Järfälla
Jag skulle så gärna önska kunna behålla vårt 2 våningar höga vita syrenträd ympat på lila stam - som skuggar på vår altan och ger insynskydd i sovrummet. Det är minst 30 år gammalt.
Men vi har kapat bort halvgrova oönskade lila stammar som hade vuxit till sig.
Nu skjuter den massor av rotskott. Jag drar upp dem och klipper bort. Men kommer den att fortsätta så här? Eller har vi stimulerat roten extra just nu när vi just kapat några lila? (gjordes strax efter blom)

Jag har en stor rabatt runt stammen så det är rätt jobbigt att dra rotskotten - skadar övriga växter + att det är är svårt att komma åt dem...

Om det garanterat kommer att fortsätta så här så kommer jag att offra syrénträdet, får plantera något nytt. Det tråkiga är ju att det aldrig kommer att komma nya friska vitblommande grenar... Vet inte om den kan bryta nya på låg höjd?
Christer i Falköping
Det kommer att fortsätta, men inte lika kraftigt.
Christer.
Järfälla
Hur gammalt kan ett syrénträd bli egentligen?

Nån som vet om det går att stimulera trädet att bryta nya vita grenar lägre ner?
Det är ganska tomt och "stammigt" första 1-1,5 metrarna. Det har 4 jättegrova stammar, kanske 15-20 cm i diameter, och sen 4 halvgrova.

Jag undrar för att kunna ta ställning till hur jag ska förhålla mig till dess framtid.

Kan så klart låta det stå - men om det ändå går mot sitt slut i livet, vore det kanske vettigare att börja tänka på en ersättare.
Cilla
Det finns exempel på ganska gamla ädelsyrénträd, ca 70 år, men de flesta ser så gamla och knotiga ut redan i 20-årsåldern. Just de sorter som är ympade på bondsyrén vill växa med stam och det är bara när trädet har mjuk bark man med ymp- och skärtekniker kan ha chans att få grenar längre ned. Dock brukar trädet offra dessa också eftersom det är bättre ljus på bladen högre upp.

Och jo, i slutet av ädelsyrénträdens levnad kan man få samma fart på rotskotten som om man tar ned trädet. Rötterna växer snabbare och har helt enkelt mer behov av bladmassa och om inte syrénträdet kan fås att växa så ser roten ut att få upp skott på annat sätt.

Om du tar bort trädet måste en betydande del av rotsystemet också bort, och det brukar krävas maskingrävning för att åstadkomma detta.

En lite fräck variant är att ympa egna ädelsyrénkvistar på några av de rotskott som kommer upp. Du kan i vinter ta ympris från ditt äldre träd och senare på våren sätta på några rotskott. Sedan väljer du en eller ett par som klarar sig ocvh låter växa upp. På så sätt kan du eventuellt tillfredsställa rotsystemet men ändå få ädelsyrén. Fast ett och annat rotskott och kanske fler kommer du nog att få klippa i fortsättningen också tyvärr. Antagligen är det enklare att vid rotskotten plantera sådant som tål skottklippande.
Järfälla
Åh, spännande! Sånt har jag aldrig hållit på med. Låter svårt.

Just nu har jag fjällkåpa och porslinsbräcka i det område som rotskotten kommer. Och de växer ju ihop även om bitar följer med när jag drar skotten...

Jag har nog inte hjärta att ta ner trädet.
När vet jag egentligen när det är dags? (Det är ju med gamla hundar; man brukar be någon god vän säga till när det är dags, för man ser inte själv hur nära slutet det är...)

Busken/trädet (det har väl ca 10 grenar) är troligen planterat i början av 70-talet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon