|
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 12:52
CITAT (hjärtegull @ 27-07-2008, 11:50)  flaxss: jag trodde du skrev att du skulle lämna denna tråden? var ser du dom orden ? jag skrev bara ,, tack och hej är trött på denna tråden
prins_gyllenebäret
27-07-2008, 17:46
CITAT Ähum! Vill bara påpeka att det stavas dyslexi (apropå god stavning)! Trampendal Jag vet mycket väl hur det stavas, och stavade av någon konstig anledning fel igår kväll, var för trött helt enkelt. Azur: ja bilder ska ni få, sen om inte det räcker som bevis föreslår jag du testar följa guiden själv. Mina citronträd trivs iallafall väldigt bra ute året runt i Sverige, kan bara beklaga att era inte tycks göra desamma Jag tycker dock det är dåligt av er att döma ut en ny metod på direkten bara för att det låter otroligt. Utan att testa nya saker kan man aldrig upptäcka nya saker, kom ihåg det! Sådde förresten 3 nya frön idag, får se när de tar sig, tänkte använda guiden på ett av träden och testa lite annat me de två andra, får se om de går vägen
Christer i Falköping
27-07-2008, 18:08
Ta kontakt med Göteborgs botaniska nu tycker jag, för det är väldigt ovanligt det du skriver. Sensationellt faktiskt. Dina citrusar skulle mycket väl kunna bli storsäljare här i norden, kan bli mycket pengar för dig i slutändan. Christer.
prins_gyllenebäret
27-07-2008, 19:59
CITAT Ta kontakt med Göteborgs botaniska nu tycker jag, för det är väldigt ovanligt det du skriver. Sensationellt faktiskt. Dina citrusar skulle mycket väl kunna bli storsäljare här i norden, kan bli mycket pengar för dig i slutändan. Christer. Ska iaf först och främst tala om det med en kompis som är botaniker, får se vad han säger om saken. Jo det är ju förstås roligt om det finns ett sådant stort citrusintresse här i Sverige! =)
CITAT (prins_gyllenebäret @ 27-07-2008, 18:46)  Azur: ja bilder ska ni få, sen om inte det räcker som bevis föreslår jag du testar följa guiden själv. Jag bor i zon tre, citroner har inte en chans här.
Alexander-VG-zon3
27-07-2008, 21:06
CITAT (prins_gyllenebäret @ 27-07-2008, 17:46)  Sådde förresten 3 nya frön idag, får se när de tar sig, tänkte använda guiden på ett av träden och testa lite annat me de två andra, får se om de går vägen  får se om det går vägen  ,, roligt att du just skrev dom orden . resten kan nog andra och du tänka ut själva . CITAT (prins_gyllenebäret @ 27-07-2008, 19:59)  Ska iaf först och främst tala om det med en kompis som är botaniker, får se vad han säger om saken. Jo det är ju förstås roligt om det finns ett sådant stort citrusintresse här i Sverige! =) jaså och du har en kompis som är botaniker . varför har inte han fått reda på en sån har sensation förens nu ? var jobbar din kompis med då ?? är det inte bättre att ta kontakt med dom på Göteborgs botaniska trädgård som Christer föreslog . där får du nog mer uppmärksamhet än hos din vän .
prins_gyllenebäret
27-07-2008, 23:37
CITAT får se om det går vägen  ,, roligt att du just skrev dom orden . resten kan nog andra och du tänka ut själva . jaså och du har en kompis som är botaniker . varför har inte han fått reda på en sån har sensation förens nu ? var jobbar din kompis med då ?? är det inte bättre att ta kontakt med dom på Göteborgs botaniska trädgård som Christer föreslog . där får du nog mer uppmärksamhet än hos din vän . Varför jag inte talat med honom. Jo träffar personen ytterst sällan och alltid i arbetssammanhang, då han bor i en annan del av världen, närmare bestämt i Kina. Men håller kontakt via brev, samt har han e-mail så ska fråga vad han tror om saken genom det fört och främst. Vad han jobbar med är ganska irrelevant men han kan oerhört mycket om växter och har en gigantiskt trägård med växter från hela världen, samt att han på fritiden gör växtrelaterade resor för att se och lära sig nya växter. Därför föredrar jag att fråga honom om saken då han säkerligen vet mer om växter än de flesta här. Det känns bättre att först tala med den ja redan känner om saken, och sen i värsta fall tala me botaniska om det nu visar sig det verkligen är en så unik upptäckt. Liksom när jag skrev tråden var jag medveten om att de flesta inte visste det gick att ha citron utomhus i Sverige, men jag trodde såklart att de riktiga experterna inom området visste vad som gäller. Jag ser detta so en kul grej att de kan lära sig tåla den svenska vintern bara, något jag ville dela med mig av, men om ni är så säkra på er sak så ni inte ens vill testa min guide så skyll er själva.
Alexander-VG-zon3
28-07-2008, 19:49
CITAT (prins_gyllenebäret @ 27-07-2008, 23:37)  Varför jag inte talat med honom. Jo träffar personen ytterst sällan och alltid i arbetssammanhang, då han bor i en annan del av världen, närmare bestämt i Kina. Men håller kontakt via brev, samt har han e-mail så ska fråga vad han tror om saken genom det fört och främst.
Vad han jobbar med är ganska irrelevant men han kan oerhört mycket om växter och har en gigantiskt trägård med växter från hela världen, samt att han på fritiden gör växtrelaterade resor för att se och lära sig nya växter. Därför föredrar jag att fråga honom om saken då han säkerligen vet mer om växter än de flesta här.
Det känns bättre att först tala med den ja redan känner om saken, och sen i värsta fall tala me botaniska om det nu visar sig det verkligen är en så unik upptäckt. Liksom när jag skrev tråden var jag medveten om att de flesta inte visste det gick att ha citron utomhus i Sverige, men jag trodde såklart att de riktiga experterna inom området visste vad som gäller.
Jag ser detta so en kul grej att de kan lära sig tåla den svenska vintern bara, något jag ville dela med mig av, men om ni är så säkra på er sak så ni inte ens vill testa min guide så skyll er själva. jag har inget behov att att testa den . jaså men han låter ju som en stor botaniker har han nåt namn ?? skulle va roligt att läsa om han . ( och det menar jag verkligen ) men han bor ju inte i Sverige ju så Botaniskan i Göteborg får du nog ut mer av om du vill förmedla detta . hur vet du att han inte är som ''alla'' andra som oss här på odla .
börjehamrintexas
29-07-2008, 20:30
jag tror på ts. man vet aldrig vad som funnkar eller inte ttill exepel blir catusarna mycket hogra i texas en har!
Alexander-VG-zon3
29-07-2008, 21:00
CITAT (börjehamrintexas @ 29-07-2008, 20:30)  jag tror på ts. man vet aldrig vad som funnkar eller inte ttill exepel blir catusarna mycket hogra i texas en har! beror väl på vilken kaktus det handlar om ,, men det är väl självklart att dom blir större i usa än här ? då dom kaktusar som går odla på friland är ganska små även som fullvuxna och växer saktare under sommaren här . och vad har Texas och kaktusar med detta att göra ?
freddie
29-07-2008, 21:18
CITAT (prins_gyllenebäret @ 10-07-2008, 17:51)  Tro det eller ej, men det går att odal citron i trädgården, i Sverige! Lär man sig bara hemlighete med att vänja träden vid kyla samt beskära det rätt kan de växa i snö! Nej jag skämtar inte! Här kommer min otroliga berättelse om hur jag upptäckte detta unika sätt! Snacka om världssensation! Vilken story... Har jag förstått dig rätt, så växer dina citronträd numera på friland året om i din trädgård i Stenungssund. Stämmer det? Eller tar du in dem vid extrem kyla? Vad gör du på våren när temperaturskiftningarna är stora? Täcker du jorden med något för att skydda mot kylan? Kan de stå helt utan skydd en normal vinter hos dig? Ditt påstående låter påskina detta. Om vitsen med ditt experiment är att man kan vänja citrus vid minusgrader, så är det inte unikt. Däremot är det att betrakta som extrem sensation om du lyckats övervintra dem utomhus under en hel svensk vinter. Vad är haken, Gyllenbäret? Vad är det du vill hävda? Nej, tillsvidare sällar jag mig definitivt till skeptikerna.
WOW om du har rätt! Men jag känner mig inte heller till 100 % säker på att det stämmer, och kommer tills vidare att ta in mina små älsklingar när minusgrader hotar. Måste dock fråga mig själv varför man skulle skriva ett dylikt inlägg om det inte var sanning man skrev??? Kommer inte på nån tänkbar förklaring, snacka om waste of time liksom...om man inte har väldigt tråkigt och gillar att jävlas. Hoppas verkligen att det du berättar stämmer och att vi snart får se bildbevis (gärna vinterbilder) på denna sensationella upptäckt! börjar bli otålig...
CITAT (Anna! @ 30-07-2008, 10:12)  Måste dock fråga mig själv varför man skulle skriva ett dylikt inlägg om det inte var sanning man skrev??? Kommer inte på nån tänkbar förklaring, snacka om waste of time liksom...om man inte har väldigt tråkigt och gillar att jävlas. UTAN att nämna ngt om trådstartaren så skulle du bli förvånad över alla "idioter" som finns på nätet. När det gäller forum har de fått ett eget namn tom, brukar ofta kallas "forumtroll". Reggar sig för att jävlas med folk. Kännetecken: Skriver oftast i endast en eller ett begränsat antal trådar. Skriver oftast under en begränsad tidsrymd, mao de brukar tröttna efter ett tag. Skriver för att uppröra känslor på ett eller annat vis. Man får väldigt sällan veta ngt om dem.
prins_gyllenebäret
30-07-2008, 21:48
Jag har egentligen inte tid att sitta här och skriva nu, men eftersom jag såg att fler visat intresse, samt att några anklagar mig för att ljuga tänker jag visa att ajg fortfarande är här och menar allvar. Bilder kommer snarast möjligast, ska be en kompis komma och fota dem med digitalkamera. Sen ska jag väl lyckas få upp bilderna här antar jag  Jag tycker bara det känns tråkigt och orättvist att vissa här anklagar mig för att vara ett troll, visst kanske min historia låter otrolig men den är verkligen sann. Sen om detta kan skinga några tvivel kan jag säga att jag också skapat en tråd där jag frågar angående atlantic giant, men det är ingen som har gett något svar så jag antar att ingen sett tråden. Jag har inte tid att skriva mer ikväll eller att svara på några inlägg just nu men det kommer senare i mån av tid. Så håll ut, kan inte lova att det blir imorn men förr eller senare kommer både bilder och kommentarer!
Alexander-VG-zon3
30-07-2008, 22:01
om jag ska tro dig så vill jag se vinterbilder på blad,stam,växt,omgivning en smart ide som någon Anna på . för en sommar-höst bild kan man enkelt luras med . det är ju bara att gräva ner en citrus planta i jorden och dölja krukan med jord.sten och ta kort och sedan ta upp den igen efter att man tagit kort . enkelt och alal tro att den växer där även om den inte gör det . plus att du kontaktar Botaniskan i Göteborg . annars så kan ju du ta hem besökare så vi får se den i verkligheten ( kanske nästa odlaträff i växs ? ) . är den väl rotad i marken utan kruka om sig och bra storlek och kart,blommor och jag ser att den trivs så blir jag MYCKET IMPAD .
Ta inte allt för illa upp Gyllenbär, du har kommit med något extraordinärt, och då krävs extraordinära bevis för att bli trodd. Det är tyvärr som Kee säger så att det finns gott om folk på nätet med diverse personlighetsstörningar som skriver diverse dumheter. Men se det från den ljusa sidan: när du väl bevisat att du har rätt blir du garanterat hjälte här på Odla!
Och skrev tydligt: "UTAN att nämna ngt om trådstartaren...", så jag har aldrig anklagat dig för att vara ett troll! Mest för att poängtera detta.
CITAT "forumtroll". Reggar sig för att jävlas med folk. Kännetecken: Skriver oftast i endast en eller ett begränsat antal trådar. Skriver oftast under en begränsad tidsrymd, mao de brukar tröttna efter ett tag. Skriver för att uppröra känslor på ett eller annat vis. Man får väldigt sällan veta ngt om dem. Jo, man är väl naiv och godtrogen som vanligt...  men visst är det helkontigt?! Att man väljer att lägga energi på sånt! (Rädda världen är annars ett fullgott alternativ som alltför få ägnar sig åt kan man tycka...) Lillsyrran berättade om nån som gått in på något djurforum och redogjort för hur man ska sökta sin papergoja rätt...... för att ta livet av den såklart. Bara att hoppas att alla papegojägare hade kunskap nog att ignorera inlägget.... Jag menar, är man sadist på riktigt så vill man väl iaf se resultatet! men inte fick den personen se några döda gojor antar jag... jag fattar verkligen inte.... Nej nog tror jag att gyllenbäret har goda avsikter....vill bara ha bevis för att känna mig helt säker...
CITAT (Kee @ 31-07-2008, 07:56)  Och skrev tydligt: "UTAN att nämna ngt om trådstartaren...", så jag har aldrig anklagat dig för att vara ett troll! Mest för att poängtera detta. Brukar undvika dessa uppkäftiga o bråkiga trådar, har nog av det i vardán liksom. Men kunde inte låta bli att skumma denna. Kee, min gosse du har en aldeles underbar ödmjukhet i dej, trots att jag tror du kan mycket om mycket i unga år. Jag trodde detta va en sida för oss som älskar att odla. Jag e lite trött på att nämna det men jag e 44 år o stavar som ett jä... ol..., det käns helt ok me mej faktiskt. Så, nu ska jag nog aldrig mer besöka agresiva trådar om jag kan undvika det. Man får hoppas att det hjälper någon konflikträdd jävel i vardagen i allafall. Lev väl alla goda o håll käft alla onda. CITAT (flaxss @ 30-07-2008, 23:01)  om jag ska tro dig så vill jag se vinterbilder på blad,stam,växt,omgivning en smart ide som någon Anna på . för en sommar-höst bild kan man enkelt luras med . det är ju bara att gräva ner en citrus planta i jorden och dölja krukan med jord.sten och ta kort och sedan ta upp den igen efter att man tagit kort . enkelt och alal tro att den växer där även om den inte gör det . plus att du kontaktar Botaniskan i Göteborg . annars så kan ju du ta hem besökare så vi får se den i verkligheten ( kanske nästa odlaträff i växs ? ) . är den väl rotad i marken utan kruka om sig och bra storlek och kart,blommor och jag ser att den trivs så blir jag MYCKET IMPAD .  DU kanske övervintrar för svalt flaxss
Jahi: Jag tror du förstod, men för att förtydliga detta, mitt inlägg du citerade hade inget med dig att göra, mer en generell iakttagelse. Jag håller helt med dig om att jag försökaer undvika trådar där negativ energi alstras, precis som du sätter jag mig vid datorn för rekreation och att ladda batterierna. Den negativa energin får man mer än nog av i vardagen, precis som du sa. Anledningen till att jag skrev det där om "troll" var för att upplysa de som kanske inte redan kände till det.
Anna: Orsaken till att troll handlar som de gör är för många outgrundlig, men för mig är det ännu mer outgrundligt hur man kan begå våldtäkt eller mord. Med andra ord, det finns så många människor i världen man aldrig kommer att förstå. Nog för att detta är halvt "off-topic" så kände jag för att ta upp ämnet.
Det jag tycker är mest synd på forum och liknande, och som kan "döda" ett forum i ett enda slag, ur mina ögon sett, är de som faktiskt är kunniga, men saknar allt vad god ton, ödmjukhet och godhet heter. Denne person är för mig mer värdelös än en gissande lekman som vet hur man uppför sig.
Nåväl åter till ämnet, nu väntar jag även på bilder och ev tredjepartsuttalande!
CITAT (jahi @ 31-07-2008, 18:16)  Så, nu ska jag nog aldrig mer besöka agresiva trådar om jag kan undvika det. Om du tror att det här är en aggressiv tråd har du nog aldrig sett en. CITAT DU kanske övervintrar för svalt flaxss  Jag skulle säga det är väldigt, väldigt, väldigt stor risk att Flaxss har alldeles rätt och Gyllenebäret yrar i nattmössan eller har glömt att berätta ytterligare några vitala detaljer. Jag skulle också säga att det är helt spiksäkert att Gyllenebärets behandling av citronen inte har nånting att göra med att de överlever (eller inte), utan att det rör sig om skyddat läge i zon 1, där citron med ett nödrop kan överleva milda vintrar. Men jag skulle förstås gärna ha fel, så jag väntar på Gyllenebärets foton.
Alexander-VG-zon3
31-07-2008, 19:16
förstod inte med att jag skulle övervintra dom för svalt Anna`?,, toppen om övervintra svalt äger gyllenbär tydligen han övervintrar sina ute ju .
han har än inte svarat mig om en träff för att se dessa i verklighet . då får jag se det svart och vit . antingen blir jag impad eller inte .
Kee, tro INTE att jag tog illa víd mej. Jag blir snarare lycklig av dina kloka inlägg i ilskna trådar. Fridens liljor över dej min pojk
Azur, jag såg du va inne. Ville bara säga att jag jobbar på ett agresivt område o jag vet vad agresivitet är o vad de kan skapa. Min tanke me internett e inte att bråka utan att slippa bråka å få massa shysta tipps om nått som är SKIT viktigt för mej. Jag har inte tidigare uppleft detta forum som elakt, utan fredligt med genuint intresse för odling. Har lämnat elaka forum förr pga det. Peec too yoooou!
Alexander-VG-zon3
02-08-2008, 17:28
hur går det prins gyllenbäret ? har du pratat med botan i göteborg ?
prins_gyllenebäret
07-08-2008, 21:54
CITAT hur går det prins gyllenbäret ? har du pratat med botan i göteborg ? Jag har inte haft tillgång till forumet förren nu pga att ett åskväder pajade modemet. Återkommer med information här snarast och eventuella svar på frågor. Mvh prins_gyllenebäret
Alexander-VG-zon3
07-08-2008, 22:00
trevligt med återkommande .
Kan du ta bild och visa om man ska tro dig? Man har väntat förlänge, med fler än en anledning som betyder att det är bara 2% chans ungefär att du har sant.
Alexander-VG-zon3
18-08-2008, 09:34
CITAT (Anna! @ 18-08-2008, 08:17) 
CITAT Allt för att putta upp denna tråd
Alexander-VG-zon3
19-08-2008, 21:05
CITAT (Anna! @ 19-08-2008, 21:04)  Allt för att putta upp denna tråd  japp ,, väntar med spänning
prins_gyllenebäret
25-08-2008, 22:35
CITAT (flaxss @ 19-08-2008, 22:05)  japp ,, väntar med spänning  Har inte skrivit i tråden på län ge pga diverse strul och elände, men har inte gett upp hoppet än om att få upp de där bilderna, de kommer inom sin tid, kan dröja ett tag här innan jag skriver igen, men allt eftersom kommer de att dyka upp bilder här. Ursäkta att de tog sån tid innan jag svarade på detta.
Alexander-VG-zon3
25-08-2008, 22:56
CITAT (prins_gyllenebäret @ 25-08-2008, 22:35)  Har inte skrivit i tråden på län ge pga diverse strul och elände, men har inte gett upp hoppet än om att få upp de där bilderna, de kommer inom sin tid, kan dröja ett tag här innan jag skriver igen, men allt eftersom kommer de att dyka upp bilder här. Ursäkta att de tog sån tid innan jag svarade på detta. hur går det med dina citroner då ?
nymedlem222
12-09-2008, 19:41
kom inte med såna där dumheter. jag kan visserligen inte ett fucking skit om växter men det begriper ni väl ändå att citroner inte kan växa i snö.
nelly.trott
15-09-2008, 17:08
CITAT (nymedlem222 @ 12-09-2008, 20:41)  kom inte med såna där dumheter. jag kan visserligen inte ett fucking skit om växter men det begriper ni väl ändå att citroner inte kan växa i snö. Du verkar inte heller veta vilket språk man skall använda på ett forum:( Om han tycker och säger det så låt han göra det, om du vet bättre så .... för många år sedan trodde man inte heller om palmer i skandinavien men .... säg aldrig aldrig ! det finns många naturens under !
nymedlem222
15-09-2008, 19:24
jaja alla påpekar språket hela tiden ursäkta e inte van å skriva på forum skriver som ja pratar bara... å kan inet om växter utan blev medlem i gänget här bara för å försöka rädda ett citrusträd så inte min tjej slåt ihjäl mig Å blir en del svordomar då ja e så fuckupat trött på trädet som håller på å dör hur ja än gör. Fick tips från en igår får se om de hjälper, annars blir det inte roligt i februari D:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|