Full version: Kryp på cayennen!
Kee
Såg detta igårkväll och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Nu i dagsljuset ser jag att plantorna är invarderade av dessa små kryp! Duschade plantan och ett hundratal flöt iväg, men en del är ju kvar av förklarliga skäl. Vad är det och vad ska jag göra åt dem? Plantorna står i en kruka på en balkong, tänkte på att ev naturliga fiender kanske inte kommer åt lika lätt här som om de vore på friland. Annars kanske regelbunden duschning är det bästa till de naturliga fienderna kommer? Likaledes undrar jag om det är två olika arter det rör sig om. Några är vita och aningen mindre, är det bara ungdjur eller en helt annan ohyra? hittils verkar allt annat på balkongen klarat sig. Det var svårt att ta en bild på dem, men jag hoppas att denna räcker, annars får ni kräva en ny bild, detta är efter duschningen!

Åsa, mälardalen zon 2
Det är vanliga bladlöss, bara att mosa med fingrarna så fort man ser en koloni + spola av plantorna med jämna mellanrum.
Kee
Tack för snabbt svar Åsa! Då ska jag hädanefter börja duscha den regelbundet! Hoppas de inte sprider sig till de krukorna som är för stora för att lyfta! den här är ju än så långe behändig att flytta runt på!

Var det som jag misstänkte att de vita är samma sort, bara det att de inte hunnit växa till sig/få i sig klorofyll?
Åsa, mälardalen zon 2
De vita kan också vara så att de håller på och ömsar skinn, om du titar noga på växterna kommer du hitta en massa vita skinn, bladlöss ömsar skinn allteftersom de växer (+bladlöss finns i många olika färger ex. även röda och svarta finns). Suga i sig sockerhaltig vätska kan de göra från det att de föds (bladlöss föder levande ungar under sommaren, jungfrufödsel)
myrtille
Det vita som sitter på knoppen ser ut som ett bladlusskal efter en sådan skinnömsning som Åsa talar om. Sen har du en oval sak på stammen - längst ner på bilden - som skulle kunna vara ett blomflugeägg. Blomflugelarverna är bra eftersom de äter bladlöss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon