Jag tillhör dom som står för att jag i vissa lägen använder Roundup, och att jag tycker att det är ett väldigt användbart preparat när man står inför problem som känns övermäktiga. Därför, när någon på forumet ställer en fråga brukar jag tala om vad jag vet och de erfarenheter jag har gjort. Min tomt ligger omgiven av åkrar på tre sidor och med tanke på de gifter som varje år sprutas på dessa ytor så är min användnig av växtgifter som en piss i missisippi.
MEN jag kan absolut förstå att myndigheterna vill förbjuda R i privatträdgårdar på grund av att privatpersoner saknar kunskap om hur medlet används på ett säkert och effektivt sätt. Jag är övertygad om att det sprutas en massa Roundup helt i onödan, t.ex. vid fel årstid, på fel växter, när växterna är nerklippta, ja till och med såg jag på ett annat forum att någon trodde att det hjälpte mot mögel i målarfärg...

Ska man använda giftet bör man veta så mycket som möjligt om hur det verkar. På de förpackningar som säljs till oss privatpersoner är informationen väldigt summarisk. Det är en brist!. I stället för förbud borde företagen åläggas att ge mera fyllig information till användarna både om riskerna för miljö och djurliv och hur det ska användas för att ge bäst effekt om man ändå vill använda det.
Använda R eller inte bör stå var och en fritt så länge det inte är olagligt, men då måste man också vara medveten om vad det är man gör!