|
de luktar dåligt, när vatten i jorden rutna H:Bassam
blomkronan
08-09-2008, 22:02
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-09-2008, 22:30)  Har ni haft minus på nätterna hela veckan? Hua, hua, nu går det bara åt ett håll. Man får passa på att njuta riktigt mycket nu när det är fina dagar.  Minusgrader... nej! Hur går det? har du satt upp inframärmen
Sussie F-Flower
08-09-2008, 22:09
CITAT (blomkronan @ 08-09-2008, 23:02)  Minusgrader... nej! Hur går det? har du satt upp inframärmen   Nää, inte du heller.... Frågan var menad till Joulanta. Vet inte riktigt säkert vart hon bor, men "ovanför" mig är det väl, i alla fall...? edit: (Nu har jag varit detektiv. J. bor i Västerbotten)Kan nog inte sätta upp någon infravärme då jag inte har några väggar eller någon tätning. Tänkte inte på det....  Jag har ju en "öppen" altan så då går väl all värme ut över hela tomten istället... så det blir till att ta in för mig.
Sussie F-Flower
08-09-2008, 22:26
CITAT (Bassam @ 08-09-2008, 22:47)  de luktar dåligt, när vatten i jorden rutna H:Bassam Hej Bassam! Mina krukor/skiten har luktat apa halva sommaren. Berodde väl på döda maskar som ruttnade bland dom levande, i koskiten jag hämtade på bondgården. Nu luktar dom inte längre, så jag tror inte att det är någon större fara att ta in dom, när det blir dags. Och skulle det ändå göra det så får man nog "gilla läget" och sätta en klädnypa på nästippen.
Hej!!! Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller? Jag har alla mina (ca 25-30 st i varierande storlek från 50 cm till 2 m) i "vanlig" planteringsjord, låter dem knappt få vatten över vintern. När väl våren kommer, får de väckas försiktigt, sedan är det flytande blå korn ung var 3-4 dag, samt blå korn i fast form också. De trivs som bara den, men om man plantera direkt i kogödsel verkar det ju mycket lättare  Men som sagt, hur vinterförvarar ni?!?!?!
Sussie F-Flower
09-09-2008, 20:49
CITAT (sagani @ 09-09-2008, 20:39)  Hej!!! Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller? Jag har alla mina (ca 25-30 st i varierande storlek från 50 cm till 2 m) i "vanlig" planteringsjord, låter dem knappt få vatten över vintern. När väl våren kommer, får de väckas försiktigt, sedan är det flytande blå korn ung var 3-4 dag, samt blå korn i fast form också. De trivs som bara den, men om man plantera direkt i kogödsel verkar det ju mycket lättare Men som sagt, hur vinterförvarar ni?!?!?! Hej sagani! För mig så kommer det här att bli den första vintern som jag ska ha änglarna så jag vet inte riktigt... Har två alternativ: 1. I min källare är det ca 10 grader (utan element) och mörkt. Har armaturer inkl kallvita ljusrör á 36W som jag skulle kunna montera där. Kruxet är platsbristen. Jobbar på hur jag ska lösa den... 2. Hyr ett förråd på 25 m2 i ett hyreshus inte långt hemifrån. Där finns öster + söderfönster men är i stället runt 20 grader varmt... Min f.d. granne som bor på bondgården där jag bodde tidigare har flera vackra och stora änglar, med massor av blommor varje år. Dessa har hon i gamla ladugården (verkstad nu) med fönster efter långsidorna som är ca 20 m. vardera. Där är ca 10-15 grader om vintern. Vet inte hur hon väcker dom men däremot så berättade hon att varje år så ersätter hon bara den övre halvan jorden och lägger dit ren koskit som har legat några år och brunnit. Hon tyckte att det var så bökigt att byta alltihop... Hur gör Ni andra?
blomkronan
09-09-2008, 21:10
CITAT (sagani @ 09-09-2008, 20:39)  Hej!!!
Ville bara höra med er som planterar era änglar i ren kogödsel. Hur vintervilar ni dem? Planterar ni om dem då, eller? Men som sagt, hur vinterförvarar ni?!?!?! Ingen omplatering inför vintern, då "väcker man dom". Jag planterar mina "nya" trumpeter i en kruka av plast som jag har skurit stora hål i, hålen är till för att rötterna ska kunna växa, den planterar jag sedan i en större kruka eller direkt i så bädden på våren, när risk för frost är över. Via mina nya trädgårdsvänner på odla.se har jag nu lärt mig att dom ska plateras i kogötsel till våren, och inte i vanlig jord. Fördelen med att plantera i en mindre kruka med hål i, är att till hösten då det är dax att ta in dom för vinterförvaring är att man kan skära ut den lilla krukan ur den stora så det inte tar så stor plats. och kan ställa krukan i en hink. Om du får plats med plantan i vinterförvaringen klipp inget, då kan den livnära sig av sig själv under vintern, den tappar bladen och torkar i topparna, vattna en gång i månaden ca. under vintern vill dom ha 5-10 grader varmt (jag har en vinter glömt vattna en ängel i 4 månader, den överlevde!) till våren klipper du ner den, planterar med den "lilla" krukan med hål i, i en större kruka med Kogötsel... Allt du klipper bort som är grönt, kan du sätta ner direkt i jord gör ca 15 cm bitar, dom rotar sig och blir nya goa änglar  //Mari
Sussie F-Flower
09-09-2008, 21:28
Vilken bra idé Mari, med att ha en mindre kruka!!!
Men hur gör du med ljuset då? Hur mycket ljus får dina änglar under vintern?
blomkronan
09-09-2008, 23:09
CITAT (Sussie F-Flower @ 09-09-2008, 22:28)  Vilken bra idé Mari, med att ha en mindre kruka!!!
Men hur gör du med ljuset då? Hur mycket ljus får dina änglar under vintern? Jag har en liten 10 kvm bod med ETT fönster som är 50 x 50 cm jag har aldrig satt in extra ljus tidigare, och jag har varit dårlig på att vädra boden på vintern, hade ingen ventilation tidigare, och som jag berätta tidigare har jag inte vattnat på hela vintern! och ändå överlevde den, i fyra år hade jag den på detta viss helt utan kogötsel!! och sista året var den stor ca 2 meter hög men väldigt "klen" troligen pga ingen götsel och dåligt med vatten, Glömde den ute i frosten på hösten ett år för tre år sedan, så den dog. Men i år har jag satt in ventilation i boden och satt in en timer på lysröret för två timmars ljus om dagen + en frostvakt, det hade jag heller inte tidigare. Så nu har jag väll brytt mig för mycket  så inget överlever pga det... vi får se!
blomkronan
09-09-2008, 23:17
(Sussie F-Flower mina frön kom i dag  Men det var bara 5 frön...) Någon som vet... När ska man plantera Frön till änglatrumpet/spikklubba NU eller vänta... //Mari
Oj, oj, jag har massor med synpunkter på Änglatrumpeter, men vart ska jag börja? Jo, jag kan börja med att tipsa er om att söka på gamla trådar om Änglatrumpeter, för det finns massor och dessutom en mängd helt fantastiska bilder  ( observera att jag inte tycker att det skulle vara något som helst fel med den här, jag älskar änglar så det får finnas hur många trådar som helst vad mig beträffar  ) Om jag skulle börja från början...........i januari eller så Jan...........Lyfter upp ur gamla krukan, tar en förskärare och skär av en massssa rötter! Planterar om i kossa-på-påse och börjar vattna regelbundet Feb/Mars.........börjar ge extranäring i form av blåkorn eller biobact April/Maj...........tar ut dem och ställer dem i lä så fort det går och täcker med fiberduk ( flera lager ) Hela sommaren............ger dem gräsklipp och ev extranäring ( ev så gräver jag ner några i nån rabatt ) Sept och framåt........håller koll på temperaturen för ev täckning Skulle de få löss tar jag högtryckstvätten och sprutar dem med såp-sprit-lösning ( jodå, så sannt som det är sagt ) Tar in dem gör jag när jag inser att det inte är någon idé att ha dem ute längre. Jag har gjort bort mig ett par ggr nu ( vad det gäller frost och kyla ) och var efter tio år med Änglar på väg att ge upp, men nu känner jag att lusten är på väg tillbaka. Min erfarenhet är att Änglarna inte vill ha någon som helst frost. De överlever, men tycker inte om det. Jag är så himla knäpp att jag vill ha mina Änglar blommande hela sommaren och har de fått sig en frostknäpp på senhösten eller våren så försenar det blomningen avsevärt. Det har jag tyvärr lärt av erfarenhet. Andra har helt andra erfarenheter som jag har svårt att ta till mig. Jag klipper aldrig mina Änglar under ett V. Över ett V kan jag klippa eller toppa, men aldrig ta bort V:et. Ex på ett V: [attachment=23913:100_2053_1.JPG] Vill jag ha ett träd så tar jag bort alla blad som växer på stammen. Vill jag ha en buske så tar jag inte bort några blad alls. Att ta bort blad för att påskynda blomning tror jag inte på. Att en Ängel kan få för mycket näring tror jag inte heller på. Änglar älskar att käka! En Ängel kan "aldrig" få för stor kruka! Däremot alldeles för liten! Bara ett par bildexemplar på hur de kan se ut ( tyvärr är bildkvaliten urusel på åtminstonde den "uppstammade", men, men....) "Buske".....planterad i rabatten [attachment=23914:100_1916_1.JPG] "Uppstammad"....i kruka ( 2008 års besvikelse  , men jag är glad att den alls lever ) [attachment=23915:2008_09_...003_ODLA.JPG] Vad kan man säga mer om Änglarna? Mer än att de är underbara, doftar helt fantastiskt och finns in en mängd färger  .......ja, jag vet inte För er som vill se mera änglar! Kika här!!!!!!.............så kan vi snacka färger sen
http://www.kwekerijgommer.com/ Glömde: Jag satte frö i februari ett år och den blommade förs hösten året därpå ( mycket lättare med sticklingar tycker jag )
Jag övervintrar i mitt uterum, med ung +10 grader hela vintern. Har också åretrunt-krukor till alla (brukar ta billiga 10-15 liters hinkar och borra hål i dem). På sommaren har jag gigantiska krukor, som jag snickrat ihop. I dem sätter jag bara ner året-runtkrukan. Jag tänkte mer på hur ni gör med jorden??? Låter ni dem stå i kogödsel över vintern också? Eller de har sugit ut all gödsel över sommaren? Annars får de ju gödsel över vintern också, det var mest det jag tänkte på  Har haft änglar i 5 år, så jag är fortfarande nybörjare  Men jag har tusentals färger (känns det som iaf när det är dags att bära in alla för vintern  ), sambon är synnerligen trött på dem Jag satte fröer iår, för första gången (alltid använt sticklingar innan), och hälften har blommat, hälften kommer nog nästa år. Jag satte mina i februari, i mini-drivhus, och lät de stå inomhus till de var ca 1 dm höga. Nu är de ung 1 m alla. Fick tips hos en trädgårdshandlare som är i mina ögon en liten expert på änglar (de har en "änlga-dag" varje vår). Han sa att om man hade problem med att få dem att blomma, var man helt enkelt för snäll vid dem. De behöver enormt mycket näring, men vill de inte komma igång med blommningen får man gärna låta dem torka ut lite (och då menar jag lite!!) mellan varven, så kommer de igång. Därför ger jag blå korn i fast form också, för att kunna ge dem näring ständigt. Jag tyckte det verkade himla smidigt med kogödsel, kanske ska prova det nästa år!!! Jag har ett träd, som är ca 3 m högt, och lika brett, men planterar ni om sådana stora också?? Den blommar, men iår blev det färre blommor. Problemet är att plantera om den, den står i en året-runtkruka som är en balja på 50 l...
CITAT (sagani @ 10-09-2008, 08:26)  Jag övervintrar i mitt uterum, med ung +10 grader hela vintern. Har också åretrunt-krukor till alla (brukar ta billiga 10-15 liters hinkar och borra hål i dem). På sommaren har jag gigantiska krukor, som jag snickrat ihop. Jag tänkte mer på hur ni gör med jorden??? Låter ni dem stå i kogödsel över vintern också? Eller de har sugit ut all gödsel över sommaren? Annars får de ju gödsel över vintern också, det var mest det jag tänkte på Har haft änglar i 5 år, så jag är fortfarande nybörjare  Men jag har tusentals färger (känns det som iaf när det är dags att bära in alla för vintern  ), sambon är synnerligen trött på dem Jag satte fröer iår, för första gången (alltid använt sticklingar innan), och hälften har blommat, hälften kommer nog nästa år. Jag satte mina i februari, i mini-drivhus, och lät de stå inomhus till de var ca 1 dm höga. Nu är de ung 1 m alla. Fick tips hos en trädgårdshandlare som är i mina ögon en liten expert på änglar (de har en "änlga-dag" varje vår). Han sa att om man hade problem med att få dem att blomma, var man helt enkelt för snäll vid dem. De behöver enormt mycket näring, men vill de inte komma igång med blommningen får man gärna låta dem torka ut lite (och då menar jag lite!!) mellan varven, så kommer de igång. Därför ger jag blå korn i fast form också, för att kunna ge dem näring ständigt. Jag tyckte det verkade himla smidigt med kogödsel, kanske ska prova det nästa år!!! Jag har ett träd, som är ca 3 m högt, och lika brett, men planterar ni om sådana stora också?? Den blommar, men iår blev det färre blommor. Problemet är att plantera om den, den står i en året-runtkruka som är en balja på 50 l...  Wow! 3 meter!!! Jösses! Jag tycker att mina på 2,5 som högst är tillräckligt och de får egentligen inte plats de heller eftersom jag har en takhöjd på 2,20 ( de får stå lutade ). Men visst planterar jag om de största också Vad beträffar jorden ( kossa-på-påse ) så finns det inte någon näring kvar i den när hösten kommer så det behöver du inte bekymra dig om. Vad snabbt du fick blommor på frösådden! Grattis till det
Sussie F-Flower
10-09-2008, 07:50
CITAT (Gillan @ 10-09-2008, 07:47)  Oj, oj, jag har massor med synpunkter på Änglatrumpeter, men vart ska jag börja? Jo, jag kan börja med att tipsa er om att söka på gamla trådar om Änglatrumpeter, för det finns massor och dessutom en mängd helt fantastiska bilder  ( observera att jag inte tycker att det skulle vara något som helst fel med den här, jag älskar änglar så det får finnas hur många trådar som helst vad mig beträffar  ) Om jag skulle börja från början...........i januari eller så Jan...........Lyfter upp ur gamla krukan, tar en förskärare och skär av en massssa rötter! Planterar om i kossa-på-påse och börjar vattna regelbundet Feb/Mars.........börjar ge extranäring i form av blåkorn eller biobact April/Maj...........tar ut dem och ställer dem i lä så fort det går och täcker med fiberduk ( flera lager ) Hela sommaren............ger dem gräsklipp och ev extranäring ( ev så gräver jag ner några i nån rabatt ) Sept och framåt........håller koll på temperaturen för ev täckning Skulle de få löss tar jag högtryckstvätten och sprutar dem med såp-sprit-lösning ( jodå, så sannt som det är sagt ) Tar in dem gör jag när jag inser att det inte är någon idé att ha dem ute längre. Jag har gjort bort mig ett par ggr nu ( vad det gäller frost och kyla ) och var efter tio år med Änglar på väg att ge upp, men nu känner jag att lusten är på väg tillbaka. Min erfarenhet är att Änglarna inte vill ha någon som helst frost. De överlever, men tycker inte om det. Jag är så himla knäpp att jag vill ha mina Änglar blommande hela sommaren och har de fått sig en frostknäpp på senhösten eller våren så försenar det blomningen avsevärt. Det har jag tyvärr lärt av erfarenhet. Andra har helt andra erfarenheter som jag har svårt att ta till mig. Jag klipper aldrig mina Änglar under ett V. Över ett V kan jag klippa eller toppa, men aldrig ta bort V:et. Ex på ett V: [attachment=23913:100_2053_1.JPG] Vill jag ha ett träd så tar jag bort alla blad som växer på stammen. Vill jag ha en buske så tar jag inte bort några blad alls. Att ta bort blad för att påskynda blomning tror jag inte på. Att en Ängel kan få för mycket näring tror jag inte heller på. Änglar älskar att käka! En Ängel kan "aldrig" få för stor kruka! Däremot alldeles för liten! Bara ett par bildexemplar på hur de kan se ut ( tyvärr är bildkvaliten urusel på åtminstonde den "uppstammade", men, men....) "Buske".....planterad i rabatten [attachment=23914:100_1916_1.JPG] "Uppstammad"....i kruka ( 2008 års besvikelse  , men jag är glad att den alls lever ) [attachment=23915:2008_09_...003_ODLA.JPG] Vad kan man säga mer om Änglarna? Mer än att de är underbara, doftar helt fantastiskt och finns in en mängd färger  .......ja, jag vet inte För er som vill se mera änglar! Kika här!!!!!!.............så kan vi snacka färger sen
http://www.kwekerijgommer.com/ Glömde: Jag satte frö i februari ett år och den blommade förs hösten året därpå ( mycket lättare med sticklingar tycker jag ) Wow, Gillan! Vilket inlägg! Tack för allt vad du delar med dig av! Jag tycker att dina änglar är väldigt fina och praktfulla. Synd att man inte kan känna doften av den bredvid ditt växthus.....
Sussie F-Flower
10-09-2008, 08:07
CITAT (sagani @ 10-09-2008, 08:26)  Jag övervintrar i mitt uterum, med ung +10 grader hela vintern. Har också åretrunt-krukor till alla (brukar ta billiga 10-15 liters hinkar och borra hål i dem). På sommaren har jag gigantiska krukor, som jag snickrat ihop. I dem sätter jag bara ner året-runtkrukan. Jag tänkte mer på hur ni gör med jorden??? Låter ni dem stå i kogödsel över vintern också? Eller de har sugit ut all gödsel över sommaren? Annars får de ju gödsel över vintern också, det var mest det jag tänkte på Har haft änglar i 5 år, så jag är fortfarande nybörjare  Men jag har tusentals färger (känns det som iaf när det är dags att bära in alla för vintern  ), sambon är synnerligen trött på dem Jag satte fröer iår, för första gången (alltid använt sticklingar innan), och hälften har blommat, hälften kommer nog nästa år. Jag satte mina i februari, i mini-drivhus, och lät de stå inomhus till de var ca 1 dm höga. Nu är de ung 1 m alla. Fick tips hos en trädgårdshandlare som är i mina ögon en liten expert på änglar (de har en "änlga-dag" varje vår). Han sa att om man hade problem med att få dem att blomma, var man helt enkelt för snäll vid dem. De behöver enormt mycket näring, men vill de inte komma igång med blommningen får man gärna låta dem torka ut lite (och då menar jag lite!!) mellan varven, så kommer de igång. Därför ger jag blå korn i fast form också, för att kunna ge dem näring ständigt. Jag tyckte det verkade himla smidigt med kogödsel, kanske ska prova det nästa år!!! Jag har ett träd, som är ca 3 m högt, och lika brett, men planterar ni om sådana stora också?? Den blommar, men iår blev det färre blommor. Problemet är att plantera om den, den står i en året-runtkruka som är en balja på 50 l...  Om man har haft änglar i fem år så är man nog lite proffs, visst då? Vad kul att dina fröer blev. Mina blev inte alls! Så jag köpte fem små sticklingar för fem kronor styck... på Plantagen! Min f.d. granne ersätter bara halva jorden i sina största änglars krukor och det verkar gå bra. Men då lägger ju hon dit äkta koskit, som jag skrev i tidigare inlägg.
Alexander-VG-zon3
10-09-2008, 12:27
så här gör jag med mina
våren - efter vintervilan så planterar jag om dom i kogödsel i feb ,, ger dom lite vatten och har dom kvar i källaren . i mars-maj tar jag ut dom och sätter dom i södersolen sedan får dom mycket vatten . nya blad kommer och dom brukar växa på sig snabbt . i april-maj får dom näring i massor .
sommaren - har dom ute hela sommaren i det varmaste och soligaste läget , än mycket vatten och näring . brukar börja blomma i juni-aug .
Hösten - låter dom vara ute tills det blir runt 0c på nätterna och på dagarna , blir det kallare än -2c -3c så ger jag dom skydd eller tar in dom i ett svalt utrymme . är det bara lätt frost räcker det med att dom står nära en södervägg för att dom ska klara sig . dom blommar tills dom tas in eller frosten kommer .
Vinter - glömmer jag dom ute i någon frostnatt eller det blir kallare än vad jag trodde så brukar dom frysa ner till den förvedade delen , då klipper jag bara veck allt dött och sätter in dom i ett torrt och svalt utrymme inget vatten . dom övervintrar i en källare som håller ca +10c . ner frysning försenar ingen blomning på mina men det beror kanske också var man bor . och som Gillan skrev dom vill inte ha frost så ta in dom innan frosten kommer men skulle det hända så dör dom inte .
Ok, då tror jag att jag ska testa med kogödsel till alla änglarna till våren, så får vi se vad som händer  Jag trodde inte det var sant med mina försådder... En kompis till mig sa att det var svårt att dra upp änglar från fröer, så jag satte alla fröer (50 st...)... Gissa hur många som kom upp?!??!? Herregud  Här stod jag hemma med 48 st änglar... Jag har gett bort nästan alla, till släkt, vänner och kunder... Visste ju inte vad jag skulle göra med alla, det var bara ett test! Jag hade änglar i hela huset, sambon var mer avig än vanligt mot mina änglar  Så nu har jag kvar ung 7-8 st av de jag drog upp, lyckats bli av med alla andra. Tur är ju det, med tanke på hur stora de har blivit  Nästa vår ska jag ge mig på att dra upp passionsblommor ist, då det är min andra passion bland blommor  Kanske inte ska sätta lika många?! På tal om mina 3 m träd, så måste de alltid klippas ner inför vinterförvaringen, men det har aldrig varit några problem, de växer snällt på våren ändå. De är synnerligen otympliga när de är så stora
Maggan H
13-09-2008, 10:04
Jag har min största ängel i en murarbalja på 60-70 liter, planterad i ko-på-påse och får så mycket vatten och blåkorn jag orkar bära dit! Den är nu över 2½ m hög och varje höst måste jag klippa den för att få in den i garaget. I år kanske jag slipper det för det nya uterummet bör vara så pass klart att den kan övervintra där, jippie! Bilden är från i förfjol, har inte tagit något nåt kort på den i år. Den har massor med knopp nu också. Den dubbla lila daturan sådde jag samma år den blommade, hade 6 st, men ingen klarade vintern, de ruttnade.
[attachment=24086:P9030008.JPG]
[attachment=24087:DSCN0048.JPG]
Moonbeam
18-09-2008, 07:52
Wow! Vilken sagolikt vacker ängel! Min är än så länge bara barnet, men jag har förhoppning om att den ska överleva hos mig ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|