Full version: Förvara saltgurka
Skruttis
Har lagt in egen saltgurka i ättikslag och är lite fundersam över förvaringen av burkarna då gurkan ska hålla sig ätbar i ett år. Ska förvaras svalt står det i recepten men vad innebär det egentligen? Hur varmt kan det få bli utan att det blir förstört?
Har inte möjlighet till lagring i jordkällare eller vanlig källare utan endast hus och garage.
Någon som har egna erfarenheter av detta? confused.gif
Tacksam för synpunkter.
KURT
Jag skulle kalla temperaturer under 15 grader svalt. Men i ättikslag med socker och/eller salt skall normalt inga farliga bakterier kunna växa. Men vid högre temperaturer kan nog en del andra bakterier växa där så att det blir grumligt eller trådar där. Kan man försluta den varm, som man gör med syltburkar så borde den klara sig bättre. Varmförslutna syltburkar har jag förvarat i rumstemperatur i 2 års tid, med enda problemet att de torkar i toppen efter ett tag.
anne-li i olofstorp
Min mamma är expert på saltgurka och lägger in årligen.
En bit pepparrot i lagen så möglar ingenting! Och så skall du ta bort alla blad efter c:a en månad.
Koka då om lagen och lägg tillbaka gurkorna. OBS Inte någon varm lag!!!!!! du skall väl ha okokta gurkor!!!!!
men väl en bit pepparrot!
Lycka till!
A-Li
Skruttis
Tackar för era erfarenheter! thanks.gif
Den lagen jag använt kokas inte upp alls utan socker och salt får ligga och smälta i vatten och ättika (24%).
Sedan varvas skivade gurkor med senapsfrö och dillkronor och lagen hälls över.
Ska vara klart efter 4 veckor och kunna hålla sig ca 1 år.
Det står ingenting i receptet om att dillkronorna ska plockas ur eller att lagen skall bytas.

Vad tror ni, ska jag byta lagen efter en månad, plocka ur dillkronorna och lägga ner en bit pepparrot?
Behöver man hålla temperaturen under +15 även om pepparroten finns med?
Gärna fler åsikter om detta. help.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon