|
svennis
02-09-2008, 15:19
Fina färger på hösten .. Crown Princess Margareta Crown p 001.JPG
Så vacker svennis, ja nu känns det lite vemodigt med hösten som närmar sig  Mitt bidrag blir Warm Welcome, en Warner ros från England 1992, en mindre klätterros
svennis
03-09-2008, 15:16
Oj! Warm Welcome kan inte jag fota, tycker det är svår färg. Menja är lättare Menja.JPG
Ezereht
03-09-2008, 16:02
Om det är en söt liten ros kan man nästan lita på att du har den Svennis  Jag satt i går och kikade i rosböckerna och såg just Menja, Smarty och Ballerina. Har plockat nypon i dag, tänkte fråga om dem sen när jag orkar lägga upp dom i albumet. Inga rosor som blommar hos mig nåmer.. antingen är dom i förfall eller en liten knopp. Tror det är för kallt för att knopparna ska vilja öppna sig. Fast iofs Linnaeus blommar, den verkar aldrig vilja sluta
svennis
03-09-2008, 16:10
CITAT (Ezereht @ 03-09-2008, 17:02)  Om det är en söt liten ros kan man nästan lita på att du har den Svennis  Jag satt i går och kikade i rosböckerna och såg just Menja, Smarty och Ballerina. Har plockat nypon i dag, tänkte fråga om dem sen när jag orkar lägga upp dom i albumet. Inga rosor som blommar hos mig nåmer.. antingen är dom i förfall eller en liten knopp. Tror det är för kallt för att knopparna ska vilja öppna sig. Fast iofs Linnaeus blommar, den verkar aldrig vilja sluta  Linnaeus har jag ju inte. kul. Smarty blommar nu. En gul Austin.. The Pilgrim The Pilgrim.JPG
 Fotade Smarty igår, efter några år går skotten upp ca 1.5 m, en modern buskros, zon 4 riktigt söt och fryser inte ner
Oj så vackra rosbilder ni visar här,jag börjar mer och mer tycker om de gula rosorna.Jag har bara 4 Lichterkönigin Lucia och 2 Persian Yellow.Ny är Ghislaine de Feligonde där har bambi varit framme lite.Jag bidrar med New Dawn som minglar med en näva och Rose de Rescht tillsammans med Perovskia.
[attachment=23656:2008_09_...igerad_1.JPG] [attachment=23657:2008_09_...__Large_.JPG]
Hösten är Austinrosorna fina och blommar om  Heritage som jag blev mycket glad i denna sommar, åker in på min favoritlista i år.  Leander som drar iväg 2 m i slutet av sommaren  Trogna Mary Rose har inga problem blomma fyra ggr på en sommar
svennis
05-09-2008, 18:17
Bloomfield Abundance blommar nu Abudance.JPG
En och anna Austinros borde jag kanske skaffa? jag har inte en enda en.De är ja verkligen vacker men de flersta är ja zon 3 och jag vill inte ha fler kinkputtar.
Ezereht
05-09-2008, 19:02
Höru renate klaga inte där i zon 4  Finns ju fleeeeeeeeeeeeera som går upp till zon 4 !! Mary rose och Leander tex.
Erika i Sandviken
06-09-2008, 18:57
Jag bor också i zon4 och jag har flera Austinrosor bla. Abraham Darby,Jubilee Celebration,Winchester Kathedral,Wenlock,L.D Braithwait,Falstaff,Chianti,Heritage,Crown Princess Margareth,Mary Rose,Constace Spry,Golden Celebration,Graham Thomas,Christoffer Marlowe .Ny för i år är Christoffer Marlow som växt otroligt och blommat sen i juni.Ett par nya Austinsorter är ett måste varje år.
[attachment=23769:Jubilee_...ebration.JPG]
[attachment=23770:Abraham_...stinros_.jpg]
[attachment=23771:Christof..._Marlowe.JPG]
[attachment=23772:_GoldenCelebration.jpg]
[attachment=23773:Wenlock.jpg]
Åh Erika, vilka underbara rosor du lagt in, Abraham Darby är för grann och alla de andra, jo någon ny Austinros måste vi ha varje år, för dom kan vara tuffare än bara zon 3. Vi testar varje sommar. Här några bilder från helgen  En Bourbon ros, Commandant Beaurepaire som nästan är 2 m hög yvig buske efter många år, den är inte så blomrik, den är svår, men fryser sällan ner och mest frisk.  Jan Spek, helt frisk och doftar gott. Vill ha många av denna men den är så svår att hitta. Får nog försöka sticklingsföröka den själv. Zon 5 ros blir ca 1.20 hög.  Macy´s Pride, har visat i sommar att den kan få många blommor på stjälkarna och blev ca 1.20 Rotäkta, Easy Elegance ros
AnnammA
08-09-2008, 21:23
Nja...Jag håller bara delvis med dig ,Kajsa om hur riklig blomningen är på "Commendant Beaurepair". Den remonterar, och det gör den nu, och den blomningen är ju inte så riklig, men i somras tyckte jag nog att den var rätt så rikblommande... Comm.2.JPG Comm.JPG Doftar gott, men är en taggig, yvig skapelse.
Det var Skåne stuk på din C. Beaurepaire. Visst har jag sett den i Roslistan, underbar Anna. Här två höstrosor med gult i  Abraham Darby, Austinros blommar finast mot hösten  Grace, Austinros köpte 2 ex i våras, mycket söt med spetsiga kronblad Visst är det Austinrosorna som glädjer oss mest nu ?
Nu när frosten är nära är många rosor full med knoppar. [attachment=24071:2008_09_...__Large_.JPG] Ghislaine de Feligonde med nya blommor och knoppar. [attachment=24072:2008_09_...__Large_.JPG] Lac Majeau är full med knoppar nu. [attachment=24073:2008_09_...__Large_.JPG] New Dawn blommar oförtrutligt
Karin i Östuna
12-09-2008, 21:04
Oj så mycke fint ni fotar. Jag är alldeles för dålig på att komma ut med ameran i trädgården. Får som inte ändan ut. Bra att ni insererar mig för snart är det slut på många av de vackra rosorna. Snyft. Fast igår slog en ny blomma ut på min Leverkusen...
Har inte så fina rosor som ni andra visar, men denna finns o trotsar hösten.
svennis
14-09-2008, 07:07
Denna ros står så snällt o blommar rikligt  Schneewittchen Schneewittchen.JPG
svennis
14-09-2008, 16:28
Dorothy Perkins SUPER Dorothy Perkins.JPG
AnnammA
16-09-2008, 08:31
Pembertons myskroshybrid "Cornelia" har varit väldigt tacksam denna sommar, och nu blommar hon om, med lite mörkare färg på höstblommorna. Härlig ros med fin doft! Hos mig i zon 1-2 kan den bli en mindre klängros.
Ezereht
16-09-2008, 12:57
Så vackert Anna* jag älskar när dom har olika färger på knopparna och blomman! Så skirt och ljuvligt *ahmmmm*
svennis
16-09-2008, 16:40
Ros från Roskraft. Pink Magic Lens.JPG
Oj, oj, oj 'Pink magic'....en till att lägga till önskelistanlistan! Det borde nästan vara olagligt att väcka sådana ha begär  hur ska pengarna och trädgården räcka till?! snart behöver jag ett hektar bara till rosor....  //Heda
svennis
16-09-2008, 18:03
Jag har ett tunnland, 0,5 ha, där ryms mycket Du ska ju bara behöva en av varje sort, de har jag. Tycker Lens moschatarosorna är fina.
Härliga myskrosor ifrån Skåne både din svennis och Annas Cornelia Här några veckobilder  Marie Bugnet, som är extremt härdig, zon 7 helt frisk och blir bara 1.20 hög, doftar gott.  Rockin Robin, en rolig Polyantha ros från i år, bakom röd kärleksört  Salet, mossros den är fin så här med  Irma Balsgårdsros, blommar om nu, blir 3 m  Thérése Bugnet, stor buskros
Ezereht
17-09-2008, 00:34
Kajsa är Irma fyrdelad? Har försökt läsa på om blomformer nu  Den är väldigt fin tycker jag.
Jo det är den, Irma är en zon 5 ros, köp den pärlan om du inte har den, de 4 Balsgårdsrosorna är dessutom rotäkta så det gör dom ännu mer lämpliga för en kallare zon.
svennis
17-09-2008, 17:51
Frothy. Frothy.JPG
Rosorna blommar riktigt bra här nu,ingen bambi just nu. [attachment=24384:2008_09_...__Large_.JPG] Stanwell Perpetual [attachment=24385:2008_09_...__Large_.JPG] Astrid Lindgren [attachment=24387:2008_09_...__Large_.JPG] Lichterkönigin Lucia
Svennis: Vad är Frothy för ros? Otroligt söt!
AnnA: Den där Pembertons myskroshybrid "Cornelia" var verkligen för fin! Jag är glad att jag beställt Ghislaine de Féligonde. Gillar skarpt dessa olika färger på knopp + blomma. Och att de doftar, det är viktigt för mig...
svennis
18-09-2008, 16:35
CITAT (Thé @ 18-09-2008, 09:48)  Svennis: Vad är Frothy för ros? Otroligt söt! Frothy, en McGredy ros. McGredy, New Zeeland, fick fram fina rosor Jobbade lite tillsammans med Pousen från Danmark
Ezereht
18-09-2008, 18:05
kollade på Frothy, verkar vara en zon 3 ros. typ.
svennis
18-09-2008, 18:19
Venusta Pendula står i kruka o blommar nu. 014.JPG
Ezereht
18-09-2008, 18:41
Oooh börjar min lilla stickling bli klar snart Svennis?
Svennis: Nu har jag varit inne och tittat i ditt album som heter Rosor 2008 och undrar vad heter rosen med bildnamn ny011.jpg och sedare (tror att det måste vara samma ros) Sköna Helenae 026.jpg???? Den är helt otrolig!!! Mörkt plommonfärgad....helt otrolig!! En ros på min MÅSTE HA-lista....
//Heda
svennis
18-09-2008, 19:23
CITAT (Heda @ 18-09-2008, 19:53)  Svennis: Nu har jag varit inne och tittat i ditt album som heter Rosor 2008 och undrar vad heter rosen med bildnamn ny011.jpg och sedare (tror att det måste vara samma ros) Sköna Helenae 026.jpg???? Den är helt otrolig!!! Mörkt plommonfärgad....helt otrolig!! En ros på min MÅSTE HA-lista.... Violette 21, tänkte de Hur får jag fram bilden. Har ju sån röra, skämms att ni tittat där. Rörigt, har lite svårt med stavningen  oxå ny 011.JPG Sköna Helenae 026.JPG Om 1 år har jag några färdiga plantor CITAT (Ezereht @ 18-09-2008, 19:41)  Oooh börjar min lilla stickling bli klar snart Svennis?  Den är färdig, den ska bara mogna av... Ska ja skicka på måndag om du har färdig planteringsplats,,,..
AnnammA
18-09-2008, 20:12
CITAT (svennis @ 18-09-2008, 20:23)  Den är färdig, den ska bara mogna av... Ska ja skicka på måndag om du har färdig planteringsplats,,,..  Härlig färg på den rosen, Svennis!!!
Wow vilken fin ros,den vill jag också ha.
Ezereht
18-09-2008, 21:37
Jag gräver i morron Svennis!! Hade redan börjat lite och har jord sparat!
svennis, vad är den blommonfärgade rosen för grupp, gallica eller vad ? Så snygg, vi får väl köa allihop här !
svennis
19-09-2008, 06:43
Violette 21, Turbat Frankrike, år 1921. 2-3-4 m Modern klätterros, frisk, små blommor, växer bra..
svennis
19-09-2008, 18:19
Fick in o hämta kameran. Aloha heter den ju.. Aloha 1.JPG
Nu blommar rabattrosorna,de är en riktig färgklick i sitt lilla hörn de fick tilldelat. [attachment=24512:2008_09_...__Large_.JPG] Lichterkönigin Lucia [attachment=24513:2008_09_...__Large_.JPG] Etude [attachment=24514:2008_09_...__Large_.JPG] En rabattros jag fick från tyskland för ett antal år sedan vet inte vad den heter,kan det vara Europeana?
Vackra bilder rosvänner, ja nu slutspurtar vi. Så din plommonfärgade ros svennis var en modern ros.  Grace, Austinros har säkert visat den förut men nu öser den på, bild från dagen. Liknar en pion.  Queen of Sweden, Austinros som blev 1.20 hög denna sommar  Allotria, en gren har blivit 1.5 m nu på hösten, en zon 5 ros.
AnnammA
20-09-2008, 10:53
CITAT (Kajsa @ 18-09-2008, 23:12)  svennis, vad är den blommonfärgade rosen för grupp, gallica eller vad ? Så snygg, vi får väl köa allihop här ! Jag står också gärna i kön, Svennis!
Kajsa, vad tycker du om Queen of Sweden? Jag funderar på att göra en kort, låg häck av den, men någon tyckte att den inte var vidare tät i växtsättet.
Har haft min två år, men nej jag tror inte heller på en häck med Queen of Sweden, den blir ca 1.20 hög här. Tror inte jag skulle vilja ha någon Austinros som häck utan något mer buskartat, mer robust ros även i zon 1.
Ezereht
20-09-2008, 23:29
gallica  ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|