Sidor: 1, 2
Sommartorparn
Jag får väl vända mig till Monsanto o be att få ut min provision jag också! naughty.gif

Jag tillhör dom som står för att jag i vissa lägen använder Roundup, och att jag tycker att det är ett väldigt användbart preparat när man står inför problem som känns övermäktiga. Därför, när någon på forumet ställer en fråga brukar jag tala om vad jag vet och de erfarenheter jag har gjort. Min tomt ligger omgiven av åkrar på tre sidor och med tanke på de gifter som varje år sprutas på dessa ytor så är min användnig av växtgifter som en piss i missisippi.

MEN jag kan absolut förstå att myndigheterna vill förbjuda R i privatträdgårdar på grund av att privatpersoner saknar kunskap om hur medlet används på ett säkert och effektivt sätt. Jag är övertygad om att det sprutas en massa Roundup helt i onödan, t.ex. vid fel årstid, på fel växter, när växterna är nerklippta, ja till och med såg jag på ett annat forum att någon trodde att det hjälpte mot mögel i målarfärg... slap.gif

Ska man använda giftet bör man veta så mycket som möjligt om hur det verkar. På de förpackningar som säljs till oss privatpersoner är informationen väldigt summarisk. Det är en brist!. I stället för förbud borde företagen åläggas att ge mera fyllig information till användarna både om riskerna för miljö och djurliv och hur det ska användas för att ge bäst effekt om man ändå vill använda det.

Använda R eller inte bör stå var och en fritt så länge det inte är olagligt, men då måste man också vara medveten om vad det är man gör!
Gossen Ruda
Håller givetvis med Sommartorparen, särskilt i det där med information. Tyvärr är inte ens butiksanställda särskilt informerade. Kommer ihåg ett fall där en butik var tvungen att ersätta en kund för en förstörd gräsmatta. Kunden hade i butiken frågat om Roundup funkade mot ogräs i gräsmattan och fått ett jakande svar. Visst, ogräset försvann men det gjorde gräset också. Fast hade kunden läst på förpackningen hade inte problemet uppstått men det var väl för finstilt.

Nej Gunilla, det var inte dej jag menade utan mer den allmänna hållningen hos motståndarna. Beträffande mull, det är inget som växterna direkt behöver. Det går utmärkt att odla växter i stenull bara vatten och näringsämnen finns i rätt mängd. Men i jord behöver det finnas organiska ämnen för att exempelvis vatten och näring skall hållas kvar.
Jan Lindgren
Hej!
Igår så sprutades ett åkerstycke som gränsar till mig med glyfosat. (Det var Roundup. Jag kollade.) Eftersom stycket gränsar till mig och till en mycket lite å och dessutom ligger nära min bevattningsdamm så tog jag reda på lite. Bonden använde en profesionell sprutförare. Mannen som skulle spruta kontrollerade säkerhetsavstånd till ån och gjorde markeringar på fältet så att han inte av misstag sprutade dubbelt någonstans. Stycket består av gammal mossjord och det var mer ogräs än gräs. Alla som grävt rabatter vet att det inte räcker att bara vända jorden så försvinner ogräset. Efter sprutningen kan nu bonden plöja, harva och i bästa fall så redan i höst. Alternativet var att plöja stycket och sedan lägga det i träda med upprepade harvningar under sommaren för att få bort det fleråriga ogräset. Alla som är miljöintresserade vet att mossjord ska man undvika att plöja och harva om det går. I det här fallet var det ca 20 år sedan senaste plöjningen. Tack vare glyfosat så slipper vi massor av onödiga koldioxidutsläpp och näringsläckage.

För de som ej vet.
Öppen jord ska alltid undvikas då det ger stora näringsläckage.
Att harva och plöja innebär att man använder diesel eller bensin. Man bör jordbearbeta så lite som möjligt.
Jordar med stor mullhalt ska helst inte bearbetas mekaniskt över huvud taget. Jorden oxideras bort vid bearbetningen och frisläpper stora mängder koldioxid. Kan var bra att veta vid trädgårdarbetet.
MVH
Jan Lindgren
Heda
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2008, 10:48) *
Jag vill först tacka för alla vänliga ord. Jag vet att jag ibland kommer med lite kontroversiella idéer mm men sån är jag, det är dock alltid raka rör.

Beträffande ekologisk odling så håller jag nog med Jan, det är ingen hållbar utväg. Det blir lägre avkastning och sämre produkter hur man än gör. Samtidigt så är det inte hållbart att bara satsa på kemikaliejordbruk. Problemet som jag ser det är polariseringen, det är antingen det ena eller det andra. Den bästa lösningen tror jag är att satsa så mycket det går på den ekologiska vägen men att inte vara rädd för att komplettera med konstgödning eller bekämpningsmedel när det behövs. Fast sånt accepterar inte dom renläriga.

Måste slänga in ett "jag håller med". En mix av konventionell och ekologisk odling måste bli det bästa. Det är ju inte heller bara "avdunsting" från mekanisk bearbetning som ger mer koldioxidutsläpp, den ekologiska bonden måste bearbeta (köra med traktor) flera gånger än den konventionella bonden. Konventionell bonde sår och göder samtidigt i vårbruket, ekologisk åker två gånger. När konventionell bonde sprutar en gång måste ekologisk ogäsharva 2 - 3 ggr. Dessutom blir det många gånger mer näringsläckage av naturgödsel än av konstgödsel. Näringspulor i krukorna räcker ju längre, eller hur! De släpper inte all näring på en gång...precis som böndernas konstgödsel.

Och nu såg jag att Jan skrev nästan samma sak den 31/8...

Sorry...

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon