Full version: Tomater i frost
Trädgårdsmannen
Hej,

Hur är det när tempen kryper under nollan - kan man låta tomaterna som ännu inte är tillräckligt röda och granna sitta kvar - eller är det bara att anse dem "körda"?
Annki
Körda är de inte! Häng upp hela tomatrankan i ett soligt fönster och hoppas på att de eftermognar. Eller gör som jag tänkt göra i år - syltade gröna tomater!
Hannele
Gröna tomater eftermognar i rumstemperatur i mörkt skafferi.
sanna
Annki!

Recept på syltade gröna tomater, om jag får be?!?!

Sanna tongue.gif
Annki
Okey! Syltade tomater:

För att fixa Syltade Tomater skall du....

Välja små, jämnstora, gröna och fasta tomater. Snoppa och skölj tomaterna.

Pricka skalen, t ex med en nål. Koka upp vattnet, lägg i tomaterna och sjud dem 2-3 min.. Häll upp dem i sil eller durkslag och låt dem rinna av. Koka
upp lagen. Lägg i tomaterna och låt dem koka på svag värme tills de är
mjuka, 5-10 min.. Lägg tomaterna i rena varma glasburkar. Koka ihop lagen utan lock på kraftig värme, ca 5 min.. Häll den över tomaterna och sätt genast på lock. Förvara svalt. Färdiga att äta efter 1-2 veckor.

Ingredienser....
1 kg gröna tomater
1 1/2 liter vatten

Lag....
2 dl ättikssprit
3 dl vatten
3 dl socker
10 kryddnejlikor
1 bit kanel

Hållbarheten är ca 1 år.

Måste erkänna att jag fick detta recept av min kusin Eva som är MYCKET mer "matmamma" än jag. Hon lovar att de blir goda! Så jag ska testa!
sanna
Tack Annki och tack även kusin Eva! smile.gif

Det verkar ju tyvärr inte bli så väldigt många röda tomater hemma hos mig i år...däremot enorma mängder
gröna.

Det bästa man kan göra är alltså att tänka POSITIVT biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ha-ha-ha-haaa...och fundera ut alla goda saker man kan göra med de gröna istället!

Fler recept, någon?
Eller ska jag flytta mig till receptavdelningen, kanske?

Vad serverar man de syltade tomaterna till , förresten? Kött, kanske? Vilt?
Det skulle kunna bli lite piffigt.

Hälsningar Sanna smile.gif
Cilla
Jag har vinterdille på syltade egna tomater. Det kan bli som med oliver eller godis - att man inte kan sluta äta.

Jag använder syltade tomater till helt olika slags mat. Gör man en stark blandning kan man använda dem som pepperoni, dvs i sallader, till annan mat som en kryddgrönsak. Syltade små tomater i pasta går lika bra som capris och oliver.

Jag har haft många mogna tomater men har också många gröna kvar. AV dem ska jag göra syltade tomater, chutney och grön tomatmarmelad.

Till syltade tomater är det gott med lite olika kryddning om man gör flera burkar. Man kan stoppa kanel och kardemumma i ena och kanel och pepparkorn i andra burken och en kvist rosmarin i den tredje.

Jag kokar inte tomaterna och inte så länge som Annkis recept. Tycker de ska vara hela och aningen fasta. Sammanlagda tiden i sjudande vatten blir kanske 2 minuter, inte mer. Sedan mjuknar de också i burken.

Hållbarheten om man decinficerar brukarna är lång, 3 år inget problem med sval mörkerförvaring.
sanna
Smask, mums.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Nu är det definitivt dags för lunch när du börjar prata om så där goda saker!!!

/Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon