Full version: Rödvinbärssaft
elleave
Ca 1 liter

2 liter röda vinbär
5 dl vatten
5 dl socker/liter avrunnen saft

Rensa och skölj bären, stjälkar och skaft kan sitta kvar.
Koka upp vattnet i en kastrull. Lägg i bären, koka upp och låt dem koka under lock
ca 10 min tills de ger ifrån sig sin saft. Man kan trycka bären mot kanten så de krossas.
Häll upp bärmassan i en silduk och låt självrinna 20-30 min.
Rengör kastrullen.
Mät upp den avrunna saften och häll den i kastrullen. Mät upp rätt sockermängd.'Koka upp saften och häll i sockret lite i taget under omrörning.
Koka upp saften igen.
Ta kastrullen från värmen och skumma noggrant.
Häll upp saften på rena, varma flaskor ända upp till kanten och sätt på kork.

I mitt recept står det så här:
"Prova att blanda saften med ett friskt vitt vin med hög syra, gärna en Bourgogne Aligoté"
Blackelvira
Jag har precis kokat färdigt en laddning saft. Blev mycket bra. Man kan alltid lita på Elles recept.
Skogsbrynet
Hej ett bra recept, ville bara tipsa om att lägga i skivor av citron i saften, när du serverar den och gärna isbitar.
CITAT (elleave @ 30-07-2008, 22:08) *
Ca 1 liter

2 liter röda vinbär
5 dl vatten
5 dl socker/liter avrunnen saft

Rensa och skölj bären, stjälkar och skaft kan sitta kvar.
Koka upp vattnet i en kastrull. Lägg i bären, koka upp och låt dem koka under lock
ca 10 min tills de ger ifrån sig sin saft. Man kan trycka bären mot kanten så de krossas.
Häll upp bärmassan i en silduk och låt självrinna 20-30 min.
Rengör kastrullen.
Mät upp den avrunna saften och häll den i kastrullen. Mät upp rätt sockermängd.'Koka upp saften och häll i sockret lite i taget under omrörning.
Koka upp saften igen.
Ta kastrullen från värmen och skumma noggrant.
Häll upp saften på rena, varma flaskor ända upp till kanten och sätt på kork.

I mitt recept står det så här:
"Prova att blanda saften med ett friskt vitt vin med hög syra, gärna en Bourgogne Aligoté"

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon