|
När fick ni en oväntad present/blomma/kram/kort/brev/guldfisk sist, bara så där, bara för att du är du, eller som tack för något? Förra veckan fick jag två kärleksbrev från en ruggigt otäck man, de blev jag inte så glad för, men får väl ändå räknas som ett försök till uppskattning. Jag fick också en egen tjuv (i plåt) från anstalten som tack för att jag ställt upp som vikarie under sommaren. Denna veckan fick jag en vattenpipa från Jordanien av en kollega som var glad för att han fick jobb hos oss och en afrikansk folkdräkt från Somalia av en f.d elev som var glad och tacksam för att han fått ett jobb överhuvudtaget. Inget av det hade jag förväntat mig och väldigt roligt är det. Jag funderar på att börja ta mutor också. Vad har ni fått? Berätta! [attachment=22680:Vattenpipa.JPG] [attachment=22681:Somalisk_folkdräkt.JPG]
*Stintan*
14-08-2008, 18:01
Du är rolig du Grå  Visst är det väl kul att få uppskattning. Jag får kramar på MSN varenda kväll av nära och kära. Det sover man gott av. Dessutom får jag en hel del ömhetsbetygelser och pussar av min lilla ulltuss till vovve varenda dag och det räcker långt. För övrigt älskar jag mitt singelliv!
Ett nytt staket som kom på plats förra veckan efter 0 timmars betänketid. DET blev jag glad för...
CITAT (*Stintan* @ 14-08-2008, 19:01)  Du är rolig du Grå Rolig? Vänta du bara till nästa vecka när skitungarna kommer tillbaka från sommarlovet och jag tar emot dem i afrikansk folkdräkt i verkstan, med tillhörande "turban" och allt! (jag vet inte vad det heter när kvinnor knyter upp sjalar i håret)  Det kan jag bjuda dem på nu när de ska få en ny lärare och jag bara ska hoppa in och hjälpa till ibland. Rasismen är rekordhög på den orten och de kommer att få en smärre chock
Min pappa har precis lagt tre veckors jobb på att bygga om/till två takkupor på mitt hus plus bytt tak. Han har också stått för samtliga inköp eftersom han får bra rabatt. Idag fick jag veta att jag inte behöver betala ett dugg för det. Snacka om att han är värd en hel blomsteraffär!
henriks
14-08-2008, 18:28
killarna på verkstan på Saab rullade nästan ut röda mattan för mig idag när jag var inne och tittade till min j-la bil och det kan de gott göra med tanke på hur mycket det kommer att kosta att få ut bilen därifrån igen! "Skulle nog kosta 40-50 000 att renovera motorn, men vi skall kolla vad en ny kostar"
Annorlunda form av uppskattning, men ändå något
Platinum
14-08-2008, 18:37
Fick ju en hemgurka av pappa idag om det räknas.
CITAT (Platinum @ 14-08-2008, 19:37)  Fick ju en hemgurka av pappa idag om det räknas.  Klart att det räknas  Hemgurkor är inte att leka med!
Jag fick ett växthus av min älskling igår, begagnat, men ändå. Och idag fick jag flera plantor av våran granne, bl.a. myskmalva och en rosa malva (måste kolla upp vad den kan heta) Annars får jag kramar och kyssar flera gånger om dagen av min älskling som talar om hur mycket jag betyder för honom.
Aqvakul
14-08-2008, 18:54
Ett ovanligt bevis på uppskattning som jag aldrig glömmer:
Jag hade en gymnasieelev för några år sen i Samhällskunskap. Han var klassens tuffing, polade med snyggaste tjejen, var allmänt störig och hade klart svårt för sig. På något sätt så fick jag honom med mig och när kursen var slut så tog han sats för att säga något positivt: "När jag tar studenten så ska jag ta mig fan kyssa dig på munnen." När det ett år senare var dags så hade han nog glömt det, för någon kyss blev det inte. Men jag anser att det var en riktigt fin present och en av de bästa komplimanger jag fått.
CITAT (Aqvakul @ 14-08-2008, 19:54)  "När jag tar studenten så ska jag ta mig fan kyssa dig på munnen." Ja, det var ju minst sagt lite udda, men roligt. Det nämaste sådana komplimanger vi har kommit var förra terminen då en av våra bråkstakar uppgivet utbrast "Man kan ju för fan bara inte hata er..!!" då vi satt och munhöggs lite om hur saker och ting går till i arbetslivet. Men en gång för ett par år sedan samlade ett gäng IV-killar ihop pengar till en liten julhyacint i kruka som jag fick "För att du har stått ut med oss när ingen annan gjorde det"
Aqvakul
14-08-2008, 20:32
CITAT (Grå @ 14-08-2008, 21:30)  Men en gång för ett par år sedan samlade ett gäng IV-killar ihop pengar till en liten julhyacint i kruka som jag fick "För att du har stått ut med oss när ingen annan gjorde det"  Härligt när det kommer från hjärtat och inte bara är konvention.....
Platinum
14-08-2008, 20:34
CITAT (Grå @ 14-08-2008, 21:30)  "För att du har stått ut med oss när ingen annan gjorde det"  Det tycker jag var gulligt  Ack så missbedömda många av de är (IV-ungdomarna), du gjorde nog ett bra jobb och var nog väl förtjänt av den omtanken.
CITAT (Platinum @ 14-08-2008, 21:34)  du gjorde nog ett bra jobb och var nog väl förtjänt av den omtanken. Inte så värst, jag vikarierade en termin. Det är alltid glassigt att vikariera i karaktärsämnen, för det är alltid populärt med nya tips, idéer, infallsvinklar och yrkeslivsberättelser. Det är lätt att få med sig ett gäng, men svårare att hålla igång med samma klass i flera år. Likadant var det på fängelset i somras, lite tips och tricks och de fick ordning på sina svetsar och var jättenöjda, medan de tyckte att den ordinarie läraren inte hade lärt dem ett dugg. Men jag såg ju att han hade gjort ett jättebra grundarbete med dem.
Chamomille
14-08-2008, 20:43
Jag fick en puss alldeles nyss
CITAT (Chamomille @ 14-08-2008, 21:43)  Jag fick en puss alldeles nyss  Grattis!  De enda pussar jag har fått ikväll har varit av hundar som försöker sno maten ur munnen på mig
Chamomille
14-08-2008, 20:48
CITAT (Grå @ 14-08-2008, 21:45)  Grattis!  De enda pussar jag har fått ikväll har varit av hundar som försöker sno maten ur munnen på mig   Jag saknar vovsingar jag. Lille Albin t.ex...
Kände mig uppskattad när jag kom från jobbet idag, förutom puss o kram så hade min man lagat god mat, fläskfilé med svampsås och råstekt potatis. Dessutom hjälpte han mig att byta kläder , har drabbats av ryggskott och är väldigt handikappad och orörlig. Sen har jag också fått låna hans automatväxlade bil eftersom jag har svårt att köra min egen för tillfället. Ps. Han hade inte köpt några blommor, men däremot plockat in en jättebukett luktärt.D.s
Snälla ord har vi fått hela veckan, min man o jag.
"vad kul" och "vad roligt att det går bra för er" har folk sagt åt oss. Inte ett spår av svenska avundsjukan som annars brukar lura i bakgrunden.
En chokladask av en snäll kund har jag fått också. Fin belgisk choklad. Men snälla ord värmer nog så mycket.
Får och ger uppskattning... många ggr varje dag. Är priviligierad att ha en make som inte bara tar hand om hela hemmet utan också hjälper mig i allt personligt som jag inte själv längre klarar av och allt detta av ren kärlek. Han bakar också både matbröd och kanelbullar som jag tidigare bakat och inte vill vara utan. Han frågar mig ofta om jag vill ut på lite sightseeing ... det kan (om jag orkar) bli dagsturer på 30 -60 mil ... pauser för goda luncher och middagar och han pushar mig alltid när jag har jobbiga dagar. Då spelar det faktiskt ingen roll att han inte så ofta köper blomster till mig, vi köper gemensamma buketter då o då och njuter av dem tillsammans. I höst firar vi 45 år sedan vi "blev ihop" som det hette dåförtiden.
Fick en omsorgsfullt utvald och lagom kladdig karamell av en av grannbarnen idag när jag var ute och hämtade posten. Den ungen har ett hjärta av guld!
CITAT (Netha @ 14-08-2008, 23:10)  Får och ger uppskattning... många ggr varje dag. Är priviligierad att ha en make som inte bara tar hand om hela hemmet utan också hjälper mig i allt personligt som jag inte själv längre klarar av och allt detta av ren kärlek. Han bakar också både matbröd och kanelbullar som jag tidigare bakat och inte vill vara utan. Han frågar mig ofta om jag vill ut på lite sightseeing ... det kan (om jag orkar) bli dagsturer på 30 -60 mil ... pauser för goda luncher och middagar och han pushar mig alltid när jag har jobbiga dagar. Då spelar det faktiskt ingen roll att han inte så ofta köper blomster till mig, vi köper gemensamma buketter då o då och njuter av dem tillsammans. I höst firar vi 45 år sedan vi "blev ihop" som det hette dåförtiden.  Sen sägs det att män är skitstövlar i någon annan tråd. Jag tror faktiskt att de flesta män är som Din och min. Gita
CITAT (Gita @ 14-08-2008, 23:25)  Sen sägs det att män är skitstövlar i någon annan tråd. Jag tror faktiskt att de flesta män är som Din och min. Gita Det tror jag också ... men oftast är det väl så att de som råkat ut för "dräggen" både syns och hörs medan 99% som haft det bra ... inte ger sig tillkänna så värst.
Sen får man ju komma ihåg att om, säg 10% för exemplets skull, en liten andel av männen ÄR drägg, så har dessa 10% män säkert haft flera partners under sin jordebana, vilket gör att kanske 50% av kvinnorna någon gång har varit ihop med något avskum. Man kan kanske till och med anta att avskummet, förståeligt, har svårt att ha långa förhållanden och därför har oproportionerligt många, kortare. Därför framstår fähundarna som fler än vad de är, måhända. Det är givetvis ett JÄTTEPROBLEM att människor generellt sett behandlar varandra illa, men jag menar att det överlag är värre när män behandlar kvinnor illa än tvärtom, eftesom det ju är så att män oftare med muskelkraft kan tilltvinga sig underkastelse. Sådana män är bara värda förakt! Obs att det såklart kan finnas lika jävliga kvinnor, men det är inte vanligt att deras män hamnar på akuten - även om det såklart kan hända och då bör varken offer eller förövare förringas utan behandlas enligt lagen.
Obsobsobs (viktigt ord verkar det som), i det specifika fallet är det såklart precis lika illa oavsett om det är en man eller kvinna som är offer eller förövare, men generellt sett är det ju oundvikligt att inse att i vårt samhälle är män oftare förövare och kvinnor oftare offer när det handlar om fysisk misshandel i parrelationer.
CITAT (Netha @ 14-08-2008, 23:10)  Får och ger uppskattning... många ggr varje dag. Är priviligierad att ha en make som inte bara tar hand om hela hemmet utan också hjälper mig i allt personligt som jag inte själv längre klarar av och allt detta av ren kärlek. Han bakar också både matbröd och kanelbullar som jag tidigare bakat och inte vill vara utan. Han frågar mig ofta om jag vill ut på lite sightseeing ... det kan (om jag orkar) bli dagsturer på 30 -60 mil ... pauser för goda luncher och middagar och han pushar mig alltid när jag har jobbiga dagar. Då spelar det faktiskt ingen roll att han inte så ofta köper blomster till mig, vi köper gemensamma buketter då o då och njuter av dem tillsammans. I höst firar vi 45 år sedan vi "blev ihop" som det hette dåförtiden.  Tja..Med tanke på frågan i annan tråd, så är väl ditt svar ett bevis på vad "livslång kärlek" är, även om du nu inte är en man som svarar. Grattis till den mannen Netha.  CITAT (Pirum @ 15-08-2008, 00:24)  Sen får man ju komma ihåg att om, säg 10% för exemplets skull, en liten andel av männen ÄR drägg, så har dessa 10% män säkert haft flera partners under sin jordebana, vilket gör att kanske 50% av kvinnorna någon gång har varit ihop med något avskum. Man kan kanske till och med anta att avskummet, förståeligt, har svårt att ha långa förhållanden och därför har oproportionerligt många, kortare. Därför framstår fähundarna som fler än vad de är, måhända. Det är givetvis ett JÄTTEPROBLEM att människor generellt sett behandlar varandra illa, men jag menar att det överlag är värre när män behandlar kvinnor illa än tvärtom, eftesom det ju är så att män oftare med muskelkraft kan tilltvinga sig underkastelse. Sådana män är bara värda förakt! Obs att det såklart kan finnas lika jävliga kvinnor, men det är inte vanligt att deras män hamnar på akuten - även om det såklart kan hända och då bör varken offer eller förövare förringas utan behandlas enligt lagen.
Obsobsobs (viktigt ord verkar det som), i det specifika fallet är det såklart precis lika illa oavsett om det är en man eller kvinna som är offer eller förövare, men generellt sett är det ju oundvikligt att inse att i vårt samhälle är män oftare förövare och kvinnor oftare offer när det handlar om fysisk misshandel i parrelationer. Är det inte alltid så, att det är "skiten" som hörs och syns? Oavsett vad det handlar om, så är det dom som utmärker sig i fel riktning som vi läser om i pressen, inte dom som är ärliga och trevliga, oavsett kön.
Så män som arbetar, "hjälper till" i hemmet och köper presenter är per automatik bra män?
Om männen är otrogna samtidigt som de gör allt detta, är de bra eller dåliga män då?
Är män med stora generösa plånböcker bättre män än män med små och innehållslösa plånböcker?
Är män som gör en massa tjänster bättre män än män som sitter i soffan och kollar på tv jämt?
Ärliga frågor - svara den som känner sig hågad.
Ingrid Zon3
15-08-2008, 05:54
CITAT (Grå @ 15-08-2008, 06:36)  Så män som arbetar, "hjälper till" i hemmet och köper presenter är per automatik bra män?
Om männen är otrogna samtidigt som de gör allt detta, är de bra eller dåliga män då?
Är män med stora generösa plånböcker bättre män än män med små och innehållslösa plånböcker?
Är män som gör en massa tjänster bättre män än män som sitter i soffan och kollar på tv jämt? Ärliga frågor - svara den som känner sig hågad. Det tycker jag är upp till var och en att bestämma om, beroende på hur man själv är och vad man vill. Själv är jag ointresserad av soffpotatisar och accepterar inte otrohet. Men pengar, nja det känns ganska ointressant för mig. Däremot är snålhet (oavsett om det handlar om pengar, uppmärksamhet eller tid) absolut avkylande. Liksom missunnsamhet.
mamamaggan
15-08-2008, 08:19
Omtänksamma män är BRA män , skit samma om de har mycket pengar eller inte. I omtänksamhet räknar jag in att inte svika i något vad det än må vara.
Visst skadar fysisk misshandel men det finns också psykisk misshandel som kan göra minst lika stor skada och då behövs det ingen muskelstyrka . Den sortens misshandel förkommer nog åt båda håll.
Aqvakul
15-08-2008, 08:22
Omtänksasmhet är viktigt!
Har aldrig förstått det där med "hjälpa till". Man hjälps väl åt. Och nej, ingen kan köpa sig kärlek med presenter, den förtjänar man. Otrohet är lika illa från båda parter. Plånboken har väldigt liten betydelse. För egen del tycker jag att de bästa stunderna oftast inte kostar något. Eller i alla fall inte speciellt mycket. En stilla stund på en klippa vid havet, en skogspromenad med fika med sej osv. Att ägna tid tillsammans är det viktigaste. Man rättar munnen efter matsäcken om kärleken är äkta, det tror jag.
Tack för svar!
Jag blev fundersam för det berättas väldigt mycket om ( i både denna, av naturliga skäl, men även i de andra trådarna) underbara män som köper ditt och datt och bär hit och dit, men ingenting om det emotionella.
Jag kanske är naiv och korkad, men jag känner uppskattning från min omgivning dagligdags.. Jag hoppas jag ger samma känsla tillbaka till de som står mig nära. Både i ord, handling och gärning eller hur man nu ska uttrycka det.
/ Kicki
CITAT (Wilmer @ 15-08-2008, 11:11)  Jag kanske är naiv och korkad,
/ Kicki Varför skriver du så? Tråden är till för att berätta om saker man får som uppskattning och det måste inte vara köpt på en marknad i Marrakesh.
Jag skrev så för det verkar vara en stor grej att bli uppskattad. Eller sällsynt. Eller ovanligt. Eller något. Därför börjar jag undra om jag är naiv som går runt och tror att jag får/är uppskattad dagligen..
Nej, det är väl jättebra om man känner att man blir uppskattad på det viset och att det duger!
mamamaggan
15-08-2008, 11:56
CITAT (Grå @ 15-08-2008, 10:57)  Tack för svar!
Jag blev fundersam för det berättas väldigt mycket om ( i både denna, av naturliga skäl, men även i de andra trådarna) underbara män som köper ditt och datt och bär hit och dit, men ingenting om det emotionella. Men när man ger bort något så finns det väl en tanke bakom ? Att det här kommer h*n att bli glad för oavsett om det är en kram , ett uppskattande ord eller något som kostar mycket pengar. Då är det ju känslor inblandade.
*Stintan*
15-08-2008, 12:10
CITAT (mamamaggan @ 15-08-2008, 12:56)  Men när man ger bort något så finns det väl en tanke bakom ? Att det här kommer h*n att bli glad för oavsett om det är en kram , ett uppskattande ord eller något som kostar mycket pengar. Då är det ju känslor inblandade. Haha jag fick en gång en hyvelbänk av mitt ex i julklapp, en annan gång en pelarborr. Så visst är det sant att det finns en tanke bakom när man ger bort något
stennie
15-08-2008, 12:16
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2008, 13:10)  Haha jag fick en gång en hyvelbänk av mitt ex i julklapp, en annan gång en pelarborr. Så visst är det sant att det finns en tanke bakom när man ger bort något  Du tog väl med dig grejorna när ni separerade....
mamamaggan
15-08-2008, 12:18
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2008, 13:10)  Haha jag fick en gång en hyvelbänk av mitt ex i julklapp, en annan gång en pelarborr. Så visst är det sant att det finns en tanke bakom när man ger bort något  Det gör det ja ! Antar att du är omåttligt intresserad av att snickra och dona.
*Stintan*
15-08-2008, 12:28
CITAT (stennie @ 15-08-2008, 13:16)  Du tog väl med dig grejorna när ni separerade....  Nää, generös som jag är så fick han behålla dom
mamamaggan
15-08-2008, 12:40
Så generös hade inte jag varit . Hade det inte varit något som jag hade användning för så hade jag tagit dem ändå och sålt grejorna!
*Stintan*
15-08-2008, 12:57
CITAT (mamamaggan @ 15-08-2008, 13:18)  Det gör det ja ! Antar att du är omåttligt intresserad av att snickra och dona.  Ja faktiskt men det var inte anledningen till att jag fick sakerna. Anledningen var att han själv behövde dom i sin verkstad och grejerna försvann dit ganska omgående. Det är ingenting som jag stört mig på eller ens blev förvånad över. Tycker tvärtom att det är lite roligt. Kom bara att tänka på det när du sa att det väl fanns en tanke bakom att ge bort något. Att jag sen har en massa egenhändigt inköpta maskiner och pryttlar som är bra att ha när man snickrar beror enbart på att jag låste in dom så att dom inte skulle gå samma öde tillmötes.
*Stintan*
15-08-2008, 13:08
CITAT (mamamaggan @ 15-08-2008, 13:40)  Så generös hade inte jag varit . Hade det inte varit något som jag hade användning för så hade jag tagit dem ändå och sålt grejorna!  Äsch det spelar ju ingen roll, varför ska man vara småaktig. Vi är faktiskt inte osams vilket för mig är viktigare än en gammal hyvelbänk
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2008, 14:08)  Äsch det spelar ju ingen roll, varför ska man vara småaktig. Vi är faktiskt inte osams vilket för mig är viktigare än en gammal hyvelbänk  Det är ju sådana män man ska köpa en resa till i present och så använda biljetten själv
Platinum
15-08-2008, 15:10
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2008, 13:10)  Haha jag fick en gång en hyvelbänk av mitt ex i julklapp, en annan gång en pelarborr. Så visst är det sant att det finns en tanke bakom när man ger bort något  Oops, får sälla mig till den skaran jag med nästan  . Det är som så att min sambo har en del verktyg, men så nu har det börjats med lite snickerier på fasaden så jag köpte min sambo ett bra vinkeljärn. Fast det är visst mest jag som använt det ännu
*Stintan*
15-08-2008, 15:10
CITAT (Grå @ 15-08-2008, 16:04)  Det är ju sådana män man ska köpa en resa till i present och så använda biljetten själv  Det vete sjutton  tänk om dom skulle ta det som en dubbelpresent
mamamaggan
15-08-2008, 15:13
Jag skulle nog se till att den andra biljetten var envägs i så fall!
*Stintan*
15-08-2008, 15:14
Vilken andra biljett?
Fick ett telefonsamtal från en klient som ville veta lite hur det går med ärendet. Kunde tyvärr inte ge honom så mycket besked, utan fick tala om att beslutet tyvärr inte kommit än. Hans svar var: Det gör inget, jag ringer igen lite längre fram, det är ju ändå alltid så trevligt att prata med dig.  Vad glad man blir av att höra sånt.
Ingrid Zon3
15-08-2008, 20:55
Tack Grå, för att du ställer frågan. Får mig att tänka efter på vad som hänt under dagen.
Idag bytte jag rum på kontoret. Medan vi höll på att greja kom flera av dom som sitter nära förbi i omgångar och riktigt lyste upp när de fick reda på att det var jag som skulle dit. Jag blev uppriktigt rörd. Det var absolut inget jag väntat mig, tycker knappt vi känner varann alls än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|