Sidor: 1, 2
prins_gyllenebäret
Tro det eller ej, men det går att odal citron i trädgården, i Sverige! Lär man sig bara hemlighete med att vänja träden vid kyla samt beskära det rätt kan de växa i snö! Nej jag skämtar inte! Här kommer min otroliga berättelse om hur jag upptäckte detta unika sätt!

Jag har under många år odlat fram olika typer av citrus, främst citron och apelsin och har lyckats finna ett unikt sätt att anpassa citron till vårat klimat här i Sverige.

Det hela började med att jag sådde 3 frön från en vanlig citron köpt i affären. Placerade ett frö i vardera kruka och vattnade lätt och lät de stå i ett soligt fönster. Detta var i slutet av maj. Efter några månade hade det vxt upp ett litet träd i varje kruka. Jag satte ut 2 stycken av krukorna på balkongen där de stod till en bit in i oktober, medans jag hade en kruka kvar inomhus.

När de 2 små träden kom in verkade de inte alls trivas i den varma inomhusluften, då de tappade blad osv. Då gjorde jag så att jag skar av de blad/grenar som var dåliga, skar bort vädigt mycket faktiskt, och hör och häpna! Jag ställde in träden i kylskåpet och lät de vara nästan helt torra, vattnade väl var fjortonde dag. Jag hade ett gammalt kylskåp som mest stod tomt där de kunde vara. Detta pågick också i flera månader, tills jag var tvungen i mån av plats ta undan de extra kyl skåpet.

Jag trodde då att träden var förlorade så ställde ut dem på balkongen, brydde mig knappat om dem fast vattnade ändå ibland, fast dock mycket sällan. Tro det eller ej, men de stod faktiskt där enda till sommaren. Jag fattade inte hur de klarade det med tanke på att de var många nätter med minusgrader.

Jag planterade alla tre träden i trädgården och de tog sig bra. Det var på hösten när det började bli kyligt jag märkte hur de ena trädet såg ut att dö och må dåligt medan de andra två inte ens tappade bladen. De båda träden jag haft först på balkongen och sedan i kylskåp står i trädgårde än idag och har överlevt inte mindre än 8 år där, med citroner på sommaren som följd, vilket har hänt tre gånger.

Jag har testat denna metod nu på senare tid med fler citronträd och har finslipat det hela lite. Här kommer guiden om hur du får citron att bli vintertålig!

1. Skaffa citronfrön, så minst 3 stycken i varsin kruka ifall något skulle gå snett.

2. Driv upp träden/plantorna i ett soligt fönster i en månad efter att fröet grott.

3. Placera nu växten i ett skuggit svalare läge, t.ex en balkong, 13-16 grader är bra. Låt stå där i minst en månad och vattna ca varannan dag till var fjärde dag.

4. Vänj växten gradvis vid kallare klimat, när det riskerar bli minusgrader ta in trädet vattna en sista gång, ryck bort minst hälften av bladen (ju mer blad du tar bort destå mer kyla tål de då vattnet går ner i rötterna och håller växten vid liv) och ta bort de minsta och smalste grenarna. Placera genast i kylskåp och ha en temperatur runt 4-5 grader.

5. När träden sugit åt sig det sista vattnet, placera dem kallare runt 0 grader i en månad, sedan sänker du värmen från 0 till minus 1, sen minus 1 till minus 2 osv. Minska lite varje vecka så att säga, gör det gradvis. T.ex gör det en halvgrad kyligare under några timmar, höj fram och tillbaka bara de blir kallare i slutändan. Tror ni förstår. Vattna max en gång varje månad.

6. Låt träden stå såhär under hela vintern å vänja sig vid kylan. Ta ut dem nångång i mars (efter temepratur, de måste hinna vänja sig) och plantera ned dem i trädgården, om de tort vattna en gång. När du planterar dem så tänk på att göra stor plats för varje träd samt plantera innan första värmen kommit.

7. Sådär nu kan du odla citroner även i Sverige året runt, Även om du bor i dalarna!
Stevick
Gud vad fräckt! det måste ju jag testa! Så efter ett år av pyssel klarar de sig utomhus året runt då? Inte behöva täcka eller nåt?

Hur blir det med blommor och citroner? blir det riktiga citroner med? vilken zon har du?
Azur
Prins Gyllenebär: Foton?
prins_gyllenebäret
CITAT
Gud vad fräckt! det måste ju jag testa! Så efter ett år av pyssel klarar de sig utomhus året runt då? Inte behöva täcka eller nåt?

Hur blir det med blommor och citroner? blir det riktiga citroner med? vilken zon har du?

Japp! Sköter du dem rätt enligt gudiden kommer de klara sig! Mina har iaf gjort det, men så 3 frön för att vara på den säkra sidan wink.gif Har fått citroner endast 3 gånger på 8 år, och kan tillägga de bara var några enstaka, men bättre än inget iaf smile.gif Så tror de hyfsat svårt att lyckas få citroner på trädet men absolut inte omöjligt!

Har bara några gamla foton tagna med en gammal kamera, men jag kan ju ta några nya och försöka ladda upp, (e sjukt oteknisk). Men det får bli efter semestern för hinner inte innan jag ska resa bort, ska 2 veckor till Grekland så smile.gif
Vilken zon jag befinner mig i vet jag inte men bor lite utanför Stenungsund som ligger ca 4 min norr om Göteborg. Tror detta kan funkar även högre upp i landet, mina plantor klarade ju minusgrader. Men bor ni högt upp kan det vara värt att följa guiden kanske 2 år istället för 1 för att vara på den säkra sidan, men tror inte det behövs, vet inte.

Följ bara guiden jag skrev så ska de inte vara några problem!

Lycka till att odla vintercitron! Kul att det finns intresse!

Mvh prins_gyllenebäret
prins_gyllenebäret
Någon som börjat testa ännu?? Satte 2 frön igår, tänkte att jag ska ha en citronträdgård, fast de kommer väl ta några år men det är det ändå värt i slutändan!
Alexander-VG-zon3
jag tror inte på det . men men man vet aldrig .

och jag ska skriva varför jag inte tror på det .
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 10-07-2008, 16:51) *
Tro det eller ej, men det går att odal citron i trädgården, i Sverige!

Tro det eller ej, men det går att odal citron i trädgården, i Sverige! Lär man sig bara hemlighete med att vänja träden vid kyla samt beskära det rätt kan de växa i snö! Nej jag skämtar inte! Här kommer min otroliga berättelse om hur jag upptäckte detta unika sätt!

1.växter växer inte i snö plus även om du vänjer trädet vid kyla så har det i genen att inte klara av en svensk vinter alltså en vanlig citron . kan det vara så att du inte ''fått'' en citron utan en annan växt ? därav tål den vintern .

Jag har under många år odlat fram olika typer av citrus, främst citron och apelsin och har lyckats finna ett unikt sätt att anpassa citron till vårat klimat här i Sverige.

Det hela började med att jag sådde 3 frön från en vanlig citron köpt i affären. Placerade ett frö i vardera kruka och vattnade lätt och lät de stå i ett soligt fönster. Detta var i slutet av maj. Efter några månade hade det vxt upp ett litet träd i varje kruka. Jag satte ut 2 stycken av krukorna på balkongen där de stod till en bit in i oktober, medans jag hade en kruka kvar inomhus.

hur mycket kyla har dessa sådder klarat av att stå ute ? i oktober brukar väl någon frost komma om man inte bor i skåne eller andra zon 1 områden . frösådder av citrus är mycket frostkänsliga och klarar enbart någon enstaka frostgrad .

När de 2 små träden kom in verkade de inte alls trivas i den varma inomhusluften, då de tappade blad osv. Då gjorde jag så att jag skar av de blad/grenar som var dåliga, skar bort vädigt mycket faktiskt, och hör och häpna! Jag ställde in träden i kylskåpet och lät de vara nästan helt torra, vattnade väl var fjortonde dag. Jag hade ett gammalt kylskåp som mest stod tomt där de kunde vara. Detta pågick också i flera månader, tills jag var tvungen i mån av plats ta undan de extra kyl skåpet.

hade du dom i kylskåp i flera månader ?? ,, hur lyckades du klara dom där ?? visst under en vinter klara växter sig där jag själv övervintrar växter i kylskåp . men flera månader låter lite väl .

Jag trodde då att träden var förlorade så ställde ut dem på balkongen, brydde mig knappat om dem fast vattnade ändå ibland, fast dock mycket sällan. Tro det eller ej, men de stod faktiskt där enda till sommaren. Jag fattade inte hur de klarade det med tanke på att de var många nätter med minusgrader.

hur länge hade du haft dom nu ?? och hur stora va dom ?? och hur mycket forts hade dom tålt och vad va vädret ?

Jag planterade alla tre träden i trädgården och de tog sig bra. Det var på hösten när det började bli kyligt jag märkte hur de ena trädet såg ut att dö och må dåligt medan de andra två inte ens tappade bladen. De båda träden jag haft först på balkongen och sedan i kylskåp står i trädgårde än idag och har överlevt inte mindre än 8 år där, med citroner på sommaren som följd, vilket har hänt tre gånger.

vilka lägsta temp har dom ''klarat'' ,, har du fått citroner som gått att äta ?? ,, och har du fått blommor på dom ?? med tanke på att citroner tar mellan 10-och uppåt år på sig för att blomma med bra skötsel . så känns det skumt att dom lyckas blomma och ändå varit ute i vår kyliga sommar och långa kalla vinter .

Jag har testat denna metod nu på senare tid med fler citronträd och har finslipat det hela lite. Här kommer guiden om hur du får citron att bli vintertålig!

1. Skaffa citronfrön, så minst 3 stycken i varsin kruka ifall något skulle gå snett.

2. Driv upp träden/plantorna i ett soligt fönster i en månad efter att fröet grott.

3. Placera nu växten i ett skuggit svalare läge, t.ex en balkong, 13-16 grader är bra. Låt stå där i minst en månad och vattna ca varannan dag till var fjärde dag.

4. Vänj växten gradvis vid kallare klimat, när det riskerar bli minusgrader ta in trädet vattna en sista gång, ryck bort minst hälften av bladen (ju mer blad du tar bort destå mer kyla tål de då vattnet går ner i rötterna och håller växten vid liv) och ta bort de minsta och smalste grenarna. Placera genast i kylskåp och ha en temperatur runt 4-5 grader.

detta förstår jag inte riktigt ,, och vet inte om du har koll på det heller . det som är understruket är intressant . för rycker du veck bladen först . så kan ju inte växten senare från luften suga åt sig vatten,näring . lika så tar du veck grenar kan ju inte rötterna suga från borttagna grenar .

5. När träden sugit åt sig det sista vattnet, placera dem kallare runt 0 grader i en månad, sedan sänker du värmen från 0 till minus 1, sen minus 1 till minus 2 osv. Minska lite varje vecka så att säga, gör det gradvis. T.ex gör det en halvgrad kyligare under några timmar, höj fram och tillbaka bara de blir kallare i slutändan. Tror ni förstår. Vattna max en gång varje månad.

varför vattna en citron när den utsätts för frost ? då dom som håller på med att odla känsligare växter vet att vatten och fukt i samband med frost är livsfara för en del växter . en citrus som utsätts för frost går på extrem sparlåga och är i väldigt djup vila ev är den på gränsen till att dö . och att sänka en halv grad hit och dit under en vinter förändrar ju inte växtens härdighet i generna . med tanke på växtens proviens och genetiska härdighet så går det inte så snabbt att ändra härdigehten som bara en vinter .

6. Låt träden stå såhär under hela vintern å vänja sig vid kylan. Ta ut dem nångång i mars (efter temepratur, de måste hinna vänja sig) och plantera ned dem i trädgården, om de tort vattna en gång. När du planterar dem så tänk på att göra stor plats för varje träd samt plantera innan första värmen kommit.

om det är torrt vattna en gång ? träd som nyplanteras på våren måste ha mer vatten än bara en gång om det är torrt . annars har man inget träd . citrussådder som man utsatt för frost kan inte vara så stort och sedan ska det klara av värme och torka och bara vattnas en gång . låter som en super citron !! med tanke på att den ev måste planteras i ett söderläge så blir det ändå varmt där i mars .

7. Sådär nu kan du odla citroner även i Sverige året runt, Även om du bor i dalarna!

hur gick det att odla ''vinter'' citron i dalarna ?

,, skulle va intressant med bild . visst att ha citroner ute går om vintern är extremt mild . jag har övervintrar både citron,dadelplam ute med skydd på en skyddad södersida i zon 1. men efter sådär 3-5vintrar ger dom bägge upp . dålig tillväxt och så en lite kallare natt och dom är döda .

hur är det i Grekland ?

smile.gif

( det som är i fet-stil ,, är prins_gyllenebäret text )

plus för den som känner att odla citrus ute i sverige ,, finns där mycket tåligare alternativ för zon 1 med skydd som ev kan överleva . och då finns det arter av citrus som har tålt -12c -15c bland annat i USA vilket ev kan vara ett alternativ för den som vill testa i zon 1 . eller citrontörne som klara sig upp till zon 3 i ett skyddat läge om man nu vill ha det .
clivia
CITAT (prins_gyllenebäret @ 10-07-2008, 17:51) *

Ur din text:

De båda träden jag haft först på balkongen och sedan i kylskåp står i trädgårde än idag och har överlevt inte mindre än 8 år där, med citroner på sommaren som följd, vilket har hänt tre gånger.

Prins_gyllenebäret, kan du förklara för mig hur kunde du ha haft citroner på sommaren för att när jag tänker lite efter - blomningen hos citronträd ute i Sverige i bästa fallet kan ske i slutet av maj och början av juni (om du har en supertålig växt) enligt mig och citroner mognar 6-12 månader g.gif ...eller har dina träd ute här i Sverige blommat tidigare?... dunno.gif ...ja, lite bilder på dina sagocitronträd skadar aldrig...Jag har lite svårt att tro att du har haft citroner 3 gånger på en 8-10 årig citronfröplanta ute här i Sverige....

MVH/clivia

Christer i Falköping
Inte heller jag tror ett ord på det du skrivit. Men det var en fin saga.
Christer.
prins_gyllenebäret
CITAT

1.växter växer inte i snö plus även om du vänjer trädet vid kyla så har det i genen att inte klara av en svensk vinter alltså en vanlig citron . kan det vara så att du inte \'\'fått\'\' en citron utan en annan växt ? därav tål den vintern .

hur mycket kyla har dessa sådder klarat av att stå ute ? i oktober brukar väl någon frost komma om man inte bor i skåne eller andra zon 1 områden . frösådder av citrus är mycket frostkänsliga och klarar enbart någon enstaka frostgrad .

hade du dom i kylskåp i flera månader ?? ,, hur lyckades du klara dom där ?? visst under en vinter klara växter sig där jag själv övervintrar växter i kylskåp . men flera månader låter lite väl .

hur länge hade du haft dom nu ?? och hur stora va dom ?? och hur mycket forts hade dom tålt och vad va vädret ?

vilka lägsta temp har dom \'\'klarat\'\' ,, har du fått citroner som gått att äta ?? ,, och har du fått blommor på dom ?? med tanke på att citroner tar mellan 10-och uppåt år på sig för att blomma med bra skötsel . så känns det skumt att dom lyckas blomma och ändå varit ute i vår kyliga sommar och långa kalla vinter .

detta förstår jag inte riktigt ,, och vet inte om du har koll på det heller . det som är understruket är intressant . för rycker du veck bladen först . så kan ju inte växten senare från luften suga åt sig vatten,näring . lika så tar du veck grenar kan ju inte rötterna suga från borttagna grenar .

varför vattna en citron när den utsätts för frost ? då dom som håller på med att odla känsligare växter vet att vatten och fukt i samband med frost är livsfara för en del växter . en citrus som utsätts för frost går på extrem sparlåga och är i väldigt djup vila ev är den på gränsen till att dö . och att sänka en halv grad hit och dit under en vinter förändrar ju inte växtens härdighet i generna . med tanke på växtens proviens och genetiska härdighet så går det inte så snabbt att ändra härdigehten som bara en vinter .

om det är torrt vattna en gång ? träd som nyplanteras på våren måste ha mer vatten än bara en gång om det är torrt . annars har man inget träd . citrussådder som man utsatt för frost kan inte vara så stort och sedan ska det klara av värme och torka och bara vattnas en gång . låter som en super citron !! med tanke på att den ev måste planteras i ett söderläge så blir det ändå varmt där i mars .

hur gick det att odla \'\'vinter\'\' citron i dalarna ?

,, skulle va intressant med bild . visst att ha citroner ute går om vintern är extremt mild . jag har övervintrar både citron,dadelplam ute med skydd på en skyddad södersida i zon 1. men efter sådär 3-5vintrar ger dom bägge upp . dålig tillväxt och så en lite kallare natt och dom är döda .

hur är det i Grekland ?

smile.gif

( det som är i fet-stil ,, är prins_gyllenebäret text )
plus för den som känner att odla citrus ute i sverige ,, finns där mycket tåligare alternativ för zon 1 med skydd som ev kan överleva . och då finns det arter av citrus som har tålt -12c -15c bland annat i USA vilket ev kan vara ett alternativ för den som vill testa i zon 1 . eller citrontörne som klara sig upp till zon 3 i ett skyddat läge om man nu vill ha det .

Alltid tråkigt med folk som inte tror att det går att utföra mirakel i växtvärlden. Ska nu lite kort besvara några frågor en del skeptiker hakat upp sig på. Har inte tid att besvara allt just nu, men var lugna det kommer dykaupp lite allteftersom jag har tid wink.gif

Läs ovanstående citat så ser ni hur jag besvarar. Börjar med att besvara fråga nummer 1, därför skriver jag en 1:a

1. Naturligvis kan inte ett vanligt citronträd klara en svensk vinter nej. Men där citronträd lever kan det under vissa tidsperioder bli ganska kallt. Det finns alltså en gräns för hur mycket kyla ett citronträd tål. Men därmed är det inte sagt att man inte flytta fram den gränsen.
Kan ju ge ett exempel på människor.

En vit man tål solen betydligt sämre än en mörkhyad afrikan. De första dagaran i solen, bränner sig den vite mannen just för att han inte tål solen, men när han gradvis vistas mer och mer i solen får han mörkare hy, (ökad pigmentbildning, melaninproduktionen i huden ökar) och kommer tillsist kunna vistas i solen utan att bränna sig eller ta skada av det. Men han blir aldrig lika tåliga som afrikanen.

Precis så är det med citrusar, de kan med gradvis vänjning och anpassning flytta gränsen för hur mycket kyla de tål, till en viss grad, men kan aldrig bli lika tåliga som t.ex gran. Och deras gräns går att flyttas så de iaf kan växa utomhus i Stenugsundstraken och neråt.

Angående frost i oktober, så står det klart och tydligt i min text att jag hade dem på balkongen som förövrig är 2.5 meter ovanför markytan, har aldrig sett frost där och kommer förmodligen aldrig se det eftersom frosten i första hand drabbar markytan.

Angående kylskåpet så kan jag berätta att jag sänkte temperaturen där gradvis också, började med högre temperatur och gick till lägre. Nej hade ingen mat i kylskåpet, de var ett extra som ja inte använde till något annat så de gick bra att ha träden där. Jo de klarar sig i kyla i flera månader sålänge man vänjer dem långsamt och inte vattnar mycket. En vinter är väl förresten mer än 1 månad??

När jag tog ut dem ur kylen till balkongen var i mitten av mars, vädret var inte jättekallt men inte heller varmt, träden vandes gradvis så att säga. Hur stora och stora ja va ska man säga som en normal citrus efter 10 månader.

Lägsta grader de klarat är några minusgrader, vet inte riktigt hur kallt de blivt men nån gång under åren vet jag de varit kallt och träden har överlevt. Det här med att det skulle ta 10 år och uppåt vet jag inte riktigt varifrån du fått någonstans. Om man har tur är det från 6 år och uppåt, ibland kan de ta 10 osv, eller om de ens bär frukt nångång överhuvdtaget. Jag skrev att träden burit frukt 3 gånger, då kanske jag ska vara tydligare och säga att det ena trädet haft frukt 1 g, medan det andra haft det 2. Första gågen fick båda, detta var det 6:e året, det 7:d fick bara ena. Om citronenera gick att äta vet jag inte då jag inte smakade..

Vet du ens att en av förutsättningarna för att träden skall komma i blom är att de upplever en kallare period?

Ang det här med att ta bort blad osv. Tar du bort blad, vissa grenar så stannar vattnet mer i rötterna då det inte finns några blad, grenar för växtena att pumpa vattnet till.... T.ex tar du ett vanligt träd vattnar det, tar bort blad osv och har det i kyla går vattnet ner i rötterna, eller man kanske ska säga att vattnet stannar i röterna eftersom det inte finns blad att pumpa det till. Testa sj om du inte tror mig..

Varför vattna, jo du skall göra det ytterst försiktigt, dels för att växten ska lära sig bli tåligare samt att rötterna ska få vatten, Sa inte dirket att jag vattande dem varje dag om de var de du trodde, utan vattna ytterst lite och sällan, men gör det ändå.

De här med generna igen, det handlar inte om det, nej man kan inte förändra gener (vilket skulle behövas mutationer för att göra, eller en lång evolution) har aldrig sagt det. Den genetiska gränen för citronträd ligger långt under vad ni tror.
Kan ge ytterliggare ett exempel. Under vintern tar människorna på sig varma handskar skor osv. Men om ansiktet fryser vi inte lika lätt. Anledningen är att ansiktet är van vid att utsättas för kyla, vi kan vänja övriga kroppsdelar till detta också, väldigt snabbt faktiskt, utan att förändra generna det minsta. Visste du förresten att indianerna som levde uppe i Kanada klarade att gå nästan nakna hela året, detta på grund av att ders hud med mera anpassade sig bättre till det och det var absolut ingen genförändring.

\"Om det är torrt, vattna en gång\" Med det syftade jag på att om jorden ovan marken är torr ska du vattna. Det är det oerhört sällsynt att jorden djupare ner är torr i mars, för att inte tala om omöjligt i Sverige. Vattnar du då kommer det hålla torkan borta ett bra tag, med undantag för ytan. I mars är marken under ytan inte så torr som du verkar tro.

Som sagt har jag aldrig påstått att jag bott i dalarna, har skrivit tidigare att platsen där jag utförd detta är Stenungsund. Att jag skrev dalarna var bara för att jag inte blir förvånad om det funkar där samt att det lät roligt.

Detta fuknar med vanliga citusar och det behövs absolut ingen citrustörne för dem som vill odla citron utomhus i Sverige (iaf inte Stenungsund och neråt)

Kom aldrig iväg till Grekland pga av tråkiga omständigheter som hindrade min resa.

Tråkigt att ni inte tror på mig, men det är ju er det drabbar mest inte mig, ja vet ju att det går wink.gif Kommer fylla på här allt eftersom i mån av tid. Ursäkta eventuella stavfel, har bråttom så ni får helt enkelt ignorera dem!

Azur
Seeing is believing. Foton, tack.
prins_gyllenebäret
CITAT
Seeing is believing. Foton, tack.

Foton fodrar 2 saker en bra kamera, vilket inte är omöjligt att skaffa/låna. Och nummer två. Att någon här berättar extremt utförligt hur man bär sig åt för att ladda upp bilder här på forumet för jag är sjukt oteknisk.

Gör ni detta ska ni också foton få se, när ja lyckats fixa fram kameran.
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 24-07-2008, 18:17) *
Alltid tråkigt med folk som inte tror att det går att utföra mirakel i växtvärlden.

snälla nån vet du vem du diskuterar med ?

1. Naturligvis kan inte ett vanligt citronträd klara en svensk vinter nej. Men där citronträd lever kan det under vissa tidsperioder bli ganska kallt. Det finns alltså en gräns för hur mycket kyla ett citronträd tål. Men därmed är det inte sagt att man inte flytta fram den gränsen.
Kan ju ge ett exempel på människor.

citroner växer vilt där det aldrig förekommer frost ,, citrus växter kommer från tropiska och subtropiska delar av Asien som inte får frost . vid medelhavsområdet odlas citroner enbart utmed kusterna som håller frostfritt .

En vit man tål solen betydligt sämre än en mörkhyad afrikan. De första dagaran i solen, bränner sig den vite mannen just för att han inte tål solen, men när han gradvis vistas mer och mer i solen får han mörkare hy, (ökad pigmentbildning, melaninproduktionen i huden ökar) och kommer tillsist kunna vistas i solen utan att bränna sig eller ta skada av det. Men han blir aldrig lika tåliga som afrikanen.

Precis så är det med citrusar, de kan med gradvis vänjning och anpassning flytta gränsen för hur mycket kyla de tål, till en viss grad, men kan aldrig bli lika tåliga som t.ex gran. Och deras gräns går att flyttas så de iaf kan växa utomhus i Stenugsundstraken och neråt.

snälla du jämför inte djur och växter . två helt olika saker .

Angående kylskåpet så kan jag berätta att jag sänkte temperaturen där gradvis också, började med högre temperatur och gick till lägre. Nej hade ingen mat i kylskåpet, de var ett extra som ja inte använde till något annat så de gick bra att ha träden där. Jo de klarar sig i kyla i flera månader sålänge man vänjer dem långsamt och inte vattnar mycket. En vinter är väl förresten mer än 1 månad??

jo det är mer än en månad ,, jag skrev att jag också övervintrar växter i kylen . från nov-dec till feb . hur länge hade du dom där ??

När jag tog ut dem ur kylen till balkongen var i mitten av mars, vädret var inte jättekallt men inte heller varmt, träden vandes gradvis så att säga. Hur stora och stora ja va ska man säga som en normal citrus efter 10 månader.

en citrus som inte är äldre än 10månader och dessutom ev utsätts för temp under +10c +5c under vintern är en mycket liten citrus som inte tål frost alls .

Lägsta grader de klarat är några minusgrader, vet inte riktigt hur kallt de blivt men nån gång under åren vet jag de varit kallt och träden har överlevt. Det här med att det skulle ta 10 år och uppåt vet jag inte riktigt varifrån du fått någonstans. Om man har tur är det från 6 år och uppåt, ibland kan de ta 10 osv, eller om de ens bär frukt nångång överhuvdtaget. Jag skrev att träden burit frukt 3 gånger, då kanske jag ska vara tydligare och säga att det ena trädet haft frukt 1 g, medan det andra haft det 2. Första gågen fick båda, detta var det 6:e året, det 7:d fick bara ena. Om citronenera gick att äta vet jag inte då jag inte smakade..

jo det tar ca 10år och uppåt för en citron att börja blomma ,, blommorna som kommer innan är oftast små och saknar ''full'' utrustning och kan knappast kalla blommor . vad jag vet får stenungssund kallare än ett få frostgrader ,, du hade väl dom ute i 8vintrara ?

Vet du ens att en av förutsättningarna för att träden skall komma i blom är att de upplever en kallare period?

ja citrus växter behöver en period av svalka neråt +10c +15c och ljust för att blomma bra och mycket till våren ,, men citrus växter blommar även under sommaren . och där man odlar citrus är det ofta över +15c på sommaren under nätterna och dom blommar ändå ,, so what ? så utan frost och kyla under +10c +15c kommer ändå citroner att blomma .

De här med generna igen, det handlar inte om det, nej man kan inte förändra gener (vilket skulle behövas mutationer för att göra, eller en lång evolution) har aldrig sagt det. Den genetiska gränen för citronträd ligger långt under vad ni tror.
Kan ge ytterliggare ett exempel. Under vintern tar människorna på sig varma handskar skor osv. Men om ansiktet fryser vi inte lika lätt. Anledningen är att ansiktet är van vid att utsättas för kyla, vi kan vänja övriga kroppsdelar till detta också, väldigt snabbt faktiskt, utan att förändra generna det minsta. Visste du förresten att indianerna som levde uppe i Kanada klarade att gå nästan nakna hela året, detta på grund av att ders hud med mera anpassade sig bättre till det och det var absolut ingen genförändring.

samma igen varför jämföra djur och växter .. det funkar inte vännen . jo citrus har en låg gräns och kan klara av temp neråt -3c -6c utan större problem om den är i vila . men den kan inte klarar av en svensk vinter .

\"Om det är torrt, vattna en gång\" Med det syftade jag på att om jorden ovan marken är torr ska du vattna. Det är det oerhört sällsynt att jorden djupare ner är torr i mars, för att inte tala om omöjligt i Sverige. Vattnar du då kommer det hålla torkan borta ett bra tag, med undantag för ytan. I mars är marken under ytan inte så torr som du verkar tro.

jorden i sverige under höst-vinter-vår är ja sällan torr . men nyplanterade sådder har kanppast rötter som når ditt ner . alltså inga sugrötter så är våren torr skulle dom va finito redan i mars då solen ev kommer bränna av alla blad .

Som sagt har jag aldrig påstått att jag bott i dalarna, har skrivit tidigare att platsen där jag utförd detta är Stenungsund. Att jag skrev dalarna var bara för att jag inte blir förvånad om det funkar där samt att det lät roligt.

en skämtare här ?? !! jaså det menar du inte .

Detta fuknar med vanliga citusar och det behövs absolut ingen citrustörne för dem som vill odla citron utomhus i Sverige (iaf inte Stenungsund och neråt)

läs vad jag skrev jag har både övervintrat citroner och dadelplamer med skydd i skåne . jag är ingen nybörjare på detta . läser du skrev jag att plantorna ger upp efter ett tag . för dom trivs inte och växer dåligt .

Tråkigt att ni inte tror på mig, men det är ju er det drabbar mest inte mig, ja vet ju att det går wink.gif Kommer fylla på här allt eftersom i mån av tid. Ursäkta eventuella stavfel, har bråttom så ni får helt enkelt ignorera dem!

jag känner mig inte alls drabbad . är faktiskt riktig road smile.gif

och av att du tar foton ,, gör det inte sant . man kan lätt gräva ner sin citron som är i kruka och ta kort och ''säga'' den är i marken . så med en bild kommer du inte långt .

för dom som vill odla citron med framgång finns det mycket bättre sett än så här .. mina egna blommar just nu för fullt och har en massa frukt . utan att vara utsatta för frost .
prins_gyllenebäret
Orkar i dagsläget inte skriva 15 sidor förklaringar till för att sk \"experterna\" skall sluta säga att jag ljuger. Ni får faktiskt tro vad ni vill, men jag tycker gott ni kan prova följa min guide innan ni sågar den.

Något jag mot förmodan orkar besvara är det här med djur och människor. Ok, kan väl då ta ett exempel med väster så att du blir nöjd. När man flyttar ut växter, te.x pumpa så börjar man med att ha plantan ute i 1.2 timmar de första dagarna, sen har man den ute allt längre innan man slutligen planterar ut den. Det kallas att låta växterna anpassa sig till klimatet. Båda växter och djur kan anpassa sig till olika kilmat i viss grad, kom inte och säg något annat för då ljuger du.

Jag hade plantorna i kylen från slutet av oktober till mars. Jo även småplantor som vant sig tål kyla.

Man beöver inte gräva speciellt djupned i jorden i mars månad för att där ska vara fukt.

Att det skulle ta 10 år för citrus att blomma är balnd det dummaste jag hört, det är väldigt skillnad mellan olika plantor och arter och hur man sköter dem, 6 år och uppåt stämmer bättre.

Kan till viss del förstå du inte tror mig, eftersom det låter otroligt. Men saken är den, varför är det otroligt, jo för att inte många lyckats med detta just för att de inte gjort på rätt sätt. De är som om en stenåldersman skulle tycka de otroligt att man kan ympa, han hade säkerligen misslckats hur han en hade burit sig åt. Men sen nu när man kommit på hur man ympar på rätt sätt så tycker ingen det är konstig längre, det är samma sak med detta. Sköter du citronen rätt och vänjer den vid ett kallare klimat kan den också leva där, så länge det inte rör sig om extrema köldgrader, vilket det inte gör i Stenungsund och neråt.
nelly.trott
CITAT (prins_gyllenebäret @ 24-07-2008, 21:12) *
Orkar i dagsläget inte skriva 15 sidor förklaringar till för att sk \"experterna\" skall sluta säga att jag ljuger. Ni får faktiskt tro vad ni vill, men jag tycker gott ni kan prova följa min guide innan ni sågar den.

Något jag mot förmodan orkar besvara är det här med djur och människor. Ok, kan väl då ta ett exempel med väster så att du blir nöjd. När man flyttar ut växter, te.x pumpa så börjar man med att ha plantan ute i 1.2 timmar de första dagarna, sen har man den ute allt längre innan man slutligen planterar ut den. Det kallas att låta växterna anpassa sig till klimatet. Båda växter och djur kan anpassa sig till olika kilmat i viss grad, kom inte och säg något annat för då ljuger du.

Jag hade plantorna i kylen från slutet av oktober till mars. Jo även småplantor som vant sig tål kyla.

Man beöver inte gräva speciellt djupned i jorden i mars månad för att där ska vara fukt.

Att det skulle ta 10 år för citrus att blomma är balnd det dummaste jag hört, det är väldigt skillnad mellan olika plantor och arter och hur man sköter dem, 6 år och uppåt stämmer bättre.

Kan till viss del förstå du inte tror mig, eftersom det låter otroligt. Men saken är den, varför är det otroligt, jo för att inte många lyckats med detta just för att de inte gjort på rätt sätt. De är som om en stenåldersman skulle tycka de otroligt att man kan ympa, han hade säkerligen misslckats hur han en hade burit sig åt. Men sen nu när man kommit på hur man ympar på rätt sätt så tycker ingen det är konstig längre, det är samma sak med detta. Sköter du citronen rätt och vänjer den vid ett kallare klimat kan den också leva där, så länge det inte rör sig om extrema köldgrader, vilket det inte gör i Stenungsund och neråt.

Hm ... allt som har sagts här är mycket intressant i hela tråden alltså...

tänkte fråga vårt i landet bor du ?

och en sak till en kunnig:
hm de citroner som säljs i affärer de är rätt små tycker jag och ändå har frukter . är det en speciel sort ? (de kan vär inte va så gammla då stammen på de ser ung ut .

eller ??
Alexander-VG-zon3
CITAT (nelly.trott @ 24-07-2008, 20:41) *

hm de citroner som säljs i affärer de är rätt små tycker jag och ändå har frukter . är det en speciel sort ? (de kan vär inte va så gammla då stammen på de ser ung ut .

eller ??

det som säljs är ympade . oftast på en pomerans eller citrontörne . att dom har att göra med att dom är tagna från en stickling av ett träd som har burit frukt . påsåviss den sticklingen har ju samma gener som modern och bär därför frukt även som stickling om den sedan ympas på en frösådd stam,rot för att får ett träd och en tåligare citrus . därför hittar du även olika storlekar på citroner allt från 20cm stam till 1m stam .
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 24-07-2008, 20:12) *

igen va gullig och jämför inte människor med växter smile.gif

när man avhärdar sommarplantor,ettårigt så tvingar man dom inte till att utstå en vinter utan att vänja sig vid att stå ute från att växa inne i jämn värme och ingen vind och svagt ljuse . till att vara ute i svala nätter med både regn,vind,stark sol vilket bränner bladen på växterna som inte vant sig . men att ändra en citrons genetik till att överleva en svensk vinter är inte riktigt samma sak .

visst växter reglerar frosttålihheten under året . som gran kan bli svårt frost skadad om hård frost skulle inträffa under tillväxten . medan den under vintern har anpassa sig till att tåla sin lägsta gräns . men en citron kan inte anpassa sig till sådan låg temp som en svensk vinter men den kan anpassa sig till att tåla frost lätt då .

exempel en del alpin växter kan i sept månad ha en lägsta tolerans på -5c och kommer skadas om det blir under -5c i sept . medan dom i okt tål -9c och sedan vid vintersslut har nått sin max tolerans på -60c .men en citron har inte så låg tolerans utan den stannar på kanske runt -6c även under vinter hur mycket du än vänjer den .

och jag vet att inte ens hisinge får så låg temp som -6c på vintern ,, och du skrev innan att dina citroner enbart har fått ett par frostgrader som lägst under åtta år och jag vet att du har kallare vinter än så . falsterbo i södra skåne utmed kusten har ett av sveriges mildaste vintrar dom får en lägsta temp på -10c -12c . så därför förstår jag inte hur du kan ha så himla milt ? för en citron är -6c extremt lågt .

är väldigt intresserad av bilder . du kan ladda upp dom på odlas album och sedan ladda upp dom i inlägget en annan person kan ge en bättre förklaring .
prins_gyllenebäret
CITAT
igen va gullig och jämför inte människor med växter smile.gif

när man avhärdar sommarplantor,ettårigt så tvingar man dom inte till att utstå en vinter utan att vänja sig vid att stå ute från att växa inne i jämn värme och ingen vind och svagt ljuse . till att vara ute i svala nätter med både regn,vind,stark sol vilket bränner bladen på växterna som inte vant sig . men att ändra en citrons genetik till att överleva en svensk vinter är inte riktigt samma sak .

visst växter reglerar frosttålihheten under året . som gran kan bli svårt frost skadad om hård frost skulle inträffa under tillväxten . medan den under vintern har anpassa sig till att tåla sin lägsta gräns . men en citron kan inte anpassa sig till sådan låg temp som en svensk vinter men den kan anpassa sig till att tåla frost lätt då .

exempel en del alpin växter kan i sept månad ha en lägsta tolerans på -5c och kommer skadas om det blir under -5c i sept . medan dom i okt tål -9c och sedan vid vintersslut har nått sin max tolerans på -60c .men en citron har inte så låg tolerans utan den stannar på kanske runt -6c även under vinter hur mycket du än vänjer den .

och jag vet att inte ens hisinge får så låg temp som -6c på vintern ,, och du skrev innan att dina citroner enbart har fått ett par frostgrader som lägst under åtta år och jag vet att du har kallare vinter än så . falsterbo i södra skåne utmed kusten har ett av sveriges mildaste vintrar dom får en lägsta temp på -10c -12c . så därför förstår jag inte hur du kan ha så himla milt ? för en citron är -6c extremt lågt .

är väldigt intresserad av bilder . du kan ladda upp dom på odlas album och sedan ladda upp dom i inlägget en annan person kan ge en bättre förklaring .

Nyss ville du inte ha bilder nu vill du ha de? Men visst om nån ger en utförlig förklaring hur man får upp dem ska jag nog kunna plåta träden inom en inte allt för avlägsen framtid. Vad gäller kyla är det ytterst sällan de är -10 eller så, kanske har det blivt det nån enstaka gång vad vet jag. Kolla bara på de senaste vintrarna vad milda de varit, knappt haft snö ens.

Jag skrev denna tråden för att jag vill dela med mig av min upptäckt inte för att försöka försvara mig om att jag talar sanning. Kommer nog med mer information framöver men just nu har kolckan hunnit bli alldeles för mycket, gonatt!
prins_gyllenebäret
CITAT

eller ??

Jag bor i Stenungsund ca 4 mil norr om Göteborg.

Nu odlar jag bara egna träd så kan inte så mycket om dem i affären, men visst finns det olika sorter, samtidigt antar jag att de beskurit träden ganska mycket just för att de ska hålla sig små. De kan ju även vara så att de är specialsorter de tagit fram vad vet jag. Vet iaf det finns ympade träd med olika sorter rätt kul tycker jag wink.gif

MVH

prins_gyllenebäret
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 24-07-2008, 22:17) *

jag skrev aldrig att jag inte ville se bilder .

och du bor ca 4mil norr om Göteborg och du får sällan kallare än -10c och då bor du i zon 2 enligt kartan hmm .

visst där jag har min trädgård får jag också en del vintrar med enbart -10c ,, men det är ingen stadig lägsta temp . och jag tror inte du heller ligger på en stadig mild vinter på -10c . och det är tufft en en citron att överleva . och frukt kan man glömma på sin citron om man nu har den ute på vintern .

att man inte har snö är dåligt för växterna ju . hade blvit glad om jag hade fått all regn som snö istället .

CITAT (prins_gyllenebäret @ 24-07-2008, 22:17) *

Nu odlar jag bara egna träd så kan inte så mycket om dem i affären, men visst finns det olika sorter, samtidigt antar jag att de beskurit träden ganska mycket just för att de ska hålla sig små. De kan ju även vara så att de är specialsorter de tagit fram vad vet jag. Vet iaf det finns ympade träd med olika sorter rätt kul tycker jag wink.gif

MVH

prins_gyllenebäret

det finns bara en art av citron citrus limon och oftast bara en sort som säljs i Sverige dvs den rena sorten . resten av arterna är just olika arter som lime,apelsin,clemetin m.m.
Kee
Jag vill se bilder på dig flaxss! smile.gif
Azur
Hmm... Så det rör sig om citroner som överlevt några milda vintrar utomhus i zon 1-2, inte i zon 5-6. Det kan man väl tänka sig om läget är skyddat.

Bilder: högst upp på sidan har du en rad däer det först står Inloggad Som Prins_Gyllenbär, sen Min Kontrollpanel. Klicka på Min Kontrollpanel. Till vänster ser du nu en rad alternativ. Klicka på Mina Album. Välj att Skapa ett Album. Döp det och klicka i att andra får se i det. Sedan klickar du på "välj en åtgärd" och välj "ladda upp bild". Nu är det bara att ladda upp din bild.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 24-07-2008, 23:15) *
Hmm... Så det rör sig om citroner som överlevt några milda vintrar utomhus i zon 1-2, inte i zon 5-6. Det kan man väl tänka sig om läget är skyddat.

ja typ . och jag har övervintrat känsligare än så typ dadelpalm under kallare vintrar än -10c med skydd . utan större framgång ( visst växter lite men frös ner alltid ) ,, så därför har jag svårt att tro att man nu kan odla vackra citronträd i sverige . ännu mindre en lång tid typ 5-10år. och ändå får frukt när frukterna tar ca 8-12månader på sig att mogna . vilket menar då att frukten skulle frysa sönder under vintern . och även om läget va skyddat behövs skydd flesta vintrar .

jag tror inte på detta att dom växt så länge utan skydd och överlevt en normal vinter . om det nu är något annat ??alltså det inte är någon citron . utan en annan växt som överlevt .

CITAT (Kee @ 24-07-2008, 23:14) *
Jag vill se bilder på dig flaxss! smile.gif

klart ,, skicka pm .
prins_gyllenebäret
När jag skrev att det knappt snöat, syftade jag på att det varit såpass varmt att det inte blivit snö de senaste vintrarna. Visst har det kommit lite snö ibland men minns faktiskt inte om det gjort det i år dock. Vad gäller Blommning förstår jag inte det konstiga, blommar i början av april, (små) gröna frukter i slutet av september- oktober.

Ja bilder kommer, håll ut, måste uppdatera kameran till en digital först också, sen efter det ska jag försöka lyckas ladda in dem i datorn och förhoppningsvis kunna visa bilder på träden.

Nej det är inga andra växter jag har, det är helt klart citrus från vanliga citroner. Sköter man bara växter på rätt sätt kan man åstadkomma underverk, kom ihåg det!
Bassam
Jag är med dig flax. men människor har svart att tror på nya saker, men växter kan anpassa sig till nya situationen långsam, bara måste man har tålamod, det händer i mäniska kroppen , när vill de banta de tror om de inte äta räcker men istället kroppen samla fet och de blir tjockare.
H:Bassam
prins_gyllenebäret
CITAT
Jag är med dig flax. men människor har svart att tror på nya saker, men växter kan anpassa sig till nya situationen långsam, bara måste man har tålamod, det händer i mäniska kroppen , när vill de banta de tror om de inte äta räcker men istället kroppen samla fet och de blir tjockare.
H:Bassam

Bara man har tålamod, arbetar på rätt sätt, undviker misstag så kan man anpassa växter vetydligt mer än de flesta tror. Jag själv har bevisat att man faktiskt kan odla citronträd utómhus i Sverige (iaf i vissa delar) med framgång. Ni får tro vad ni vill, mitt syfte var att jag ville dela med mig av detta för jag tycker det är en rolig grej att kunna ha citron i trädgården. Jag ska iaf försöka få upp bilder på träden så snart som möjligt.
clivia
CITAT (prins_gyllenebäret @ 25-07-2008, 16:34) *
Bara man har tålamod, arbetar på rätt sätt, undviker misstag så kan man anpassa växter vetydligt mer än de flesta tror. Jag själv har bevisat att man faktiskt kan odla citronträd utómhus i Sverige (iaf i vissa delar) med framgång. Ni får tro vad ni vill, mitt syfte var att jag ville dela med mig av detta för jag tycker det är en rolig grej att kunna ha citron i trädgården. Jag ska iaf försöka få upp bilder på träden så snart som möjligt.

Prins gyllenebäret, du låter som Mitchurin i gamla Ryssland... flirting.gif inget illa menat, jag gillar sådana här människor som experimenterar och tillför lite nytt blod i diskussionen... yes.gif
Du säger att dina träd överlevt minst 8 år här i Sverige, blommar i början av april och har små gröna frukter i september, oktober... När gulnar de?
Varför har du inte smakat på dem, det är väl därför du odlar dem i trädgården, eller?

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 25-07-2008, 11:40) *
När jag skrev att det knappt snöat, syftade jag på att det varit såpass varmt att det inte blivit snö de senaste vintrarna. Visst har det kommit lite snö ibland men minns faktiskt inte om det gjort det i år dock. Vad gäller Blommning förstår jag inte det konstiga, blommar i början av april, (små) gröna frukter i slutet av september- oktober.

Ja bilder kommer, håll ut, måste uppdatera kameran till en digital först också, sen efter det ska jag försöka lyckas ladda in dem i datorn och förhoppningsvis kunna visa bilder på träden.

Nej det är inga andra växter jag har, det är helt klart citrus från vanliga citroner. Sköter man bara växter på rätt sätt kan man åstadkomma underverk, kom ihåg det!

jag pratar om temperatur och inte snö . att du har snöfritt är direkt inget bra för växterna ,, och det snöra som bäst vad jag vet när det är mulet och några plusgrader . är det sedan mildare så regnar det ( vilket jag har istället för snö ) är det för kallt så snöar det inte så mycket för då är vädret klart och ''kallt'' då värmen strålar ut i rymden för solen orkar inte värma upp vilket gör att det är milt när det är mulet och snöar eller regnar . sommaren är det tvärtom . nog om det .

jag tycker jag ser det konstiga i din blomning . för blommar dom början av april ? med tanke på att dom nu överlevt vintern och så ska dom bilda knoppar som sak växa till sig och sedan ska den även blomma ''början'' av ''april'' ,, så snabba är inte citroner med att slå ut blommor efter vintern . och mars och april kan va kalla månader både natt och dag i sverige även vinter om det vill sig in i mars-början av april .

och pricken över I:et så har du även fått gröna frukter ca 5-6månader efter denna mirakel blomningen under en vanlig svensk sommar . när det normalt sett i sverige för krukodlade plantor som man tar in för vinter har en tid på 8-12månader för att mogna . och för att frukt ska mogna så behövs ljuse och värme . ser du skillnad ??
prins_gyllenebäret
CITAT
jag pratar om temperatur och inte snö . att du har snöfritt är direkt inget bra för växterna ,, och det snöra som bäst vad jag vet när det är mulet och några plusgrader . är det sedan mildare så regnar det ( vilket jag har istället för snö ) är det för kallt så snöar det inte så mycket för då är vädret klart och \\\'\\\'kallt\\\'\\\' då värmen strålar ut i rymden för solen orkar inte värma upp vilket gör att det är milt när det är mulet och snöar eller regnar . sommaren är det tvärtom . nog om det .

jag tycker jag ser det konstiga i din blomning . för blommar dom början av april ? med tanke på att dom nu överlevt vintern och så ska dom bilda knoppar som sak växa till sig och sedan ska den även blomma \\\'\\\'början\\\'\\\' av \\\'\\\'april\\\'\\\' ,, så snabba är inte citroner med att slå ut blommor efter vintern . och mars och april kan va kalla månader både natt och dag i sverige även vinter om det vill sig in i mars-början av april .

och pricken över I:et så har du även fått gröna frukter ca 5-6månader efter denna mirakel blomningen under en vanlig svensk sommar . när det normalt sett i sverige för krukodlade plantor som man tar in för vinter har en tid på 8-12månader för att mogna . och för att frukt ska mogna så behövs ljuse och värme . ser du skillnad ??

Att säga i början av april var kanske lite att ta i, mitten av april är kanske mera korrekt, men vet de haft blommar runt den 10:e april iaf. Det här med mogning är en annan sak, jag sade att jag fått små gröna frukter runt slutet av september-oktober. Dessa frukter har en tendens till att slitas ned allteftersom det blir kallare blåsigare med mera. Jag har aldrig fått mogna (gula) frukter, men har fått små gröna frukter, och det tycker jag räknas som om citronen burit frukt för det är ju just vad den har.

Att citronträden ska hinna växa massa innan de blommar? De börjar ju växa mer redan nångång i mars när det blir varmare (senare om värmen inte kommer). Tycker nog mer att de växer till sig och blommar samtidigt.
Att ha dem i kruka fungerar inte riktigt på samma sätt, iaf inte enligt min erfarenhet.

Någon frågade varför jag har träden ute i trädgården om ja inte smakar på citronerna. 1. Citronerna har varit ganska små och gröna, därav inte mogna. 2. jag har de ute för jag tycker det är en rolig grej att ha exotiska växter i trädgården, det är kul att se vad som går att klara av.

Mitt nästa mål är att skapa en citronträdgård, detta kommer dock ta ett bra tag eftersom jag just sått några citronfrön och de lär dröja år innan dessa plantor växt till sig, samt ett år av skötsel och tillvänjning av kyla för att det ska tåla den svenska vintern.

Jag vet att många här kanske nte tror på detta, just för att det låter otroligt vilket är tråkigt. jag tycker iallafall att ni kan testa följa min guide innan ni helt uttalar er.

Detta ser också omöjligt ut men ändå går det, bara ett exempel som bekräftar att även saker som verkar svåra trots allt kan gå.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/medi...mp;lpos=extra_0
Alexander-VG-zon3
snälla nån frilands citroner som börjar växa i mars och blommar början av april .

enligt klimatkartorna har du i Mars medel på 0c +2c / Max temp i Mars har du +6c +2c / Min temp i Mars har du -2c -4c under normalperiod . det är ''än'' lågt för en citron .
Azur
Prins Gyllenebäret: den här diskussionen är meningslös utan några bevis från din sida att citronerna alls existerar.
prins_gyllenebäret
CITAT
snälla nån frilands citroner som börjar växa i mars och blommar början av april .

enligt klimatkartorna har du i Mars medel på 0c +2c / Max temp i Mars har du +6c +2c / Min temp i Mars har du -2c -4c under normalperiod . det är \\\'\\\'än\\\'\\\' lågt för en citron .

Du får tro vad du vill ingen tvingar dig till att tro på det jag säger.

Sen är det stor skillnad på temperatur i Mars beroende på datum, antar dina klimatkartor var över hela mars månad. De senaste vintrarna har dock varit mildare så kan tänka mig medeltemperaturen varit något högre, men vet inte.

Att säga att max temp i Mars är si och så är ju bara löjligt. Det finns ingen uträknad maxtemperatur för Mars, det finns bara prognoser för vad som brukar ligga runt max. Dock finns det år där det är extrema undantag så jag skulle aldrig säga att si och så mycket är maxtemperaturen, för det om något är ju rena dumheten.

Azur: Okej, vilka bevis vill du ha? Bilder kommer läggas upp. Om inte det räcker vad kan jag ge för bevis? Och om du finner diskussionen meningslös fattar jag inte ens varför du är kvar i tråden.

Det jag skriver är till 100% sanning, vad ni tror väljer ni själva, men testa och följ guiden vet jag, vad jag vet så förlorar ni ju inget på det.
Azur
CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 16:45) *
Azur: Okej, vilka bevis vill du ha? Bilder kommer läggas upp. Om inte det räcker vad kan jag ge för bevis? Och om du finner diskussionen meningslös fattar jag inte ens varför du är kvar i tråden.

Bilder blir bra, gärna flera och helst så man ser lite av omgivningen.

Jag är självklart kvar i tråden för att det är intressant ifall det skulle visa sig att citron med ett nödrop är härdig i gynnsamma lägen i zon 1.
Jag tror dock inte din behandling har någonting som helst med eventuell härdighet att göra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 15:45) *
Du får tro vad du vill ingen tvingar dig till att tro på det jag säger.

Sen är det stor skillnad på temperatur i Mars beroende på datum, antar dina klimatkartor var över hela mars månad. De senaste vintrarna har dock varit mildare så kan tänka mig medeltemperaturen varit något högre, men vet inte.

Att säga att max temp i Mars är si och så är ju bara löjligt. Det finns ingen uträknad maxtemperatur för Mars, det finns bara prognoser för vad som brukar ligga runt max. Dock finns det år där det är extrema undantag så jag skulle aldrig säga att si och så mycket är maxtemperaturen, för det om något är ju rena dumheten.

Det jag skriver är till 100% sanning, vad ni tror väljer ni själva, men testa och följ guiden vet jag, vad jag vet så förlorar ni ju inget på det.

visst är det mildare än så i Mars nåt år ,, jag själv har haft sommar värme i mars . men det var normal period uppmät från SMHI . jag ville bara mena med detta att en citron som börjar växa i mars är otroligt under dessa 8år då jag själv i skåne exempel hade våren 05 snö och frost till första april och enligt kartorna har jag likadant som dig om inte varmare på någon av kartorna . och ändå som jag skrev har jag haft snö och frost till första april . man ska inte förlita sig på extremt milda vintrar och vår smile.gif ,, att du sedan kallar SMHI'kartor för dumheter bry jag mig inte ett dugg om .

nej vi förlorar inget på det mer än ev plantor av citronfrösådder . jag själv trivs så bra med att odla mina i krukor för jag vet att det funkar .
och det ser man ju på mina bilder att det funka lika bra att ha dom i krukor om inte bättre
http://www.pixbox.se/pic_show_id22335472.html
prins_gyllenebäret
Visst är jag medveten om att de kan vara kallt även i slutet av Mars till början av April. Men de 2 senaste åren har det faktiskt inte varit det.

Sen har jag aldrig kallat SMHI´s kartor för dumheter, sa bara att det är dumt att hävda att maxtemperaturen i Mars är si och så mycket, visst kan man säga att den normala maxtemperaturen är en viss grad. Men det är inte så att det inte kan bli varmare, för det kan det, dock i ovanliga fall.

Till ämnet nu, tycker gott du ska köpa dig en citron och så några frön och följa guiden, funkar det, ja då ser du att jag talar sanning, fungerar det inte, ja då behöver du inte tro mig. jag kan inte riktigt se att du förlorar något stort på detta, samtidigt som detta skulle vara det bästa sättet för mig att bevisa att jag talar sanning.

Ps, ska skaffa fram bilderna snart, måste ha digitalkamera först men det kommer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 17:56) *
Visst är jag medveten om att de kan vara kallt även i slutet av Mars till början av April. Men de 2 senaste åren har det faktiskt inte varit det.

Sen har jag aldrig kallat SMHI´s kartor för dumheter, sa bara att det är dumt att hävda att maxtemperaturen i Mars är si och så mycket, visst kan man säga att den normala maxtemperaturen är en viss grad. Men det är inte så att det inte kan bli varmare, för det kan det, dock i ovanliga fall.

Till ämnet nu, tycker gott du ska köpa dig en citron och så några frön och följa guiden, funkar det, ja då ser du att jag talar sanning, fungerar det inte, ja då behöver du inte tro mig. jag kan inte riktigt se att du förlorar något stort på detta, samtidigt som detta skulle vara det bästa sättet för mig att bevisa att jag talar sanning.

Ps, ska skaffa fram bilderna snart, måste ha digitalkamera först men det kommer.

jag har inte gjort kartorna min vän smile.gif . jag hävdade inte att det va så ,, som jag skrev har jag både haft vinter och sommar i Mars läs det gärna .

som jag också sa ,, jag har testat att ha citron ute det funkar om vintern är mild i skyddat läge men dom ger upp snart och dör även med skydd har du glömt det ? . jag trivs bra med att ha dom i krukorna för jag vet att växterna trivs så just nu har jag en massa blommor på min citron och växer som 17 den vill jag INTE ha ute om vintern .

så jag behöver inte göra dina metoder . och jag är inte den som är feg med att utsätta växter för frost eller vinter men det finns en gräns . i min trädgård nere i skåne odlar jag där dvärgpalm,banan,väderkvarnspalm,fikon,oliver,rosmarin,äkta kiwi,kanariedadelpalm,passionsblomma m.f . har också övervintrat citron,äkta dadelpalm med skydd med att citron,dadel har dött efter ett par år . så jag är inte hlet bakom flötet . och är intresserad av att folk testar växter ute . men detta enligt mig låter för bra .

bilder skulle va trevligt både på marken,området,trädet,frukt,blad,stam allt vill jag se om jag ska börja tro dig smile.gif gärna några närbilder också .
hjärtegull
Kära prins gyllenbäret.

Jag tror på dig iaf. Bara för att det står si och så i böcker och bara för att flaxss kanske inte lyckas med sina växter alla gånger, så behöver inte det betyda att alla misslyckas.

"Freaks of nature" finns överallt, och dina citronträd är tydligen ett av dom.

Jag tycker du ska sluta lägga ner din energi på att försvara dig i denna tråden. Du ville vara snäll och hjälpsam och dela med dig av något som du tycker är fantastiskt, och får bara en (eller snarare jäkligt många) skopa skit tillbaka. Du förtjänar nog bättre än detta.

Min styvmor brukar alltid säga "sånt snack far som en stormvind genom huvudet, in genom ena örat och så lika snabbt ut genom det andra igen".

Får jag någonsin en trädgård så ska iaf jag försöka mig på din metod : ) Även om man kanske aldrig lyckas få mogen frukt på träden, så är det säkerligen en charmig växt att ha i trädgården.

Gå ut och krama dina citronträd och njut av sommaren istället för att lyssna på flaxss och hans klart ostoppliga nedklankningar på alla som kommer med något nytt.

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 26-07-2008, 19:38) *
Jag tror på dig iaf. Bara för att det står si och så i böcker och bara för att flaxss kanske inte lyckas med sina växter alla gånger, så behöver inte det betyda att alla misslyckas.

och får bara en (eller snarare jäkligt många) skopa skit tillbaka. Du förtjänar nog bättre än detta.

.

Gå ut och krama dina citronträd och njut av sommaren istället för att lyssna på flaxss och hans klart ostoppliga nedklankningar på alla som kommer med något nytt.

smiley_small_hug.gif

eller hur smile.gif wub.gif smiliesen förklara hur jag känner mig .
hjärtegull
CITAT (flaxss @ 26-07-2008, 21:25) *
eller hur smile.gif wub.gif smiliesen förklara hur jag känner mig .

Det spelar ingen roll hur många smileysar du väljer att peta in i dina inlägg, när det du väljer att skriva med bokstäver speglar något helt annat.

Kan du inte bara låta prins gyllenbäret odla sina citroner enligt den metoden han har utformat, istället för att klanka ner på honom? Meningen med det här forumet är väl ändå att man ska dela tips och ideér med varandra och hjälpa till om det är någon som har en fråga. Inte att man ska analysera sönder inlägg och skriva hånfulla svar.

Om man bemöts på detta vis så förstår jag om man tappar lusten att odla.

Har du inte hört talas om tankens kraft? Om du tror och vill att något ska gå bra, ja då gör det ofta det eftersom man laddar in en massa positiv energi i sig själv och i det man gör. Motsatt effekt uppnår man om man bara tror att det ska gå åt helskotta, och då gör det ju ofta det.

Som sagt; backa tillbaka lite. Låt folk testa sig fram till olika saker, och uppmuntra människor till att våga försöka.

Det är väl trots allt det en passion handlar om?
prins_gyllenebäret
Precis! Äntligen en person som faktiskt förstår att det finns undantag och att saker som låter ovanliga/extrema ändå kan fungera =)

Tycker det är tråkigt (flax) att du själv misslyckats med dina citronträd över vintrarna, kanske därför som du har din bestämda åsikt och bitterhet. Därför föreslår jag att du sår några nya frön och testar guiden så slår du två flugor i en smäll då du ser jag talar sanning, samtidigt som lär dig något!

Men som jag tidigare nämnt flax, det är ditt problem om du inte tror på mig inte mitt, jag har ju mina bevis för att det går tro vad du vill du. Ska skaffa fram bilder bara för skojs skull. Det ska bli kul att se vad ni säger när ni får se dem smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 26-07-2008, 21:10) *
Kan du inte bara låta prins gyllenbäret odla sina citroner enligt den metoden han har utformat, istället för att klanka ner på honom? Meningen med det här forumet är väl ändå att man ska dela tips och ideér med varandra och hjälpa till om det är någon som har en fråga. Inte att man ska analysera sönder inlägg och skriva hånfulla svar.

jätte hånfulla svar man skrivit smile.gif vem är du som säger att jag inte får vara här och analysera och diskutera ?

sådana här ''jätte upptäcker'' inom växt världen borde ha en sådan som mig . så att det verkligen analyseras smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 21:33) *
Precis! Äntligen en person som faktiskt förstår att det finns undantag och att saker som låter ovanliga/extrema ändå kan fungera =)

Tycker det är tråkigt (flax) att du själv misslyckats med dina citronträd över vintrarna, kanske därför som du har din bestämda åsikt och bitterhet. Därför föreslår jag att du sår några nya frön och testar guiden så slår du två flugor i en smäll då du ser jag talar sanning, samtidigt som lär dig något!

Men som jag tidigare nämnt flax, det är ditt problem om du inte tror på mig inte mitt, jag har ju mina bevis för att det går tro vad du vill du. Ska skaffa fram bilder bara för skojs skull. Det ska bli kul att se vad ni säger när ni får se dem smile.gif

snälla du ,, misslyckas med mina citroner ?? ja när jag har dom ute om vintern har dom dött . så här ser min citron plantor ut
http://www.pixbox.se/pic_show_id22335457.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22335475.html

så här ser min apelsin ut
http://www.pixbox.se/pic_show_id21870730.html där ser du även min citron ,, bägge två har gröna frukter öve5rallt

plus dessa två har jag x antal friska väl utvecklade sådder av egna frön och köpe frukter . som inte mår dåligt . dom alla har jag utsatt för lätt frost och överlevt ( inget jag går in för att göra ) jag har även fått citroner att överleva den svenska vintern i skåne vilket du verkat att missa flera gånger utan att dom har trivs och sedan dött . så snälla du säg inte att jag behöver lära mig nåt . dina metoder kommer inte öka härdigheten . citroner är inte härdiga växter i sverige jag vet . citroner har en inbyggd genetiskt gräns . jag har minst 4 böcker här hemma av välkända botaniker och specialister och forskare både om citrus,och om härdighet ,, vilket du skulle behöva läsa .

även om du visar en bild på en planta i marken säger det inget om att den verkligen växer där .

tack och hej är trött på denna tråden . ses lycka till med dina citronträd ute i sverige ''hoppas dom'' växer bra i ''snön'' . no hard feelings vännen . smile.gif handen på hjärtat och simma lugnt wub.gif
prins_gyllenebäret
CITAT
snälla du ,, misslyckas med mina citroner ?? ja när jag har dom ute om vintern har dom dött . så här ser min citron plantor ut
http://www.pixbox.se/pic_show_id22335457.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22335475.html

så här ser min apelsin ut
http://www.pixbox.se/pic_show_id21870730.html där ser du även min citron ,, bägge två har gröna frukter öve5rallt

plus dessa två har jag x antal friska väl utvecklade sådder av egna frön och köpe frukter . som inte mår dåligt . dom alla har jag utsatt för lätt frost och överlevt ( inget jag går in för att göra ) jag har även fått citroner att överleva den svenska vintern i skåne vilket du verkat att missa flera gånger utan att dom har trivs och sedan dött . så snälla du säg inte att jag behöver lära mig nåt . dina metoder kommer inte öka härdigheten . citroner är inte härdiga växter i sverige jag vet . citroner har en inbyggd genetiskt gräns . jag har minst 4 böcker här hemma av välkända botaniker och specialister och forskare både om citrus,och om härdighet ,, vilket du skulle behöva läsa .

även om du visar en bild på en planta i marken säger det inget om att den verkligen växer där .

tack och hej är trött på denna tråden . ses lycka till med dina citronträd ute i sverige \\\'\\\'hoppas dom\\\'\\\' växer bra i \\\'\\\'snön\\\'\\\' . no hard feelings vännen . smile.gif handen på hjärtat och simma lugnt wub.gif

Oj! Det såg ut som du verkligen tog det jag skrivit hårt eftersom du måste visa bilder på dina citroner och allt. Det var inte alls meningen att förödmjuka dig. Snygga bilder förresten! smile.gif

Du säger att dina citronträd du haft ute dött, det tolkar jag som du skulle ha nytta av min guide iaf. Men välj själv, belive it or not, inte mitt problem, jag fortsätter med mitt projekt att ha en citronträdgård ändå smile.gif

Jag tror du skulle må bra av att förstå att allt som sägs av experter inte behöver stämma. Visst är de väldigt kunniga, men det betyder inte att de har rätt på allting. Till och med Einstein hade teorier som visat sig felaktiga, även om de flesta av hans ideologier naturligtvis var korrekta! Hade Einstein levat nu hade han kanske haft andra åsikter om en del saker, samma med botaniker, de kommer också ändra sin uppfattning allt eftersom man får fram mer grundläggande fakta.

Antagligen kommer du förstå att jag inte är ute och cyklar i detta inom en inte alltför avlägsen framtid när allt fler personer lyckas odla citroner utomhus här, då det faktiskt bara är att lära sig hur man skall bära sig åt smile.gif

Om du lämnar tråden eller inte väljer du naturligtvis själv, men det hör kanske till sin sak att påpeka att en god stavning och ett korrekt språkbruk skulle vara önskvärt! Menar med det inget illa, utan bara att det blir lättare att läsa dina inlägg då, ber förstås om ursäkt om du har dysleksi eller något då det är en annan femma.
Azur
Med god tro och breda fötter kan man gå på vatten, men jag vill se mindre snack och mer bevis.
Trampendal
CITAT (prins_gyllenebäret @ 27-07-2008, 00:47) *
Om du lämnar tråden eller inte väljer du naturligtvis själv, men det hör kanske till sin sak att påpeka att en god stavning och ett korrekt språkbruk skulle vara önskvärt! Menar med det inget illa, utan bara att det blir lättare att läsa dina inlägg då, ber förstås om ursäkt om du har dysleksi eller något då det är en annan femma.

Ähum! Vill bara påpeka att det stavas dyslexi (apropå god stavning)! whistling.gif

Trampendal
Christer i Falköping
Visst kan det hända att vissa växter får sig en knäpp och klarar saker som ingen av samma art klarat innan, men det är så extremt sällsynt att vi som hållit på med växter i många år blir klart skeptiska.
Faktum är att dessa citroner är exeptionella. Faktiskt nästan en sensation som borde undersökas av experter. Inte bara det att de klarar vårat klimat utan att dö, de blommar väldigt tidigt och sätter dessutom frukt när de är såpass unga.
Jag föreslår dig prins_ gyllenbäret att du tar kontakt med Göteborgs botaniska, så att de kan undersöka dem. För som det är nu har jag ingen större tilltro till det du skriver, men hoppas ändå att jag har fel.
Christer.
Kee
Jag kan inte hålla mig ifrån debatten längre. Vad jag tycker är positivt är ifrågasättandet och diskussionen som uppstått, det är vad som gör ett forum värt att besöka. Mindre positivt är den anklagande tonen och brist på ödmjukhet.

När det gäller stavfel på forum och liknande ställen, har jag lärt mig att vara ödmjuk inför faktumet att det verkar som att man är "lite dum" bara för att man inte "kan" stava. Jag kommer inte ifrån faktumet att jag instinktivt tycker så, för det är ungefär som att prata sluddrigt eller liknande. Men då har jag gång på gång stött på väldigt duktiga/intelligenta personer som är bakom detta nonchalanta språkbruk och lärt mig att inte klanka ner på ngn för dennes stavning, även om det är lockande att göra detta i en hetsig debatt.

Min mest tidskrävande hobby är nog mina bilar, och när jag på ett Thailändskt forum läste om en helt otroligt duktig plåtslagare som "knackade ihop" alla plåtdelar till bilen själv, blev jag och många andra mycket skeptiska till var sanningen egentligen låg. En amerikan gjorde slag i saken och åkte dit för att bevittna det hela med egna ögon. Kanske borde ngn här göra samma sak? Glöm isf inte kameran!
Christer i Falköping
Bara man förstår vad som menas är det ju det viktigaste. Men faktum kvarstår, detta är mer eller mindre en sansation om det är sant, därför bör faktiskt botaniska få reda på det.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 23:47) *
Oj! Det såg ut som du verkligen tog det jag skrivit hårt eftersom du måste visa bilder på dina citroner och allt. Det var inte alls meningen att förödmjuka dig. Snygga bilder förresten! smile.gif

haha tror du smile.gif ,, jag visade väl det tydligt med det sista jag skrev att jag inte tog åt mig .

CITAT (Christer i Falköping @ 27-07-2008, 07:21) *
Visst kan det hända att vissa växter får sig en knäpp och klarar saker som ingen av samma art klarat innan, men det är så extremt sällsynt att vi som hållit på med växter i många år blir klart skeptiska.
Faktum är att dessa citroner är exeptionella. Faktiskt nästan en sensation som borde undersökas av experter. Inte bara det att de klarar vårat klimat utan att dö, de blommar väldigt tidigt och sätter dessutom frukt när de är såpass unga.
Jag föreslår dig prins_ gyllenbäret att du tar kontakt med Göteborgs botaniska, så att de kan undersöka dem. För som det är nu har jag ingen större tilltro till det du skriver, men hoppas ändå att jag har fel.
Christer.

exakt !!

CITAT (prins_gyllenebäret @ 26-07-2008, 23:47) *

jo jag har haft läs och skriv svårigheter innan . och kan kan skriva riktig bra texter nu om jag vill . men det är inget jag gör på ett forum här har jag min egna stil så som många andra och den är svår att få veck .
hjärtegull
flaxss: jag trodde du skrev att du skulle lämna denna tråden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon