Fågelvägen
En mycket stor tall står nederst i en sluttning. Jag har tänkt bygga terrasser med surjordsväxter i sluttningen ovanför tallen. Någon som vet hur nära och hur högt man kan höja marknivån på en sida av en tall? Nedanom tallen kommer marken att vara i stort sett orörd.
Gåsis
Jag är nog egentligen fel att svara eftersom jag inte vet, men när jag ställde samma fråga fick jag till svar att jag inte skulle fylla mot stammen utan skärma av med stenar som skyddade stammen och gav stöd till jorden.

/Åsa
Fågelvägen
Närmast stammen fyller jag inte på alls. Undrar på vilket avstånd närmaste terrass kan byggas utan att skada tallen. På kort sikt händer väl ingenting, men om tallen ska må bra 50 år till? confused.gif
Cilla
Finns många inlägg om detta med att fylla upp här. Sök på "fylla" ;-) eller liknande!

Det är aldrig bra att fylla upp över näringsupptagande rötter för ett träd som man bryr sig om, eller som man vill ska stå säkert. Näringsupptagningen på en tall ligger långt ifrån stammen. Utöver detta är det inte bra att ändra förhållandena kring stambasen eller stammen. Särskilt inte om du vill att tallen ska kunna stå i 50 år till eller mer.

I ditt fall kanske det går bra att ändra terassens höjder ändå. Om sluttningen är yngre än tallen så har den markförändring som gjordes där ändå förändrat förutsättningarna för tallen. Om sluttningen är naturlig men beror på berg, eller om markerna nedanför tallen verkar vara bättre för rötternas näringsupptagning, så finns där inte så många rötter ändå.

Kolla på tallen och markförhållandena, skrapa lätt och försiktigt av marksvålen på några ställen och försök lista ut om tallen satsat på sluttningen eller har mer av rotsystemet åt andra hållet. Eller gör en lätt terrassering med lägre växter som inte kräver så stora marknivåskillnader och djupgrävning.
Fågelvägen
Tack, Cilla, för lugnande synpunkter!
Jag läste igår en avhandling om trädrötter, bl.a. att tallar kan ha pålrot eller hjärtrot, beroende på växtplatsen. Enligt den kan tallrötter tydligen ligga mycket ytligt, i de översta 5-10 cm av markskiktet, så i värsta fall har vi redan rört om för mycket i tallens omgivning.
Tallen står nederst i en sluttning, där höjdskillnaden är 3-4 m. Den branta sluttningen ovanför tallen är dels berg, dels sprängsten och jord som lagts där på 1920-talet, då huset högst upp byggdes. Det är svårt att veta om tallen stått där före huset.

Pinsamt nog har vi inte "skrapat lätt" i markförhållandena, utan med grävskopa samlat ihop sprängstenarna till en rejäl terrass närmast huset, ca 5 m från tallen. Inga tallrötter syntes bland stenmassorna. Så man kan kanske anta att tallens rötter sökt sig neråt mot bättre jord och mer fukt. Håller tummarna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon