Ramred
Behöver er hjälp med att hitta recept på lagen till inlagd chili utan socker. Vet att jag läst nån stans där det bara var vatten, ättika och salt. Och att man kunde använda lagen varm eller kall.
Kan inte för mitt liv hitta det nu, har sökt här Odla och googlat. (Kommer inte ihåg var jag läst det) Inget resultat.
Någon som kan tänkas veta proportionerna?
Ramred
Ingen som vet? Det är svårt att gissa sig till hur mycket salt det ska vara, så jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp med detta.

/Birgit
Chamomille
Hej.
Jag ställde också frågan men fick inget svar.
I de burkar man kan köpa färdiga (santa maria t.ex) så är det bara salt och vatten.
Jag tror du kan göra så här:
Blanda vatten och salt i en kastrull och koka upp det. Smaka sen och se vad du tycker. Sen lägger du bara i skivad chili och kokar i 5 minuter.
Jag gjorde just en laddning Jalapeno och jag hade:
3-4 Jalapeno
1 dl vatten
1 dl äppelcidervinäger
1 msk socker (åja, jag tog lite mer efter ha smakat av lagen)
1 tsk salt
Sen kokade jag i ca 5 minuter, och smakade lite lite av lagen... [attachment=23924:lmao.gif] Ha ha ha [attachment=23925:roll.gif]Va STARKT det blev! Men jättegott! Jag tror du kan göra likadant, fast utan socker. Prova vettja biggrin.gif
Men peta inte i ögat sen -cry-.gif
Ramred
Tack för tipset.
Jag fick letat reda på ett recept på nån amerikansk sida till slut. Har lagt in hela, men har inte smakat dom ännu. Dom står och "gottar sig" i kylskåpet. Snart dags att använda dom...
Chamomille
CITAT (Ramred @ 10-09-2008, 13:32) *
Tack för tipset.
Jag fick letat reda på ett recept på nån amerikansk sida till slut. Har lagt in hela, men har inte smakat dom ännu. Dom står och "gottar sig" i kylskåpet. Snart dags att använda dom...

Vad hade du för recept? Det skulle ju vara kul att lägga in hela också. Jag gillar skarpt dom som man får till Kebab...
Vad hade du för sorts chili?
Ramred
Här är det som jag använde mig av. "Pickling salt" är salt utan jod. Färgen ska tydligen hålla bättre på frukten om man använder det. Jag la in gröna jalapenos.

(Var från en australisk sida, inte amerikansk)
This recipe is for approximately 900g of chillies. We soak the chillies overnight in the brine first as it keeps the chillies crisper when pickled.

Brine
  • 3 cups water
  • 1 cup pickling salt
Combine the salt and water. You don't want holes/slits in your chillies yet. Cover the chillies with the brine in a bowl and put a plate or something similar over them to keep the chillies submerged. Soak the overnight then drain, rinse well, and dry.

Pickling Solution
  • 3 cups white vinegar
  • 3 cups water
  • 3 teaspns pickling salt
Poke two or three small holes in top of each chilli and pack them tightly in sterilized jars leaving 1cm at the top of the jar.

In a saucepan, combine the water, vinegar, and salt. Bring the solution to a boil and then pour over the chillies, leaving no space at the top. Remove trapped air bubbles.

Store for 4 to 6 weeks in a cool, dark place before serving.

Chamomille
Ahh, det blir nog gott (och starkt). Tack för receptet! Det ska jag prova att göra smile.gif
Du måste meddela sen när du smakat.
Ramred
Smakade på dom till middagen igår, och tyckte dom var suveränt goda. Dom har stått i kylskåpet ca 6 veckor nu. Ganska så heta, men det är bara gott tycker jag. Hårda och fina i konsistensen.
Tror jag ska köra en omgång till, men skivade i lagen. Dom som är kvar på plantorna är inte så fina i utseendet.
Chamomille
Kul!
Jag ska lägga in ett gäng snarast. Bara jag kommer till stormarknaden som har Jalapeno... smile.gif

Edit: Ja, starkt ska det vara. Det är kul och gott!
Ingrid Zon3
Vad är toppen på chili ("Poke two or three small holes in top of each chilli"), skaftänden eller spetsen?
Ramred
Jag stack några hål runt om det "tjockaste" nästan vid stjälken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon