart när man kommer så långt.

Lycka till och ta gärna en massa bilder! smile.gif
tudor
En fråga till dig och alla andra som har dammar och katt. Inga katter som är där och pillar på djuren??
Har börjat gräva ser inte mycket ut för världen, men det kommer att bli. Dammen blir ganska grund med mycket synligt berg.
Grå
CITAT (tudor @ 23-07-2008, 23:19) *
En fråga till dig och alla andra som har dammar och katt. Inga katter som är där och pillar på djuren??
Har börjat gräva ser inte mycket ut för världen, men det kommer att bli. Dammen blir ganska grund med mycket synligt berg.

Nej det ser ju inte mycket ut först men det kommer fram allt eftersom. Det är som att måla en tavla, fast man använder spade och kvast istället för målarkniv och pensel. Kul! smile.gif

Katterna har inte fattat än att det finns fisk i dammen, och även om de skulle komma på det så kan de inte få tag i dem för firrarna är ruggigt kvicka att komma undan och gömma sig bland växterna.
DragonLady
Jo visst e firrarna ruggigt snabba.. men katter har också ruggigt med tålamod yes.gif
Min mäster har inte heller sett firrarna..... än..... giggle.gif
Men han har övat på akvariet hela vintern i timmar i sträck och hade järnkoll på dem, när de kom inom räckhåll kastade han sig mot glaset.
Nu förtiden vågar de inte visa sig.

Har försökt göra så han inte kan sitta på första parkett och glana efter dem iaf. utan han är tvungen att bli blöt om han ska fånga någon och det gillar inte en katt normalt.. unsure.gif vi får väl se hur det blir med det...
henriks
[attachment=22229:sorkstrejk.JPG]

Lillgulingen har (smart nog) insett att fiskarna är för svårfångade utomhus... "om man bara väntar länge nog kommer de nog att flytta in i det här tomma akvariet" tycks han tro, för det är där han helst vill vara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon