Full version: kålväxter
katah
Nu har jag många olika kålsorter på gång och funderar hur jag skulle förvara dom på bästa sätt.
Jag är lite osäker om hur man förväller grönsaker till infrysningen och frågar nu praktiska råd.

Läste någonstans att man skulle förvälla 1 liter rotfrukter i 4 liter vatten och 4 matsked salt .
Stämmer detta även till blomkål, broccoli och kålrabbi ?

Hur små bitar ska man dela dom ?
om man har bitar ca. 3 X 3 cm gäller då koktiden 1-2 minuter ?

Kan man vänta med att skörda kålrabbin eller blir smaken sämre om man väntar ?

Alla mina ovannämda kålen är färdiga NU samtidigt och det har jag förståt att blomkål och broccoli går inte vänta med ( att de går i blom )
rosita
Kålrabbi och blomkål brukar jag ta efterhand som de blir klara, liksom broccolibuketten i mitten (sidoskotten kommer efterhand). Men har man mycket på en gång, måste man kanske förvälla den. Jag brukar dela i lagom munsbitar, förvälla i 1 - 2 minuter i så mycket vatten att det täcker grönsakerna och tillsätter 1 msk salt per liter vatten ungefär.

Kålrabbin kan man vänta med, men den ska ju inte bli alltför stor.
katah
tack Rosita , då har jag fattat ungefär rätt wink.gif

Vi är egentligen på båtsemester och jag åker bara hem ibland för att skörda och kolla posten mm.
så här står jag nu med massa blomkål och ingen som äter dom.
så de ska förvälllas!

Kolrabbin är tyvärr modell STORA , vissa redan nu större än två knytnäven, så jag får väl välla några av dom med.

men jag måste säga att kålväxter är maffiga, synd att man måste täcka dom för att få någonting.
Vi har gjort i år " kålnäts-växthus" på ca. 16 kvm så jag kan gå där inne och njuta ibland.
rosita
Kålnäts-växthus? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon