|
messermark
01-09-2008, 19:41
Har nu letat ett tag efter en passande kisse att mysa med men hittar ingen det klickar med.  Skulle helst vilja ha en Norsk Skogskatt eller en Maine Coon (stavning?) men de är så  dyra. Har kikat på flera blandisar med dessa i men fortfarande inget "klick". En kattägare ville inte ens sälja till mig (bondkattunge) då den kommer att få gå ut.  Vaddå? Kan erbjuda ett livslångt hem långt ut på landet och långt från stora vägar. Är inte det livet för en kisse? Var på förutom Blocket hittar jag katter???
Whiskuchi
01-09-2008, 19:47
Letar du unge eller kan du tänka dig en vuxen katt?
DragonLady
01-09-2008, 19:52
messermark
01-09-2008, 19:53
CITAT (Whiskuchi @ 01-09-2008, 20:47)  Letar du unge eller kan du tänka dig en vuxen katt? Det spelar ingen roll bara vi trivs ihop.
Majsilojsan
01-09-2008, 19:59
På www.katter.nu finns en omplaceringssida under "senast uppdaterat". Där finns bla innekatter i storstäder som har behov av att få vara utekatt och därmed flytta till landet. Där kanske du hittar nån som du klickar med? Där finns även ett jättebra forum där med kunniga människor som man kan fråga allt gällande katt. Där kan du även fråga uppfödare hur de tänker ang att sälja sin raskatt (Norsk skogkatt och Main Coon) till utekatt. Många uppfödare har svårt att hitta köpare där katten kan få vara utekatt = bor så lämpligt att den kan få gå ut. Du har nog bara pratat med fel uppfödare. Lycka till!
Whiskuchi
01-09-2008, 20:04
Han ser inte ett dugg ut som MCO eller NFO i ansiktet, men han är långhårig http://kattforum.se/viewtopic.php?f=13&t=155122
messermark
01-09-2008, 20:13
CITAT (Whiskuchi @ 01-09-2008, 21:04)  Han ser inte ett dugg ut som MCO eller NFO i ansiktet, men han är långhårig http://kattforum.se/viewtopic.php?f=13&t=155122  så sööt men över 80 mil bort...
Majsilojsan
01-09-2008, 20:17
CITAT (messermark @ 01-09-2008, 21:13)   så sööt men över 80 mil bort... De som tar hand om hittekatter brukar gärna betala transporten av katten. De vill inget hellre än att katten kommer till ett gott hem. Men om du vill träffa katten först så är det ju lite svårare
Majsilojsan
01-09-2008, 20:25
Läs denna tråd. Låter som du skrivit den? Kanske det är? http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=155779
messermark
01-09-2008, 20:32
CITAT (Majsilojsan @ 01-09-2008, 21:25)  Läs denna tråd. Låter som du skrivit den? Kanske det är? http://kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=155779Haha mitt i prick men inte jag, kanske skulle lägga ut en liknande?
Myosotis
01-09-2008, 20:52
Hör av dig om du kan tänka dig en bondkatt i alla fall (se min tråd).
Whiskuchi
01-09-2008, 21:24
CITAT (messermark @ 01-09-2008, 21:13)   så sööt men över 80 mil bort... http://djurtransport.ifokus.se/
messermark
02-09-2008, 21:27
Nu har jag nosat igenom allt jag hittat och en katt har då fångat min uppmärksamhet men den är då nästan 90 mil bort. Känns inte som jag åker dit för ett klick och uppf. krävde att jag skulle komma ner om jag ville ha den. Tänk om det inte blir klick då man kört alla dessa milen. Är jag för kräsen??  Efter två månaders letande är jag redo att kasta in handduken med klicket och bara ta nästa annons. Känns inte heller rätt.
Men var bor du nånstans? Jag tror att jag vet av några kisseungar nämligen, om de inte blivit nackade förstås...
messermark
02-09-2008, 21:41
Jag bor i Västerbotten, i närheten av Skellefteå.
Majsilojsan
02-09-2008, 21:49
CITAT (messermark @ 02-09-2008, 22:27)  Nu har jag nosat igenom allt jag hittat och en katt har då fångat min uppmärksamhet men den är då nästan 90 mil bort. Känns inte som jag åker dit för ett klick och uppf. krävde att jag skulle komma ner om jag ville ha den. Tänk om det inte blir klick då man kört alla dessa milen. Är jag för kräsen??  Efter två månaders letande är jag redo att kasta in handduken med klicket och bara ta nästa annons. Känns inte heller rätt. Men vad är det du söker i en katt? Utseendet är ju inte allt. Det du har berättat att det ska vara en Main Coon eller en blandning, då går du på utseende antar jag. En blandning är ju inte alls som Main Cooner är. En Main Coonblandning behöver ju inte heller vara långhårig. Är man kräsen kanske man ska köpa en raskatt så det blir en sån katt som man vill ha. Alla raser har ju ett temperament av nåt slag. Är det en blandning/huskatt så får du ju ta grisen i säcken och då med större risk kasta bort de där 90 milen. Vet du att du vill ha en knäkatt, galen katt, hundlik katt you name it så är det lättare att hitta - om du nu vill ha raskatt. Då kanske det är värt de där extra tusen kronorna. Plus att katten är vaccinerad 2 ggr och uppfödda på bästasätt/mat, chippad och veta om kattens släkt är frisk iom stamtavlan. Dessa tips ger jag dig då du verkar väldigt kräsen och vill ha en speciell sorts katt. Som jag..
messermark
02-09-2008, 22:08
Du har helt sant att utseendet inte är allt. Kissen 90 mil bort är en renrasig katt, Maine Coon. Jag tycker om att de är tillgivna, kära sina ägare osv. Att de sen ser maffiga ut gör inte alls ont. Varför jag även tittar på blandningar är att psyket förhoppningsvis är ärvt, kan man inte veta säkert som du säger men större chans än om det inte är den blandningen.
JAg ska höra mig för lite... Min kisse är född i Umeå, och det är väl inte otroligt att det blir fler ungar där... Mamman är en liten hittekat och pappan en "jättestor norsk skogis" Alla ungar har blivit ganska stora, snälla och trevliga.
Sen vet jag en katthona som var dräktig i våras utanför stan (Lycksele) ska höra mig för där åxå.
messermark
03-09-2008, 06:40
Min väninna adopterade en vuxen katt för något år sedan. Hon "klickade" inte med den, men den älskade barn och var jättefin med hennes fem-åring. Nu älskar hon sin kisse, och säger att det var precis rätt katt för henne och förstår inte alls att hon var tveksam från början... Det är klart att man ska gilla katten när man träffas, men känslorna djupnar ju också med tiden...
CITAT (Miro @ 03-09-2008, 08:08)  Det är klart att man ska gilla katten när man träffas, men känslorna djupnar ju också med tiden... Mitt i prick! Man växer ihop med katten ganska snabbt (om man generellt gillar katter)
Tyvärr var det slut på kisseungar just nu, men min syster skulle höra sig för litegrann. Jag fortsätter hålla ögon och öron öppna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|