Full version: hur bekämpa ohyra?
anitahil
jag la in det här som ett svar på ett annat inlägg, dumt nog kanske, så nu skriver jag det som ett nytt inlägg i hopp om svar, för jag är nu desperat.
Något äter på mina växter!!
Allt började med en rabarber jag fick i gåva, och satte ner i änden av en stor rabatt med kryddväxter o perenner.
Rabarberbladen var redan då genomsatt av små hål, men jag tänkte "sniglar", men det visade sig under efterfölj vecka att rabarbern blev värre o värre, till slut mer hål än blad faktiskt, vände på de späda (och ätna) bladen, och såg en mängd svarta mm-stora kryp.
Jag kastade rabarbern.
Nu har jag dessa kryp på nävor, humlen, såpnejlikan(!), nunneört, kaprifol, riddarsporrar....till och med mina fina Mårbackapelargoner i stora krukor ser nu ut som "skelett".
Tänkte kanske tvestjärtar också? Men det stämmer inte riktigt, måste vara de här små krypen.
Det börjar med att bladen får ljusare punkter, ser ut som ärr, sen blir det hål som blir större o större, bladen blir bruna i kanterna, en del krullar ihop sig.
Jag har sprayat med såpavatten nu för andra ggn, efter första gången verkade det inte bli bättre alls. även sprayat kryddörterna, då citronmelissen o myntan verkade drabbade också , så de är ju oätliga nu..
Kan ngn därute hjälpa mig, vad är detta? hur blir jag av med det??
det är nya rabatter (nyinflyttad) så massor av pengar o tid o arbete känns just nu alldeles förgäves
HJÄÄÄÄÄLP!!! -cry-.gif
anitahil
Tack åsa i mälardalen för svaret jag fick i Toffe123 solrosposten om min ohyra.

jag har sökt intensivt på nätet, och det slog mig likheterna med TRIPS!, det blir ärr i bladen som sprider sig tills bladen är "skelett" o dör, alla dessa svarta småkryp o svarta prickar jag trott var jord.

ytterligare en faktor som gjort mig misstänksam, är att den person jag fått rabarbern av (jag envisas med att denna rabarber är boven i dramat) har stora problem i sitt växthus denna sommar med nån slags ohyra på squash, gurka o melon..
vad tror ni, mer erfarna trädgårdsfantaster?? confused.gif
Bassam
Bekämpning [redigera]
Det kan vara svårt att bli av med Trips.

1 Då tripsarna föredrar när det är varmt och torrt kan man förebygga angrepp genom att inte ha för varmt där 1 växterna står och genom att duscha sina växter ofta med blomspruta.
2 Vid angrepp kan man mekaniskt klämma ihjäl de tripsar man hittar och man kan spola av växterna, framförallt deras undersida, med duschen i badrummet frekvent under några veckors tid.
3 Man kan behandla med såpsprit som blandas ihop av en halv deciliter såpa, en liter vatten samt en matsked T-röd. Behandlingen utförs ett flertal gånger.
4 Det finns små kvalsterpåsar att köpa som man kan hänga upp i de angripna växterna. Rovkvalstren ger sig ut på jakt och äter upp tripsarna och deras ägg. När det inte finns någon mat längre dör rovkvalstren.
5 Det finns ett flertal kemiska bekämpningsmedel att tillgå. Eftersom tripsen inte tycker om direkt solljus bör man spruta medlet på morgonen eller kvällen. Kontrollera först att den angripna växten tål bekämpningsmedlet. obs Då sådan trips som brukar gå på prydnadsväxter har en livscykel på ca tre veckor bör man upprepa behandligen minst fyra gånger med en veckas mellanrum. Behandla även jorden som växten står i. Den amerikanska blomtripsen är resistent mot ett flertal kemiska preparat.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon