|
Magdalena
02-09-2003, 07:27
Detta år kommer i mitt minne gå under namnet "det stora svampåret"! Jag har ladrig skådat så mycket svamp ffa Karl Johan och soppar. Igår hittade jag en lite svampfamilj - 10 st Karl Johan i klump och nästa alla friska och utan mask. Det blev en fin svamprisotto till lunch idag, mums! För info: jag bor i ROslagen. Har tyvärr bara hittat mindre mängder gula kantereller... vet inte om jag letar på fel ställen eller om det är utplockat redan. Hur är svampsituationen hos Er?
Det är fantastiskt bra med svamp här. Stolt fjällskivling, bläcksvamp, Karl Johan - och min favorit som är kremlan. Kantareller har jag inte sett.
vi har plockat endel kantareller i dag lite karl johan o taggsvamp var hos en kompis som koka ängamat o stekt svamp med varmt bröd supergott när vi vandrat o var så hungriga
Ann-Marie på Dal
03-09-2003, 06:40
Plockade en hel del gula kantareller häromdagen, tidigare i sommar har det också varit gott om dem. Taggsvamp börjar komma och i förrgår hittade jag den första Karl-Johan, liten och fin. De första trattkantarellerna är också på gång, såg små, små som började komma fram, det bådar gott för hösten.... Bör väl tillägga att jag bor i södra Dalsland och plockar svamp på Kroppefjäll. Med och utan kompass
Adri-Anne
03-09-2003, 08:06
Smörstekta kantareller eller citronskivling  ÅÅÅÅ
Har varit ute och "jagat" en del och bytet har blivit rätt ordentligt med kantareller och blek taggsvamp, en del strävsoppar, lite rödgul trumpetsvamp och många fina citronslemskivlingar! Trattisarna är på gång...
Till alla som plockar de ganska smaklösa (men matiga) bleka och rödgula taggsvamparna, kan jag istället rekommendera den fjälliga taggsvampen: http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/sar...odon_imbricatus. http://www.svampguiden.com/pg000200.htmDen har visserligen något "särpräglad", dominerande smak, som man antingen tycker om eller inte tycker om (den är alltså inte någon lämplig blandsvamp eftersom den kommer dominera). Men uppskattar man den så kan man få mycket (de blir [b]stora[7b]) . Förutom att steka dem så kan man också lägga in dem, samma recept som en sillinläggning! Man kan faktiskt avvända fjällig taggsvamp som "vegetarisk sill"!
som du säger KURT så är den fjälliga taggsvampen användbar men med stark smak man kan även torka den o mala den o använda som krydda men samma gäller där pyttelite för att testa smaken den är stark men god i rätt proportion i mina svamp skogar har det inte kommit igång alls med svamp det har ju varit endel kantareller men allt det andra låter vänta på sej eller så blir det inget iår men tratttisarna kommer säkert jag har sett dom små här o där hoppas att dom inte torkar bort men de verkar ju bra nu
Adri-Anne
04-09-2003, 06:52
Habegäret och snålvattnet bara rinner när ni pratar om svampskogen. Blåbär, lingon och svampskog, det är lisa för själen. Vem kan vara arg över en spann med tio liter blåbär eller en stor korg med svamp. Det är den bästa bli -snäll- igen -medicinen som finns. På den tiden det begav sig, plockade jag ganska mycket svamp. Det bästa sättet som jag tyckte var att förvara svampen inför vintern, var att torka svampen och den svamp jag skulle ha i sås, smulade jag sönder till mjöl och sparade svampmjölet i krydd och bakpulverburkar för senare bruk. Alla tiders och sedan strö i såsen.
För att effektivt torka "köttiga" svampar så bör man använda någon typ av fläkt (trattkantareller och andra tunna svampar kan lufttorkas). Eftersom jag inte har varmluftsugn så har jag provat att lägga svampen på ugnsgaller och sedan öppna ugnsluckan helt och ställa en kupévärmare på den öppna ugnsluckan och blåsa in i ugnen. Det fungerade mycket bra. Eftersom torkningen koncentrerar svampsmaken så är det det bästa förvaringsmetoden för all svam, undantaget kantareller som bör förvällas och frysas. Torkning förbättrar också konsistensen på de svampar som annars kan vara sega (sandsopp) eller slemmiga (en del andra soppar). Enda "nackdelen" med torkning (förutom att det tar lite tid) är att svampen inte får vara insektsangripen, skall man konsumera den direkt så är det inte så någa om det kommer med någon insektslarv, men när jag torkar vill jag inte ha med larver!
Adri-Anne
04-09-2003, 07:39
Synd att man inte kan lägga dom i torktumlaren.
CITAT (Adri-Anne @ 04-09-2003, 08:39) Synd att man inte kan lägga dom i torktumlaren.  Mindre champinjoner och andra svampar som är "runda" i formen skulle nog att"tekniskt" gå att köra i torktumlare. Annars fungerar naturligtvis torkskåp bra.
Jag tycker det går bra att torka även "köttigare" svamp om man skivar dem. Skär man tillräckligt tunna skivor så är det inga problem! Kurt, varför bör man inte torka kantareller?
En kul sak med svamp och barn (samt lekfulla vuxna):
Tag av stjälken på några olika svampar, lägg dem med sporer och skivor nedåt på ett vitt papper.
Efter ett dygn har man fina mönster på pappret. Spännande att se vilka mängder sporer svampar har!
CITAT (Ina @ 04-09-2003, 10:40) Jag tycker det går bra att torka även "köttigare" svamp om man skivar dem. Skär man tillräckligt tunna skivor så är det inga problem! Kurt, varför bör man inte torka kantareller?  Förutom att de är svåra att torka torka så brukar kantareller bli beska (OBS gäller endast gula kantareller). Andra sätt att konservera svamp är tex att salta in, passar mycket bra för smakstarka riskor som man saltar in efter att man har förvällt dem: http://www.svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=21
KURT hur gör du då du bara steker den fjälliga taggsvampen vattnar du ur den först har du nåra bra recept att dela med dej jag sprang ju på ett bra bestånd unga fjälliga taggsvampar idag o tänker lägga in dom som sillen men tänkte pasa på att steka ett par så hur gör du ???
jag har bara använt den som krydda förr
CITAT (oldwolfie @ 04-09-2003, 12:06) KURT hur gör du då du bara steker den fjälliga taggsvampen vattnar du ur den först har du nåra bra recept att dela med dej jag sprang ju på ett bra bestånd unga fjälliga taggsvampar idag o tänker lägga in dom som sillen men tänkte pasa på att steka ett par så hur gör du ???
jag har bara använt den som krydda förr När man steker så är det bara som all annan svamp: Först bara svamp i stekpannan tills allt vatten torkat bort, då tillsätter man matfett (för smakens skull gärna smör), man kan gärna göra pytt i panna med lök och potatis (låta den fjälliga taggsvampen ersätta köttet). När man lägger in så förväller man den först, kokar bara i saltat vatten några minuter och lägger sedan in som sill med sillkryddor, gärna med lök och ev morotsskivor. Endel anser att stora gamla fjälliga taggsvampar kan vara bittra, men jag har inte haft problem med det. Endel tar bort taggarna (kan bli lustigt med ljusa taggar om man blandar med tex svart trumpetsvamp!), men jag brukar inte bry mig om det.
tackar för de KURT jag va ut en sväng till o hittade 2 stora stolta fjällskivlingar mmmmmmmmmmmmmmmmmm idag blir det nog helstekt fjällskivling me ris o kanske lite kantarellsås smaskens  kan knappt vänta tess middan imorrn får de bli lite pyttipanna då me fjälliga taggsvampen o så ska jag lägga in som sill ska bli kul o testa plockade förresten en liter lingon också som ska råröras jag älskar rårörda lingon på mörkt bröd mmmm
Kulinarisk upplevelse:
Stek kantareller och häll på lite matlagningsgrädde som får koka in. Servera med färsk pasta Ett glas rött till icke att förglömma
Är man i himmelriket månne???
CITAT (stina @ 04-09-2003, 14:40) Kulinarisk upplevelse:
Stek kantareller och häll på lite matlagningsgrädde som får koka in. Servera med färsk pasta Ett glas rött till icke att förglömma
Är man i himmelriket månne??? Absolut!!! Vi hoppar över pastan och tar hembakat bröd som fått ta en vända i brödrosten, men visst är det himmelskt!!
CITAT (KURT @ 04-09-2003, 11:13) Förutom att de är svåra att torka torka så brukar kantareller bli beska (OBS gäller endast gula kantareller). Andra sätt att konservera svamp är tex att salta in, passar mycket bra för smakstarka riskor som man saltar in efter att man har förvällt dem Jag brukar torka om jag har varit ute en kort sväng och bara hittat lite grann... Då blir det oftast lite blandat så jag har inte märkt av beskan... men nu vet jag att det kanske inte är någon bra idé att torka om jag hittar mycket gulingar. Receptet på insaltade riskor är inlagt i min receptsamling!!
Kan inte låta bli att visa denna bild...  Är lika tokig i svamp som hoberna. Och efter att ha läst era inlägg så inser jag att nu måste jag ut en runda till och försöka hitta MER. En annan favorit är blodriskan, har tyvärr inte hittat en endaste iår...  En annan sak. Jag försökte lägga in en bild men det blev en ruta i mitt svar där det står "user posted image", åtminstone i förhandsgranskningen...  undrar om bilden kommer upp när jag trycker på "skicka svar"? Om inte - vad gör jag för fel. Jag provade för första gången att kopiera bildinfo och sedan klistra in....
testar om det fungerar för mej det ser ju rätt ut  för visst va det den här bilden du ville visa WARGEN
CITAT (Ina @ 04-09-2003, 23:16) CITAT (stina @ 04-09-2003, 14:40) Kulinarisk upplevelse:
Är man i himmelriket månne??? Absolut!!! Vi hoppar över pastan och tar hembakat bröd som fått ta en vända i brödrosten, men visst är det himmelskt!! Bland det godaste jag vet är en enkel, stekt svampblandning som pålägg på hårt bröd. Svamp som passar att steka (kremlan inte att förglömma! och kantarell förstås), strimlad gul lök och stekt potatis som tidigare kokts lätt. Krydda med salt, peppar och färsk timjan eller rosmarin. Låt margarinet på smörgåsen rinna och njut dofterna. Är man himlans hugrig kan man knäcka i ett ägg i pannan och vispa om i svampröran.
Snålvattnet rinner! Har varit ute med vovvarna 2 ggr och letat, men skörden har varit ynklig. Blir inte roligare av att alla säger att det finns hur mycket som helst! Hade en tanke en gång att lära upp hundarna till kantarellhundar, skall inte vara alltför svårt har jag hört. Då ni!!!
Det är INTE svårt att lära hundar leta kantareller. Jag hade en Berner Sennen som fattade galoppen på en gång. Problemet var att hinna fram och ta dom innan han åt upp dom. Han fattade inte att han letade åt MEJ.
Heja dej Ina!! Det är världens absolut underbaraste hundras. En underbar kompis som alltid ställer upp på allt "tok".
Han gillade och leta saker från första början. Han fattade liksom om man sa sök och vad han skulle söka. Han letade t ex upp katten Sixten när han fått panik efter en flytt och sprungit till skogs. När jag sa sök Sixten satte han fart och hittade honom efter ca 30 min under en gran. När vi var ute och gick i skogen och jag hade tappat kopplet sa jag sök kopplet. Bilbo satte fart och stod efter en stund och skällde. Kopplet satt fast i en gren. Vi hade aldrig tränat sök annat än att han fick leta godis hemma.
Dessutom älskade han att hjälpa till och bära hem saker från affären. Till affären fick han bära plånboken (världens säkraste ställe) och hem en egen liten kasse med några saker.
Jag saknar verkligen min vän. Han blev 11 år när han blev svårt sjuk.
Hette han Bilbo dessutom... *suck* Nu blir jag rejält sjuk... Mitt eget smeknamn i vissa kretsar är Frodo... Jag bor ett par kilometer ifrån en uppfödare så jag får min Berner-Sennen- abstinens påspädd med jämna mellanrum!
Håller med: Underbar ras. En granne till mig har 2 st. Dock lite stor om man inte har plats. Det är möjligt att Tico faktiskt fattade det där med "sök", för han brukar vara duktig på sådant. Han försvann iväg och var borta en stund. Jag tog för givet att han inget hittade, men han kanske hade eget kalas!
Jag är övertygad om att Tico är smartare än matte fattat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|