Något äter på mina växter!!
Allt började med en rabarber jag fick i gåva, och satte ner i änden av en stor rabatt med kryddväxter o perenner.
Rabarberbladen var redan då genomsatt av små hål, men jag tänkte "sniglar", men det visade sig under efterfölj vecka att rabarbern blev värre o värre, till slut mer hål än blad faktiskt, vände på de späda (och ätna) bladen, och såg en mängd svarta mm-stora kryp.
Jag kastade rabarbern.
Nu har jag dessa kryp på nävor, humlen, såpnejlikan(!), nunneört, kaprifol, riddarsporrar....till och med mina fina Mårbackapelargoner i stora krukor ser nu ut som "skelett".
Tänkte kanske tvestjärtar också? Men det stämmer inte riktigt, måste vara de här små krypen.
Det börjar med att bladen får ljusare punkter, ser ut som ärr, sen blir det hål som blir större o större, bladen blir bruna i kanterna, en del krullar ihop sig.
Jag har sprayat med såpavatten nu för andra ggn, efter första gången verkade det inte bli bättre alls. även sprayat kryddörterna, då citronmelissen o myntan verkade drabbade också , så de är ju oätliga nu..
Kan ngn därute hjälpa mig, vad är detta? hur blir jag av med det??
det är nya rabatter (nyinflyttad) så massor av pengar o tid o arbete känns just nu alldeles förgäves
HJÄÄÄÄÄLP!!!