Annica J
Jag har under flera år varit kär i Epiphyllum av olika slag men jag får alltid samma slags ohyra på den....TROTS provado, pinnar av olika slag, spray och vätska men nog förbannat är de tillbaka igen. Först kan man se nästan som en liten blåsa på bladet för att sedan KANSKE se en pytte-pytteliten larv/maskliknande på bladet...Detta tror jag är första stadiet. Sedan kan man se små svarta 1-2mm långa små "skalbaggar" som knallar runt på bladet. Närmar du dig dem så kan de hoppa iväg. Jag provar massa medel, slänger massa men lik förbannat så har jag nu funnit dessa igen--på ett helt nytt ställe där växten är ensam!

Jag fattar absolut ingenting! Detta har i vissa fall även drabbat vissa utav mina Huernior men aldrig kaktusarna, sp, drimiopsis kirkiin eller streptocarpella...

Har ni något förslag på vad detta kan vara? Tyvärr ingen bild då de är omöjliga att få korn på med kameran.

Mvh: Annica
Åsa, mälardalen zon 2
Trips och provadopinnarna brukar ta död på dessa (de har vissa stadier då de inte är åtkomliga för medel så ett gift som pinnarna som finns inne i växten i ca 6v brukar funka bäst). Trips kan dock flyga (de som kryper som larver är just larver och de har inte fått några vingar än) så man brukar behöva behandla i stort sett alla växter, åtminstone alla som finns i samma rum, man får inte missa några trips på någon planta för då kan de sedan sprida sig därifrån och har giftet gått ur plantan blir växten då åter drabbad, har man stora problem kan man behöva behandla alla växter i huset.

(streptocarpella brukar ofta få trips men ofta tycker inte jag att symptomen blir så markanta så det är lätt att missa dem där = det kan vara en smittkälla ifall du inte har behandlat dem)
Annica J
Hänger fortfarande inte med... confused.gif Denna som jag nu faktiskt slängde har ju stått alldeles själv och har stått på samma ställe i ca 6månader eller mer. Medicineringen(pinnarna) har suttit i från första början. Mina streptocarpellor står ute i trappuppgången och en på balkongen?
Tycker du jag kanske skall kasta alla växter jag tom "bara" misstänker?
Kan de klara sig utan värd och sedan angripa nya växter man köper/importerar?

Annica
Åsa, mälardalen zon 2
Som sagt trips flyger de kan komma in genom fönster också nu under sommaren de finns ju ute också + de kan lifta via kläder ifall man passerat en växt med trips. Tror inte trips kan överleva på fönsterbrädan någon längre tid utan mat.

Köpplantor är nog den största smittkällan i och med att vi har förbjudit många insektsmedel + många tripsarter är resistenta mot många av de få medel vi har som odlarna får använda, så är det alltför ofta växterna har trips redan då de köps och amerikanskt växthustrips kan vara ganska sega att ta död på, man kan nog behöva upprepa provadopinnbehandlingen i värsta fall ifall det är am. växthustrips.

Jag brukar sällan slänga växter ifall de är ohyra jag pillar bara ner pinnar och hoppas på det bästa jag har inte som mål att ha det 100% ohyrefritt.
Annica J
Tack för dina svar. Misstänker det är en amerikansk variant då jag importerat från USA...Dock ej detta året men misstänker det kan vara därifrån. Annars har jag bara importerat från Exotica i Tyskland och de har aldrig varit något problem från dem... ALLA från USA-importen är döda så det kan säkert vara därifrån. men för att vara säker kommer jag att slänga så mycket som det går. Vill inte riskera något mer. har kämpat med alla dess sorter med ohyremedel och inget biter.

Tack för din hjälp!

Bassam
Det är bra metoden kan bekämpa trips:
1 du kan spreja dem, med blandning som behålla ( 2dl såpa + 1 dl TSPRIT + 1 liter vatten) går det på kvällen , efter 1 timma du kan duscha de,
Obs: spreja noga på under blad för att de gömma sig där, du kan göra det flera gångar mellan rum 10 dagar.
2 trips tycker inte fuktighet så du kan duscha bara med vatten två gångar varje vecka.

H:BASSAM
Annica J
Tack för tipset. Då har jag receptet till nästa gång...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon