caprifol
Med dagens post kom ett brev - "Information om din faktura" - från min Internetleverantör, Tele2.
Där informerar de kort och gott om att det pris jag haft var ett kampanjpris, att det egentligen skulle ha höjts för ett bra tag sedan men att de nu efterdebiterar sex månader. Orsak: tekniska problem i deras faktureringssystem har gjort att priset inte kunnat justeras tidigare. Min nya månadskostnad blir dessutom 100 kr över tidigare (249 kr/mån). Jag har haft Tele2 i massor av år och egentligen inte varit särskilt nöjd med dem. De har varit väldigt dåliga med att kompensera/rätta till egna misstag t ex. Av bekvämlighetsskäl har jag i alla fall legat kvar som kund. För snart ett år sedan fick jag dessutom ned priset rätt hyfsat genom att lägga även fasta telefonin hos dem. Att det pris jag då fick var ett tidsbegränsat kampanjpris upplyste de förstås inte om. Bevisa det kan man ju inte eftersom "avtalen" görs per telefon (samtal som de visserligen spelar in). Fräckt tycker jag och kommer nu att säga upp samtliga abonnemang.

Jag gissar att fler fått detta brev. Vad tycker ni? Och - rekommendera gärna ny internetleverantör.
Aqvakul
låter väldigt magstarkt att debitera extra i ett halvår retroaktivt!!!!! mad.gif
caprifol
Ja, Aqvakul, visst är det - men det har de RÄTT att göra. De får debitera ända upp till två år retroaktivt, men "har valt att efterdebitera max sex månader".
Aqvakul
Låter som ett märkligt avtal - och inte brukar man läsa det finstilta precis.....
Tosan
Vi har digital kabeltv via tele2-vision, och egentligen inte varit särskilt nöjda alls. Dekodern har vi fått byta 2 ggr, och då med ganska många dagars väntetid. Med första dekodern hade vi dessutom problem hela tiden, bilden frös och hackade och hade sig. Först nu när vi köpt en inspelningsbar dekoder fungerar det. Skulle byta direkt om vi hittade ett annat alternativ med det utbud vi vill ha...

Internet kör vi via T3 (fiber) och är helnöjda.
HelenJ
CITAT (caprifol @ 25-08-2008, 18:55) *
Med dagens post kom ett brev - "Information om din faktura" - från min Internetleverantör, Tele2.
Där informerar de kort och gott om att det pris jag haft var ett kampanjpris, att det egentligen skulle ha höjts för ett bra tag sedan men att de nu efterdebiterar sex månader. Orsak: tekniska problem i deras faktureringssystem har gjort att priset inte kunnat justeras tidigare. Min nya månadskostnad blir dessutom 100 kr över tidigare (249 kr/mån). Jag har haft Tele2 i massor av år och egentligen inte varit särskilt nöjd med dem. De har varit väldigt dåliga med att kompensera/rätta till egna misstag t ex. Av bekvämlighetsskäl har jag i alla fall legat kvar som kund. För snart ett år sedan fick jag dessutom ned priset rätt hyfsat genom att lägga även fasta telefonin hos dem. Att det pris jag då fick var ett tidsbegränsat kampanjpris upplyste de förstås inte om. Bevisa det kan man ju inte eftersom "avtalen" görs per telefon (samtal som de visserligen spelar in). Fräckt tycker jag och kommer nu att säga upp samtliga abonnemang.

Jag gissar att fler fått detta brev. Vad tycker ni? Och - rekommendera gärna ny internetleverantör.

Precis samma brev fick jag idag. När jag tecknade abonnemang med dem för knappt ett år sedan sas minsann inget om nåt kampanjpris.

Det här var det absolut sämsta jag någonsin varit med om! Så nu ska morgondagen ägnas åt att leta upp en bättre leverantör! Men förmodligen är abonnemanget bundet på ett år till eller nåt så det kommer att dröja innan jag kan byta...

Aldrig mera Tele2!

Edit: Kollar man på Pricerunner är Glocalnet det absolut lägsta alternativet, med 199:-/mån. Vem har erfarenhet av dem? Är de bra?
MariaS
Jag skaffade ett abonemang på Telia till kampanjpris. Två månader innan avtalet skulle gå ut, ringde de upp mig och talade om för mig vad det skulle kosta om jag hade kvar detta abonemanget, annars kunde jag välja på två andra till ordinarie priser.
Jag har sällan eller aldrig haft problem med telia som internetleverantör. Att de har sjablat med mail och annat är ju en annan sak. Man måste ju inte ha just deras mailservice.

Jag stannar nog kvar hos telia tills vidare i alla fall.
henriks
CITAT (HelenJ @ 25-08-2008, 20:59) *
Men förmodligen är abonnemanget bundet på ett år till eller nåt så det kommer att dröja innan jag kan byta...

PRECIS - alla dessa bindningstider på avtal för telefoner, bredband och jag vet inte vad allt...

Jag betalar gladeligen en hundralapp mer i månaden för att slippa bindningstid. Betalar idag 305 :-/månad för 24Mbit, men så har jag inget direkt alternativ heller, enda operatören jag kan välja på via adsl, och trådlöst via 3G har jag provat utan att bli nöjd.

Hrm.. operatören? råkar vara min arbetsgivare, och finns bara lokalt.

CITAT (MariaS @ 25-08-2008, 21:10) *
Jag skaffade ett abonemang på Telia till kampanjpris. Två månader innan avtalet skulle gå ut, ringde de upp mig och talade om för mig vad det skulle kosta om jag hade kvar detta abonemanget, annars kunde jag välja på två andra till ordinarie priser.
Jag har sällan eller aldrig haft problem med telia som internetleverantör. Att de har sjablat med mail och annat är ju en annan sak. Man måste ju inte ha just deras mailservice.

Jag stannar nog kvar hos telia tills vidare i alla fall.

man får vad man betalar för - lite dyrare - lite bättre. Jag har Telia som telefonoperatör både fast och mobil och har inte några planer på att byta.
henriks
Precis samma brev fick jag idag. När jag tecknade abonnemang med dem för knappt ett år sedan sas minsann inget om nåt kampanjpris.

Det här var det absolut sämsta jag någonsin varit med om! Så nu ska morgondagen ägnas åt att leta upp en bättre leverantör! Men förmodligen är abonnemanget bundet på ett år till eller nåt så det kommer att dröja innan jag kan byta...

Aldrig mera Tele2!

Edit: Kollar man på Pricerunner är Glocalnet det absolut lägsta alternativet, med 199:-/mån. Vem har erfarenhet av dem? Är de bra?

Har ingen egen erfarenhet av glocalnet (annat än deras telefonsäljare som ringer och tjatar) men har släktingar som bytte för ett några år sedan och tyckte att det var ju SÅ JÄTTEBILLIGT att ringa. Ända tills telefonen slutade fungera på grund av att det blåst ner ett träd på ledningen....

Telia ville inte (självklart) ta emot felanmälan och glocalnet tog emot den, men lämnade den utan åtgärd - tog flera veckor innan någon dök upp och lagade felet.

Enda sättet att spara in pengar är att göra saker effektivare eller att låta bli att göra saker alls - man får vad man betalar för.
Myosotis
-fear-.gif Så oförskämt! Får de verkligen göra så?!! Jag har mobilt bredband av tele2, det är det enda som jag har hittat som hittils har fungerat hyfsat här, modem var så otroligt långsamt här ute i skogen där telefonledningen är flera kilometer lång, så jag längtar inte tillbaka till den tiden. Hoppas verkligen de inte planerar någon attack på mig också, för jag har nog inget att byta till, där är så dålig täckning på mobilnätet.
Rose
Jag har Telia. Är jättenöjd.
Anki på Öland
Har också telia på både telefon, mobil, ADSL och nu mobilt bredband - allt funkar jämt tycker jag.
ANki
aanderss
skaffa telia
titti49zon6
Hade Telia men föll för Glocalnets lockpriser för några år sen. Det visade sig dock vara dyrare i längden så
nu är jag tillbaks hos Telia som fungerar bra och som har en mycket bättre service om något strular
caprifol
Men förmodligen är abonnemanget bundet på ett år till eller nåt så det kommer att dröja innan jag kan byta...

Nej, jag tror inte att du har längre bindningstid än totalt ett år. Eftersom du fick brevet samma dag som jag har du antagligen tecknat i mitten av november? Jag ringde och kollade och mitt abonnemang går ut 12 el 13 november. När man nu tittar på deras erbjudanden har de kampanjpriser där de tre första månaderna ligger på 99 kr - och därefter ORDINARIE pris från 149. Det gäller 0,5 mb (vilket är det jag har).

Tack alla för svar - det lutar starkt åt Telia - eller ev Comhem. Har just fått uttagen utbytta så comhem är tillgängligt. Är det pålitligt och bra?
blomkronan
Jag har comhem nu och telia tidigare. Jag bytte till comhem för jag fick som du "tre hål i vägen" och vi har haft digitaltv via comhem i 10 år och var nöjda med dom så vi bytte till "combo". Vi hade ett litet problem med telia och det var att vi allt för ofta fick starta om modemet, vet inte om felet låg hos telia eller om jag hade ett dårligt modem. Men efter jag bytt (ca 6 månader sedan) har jag inte behöft starta om modemet en enda gång så jag är nöjd... tummenupp.gif med comhem.
Piccante
Ett tips om man funderar på att byta leverantör, kolla först så de verkligen kan erbjuda den kapacitet de utlovar där du bor. I reklamen "lovar" de en maxhastighet på tex upp till 24mbit men det är inte säkert att ditt lokala nät är utbyggt för att klara det eller att det ens finns kopplingar som är lediga där nätet grenar upp sig. Jag kolade på glocalnets sajt och kunde söka på mitt postnr och då stod det att tyvärr kunde de inte erbjuda mig uppkoppling just nu.... Jag vet de som har köpt abonnemang och sen inte alls fått den hastighet de har betalat för. Man kan ju fråga sina grannar oxå vilket bredband de använder och hur nöjda de är.
Azur
Vi har Bredbandsbolaget, 100MBit bredband sedan ett par år och bredbandstelefoni sedan ett par månader. Det har funkat väldigt bra. Problemen har varit ett par driftstörningar på helger när deras DNS-server lagt av, och att hastigheten under en period sjönk till 50MBit.
Telefoni-biten har funkat helt utan problem.

Vi betalar bredband + telefoni via hyran, så det är "gratis" för oss vilket förstås är extra trevligt, men även om jag betalade fullpris skulle jag rekommendera dem.
Plus att vi slipper Telia helt och hållet, vilket är guld värt.
stennie
Jag har Bredbandsbolaget. I går ringde dom och undrade om jag ville ha en sänkning av kostnaden med 50 kr i månaden !!
Haken, jag var tvungen att binda mig i ett år....Jag slog till. Jag har haft dom nu i 4-5 år och har alldrig haft några problem.
Bee
Vi har också Bredbandsbolaget. Inget sänkt pris men höjd kapacitet på bredbandet till samma pris som innan smile.gif.

Däremot har vi haft en hel del strul med telefonin. Det har varit lite för många avbrott för att vara acceptabelt. Vi hade tidigare huslarmet kopplat mot telefonen och det var så vi märkte avbrotten. BB vill först inte medge något men när vi räknade upp alla tidpunkterna så fick dom ge sig. Numera går larmet via GSM och om telefonen inte funkar dagtid så har vi inte märkt det. Det är tur att man har mobiltelefon också.

Jag diskuterade priser med dottern häromdagen och hon sa att Telia har sänkt sin månadsvgift för telefonin rejält. Dom är billigare nu än BB. Man kanske skulle byta....
renate

Aldrig mera Tele2!

Jag har Glocalnet,även telefoni och är nöjd.Inget krångel här,rekomendera det.
pejori
CITAT (blomkronan @ 26-08-2008, 09:54) *
Jag har comhem nu och telia tidigare. Jag bytte till comhem för jag fick som du "tre hål i vägen" och vi har haft digitaltv via comhem i 10 år och var nöjda med dom så vi bytte till "combo". Vi hade ett litet problem med telia och det var att vi allt för ofta fick starta om modemet, vet inte om felet låg hos telia eller om jag hade ett dårligt modem. Men efter jag bytt (ca 6 månader sedan) har jag inte behöft starta om modemet en enda gång så jag är nöjd... tummenupp.gif med comhem.

Har också comhem och är nöjd...
När det krånglar får jag service snabbt via telefon, eller så kommer någon hem hit. tummenupp.gif
Har testat både glocalnet och bredbandsbolaget, men uppfattat att dom gärna installerar, men är fan så dåliga på suport, när det strular.. thumbdown.gif
Sedan gillar jag inte att dom båda tror att jag inte kan något om datorer, utan beter sig som jag varit idiot...(tex. har du dragit ut sladden?)
Klart jag gör en felsökning, innan jag sätter mej i en halvtimmas kö. ranting.gif

Edit* stavfel*
Piccante
CITAT (pejori @ 26-08-2008, 23:21) *
Har också comhem och är nöjd...
När det krånglar får jag service snabbt via telefon, eller så kommer någon hem hit. tummenupp.gif
Har testat både glocalnet och bredbandsbolaget, men uppfattat att dom gärna installerar, men är fan så dåliga på suport, när det strular.. thumbdown.gif
Sedan gillar jag inte att dom båda tror att jag inte kan något om datorer, utan beter sig som jag varit idiot...(tex. har du dragit ut sladden?)
Klart jag gör en felsökning, innan jag sätter mej i en halvtimmas kö. ranting.gif

Edit* stavfel*

Kul att det funkar bra med comhem för vissa, när jag hade störningar så visade det sig när jag ringde och kom fram efter 15 min att det felet hade varit känt länge men på deras sajt under driftinformation uppdaterar de aldrig så jag trodde först det var min dator som det var fel på. Tyvärr har jag haft strul med combort innan.
pejori
CITAT (Markus_H @ 26-08-2008, 23:30) *
Kul att det funkar bra med comhem för vissa, när jag hade störningar så visade det sig när jag ringde och kom fram efter 15 min att det felet hade varit känt länge men på deras sajt under driftinformation uppdaterar de aldrig så jag trodde först det var min dator som det var fel på. Tyvärr har jag haft strul med combort innan.

Kan kanske bero på att jag bor i storstad (Göteborg)med oanade möjligheter att välja leverantör... tummenupp.gif

Men jag har nog bara haft tur, för min vännina i huset brevid, har haft en hel del strul, med avstängda modem utan meddelande och bytta modem... thumbdown.gif
Min son bor granne med min vännina, och har inga problem med comhem....(samma uppgång)
caprifol
Tack för svar och synpunkter! Det blir Comhem för min del, även om jag drar mig lite för att byta, eftersom det alltid blir en del krångel med inställningar etc, etc. Jag tror att de flesta leverantörer "rider" lite på detta - att kunderna inte orkar börja trassla. Man ligger hellre kvar eftersom/om det fungerar. Det är faktiskt inte priset som är det avgörande nu, utan framför allt att jag tycker Tele2:s agerande är under all kritik. Och vet ni vad? Nu när jag mailade och sa upp samtliga abonnemang i familjen återkom de och drog ned priset med 100 kr i månaden!! Tips till dig HelenJ som hade fått samma brev som jag. Det var förstås med ny bindningstid på 12 månader så jag nappade inte.
Gita
Jag tillhör också dem som har Bredbandsbolaget som totalleverantör sedan några år och är helt nöjd med dem.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon