LottaK
Har fått en burk kräftstjärtar i lake över.
Till vilken smarrig maträtt kan jag använda den?
Har endel vanliga växter på lotten .....
potatis, morötter, palsternackor, squash mm
Så har jag också tillgång till en väldigt bra affär *S*
/ Lotta
Platinum
Gör en bechamelsås, rör ner kräftorna och färsk dill krydda. Lägg detta över fisk, typ torsk polack i ugnsform, toppa med ost och du har en smaskens fiskgratäng.
LottaK
mmm ja, det är gott!
Tack för påminnelsen
/Lotta
LottaK
Finns det fler förslag?
*nyfiken*
/Lotta
Platinum
Omelett
Woka med grönsaker
Ha på smörgås
Kräftsoppa är supergott fast kan inte kallas smalmat giggle.gif , receptet kommer här och det är för 6 portioner:

2 stora morötter
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 tärningar fiskbuljong
400 gr mjukost med kräftsmak
2 dl créme fraiche
1 dl hackad dill
1 burk skalade kräftstjärtar i lake
svartpeppar

Skala och grovriv morötterna. Fräs morötterna i matfettet i en gryta stor nog för soppkok. Tillsätt mjölet och späd med vatten. Tillsätt buljongtärningarna. Låt puttra under lock i ca 10 min. Tillsätt kräftost, créme fraiche och dill. Lägg i kräftstjärtarna och rör runt så allt blir genomvarmt. Smaka av med peppar.

Betty
Kräftpasta med purjo och paprika

300 g pasta, t.ex. fjärilar eller skruvar (jag föredrar Barilla Fusilli = skruvar)
1 burk kräftstjärtar i lake
1 bit purjo
1-2 paprikor
2 dl smaksatt creme fraiche (t.ex. Mexican chili)

Koka pastan enl. anvisningar på paketet.
Låt kräftstjärtarna rinna av,
skölj och strimla purjo och paprika.
Fräs purjon och paprikan i några minuter, krydda med lite salt och 1 krm grovmalen svartpeppar.
Låt pastan rinna av och häll tillbaka den i grytan, rör ner creme fraichen, kräftstjärtarna och grönsaksfräset i pastan och låt alltsammans bli varmt. Servera med bröd och sallad.
LottaK
TACK
för de goda recepten!!!
Jag får allt gå och handla mer kräftstjärtar *ler lyckligt*
/Lotta
Kristin i Kålltorp
Hej Lotta,
Vet inte om du vill ha fler recept men jag brukar baka bakpotatis (i micron) och till dem serverar jag vanlig keso och kräftstjärtar. Krydda gärna keson med citronpeppar. Jättegott och det går väldigt snabbt att göra om man micrar potatisen vilket jag tycker funkar bra. Och givetvis ska du ha fräska grönsaker till det hela.

Jag har alltid en eller flera burkar kräftstjärtar i kylen. Väldigt goda i olika röror som man serverar till pastan men det har du ju redan fått ett recept på.

Hälsningar Kristin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon