Irene_L
Nu börjar det grönska och blomma på min altan. Min stora änglatrumpet som är 3 år gammal växer och frodas. Den är nu över 2,5 m hög:
[attachment=22127:änglatrumpet.JPG]
Den är som ett träd och högst där uppe kan man se att knopparna är på gång:

[attachment=22129:änglatrumpetknopp.JPG]
Den här har ljusrosa färg på sina blommor.

När man sitter där på altanen är det som en grön vägg runt om. Ännu blommar inte allt men det är på gång:
[attachment=22130:altanblomning2.JPG]

[attachment=22133:altanblommor.JPG]

Här blommar en blomstertobak som heter "Tinkerbell"
[attachment=22135:blomstertobak.JPG]
Den här kommer från frön som någon har plockat i sin trädgård så jag vet inte om den ser ut som den ska men jag tycker den är rätt tuff ändå.

Så här ser det ut om man står utanför altanen:
[attachment=22136:altanblo..._utifrån.JPG]

Balkonglådorna fick en lite konstig färgblandning. Jag visste inte riktigt vilken färg blommorna skulle få eftersom jag fått fröna och det blev som det blev....
[attachment=22137:balkonglåda.JPG]

På den här sidan blommar det också för fullt:
[attachment=22141:altanblom_utifrån.JPG]

Amplarna blommar som bäst nu. Det är från egna frön:
[attachment=22139:ampel.JPG]

Nu har vi fått en massa ved så nu ska vi nog klara oss i vinter:
[attachment=22140:ved.JPG]

(Oj det kom visst med två dubletter. Vet inte varför.)
Alphaville
Oj, det var inte dåligt... Får ni plats själva på altanen? flirting.gif
HelenN
Hade du inte sått mer??? Bäst att jag samlar fröer till dig osså då, så du får fullt till nästa sommar smile.gif

skojjar ju bara.....helt underbart....vilken blomprakt!
Sussie F-Flower
Och Herre Jösses vad tjusigt!!!!

Vilken enorm blomprakt! Jag tycker att jag har mycket på min altan men det är ju ingenting i jämförelse med din!!! Vad lummigt och fint med alla amplar som breder ut sig i alla möjliga färger.

Måste få berömma din änglatrumpet på bild 1. Den var verkligen tät och fin. Du får väl lägga in några bilder igen när blommorna slagit ut på den...

Sussie.
Gillan
Lika fantastiskt vackra bilder som vanligt Irene. Det känns alltid så lummigt när man tittar på dina bilder. Vad gör du? Dopar du dina växter giggle.gif
Krolliljan
Ja, så underbart du har det . Vilken blomsterprakt. tummenupp.gif
Eva 33c
Mysigt! bravo.gif
Platinum
Vackert tummenupp.gif

Där låg man verkligen i lä. Har iofs ingen altan, men väl en balkong på övervåningen och där är det noll blomster. Kanske man ska göra nått projekt där till nästa sommar efter renoveringen trots allt.
Irene_L
Tack för alla kommentarer. Vad kul att ni gillar min altan!
Alphaville.....jo liiiiite trång är det ibland giggle.gif
Lämås.......vad bra att du samlar en massa frön, nästa år är det dags att så igen yes.gif
Sussie.......ja när änglatrumpets blommor slår ut kommer nya bilder tummenupp.gif
Gillan.......jag brukar vattna med flytande blå ibland, det gillar växterna 000.gif
Krolliljan......ja jag älskar blommor! happy.gif
Eva.........Ja det är väldigt mysigt att sitta där! tummenupp.gif
Platinum......nästa år får du satsa på balkongen yes.gif

Ni kanske vill se lite mer av min blomning på altanen...då kör vi igång! För att det ska bli lite mer ombonat har jag flera olika hyllor. Dom har jag nyligen målat vita. Det tog lite tid men till slut var dom klara. Jag blev så nöjd.

Här är en av dom:
[attachment=22210:hylla.JPG]
Ser ni vad det är för kruka på den nedersta hyllan.......jo det är övre delen av en gammal grill som jag har haft jord i och sen planterat blommor i.

En hylla till:
[attachment=22211:hylla2.JPG]
Högst uppe till vänster har jag en stooor ampel. Så här ser den ut utifrån:
[attachment=22212:ampel_stor.JPG]

Så här ser det ut på lite håll:
[attachment=22213:altansida.JPG]

Stockrosorna blommar så fint i år. Förra året fick jag stockrosrost på den men då hade jag rödmalvan "Zebrina" i närheten och då fick dom båda stockrosrost. I år har jag dom långt ifrån varandra och då har ingen av dom fått rost.
[attachment=22214:stockros.JPG]

Tillbaks till hyllorna. Här är några som står på den andra sidan av altanen:
[attachment=22223:hylla3.JPG]

Här blommar en Fuchsia så fint:
[attachment=22224:fuchsia.JPG]
Den är planterad i en Kockums potta.

Så här ser det ut på den gamla kälken:
[attachment=22225:kälke.JPG]
Till vänster är det tagetes och i tillbringaren till höger är det plockade blommor från min trädgård.

Så här ser altanen ut på lite håll:
[attachment=22226:vy.JPG]
...................................................................

Just nu regnar det och blåser för fullt...krukorna ramlar som käglor. Får se hur mycket som har blivit förstört! ohmy.gif
HelenJ
Du har så fint på din altan - hoppas inte alltför mycket blir förstört i stormen.
Lady Hamilton
Jätte fin Irene bravo.gif !! En sådan altan skulle man ha blush.gif ........men men man kan inte få allt....... kompiskram.gif
Hoppas att blåsyen inte har förstört allt för mycket för dig. Själv har jag en del växter som har blåst sönder -cry-.gif och samtidigt har vi väldigt VÄLDIGT torrt Har knappt haft något regn alls på hela sommaren Det är inte rättvist att vädret skall vara så "ensidigt" dunno.gif antingen har man sol HELA TIDEN och måste leva i en ständig torka eller så får man regn i ÖVERFLÖD och måste ta RODDBÅTEN för att överhuvudtaget ta sig ut från huset wacko.gif Varför kan det inte vara 50/50??? yes.gif Solsken och varmt alla dagar och ljumt sommarregn alla nätter..................
Helen i Piteå Zon 5
Milda makter vilken blommande altan blink.gif Supertjusigt!!! yes.gif
Biggan_
Makalöst fint! Jättefräsigt med hyllorna, men att du vågar ha så fina grejor ute på altanen! Släden med blommorna på gillade jag skarpt! wub.gif
Så frodiga och fina dina amplar är!
Cathis
Irene vilken helt fantastisk altan du har tummenupp.gif
Magdis
Oj vad det har vuxit sen vi var på besök, vilken frodighet! Din idé med hyllorna ute på altanen gillade ju både jag och gubben så skarpt att vi tänker apa efter det nästa sommar. ninja.gif
Wilmer
Men å vilken blomsterprakt!! Jag som inte lyckats dra upp en enda petunia och gett upp.. Härliga bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon