Teresia08
Äppelträden är i backen. Nu när jag tagit en titt på den fantastiska informationen på Cillas hemsida blev jag så osäker och undrar om jag bör ändra något omgående unsure.gif .

[attachment=22303:Är_plant...gen_rätt.JPG]
Äppelträden (Antonovka Safranoje och Antonovka) är planterade i sommar enligt bilden. I en rund (ca 140 cm diameter) upphöjd grop med lord Nelssons metall kant (16cm) som avgränsar till vår grönyta (bara 4 cm sticker fram).

Ungefär 50 cm från stammen har jag planterat 8 Isop och planen är att utöka med 2 lupiner och 3 sibirisk vallmo.

Mina funderingar confused.gif :
- Behöver jag ändra något här?
- Bör jag ta bort Isopen och enbart plantera Gröngödning innanför kanterna det närmaste åren?

Viktigt att veta är att vår jord innehåller väldigt lite mullämnen och mycket lera som vi förbättrar med grus och i början av varje säsong myllar vi ner gräsklipp och gödsel. Men detta är bara vår andra sommar i trädgården så det behövs nog några säsonger till för att se någon stor förbättring där.

I dagarna har jag märkt att vissa blad ser mycket konstiga ut på en av våra Antonovkor. Bilden visar tydligt hur silvriga de ser ut, som om någon färgat bladen. Vad är detta? Hur kan jag hjälpa mitt fina äppelträd?
[attachment=22304:Silvriga...ntonovka.JPG]

Nu slutligen till en av våra vackra Kanel som planterades i fjol höst, nu ser bladen ut som på detta foto.
[attachment=22305:Tydlig_å...en_Kanel.JPG]

Tydlig ådring – vad kan vara orsaken – näringsbrist?! Hur kan jag hjälpa?

Tack för alla hjälpsamma svar! smile.gif

Hälsningar från zon 6.5
Teresia08
Är det verkligen ingen som vet vilken ohyra det är som ger silvriga blad på mitt fina äppelträd crying.gif
Cercidiphyllum
Kan det vara silverglans? (Chondrostereum purpureum)
Åsa, mälardalen zon 2
Det påminner om silverglans men det finns annat som kan ge samma symptomenligt denna text från växteko:

Silverglans (Chondrostereum purpureum)
Svampen kan angripa många slags trädslag och lever flera år inuti stammar och grenar. Bladen får ett silver- eller blyglänsande utseende. Vanligast är detta på plommon. Svampens fruktkroppar brukar inte komma fram förrän den infekterade grenen dött. De är gråbrunaktiga, växer tryckta mot underlaget och bildar ofta små konsolformade bildningar (Svenskt namn = purpurskinn)

Bekämpning: Se kräfta.

Ibland uppträder symptom som liknar silverglans men där orsaken är fysiologisk, d v s ej beroende av svampangrepp (s k oäkta eller falsk silverglans). För övrigt ganska vanligt hos körsbär och plommon. Symptomen brukar vara tillfälliga.

Teresia08
Tack för informationen Cercidiphyllum och Åsa!

Ska lära mig mera om silverglans och spana in mitt äppelträd riktigt noga nu under helgens besök i stugan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon