Full version: igelkottar!
ilsevilse
vi har en massa igelkottar springades på tomten dagar och nätter igenom!
dessutom har jag en hundvalp som tycker att allt som rör sig är kul eller möjligen kan ätas till middag =)

har satt upp stängsel men det var ju för att hålla jycken innanför så det har maskor som är tio x tio centimeter - lätt som en plätt för igelkottar i alla storlekar att klämma sig igenom alltså. dessa djur tycks också ha en förkärlek för att använda vår tomt som toalett och lillhunden tycker det är lika skojigt att rulla sig i eländet varje gång =) däremot är han inte lika förtjust i det efterföljande badet... =)

i alla fall - finns det nåt man kan hälla utanför tomtgränsen så de inte vill gå in? eller ställa ut skålar med nåt som luktar äckligt (men det får inte vara farligt, det bor barn i området)? har ju försökt putta iväg med kvasten, låta hunden skälla på dem och till och med knuffat upp en på en spade och burit iväg till skogen =) jag vill ju inte göra igelkottarna illa men... de ska inte vara på min tomt! dessutom är de ju aggressiva, fräser och bits bara man kommer i närheten...

någon?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet tyvärr inte jag vill ha många fler än de 2 igelkottar som besöker trädgården ibland, de äter ju både ormar och sniglar/snäckor. Jag vill hellre ha en massa igelkottar än en massa sniglar, att hunden fick igelkottsloppor ett år det kan jag leva med.
pejori
CITAT (ilsevilse @ 19-07-2008, 22:47) *
vi har en massa igelkottar springades på tomten dagar och nätter igenom!
dessutom har jag en hundvalp som tycker att allt som rör sig är kul eller möjligen kan ätas till middag =)

har satt upp stängsel men det var ju för att hålla jycken innanför så det har maskor som är tio x tio centimeter - lätt som en plätt för igelkottar i alla storlekar att klämma sig igenom alltså. dessa djur tycks också ha en förkärlek för att använda vår tomt som toalett och lillhunden tycker det är lika skojigt att rulla sig i eländet varje gång =) däremot är han inte lika förtjust i det efterföljande badet... =)

i alla fall - finns det nåt man kan hälla utanför tomtgränsen så de inte vill gå in? eller ställa ut skålar med nåt som luktar äckligt (men det får inte vara farligt, det bor barn i området)? har ju försökt putta iväg med kvasten, låta hunden skälla på dem och till och med knuffat upp en på en spade och burit iväg till skogen =) jag vill ju inte göra igelkottarna illa men... de ska inte vara på min tomt! dessutom är de ju aggressiva, fräser och bits bara man kommer i närheten...

någon?

Är rädd att göra dig besviken, men kottarna får du nog stå ut med.
Dom är fridlysta och får inte flyttas på eller skadas.
Barn gör dom inte någon skada, snarare tvärt om.
Enda sättet att hålla dom från tomten, är ett nät som inte är så grovmaskigt och som gärna grävs ner en liten bit.
Att dom fräser och burrar sig, är deras enda försvar mot rovdjur.
Har många här i mitt bostadsområde, och ingen har bitit någon.
Här matas dom med pannkakor, ost och kattmat. Dom är många nu och många grannar lägger sitt ris under sina altaner, där dom övervintrar.
zaaritha
De är inte aggressiva!
De försöker ju bara sätta sej i respekt!
De är lugna, "snälla" djur som gör mycket nytta!
Av de 6 vi har här hos oss--så har en blivit så tam att vi får ta i den!
De övriga är lite avvaktande............
Ger dem kattmat, både torrfoder o annat.
KURT
Du kanske kan mata dem med en bit utanför tomten så att de hellre går dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon