Hej!
Nu börjar bornholmsfikonen mogna i större antal än vi orkar äta upp direkt.
Finns det någon i forumet som har ett bra recept, gärna till dessert. Eventuellt marmelad.
Tacksam för svar.
FIKONMARMELAD
250 g torkade fikon
2 1/2 dl vatten
2 dl rödvin
1/2 dl muscovadoråsocker
2 kanelstänger
1 lagerblad
Gör så här
1. Blötlägg fikonen i vatten ca 1 timme.
2.Ta upp fikonen, skär bort skaften och hacka dem. Lägg fikonhacket i en kastrull och tillsätt vatten, rödvin, socker och kryddor. Låt sjuda utan lock 20-25 minuter. Känns marmeladen för tjock, tillsätt mer vatten under koktiden.
FIKONDESSERT
400 gram torkade fikon
2 dl Dansukker Culinary Syrup med rödvinssmak
1 dl äppeljuice
1 tsk kanel, malen
Tillagning
1. Lägg fikon, culinary syrup, äpplejuice och kanel i en kastrull och sjud under lock i ca 15 minuter.
2. Fikonen serveras ljumna eller kalla med en klick lättvispad grädde, Crème fraiche eller vaniljglass.
Smakar även förträffligt till en bit ost, t ex gorgonzola
Fikondessert
4 portioner
8 fikon
0.5 burk (125 g) mascarponeost
2 dl grekisk yoghurt
1 msk florsocker
0.5 kruka färsk mynta
3 msk strösocker
Mosa samman mascarponeost, yoghurt och socker.
Dela fikonen och fläk upp dem.
Mosa samman socker och myntablad i en mortel, strö det gröna sockret över fikonen.
Servera med en klick mascarponemousse.
ingrids
08-09-2008, 11:06
Hm, fikon i konjak är ju en klassiker men jag inser att jag bara mött fikon som redan legat i konjak och inte har någon aning om deras väg ner i burken, socker mängd och såna saker.
FIKON I KONJAK
375 g torkade fikon
1 msk farinsocker
2½ dl apelsinsaft
2/3 dl konjak
1 lagerblad
3 kryddnejlikor
1 kanelstång
1. Lägg fikon, socker, apelsinsaft, konjak, lagerblad, kryddnejlikor och kanelstång i en kastrull. Sjud i 20 minuter eller tills fikonen svällt upp och lagen har minskat med två tredjedelar. Låt kallna i lagen.
Av konserverade fikon i sockerlag kan man göra fikon i konjak. Tillsätt eller byt ut en del av sockerlagen mot konjak. Mängd efter smak och ekonomi. Jag rekommenderar att sticka några hål i fikonen så de kan dra till sig av den goda smaken.
Aqvakul
08-09-2008, 16:31
MUMS!
Oj vad härliga recept!
Nu fick jag ett nytt problem.
Hur torkar man fikon? Mina är färska.
Aqvakul
08-09-2008, 19:33
CITAT (cato @ 08-09-2008, 20:26)

Oj vad härliga recept!
Nu fick jag ett nytt problem.
Hur torkar man fikon? Mina är färska.
Njut själv och bjud andra av dina färska fikon.
Torkade fikon går alltid att handla i affären för en rimlig slant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.