|
svennis
21-09-2008, 10:18
Jag ska snart sluta, men Kajsa du har ju tagit tre bilder samtidigt, då varar det inte så länge. Fina bilder ni har.. Souvenir de Malmaison Souvenir de Malmasion.JPG
Lilla Sibirien
21-09-2008, 11:30
[attachment=24581:Ghislain...eligonde.jpg] Ghislande de Feligonde och Ulleternell i bakgrunden.
svennis
21-09-2008, 18:34
Va rikligt den Ghislande de Feligonde blommar.. Kan jag skicka Ghislande de Feligonde till Umeå...? Radio Times, Austin ros... Radio Times.JPG
Idag blev det varmt 18 grader och lite rosor har vi kvar, Radio Times var fin svennis. Köper du många Austin ? Här kommer dagsbilder av en mycket fotad ros men den är fin på hösten  Ghislaine de Féligonde, som är över 1.5 m i år  Blir det snälla vintrar kan den bli hög även här
Ezereht
22-09-2008, 00:32
Ghislain har också en grop förberedd Svennis  men jag vet inte om man sätter den i höst om den kommer klara sig. Man kan ju försöka. Eller tycker du jag ska vänta till våren? Gropar är okej att gräva, men svårare att skaffa fram rosstöd till klätterrosor. Men det kan man fixa senare antar jag, dom lär väl ändå inte växa sig giantiska på en sesong. Fast gropen jag har är inte i direkt sydläge. Kanske skulle försöka hålla koll på hur många timmar sol den väggen faktiskt får... Annars har jag ett annat ställe också, där jag tänkte sätta någon liten ros, men vadå, man kan alltid ändra sig Har fått löfte av en kompis om lite häst-gödsel. Kan man lägga det lite runt ytterkanten och inte direkt kring rötterna kanske det kan ligga där som jordförbättring? Eller ska jag tacka nej nu? Hmm hade tänkt skaffa en alba till våren, ska jag välja Chloris eller Mme Plantier? Och Aicha (minns inte över vilken bokstav dom konstiga plupparna ska vara)... skjuter den många rotskott? Kajsa din Ghislain var mer rosa-gul än den andra? De flesta jag har sett har varit blekt vit-gula. Är det höstfärger eller har du ett ovanligt fint exemplar?
svennis
22-09-2008, 15:57
CITAT (Ezereht @ 18-09-2008, 22:37)  Jag gräver i morron Svennis!! Hade redan börjat lite och har jord sparat! Hej Therese! Nu har jag skickat 651 gram rosor till dig, kostnad 70 kr Men mina rosor tål ju inte hästgödsel, då gäller inte garantin. En erfaren rososodlare visste att hästgödsel i halm bildar giftiga svampar för rosorna COOP har en perfekt kogödsel i påse, mjuk med liv i. Planterar du nu och det är ett expriment så bjuder jag på rosorna Ghislaine blommade fortfarande, de går väl ändå.. Ghislaine de Feligonde 004.JPG
AnnammA
22-09-2008, 16:30
Rejäla sticklingar du tar fram, Svennis! Hur många år är den på GdF?
svennis
22-09-2008, 16:37
CITAT (AnnammA @ 22-09-2008, 17:30)  Rejäla sticklingar du tar fram, Svennis! Hur många år är den på GdF? 3 år  Men den har inte fått någon extra näring.
Ezereht
22-09-2008, 23:51
OOH Spännande  Jag gillar egentligen experiment, ex. labbråtta och så vidare  Okej, stryker hästgödslet, fast här uppe har man sågspån till hästarna, inte halm. Ska vara soligt hela veckan så bådar ju för en trevlig ingosiningsvecka i alla fall. Hoppas det går bra det kommer bli så fiiiiiiiiiiiiiiiint  Och tack för sticklingarna!  Vill du har ersättning för frakten? Hoppas dom klarar resan bra.
Svennis, jag MÅSTE (oxå) få stå på kö för en Violette 21!! Snälla  Snälla....den är sååå underbar, jag blev käääär! Jag skulle inte ha plockat fram den...skulle skickat ett pm istället....nu vill ju alla ha.....  men den som väntar på något gott... //Heda
svennis
23-09-2008, 16:30
Violette 21. Det finns några stycken . Om ett år vet. Tänk om man fick allt med en gång Marie Curie en höstros från Meilland.. Curie x.JPG Curie s.JPG Marie.JPG
Ezereht
23-09-2008, 17:15
Och dina underbara små höns svennis, så kul det måste vara, gratis gödning också.  Little Rambler idag i eftermiddags sol, en mini klätterros blir ca 2 m här, zon 3 ros och växer skyddat mot en södervägg och har klarat sig utmärkt två vintrar.  rosen har små blommor/blad och passar för kruka
Otroligt söt, Kajsa! (Little Rambler, alltså). Blommar den kontinuerligt under sommaren? Väldigt vackra, mörka blad...
Little Rambler blommar hela sommaren och hösten, rosen finns med i nya upplagan av LÅG, dom skriver 2.5 x 1.5 m och zon 3/ Miniatyrros Gruppen. Stark doft, lila/rosa blommor. Köpt av Cedergrens i Skåne, dom har en del Warner rosor och jag har nu 4 st olika sötnosar. Rosor för den lilla trädgården, perfekta för balkongen, uterummet. Har inte sett någon svampsjukdom på rosen, enda lilla problemet här är att Alba rosen Mme Plantier vräker sig över med sina grenar.
Ezereht
25-09-2008, 01:35
Little Rambler är jättesöt Kajsa. Har du sett Warm Welcome? Ska också vara en sån klätterros med små söta pluttiga blommor som är halvfyllda, i orange-gult dock.
Krolliljan
25-09-2008, 06:01
AnnammA
25-09-2008, 08:06
CITAT (Kajsa @ 24-09-2008, 17:20)  Och dina underbara små höns svennis, så kul det måste vara, gratis gödning också.  Little Rambler idag i eftermiddags sol, en mini klätterros blir ca 2 m här, zon 3 ros och växer skyddat mot en södervägg och har klarat sig utmärkt två vintrar.  rosen har små blommor/blad och passar för kruka Fy, vad du frestas, Kajsa!!! Jag har ju kanske tänkt mig en tur till FL och se om de fått in rosen "Fransesca"(som var slut på både Cedergrens och FL i somras)och ja...var det inte FL som också sålde "Little Rambler?".
Kajsa skulle man kunna tigga till sig en helfigursbild av Little Rambler? Jag föll verkligen för den och har en tom plats vid husväggen där jag inte veta vad jag ska sätta, men jag undrar bara om den ser för knyttig ut, eller om den kan passa...
svennis
25-09-2008, 16:10
Mini Love, så fin svennis, har aldrig hört namnet, ser att den har samma blad som Little Rambler, är den från Cedergrens ? Thé som jag skrev har Mme Plantier vräkt sig en del över min ros, så det går inte få någon bra helfigur. Tro du kan kika mer på Svennis bild eftersom ni bor i samma zon, det är nog mera så den kan bli. LÅG skriver måtten på Little Rambler 2.5 x 1.20 - 1.5 m bred. Ezereht, här har du Warm Welcome/Warnerros, den sprang jag på hos Bo Grönt i sommar och tog den på stört ! Dessa kan du ha i krukor i din zon, och vinterförvara svalt sedan.   Friesia, njuter i eftermiddags solen, finns inget gulare än dom  Wild Edric, Austin/rugosa har en annan mer lila färg nu på hösten
svennis
25-09-2008, 20:42
Svårt att fota röda rosor. Jazz JAZZ A (2).JPG
Så ni frestar med ljuvliga rosbilder,men jag ska inget ha,är tvungen gräver en ny rabatt i gräsmattan för att får plats med allt.Delvid flyttgods och en ny som kommer i oktober.Dagens bidrag blir Henri Hudson, den är ganskar lågt än men blommar fint nu igen. [attachment=24752:2008_09_...__Large_.JPG]
Ezereht
25-09-2008, 21:41
CITAT (svennis @ 25-09-2008, 21:42)  Svårt att fota röda rosor.
Jazz Ja det är verkligen jättesvårt, och vita är också knepiga. Men den där bilden var verkligen bra!! Hur gjorde du? Hade tur eller trixade med vitbalansen eller nått sånt?
AnnammA
26-09-2008, 09:13
Jag fick med mig två Warnerrosor från Roskraft sist jag var där: "Open Arms"(Svennis bild) och "Laura Ashley", och medföljande anekdot berättad av Else (på hennes pillemariska vis) om Laura. Det sägs ju att "Laura Ashley" skall vara en marktäckande ros, men enligt Else, lär Warner själv ha sagt(in english:) "She's not so good in bed - she's better on the wall..." Här lite nytaget från mig och vår trädgård: *"Lill Lindfors"(el"Egeskov") -tacksam rabattros, som blommat rikligt i sommar. Frisk, och doftande.(Bild 1-2) *"Cornelia" -denna underbara Pembertonros. Har varit fullkomligt underbar i sommar!Nytagna bilder! (Bild 3-4) *"Bukavu" -ännu en myskroshybrid. Nyinköpt från Roskraft(bl a tillsammans med Warnerrrosorna)Kunde inte låta bli när jag såg dessa charmiga blommor. (bild 5) *"Plaisantaries" också myskroshybrid, med "Mutablis"-ursprung, inköpt i somras på Roskraft. Blommar nu med enkla olikfärgade blommor. Doftande.(Bild 6) *"Iceberg"(på stam) i vackert(?) förfall (Bild 7)
svennis
26-09-2008, 16:06
O! Anita... anita 001.JPG
AnnammA
26-09-2008, 21:33
CITAT (svennis @ 26-09-2008, 17:06)  O! Anita... anita 001.JPG En till Warnerros, ja!!! Söt!
svennis
26-09-2008, 22:34
AnnammA
27-09-2008, 09:46
CITAT (svennis @ 26-09-2008, 23:34)  Jo, fast det är inte alla som förstår när man börjar svamla och vimla med ögonen, för att man upptäckt en ros man ABSOLUT måste ha...En arbetskamrat till mig tittade lite skumt på mig och sa. "jamen, rosor, de överlever väl år från år..." Jaja, så är det väl för dem som ännu ej fastnat i det berömda rosträsket... ' Jag har börjat tycka att det är fascinerande att läsa om stamtavlor och historier kring de olika rosorna(som nog en del förstått här?...)Jag kan ibland höra historiens vingslag när jag slår på Helpmefinds arvsuppgifter. Härligt att det då finns forum för oss i träsket, eller hur?  PS! Margurite Hilling, härlig rosa ros! DS
Nu var det rosigt värre här  Pimpinellen Wildenfels Gelb står på önskelistan, remonterar rosen svennis, ibland vet man inte om det stämmer när dom skriver det ?  James Galway, Austinros, en morgonbild nu är rosen över 2 m, växer i söderläge  Ros med mycket växtkraft, den har frusit ner helt en ggn
svennis
28-09-2008, 09:04
Visst Kajsa! Den blommar nu. 'Rosenposten', Men bara en blomma åt gången. Inte så många blommor som du har på dina rosor. Tror det blommar mer hos ER..
Ezereht
28-09-2008, 10:38
CITAT (Kajsa @ 25-09-2008, 17:24)  ...Ezereht, här har du Warm Welcome/Warnerros, den sprang jag på hos Bo Grönt i sommar och tog den på stört ! Dessa kan du ha i krukor i din zon, och vinterförvara svalt sedan... Jag har ingenstans att vinterförvara något svalt tyvärr, min stora sorg Och Svennis...  får du känna hur det känns och se alla era jättefina zon "tropikerna" rosor. Maken såg dina fina foton, och kommenterade: NEJ du får inte skaffa höns!  Va! Jag hade inte ens sagt något!
svennis
28-09-2008, 12:05
Maken såg dina fina foton, och kommenterade: NEJ du får inte skaffa höns! Visa denna bilden! Du får kanske skaffa bi.. bi.JPG
Ezereht
28-09-2008, 14:25
Haha.. Svennis, nu gjorde maken surminen och stampade iväg bara  Men jag har redan varit sugen, det var ju så dålig bärsommar! Men jag tror inte det går när jag bor så tätt. I allmänhet uppskattar folk inte bin. Kräver dom inte ganska mycket skötsel också?
svennis
28-09-2008, 15:17
Är du intresserad? Jag lär nybörjare. Börja med att skaffa JOEL´s katalog. Min honungsros är på framsidan, 15-år och inga synliga rotskott ännu. På egen rot, rotäckta ros. Sköna Helenae.JPG
Ezereht
28-09-2008, 16:50
Kollade på hans hemsida men jag hittade inte den där katalogen. Vad kostar den?
Om man odlar bin i närheten av tättbebyggt område, ökar man risken att det bildas bisamhällen tex under takfogar och så? Eller minskar risken eftersom husbina är trevligare än de vilda och tar över "habitaten" ?
svennis
28-09-2008, 17:20
Denna ROSEN 'VIRIDIFLORA' blommar också nu... Gröna ROSEN blommar.JPG Gröna rosen.JPG OM BI till Therese Kollade på hans hemsida men jag hittade inte den där katalogen. Vad kostar den? 25 kr hittade jag. De säljer ljusmassa oxå. Mycket att se.. Idag har vi snälla bi. Vid kaffebordet är det getingar Intressant med bi o egen honung smakar bäst..
Jag skulle gärna ha både bin och höns om man inte bodde i ett villa samhälle svennis, för annars går det väl inte för sig. Gröna rosen är väl mera annorlunda än vacker men den har en hel del rosa på dina bilder. Vad roligt svennis att pimpinellen Paula Vapelle remonterar, min är bara 1 m än, den behöver nog bara fler år på nacken.  The Pilgrim, Austinros, stamros. Den åkte in i garaget i går kväll, skulle bli kallare nu, alla krukor åkte in i går.  Jan Spek, min älskling av rabattrosorna, frisk och zon 5. Svår ros att hitta bara, så i höst har jag tagit grenar av rosen och satt i såjord under växtlampan, det kanske kan bli rötter ?  Kan bli lite rosa mot hösten
Prizzen
30-09-2008, 10:20
Så många vackra rosor nu fick jag lite tips på långblommande sorter, men problemet är att jag bor i zon 5. Har ni några fler tips på arter i min zon, gärna arter som blommar långt in på hösten.
Det finns en massa rosor för zon 5, titta runt i mina rosalbum, har skrivit vilka zoner dom går i. Jag köper många som klarar den zonen för att ha lite frysmarginal.
Ezereht
30-09-2008, 14:30
Gallicarosor klarar nästan alla zon 5. Finns hur många som helst (fast dom kanske inte remonterar). Ochså många alba som klarar 5, och canadarosorna, men dom doftar ofta väldigt lite. Jag har planterat ganska många rosor i sommar, blir spännande och se hur det går för dom i vinter (i Umeå). Har planterat en Aïcha senast, är så glad. Hoppas den blir jättefin nästa sommar. Kan det inte bli vår snart  På andra sidan är det gula Ölandstok, tror det kan bli..toksnyggt Hö hö..
Prizzen
30-09-2008, 17:24
Tack så mycket för hjälpen ska titta i albumet och njuta. Jag har planterat en rosbuske i trädgården i våras den gav blodad tand, det finns ju så många..
Ezereht
30-09-2008, 18:11
Hur många kupor har du Svennis? Tar det mycket tid i anspråk? Maken var faktiskt inte 100% negativt, visade sig att hans mamma hade bin nån sommar när han var liten.
svennis
30-09-2008, 23:23
CITAT (Ezereht @ 30-09-2008, 19:11)  Hur många kupor har du Svennis? Tar det mycket tid i anspråk? Maken var faktiskt inte 100% negativt, visade sig att hans mamma hade bin nån sommar när han var liten. Hej igen! Jag har 4 samhälle. Det är avkopplande att vara bland bina. Har tiden på nöjes kontot. Du får uppmuntra maken att intressera sig mer. Vi får kanske inte skriva om bi här. Många kan bli irriterade när de öppnar sidan.. Mer rosor... R.Blue.JPG
Ezereht
01-10-2008, 00:20
Jamen blommor å bin, det hör väl ihop  Vad är egentligen skillnaden på Rhapsody in blue och Veilchenblau? Jag tycker på blombilderna ser dom väldigt lika ut.
Ezereht det är helt olika rosor, Veilchenblau är en multiflora ros, en hög klätterros ( för klen här ) Rhapsody in Blue en modern buskros  Mistress Quickly, Austinros planterad i våras, ska vara helt sjukdomsfri men saknar doft blomman är liten, kan bli 1.5 - 2 m, zon 5 skrev Rosenposten, men det får väl testas först ?  Mistress Quickly  Hyde Hall, Austinros som blir starkare i färgen nu på hösten, kraftig ros blir 2 m hög doftar bara svagt
Plockade in sista fuchsia krukan idag och då blev det lite foto men det var blött och ganska mörkt.  Mozart, den bästa Myskrosen för min zon, den blir 2 m och är tuff. Har frusit i botten en ggn under 10 år men det hämtade rosen igen sommaren efter. Zon 4 ros och blommar även efter några frostnätter.
Det är under sådana här perioder man känner vikten av att framtida rosor ska se fina ut i regn... Har aldrig letat så mycket efter regnkommentarer som nu!
Satt och funderade på Souvenir de Philemon Cochet, men har nog strukit den eftersom den blir ful i regn. Och med tanke på att det nästan har regnat oavbrutet i en månad nu (känns det som)...
Den ska du köpa ändå Thé, en Rugosa ros blommar så långa perioder ändå från tidiga sommaren tills nu och regnar gör det ibland, den kommer blomma fint många ggr. Planterade en Souvenir de Philémon Cochet förra hösten och i LÅG skriver man att det är en mycket frisk och härdig ros och doftar starkt, får nypon. Gillar mer och mer rugosa rosorna, det är sällan en massa krångel med dom.
svennis
03-10-2008, 16:50
Hej alla!  Skrattar när sidan fortfarande är igång. Fin reklam för Mozart.. Har läst att Mozart orkar blomma långt norröver. Har Mozart på egen rot färdig nästa år..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|