Jag tänkte i går att bara en annan odlare förstår lyckan om en sådan sak som
" mina vitlökar har tittat ut "
Preussen
23-04-2009, 19:42
då skördade jag den första färskvitlöken idag. kan vänta någon vecka till för att de ska växa till sig i storlek men passade fint som salladslök med bättre smak
CITAT (Preussen @ 23-04-2009, 20:42)

då skördade jag den första färskvitlöken idag. kan vänta någon vecka till för att de ska växa till sig i storlek men passade fint som salladslök med bättre smak

Hej! Jag planterade vitlök i växthuset i feb/mars (kommer inte ihåg datumet - har det nedskriven i växthuset) och de är ungefär 15-20 cm långa nu. När kan man göra så som du gjorde? Och när blir dem mer som färskvitlök. Hur vet man?? Jag har 'bara' planterad ett 10-tal så jag vill inte experimentera bort för många...
Hur lång " kallperiod" behöver vitlök egentligen , eller spelar det någon roll ?
jag skulle ju kunna plantera vitlök i mitt frostfritt växthus och få färdiga vitlökar redan nu !?
Tack Laura för en strålande idé !
Preussen
24-04-2009, 10:10
du kan använda dem som färskvitlök fram tills att de börjar sätta klyftor. har för mig att jag läst i truedssons häfte att det är någon gång mitten av maj till midsommar. det går bra att använda blasten även därefter men ta inte för mycket av dem bara.
själv satte jag denna rad grunt och tätt i januari av klyftor jag hade över av en sort vi kallar Bengtriövskij. Det är en mjuknackad sort som påminner om Thermidrome. kommer att göra likadant nästa år fast då sätter jag fler lökar
Preussen
19-07-2009, 20:53
då var all vitlök skördad. storlek och vikt är jag riktigt nöjd med men tyvärr har min odling drabbats av någon form av svampsjukdom så jag tar inget utsäde efter dem. köper nytt istället. sen så skördade jag för sent, några lökar hade knappt något ytterskal. vi har haft en varm vår och sommar vilket påskyndar skörden. nya tag till hösten. hur går det för er andra?
Jag har skördat hälften av mina vitlökar. De ser fina ut. Planterade rätt mycket. Nu funderar jag mest på hur jag ska ta hand om dem.
Kan man hänga dem på tork inomhus (uterummet)? Eller ska de ligga ute i solen/regnet?
Hur lagrar man vitlök bäst?
Hur ska man göra för att bäst få ett fint utsäde till hösten? Lagring av klyftor fram till dess?
Tulipanaros
20-07-2009, 23:04
Jag har inte börjar skörda än, har inte tyckt att de ser klara ut (gröna och frodiga fortfarande) -- men då kanske det är dags att börja ha koll snart!
FiddeP: tork i uterummet går bra, det viktiga är att lökarna hänger luftigt så att de inte möglar. Jag brukar fläta mina innan de är helt torra, men det ökar risken för att blasten drabbas av mögel. Det finns olika teorier om lagring av vitlök. Jag lagrar mina torrt i rumstemperatur, och det fungerar ypperligt. Jag hänger upp vitlöksflätorna i köket och plockar av lökar efterhand. Förra årets vitlök är fortfarande jättefin och utan groddar -- jag brukar kunna använda föregående års skörd fram till jul utan problem. Samma sak med det du ska använda till utsäde: lagring torrt i rumstemperatur.
Andra menar att man ska lagra kallt, men jag tycker att det både är besvärligare (åtminstone om man har stor skörd) och fungerar sämre.
Tack för svaret

Hur gör ni andra? Nån mer synpunkt?
Jag har sneglat mina lökar och konstaterad att det börjar vara dax att skörda.
Jag torkar mina säkrast i växthusgolvet (trågolv) för vi åker ut med båten ibland och då kan man inte bevaka regnet.
efter en vecka eller två flätar jag dom och hänger också någonstans i köket.
Det har fungerat fint nu många år.
Myosotis
23-07-2009, 09:59
Har inte börjar skörda än, de ser fortfarande så gröna och fina ut. När jag försökte känna på en genom att stoppa ner ett finger i jorden, kändes den väldigt liten. Hoppas de blir större!!
Fågelvägen
23-07-2009, 14:35
Vi drog nervöst upp en vitlök på prov. Hurra! den var betydligt större än i fjol, som var ett uselt vitlöksår. Nu ska de få växa ett par veckor till. Våra vitlökar härstammar från Estland, de är rosafärgade och gör topplökar på en spiralvriden stjälk.
De klyftor från Brasilien som vi också satte i höstas hade inte vuxit alls. De fick en liten klen blast sent på våren och kroknade ett par månader senare. Kanske sommaren är vilotid för dem?
Preussen
23-07-2009, 20:56
troligtvis är det så med dina brasilanska. de där estländska verkar intressanta, du kan inte tänka dig sälja några till mig som utsäde?
Fågelvägen
23-07-2009, 21:14
Troligen kommer vi att ha 2 år gamla smålökar överlopps. Vi får se hur läget är vid skördetid.
De estniska lökarnas livskraft är övertygande! Komposterade topplökar har överraskat med vitlök mitt i rabatter och bland rhododendronbuskarna. Andra smålökar växer i hundratal kvarglömda i ett hallonsnår.
Preussen
24-07-2009, 07:28
låter bra
hör gärna av dig när ni skördat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.