200 gram hallon, frysta eller färska
1 msk färskpressad citronsaft
2 dl vispgrädde
2 1/2 dl socker
Är hallona frysta, låt dem tina i en sil, passera dem därefter genom att pressa bären med en sked. Pressa färska bär på samma sätt. Mär upp den släta hallonpuren, det bör bli 1 dl.
Häll hallonpuren i en kastrull tillsammans med de övriga ingredienserna. Värm upp under omrörning tills sockret smält och koka därefter kolasmeten tills den klarar kulprovet. Har du termometer bör smeten hålla 123-124 grader.
Häll smeten i en form c:a 20x20 cm klädd med smörpapper. Ställ kallt att stelna. Klipp den kalla kolan i bitar och slå in i tex. cellofan.
Smaklig spis!
Aqvakul
02-09-2008, 20:46
Låter fantastiskt gott. Det är säkert nyttigt också med så mycket bär.....
Säkert
Jag råkade läskas i chaten igår, så jag fick lägga ut receptet här
TIPS; man kan göra samma kola med apelsin, inte äckligt det heller
ingrids
03-09-2008, 10:23
Apelsinkola - borde hållit mig borta från den här tråden

. Hackade kanderade apelsinskal eller kanderad ingefära borde dessutom göra kolan bättre ur ett fibersammanhang ...
Glömde skriva det igår, jag har provat att göra med apelsinjuice koncentrat och vanlig pressad. Det blev förstår mer sting i koncentratkolan. Men med lite rivet skal i den andra så var det mumsigt det med.
ingrids
03-09-2008, 12:04
Du kanske skulle gilla min "nyttiga" tryffel. Gör din favoritchokladtryffelsmet. Rör ner smulade digestivekex (fibrer) och hackad kanderad ingefära (antioxidanter). För citrussmak tillsätt en skvätt cointreau i smeten innan du rör ner hack och smul. Forma klickar med hjälp av två skedar och lägg i knäckformar. (Minns inte om det valnötter i också, hade jag hemma var det nog det ...)
Ska skaffa koncentrerad apelsinjuice

Jag har inga recept på tryffelsmet... VILKEN TUR.